Напрями розвитку неформальної освіти вчителів: узагальнення досвіду Кременчука

Олена Білоножко

Анотація


У статті розглянуто особливості розвитку неформальної освіти вчителів на прикладі Кременчука. Виокремлено переваги та проблемні зони неформальної освіти. Зазначено, що неформальна освіта вчителів в кременчуцьких гімназіях і ліцеях в останні роки зазнала змін, пов’язаних із розширенням спектру напрямів і форм професійного зростання. До вже традиційних онлайн-курсів і вебінарів на платформах для освітян додалися різноманітні заходи, програми та ініціативи, спрямовані  не лише на набуття нових компетентностей і навичок, а й на формування професійної спільноти міста. На основі аналізу з’ясовано, що неформальна освіта Кременчука представлена на різних рівнях – від міжнародних проєктів до локальних ініціатив. Завдяки цьому налагоджується взаємодія з європейськими та українськими інституціями, освітніми фондами, громадськими організаціями. Детально охарактеризовано усі форми і напрями неформальної освіти вчителів Кременчука. Описано приклади реалізації неформальної освіти на рівні міських ініціатив. Проаналізовано напрями діяльності педагогічного клубу, створеного на основі навчально-методичного середовища «Розвиток педагогічної культури». Наведено характеристику основних форм діяльності педагогічного клубу: педагогічних студій і творчих майстерень. Педагогічний клуб дозволяє об’єднати вчителів міста для спільної участі у різноманітних проєктах неформальної освіти, професійних конкурсах, науково-практичних конференціях, грантовій діяльності тощо. Він сприяє професійному зростанню педагогів, отриманню нового і корисного досвіду спільної діяльності, формуванню корпоративної культури освітян. Неформальна освіта, яка реалізується у процесі діяльності педагогічного клубу, є локально орієнтованою, адже вона відповідає сучасним запитам територіальної громади. Зазначено, що шкільні ініціативи, які допомагають учителям підвищувати власну професійну майстерність і якість навчання, позитивно впливають на розвиток педагогічної культури

Ключові слова


неформальна освіта вчителів; професійне зростання; міжнародні та всеукраїнські проєкти; локальні ініціативи; навчально-методичне середовище; педагогічний клуб

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. Білоножко, «Навчально-методичне середовище для розвитку педагогічної культури вчителів в умовах відкритої освіти», на Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. Варіативні моделі й технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти. Київ, 2022.

М. П. Вовк, Г. І. Сотська, Н. О. Філіпчук, Ю. В. Грищенко, С. О. Соломаха, Л. Ю. Султанова, Н. С. Гомеля, Технології професійного розвитку педагогів в умовах формальної і неформальної освіти. Київ, Україна : Талком, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/PbHVc7 Дата звернення: Січ. 05, 2025.

О. Кучерявий, Професійний і особистісний розвиток сучасного вчителя. Кропивницький, Україна : Імекс-ЛТД, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/xF89W8 Дата звернення: Січ. 05, 2025.

З. Рябова, Г. Єльникова, «Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти», Інформаційні технології і засоби навчання, вип. 80(6), с. 369–385, 2020. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202

В. Сидоренко, «Формальна і неформальна освіта як форми неперервного акмепрофесіогенезу педагога Нової української школи», на Всеукр. наук.-практ. конф. Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника. Суми, 2017.

Т. Сорочан, «Методична робота: підготовка вчителів до реалізації концепції "Нова українська школа"», Методист, т. 6, с. 4–9, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://core.ac.uk/download/pdf/158553908.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2025.

Т. Сорочан, «Професійний розвиток педагогів у післядипломній освіті», у Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи; В. Кремень, Н. Ничкало, Ред. Київ, Україна : Знання України, 2018, с. 198–205. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/PUnyPT Дата звернення: Січ. 05, 2025.

Л. Хоружа, О. Тадеуш, «Партнерство освіти та бізнесу: в пошуках нових форм взаємодії», Неперервна професійна освіта: теорія і практика, № 1(62), с. 7–16, 2020. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.1.1

S. I. Aimah, M. Ifadah, & D. A. M. Bharati, «Building Teacher’s Pedagogical Competence and Teaching Improvement through Lesson Study», Arab World English Journal, vol. 8, is. 1, рр. 66–78, 2017. https://doi.org/10.24093/awej/vol8no1.6

M. Kyrychenko, O. Prosina, Т. Kravchynska, Ya. Shvenʹ, О. Komarovska, & Т. Ivchenko, «Transformation processes in non-formal education: a project of interregional cooperation of the Ukrainian Open University of Postgraduate Education», Journal of Interdisciplinary Research, vol. 24, is. 2, pp. 156–164, 2021. [Online]. Available: https://is.gd/b3xGWZ Application date: January 05, 2025.

S. Rahman, F. Tambi, N. Z. Anny, «The importance of enhancing pedagogical skills through continuing professional development», International Journal of Research in Business and Social Science, vol. 9, is. 4, pp. 121–129, 2020. https://doi.org/10.20525/ijrbs.v9i4.757

D. Richter, M. Kunter, U. Klusmann, O. Lüdtke, & J. Baumert, «Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities», Teaching and Teacher Education, vol. 27, is. 1, pp. 116–126, 2011. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.008

W. H. Schmidt, L. Cogan, & R. Houang, «The role of opportunity to learn in teacher preparation: An international context», Journal of Teacher Education, vol. 62, is. 2, pp. 138–153, 2011. https://doi.org/10.1177/0022487110391987

V. V. Sydorenko, O. Dzhus, R. V. Kozenko, O. A. Ivanenko, & T. M. Zavadska, «Developing Teachers’ Soft Skills within the New Educational Paradigm: Competences, Values, Indicators, Results», Acta Paedagogica Vilnensia, vol. 49, pp. 23–42, 2022. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2022.49.2

V. Sydorenko, I. Shorobura, A. Ponomarenko, M. Dei, & O. Dzhus, «Application of technologies of formal and non-formal education for continuous professional development of the modern specialist», Revista Tempos e Espaços em Educação, vol. 13, is. 32. e-14729, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14729

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. Bilonozhko, «Navchalno-metodychne seredovyshche dlia rozvytku pedahohichnoi kultury vchyteliv v umovakh vidkrytoi osvity», na Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. Variatyvni modeli y tekhnolohii transformatsii profesiinoho rozvytku fakhivtsiv v umovakh vidkrytoi osvity. Kyiv, 2022. (in Ukrainian).

M. P. Vovk, H. I. Sotska, N. O. Filipchuk, Yu. V. Hryshchenko, S. O. Solomakha, L. Yu. Sultanova, N. S. Homelia, Tekhnolohii profesiinoho rozvytku pedahohiv v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity. Kyiv, Ukraina : Talkom, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/PbHVc7 Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).

O. Kucheriavyi, Profesiinyi i osobystisnyi rozvytok suchasnoho vchytelia. Kropyvnytskyi, Ukraina : Imeks-LTD, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/xF89W8 Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).

Z. Riabova, H. Yelnykova, «Profesiine zrostannia pedahohiv v umovakh tsyfrovoi osvity», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, vyp. 80(6), s. 369–385, 2020. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.4202 (in Ukrainian).

V. Sydorenko, «Formalna i neformalna osvita yak formy neperervnoho akmeprofesiohenezu pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Innovatsii v osviti i pedahohichna maisternist uchytelia-slovesnyka. Sumy, 2017. (in Ukrainian).

T. Sorochan, «Metodychna robota: pidhotovka vchyteliv do realizatsii kontseptsii "Nova ukrainska shkola"», Metodyst, t. 6, s. 4–9, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://core.ac.uk/download/pdf/158553908.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).

T. Sorochan, «Profesiinyi rozvytok pedahohiv u pisliadyplomnii osviti», u Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy; V. Kremen, N. Nychkalo, Red. Kyiv, Ukraina : Znannia Ukrainy, 2018, s. 198–205. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/PUnyPT Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).

L. Khoruzha, O. Tadeush, «Partnerstvo osvity ta biznesu: v poshukakh novykh form vzaiemodii», Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, № 1(62), s. 7–16, 2020. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.1.1 (in Ukrainian).

S. I. Aimah, M. Ifadah, & D. A. M. Bharati, «Building Teacher’s Pedagogical Competence and Teaching Improvement through Lesson Study», Arab World English Journal, vol. 8, is. 1, рр. 66–78, 2017. https://doi.org/10.24093/awej/vol8no1.6 (in English).

M. Kyrychenko, O. Prosina, Т. Kravchynska, Ya. Shvenʹ, О. Komarovska, & Т. Ivchenko, «Transformation processes in non-formal education: a project of interregional cooperation of the Ukrainian Open University of Postgraduate Education», Journal of Interdisciplinary Research, vol. 24, is. 2, pp. 156–164, 2021. [Online]. Available: https://is.gd/b3xGWZ Application date: January 05, 2025. (in English).

S. Rahman, F. Tambi, N. Z. Anny, «The importance of enhancing pedagogical skills through continuing professional development», International Journal of Research in Business and Social Science, vol. 9, is. 4, pp. 121–129, 2020. https://doi.org/10.20525/ijrbs.v9i4.757 (in English).

D. Richter, M. Kunter, U. Klusmann, O. Lüdtke, & J. Baumert, «Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities», Teaching and Teacher Education, vol. 27, is. 1, pp. 116–126, 2011. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.008 (in English).

W. H. Schmidt, L. Cogan, & R. Houang, «The role of opportunity to learn in teacher preparation: An international context», Journal of Teacher Education, vol. 62, is. 2, pp. 138–153, 2011. https://doi.org/10.1177/0022487110391987 (in English).

V. V. Sydorenko, O. Dzhus, R. V. Kozenko, O. A. Ivanenko, & T. M. Zavadska, «Developing Teachers’ Soft Skills within the New Educational Paradigm: Competences, Values, Indicators, Results», Acta Paedagogica Vilnensia, vol. 49, pp. 23–42, 2022. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2022.49.2 (in English).

V. Sydorenko, I. Shorobura, A. Ponomarenko, M. Dei, & O. Dzhus, «Application of technologies of formal and non-formal education for continuous professional development of the modern specialist», Revista Tempos e Espaços em Educação, vol. 13, is. 32. e-14729, 2020. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14729 (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.