Цифрова компетентність бакалавра філології (перекладача): сутність, зміст та структура
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
А. Агейчева, А. Бережний, «Підготовка бакалаврів філології до професійної діяльності як психолого-педагогічна проблема: актуальність та основні підходи», Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»), вип. 2(32). с. 709–732, 2025. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-2(32)-709-732
О. Наливайко, «Цифрова компетентність: сутність поняття та динаміка його розвитку», у Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія і практика, О. А. Жукова, А. І. Комишан, Ред. Харків, Україна : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021, с. 40–65. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/96f31552-f2ef-430b-907c-5720e4c53554/content Дата звернення: Січ. 05, 2025.
C. М. Прохорова, «Поняття цифрової компетентності вчителя іноземної мови у світовому освітньому просторі», Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, вип. 4(82), с. 113–116, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUP_2015_4_24 Дата звернення: Січ. 05, 2025.
T. Sobchenko, and V. Vorozhbit-Horbatiuk, «Results of digital competence development for philology students within blended learning», Educational Challenges, vol. 27, іs. 2, рp. 185–198, 2022. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2022.27.2.13
Р. О. Тарасенко, Формування інформаційної компетентності майбутніх перекладачів для аграрної галузі: теорія і практика. Київ, Україна : ЦП «КОМПРИНТ», 2015.
L. Baranovska, І. Simkova, Е. Akilli, Т. Tarnavska, and N. Glushanytsia, «Development of digital competence of future philologists: case of Turkish and Ukrainian universities», Advanced Education, is. 11(23), рp. 87–103, 2023. https://doi.org/10.20535/2410-8286.295458
Ю. Головацька, «Методологічні й методичні засади системного використання засобів цифрових технологій для формування готовності майбутніх перекладачів до локалізації», Інноваційна педагогіка, т. 1, вип. 54, с. 123–127, 2022. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/54.1.26
Ю. Головацька, «Перспективи професійної підготовки майбутніх перекладачів до використання технік перекладу та стратегій локалізації цифрових продуктів», Актуальнi питання гуманiтарних наук, т. 1, вип. 68, с. 225–230, 2023. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-1-35
J. Nitzke, A. Tardel, and S. Hansen-Schirra, «Training the modern translator – acquisition of digital competences through blended learning», Journal of Specialised Translation, is. 31, рp. 40–59, 2019. [Online]. Available: https://www.jostrans.org/issue31/art_nitzke.pdf Application date: January 18, 2025.
О. А. Жукова, А. І. Комишан, Ред. Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія і практика. Харків, Україна : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/96f31552-f2ef-430b-907c-5720e4c53554/content Дата звернення: Січ. 05, 2025.
J. Raven. «Quality of Life, the Development of Competence, and Higer Education», Higer Education, vol. 13, рp. 393–404, 1984.
UIS Glossary: глосарій. UNESCO. [Online]. Available: https://glossary.uis.unesco.org/glossary/en/home Application date: January 18, 2025.
«DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes», JRC Publications Repository, 2022. [Online]. Available: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415 Application date: January 18, 2025.
Р. Пріма, О. Гончарук, Д. Пріма, «Цифрова компетентність майбутнього педагога як необхідна складова забезпечення якості професійної майстерності», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, вип. 2(126), с. 398–407, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/%D0%BF%D1%80%D1%96%D0%BC%D0%B0-1.pdf Дата звернення: Січ. 05, 2025.
О. Kuzminska, М. Mazorchuk, N. Morze, V. Pavlenko, and А. Prokhorov, «Digital competency of the students and teachers in Ukraine: Measurement, analysis, development prospects», in 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Kyiv, Ukraine: Workshops, 2018, vol. II, рр. 366–379. [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_169.pdf Application date: January 19, 2025.
Т. Опалюк, «Цифрова компетентність як складова професійної компетентності студентів філологічних спеціальностей», Освіта. Інноватика. Практикa, т. 10, № 8, с. 42–46, 2022. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i8-006
Н. В. Морзе, О. В. Базелюк, І. П. Воротнікова, Н. П. Дементієвська, О. Г. Захар, Т. В. Нанаєва, О. В. Пасічник, та Л. А. Чернікова, «Опис цифрової компетентності педагогічного працівника. Проєкт», Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM освіті», с. 1–53, 2019. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39
А. М. Кух, О. М. Кух, «Цифрова компетентність: на шляху до метакомпетентності», Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, вип. 25, с. 30–33, 2019. https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.30-33
Л. Г. Гаврілова, Я. В. Топольник, «Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 61, № 5, с. 1–14, 2017. https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1744
A. Martin, and J.Grudziecki, «Concepts and Tools for Digital Literacy Development», Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246–264, 2006. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/26467562_DigEuLit_Concepts_and_Tools_for_Digital_Literacy_Development Application date: January 19, 2025.
C. L. Scott, «The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?», Ducation research and foresight 15 December 2015 United Nations Cultural Organization. UNESCO, 2015. [Online]. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002431/243126e.pdf Application date: January 19, 2025.
«Digital competence in practice – An analysis of frameworks», Joint Research Centre Technical Reports, Publications Office of the European Union, 2012. https://doi.org/10.2791/82116
L. Ilomäki, S. Paavola, M. Lakkala, and A. Kantosalo, «Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research», Education and Information Technologies, vol. 21(3), pp. 655–679, 2016. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
A. Aheicheva, A. Berezhnyi, «Pidhotovka bakalavriv filolohii do profesiinoi diialnosti yak psykholoho-pedahohichna problema: aktualnist ta osnovni pidkhody», Visnyk nauky ta osvity (Seriia «Filolohiia», Seriia «Pedahohika», Seriia «Sotsiolohiia», Seriia «Kultura i mystetstvo», Seriia «Istoriia ta arkheolohiia»), vyp. 2(32). s. 709–732, 2025. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-2(32)-709-732 (in Ukrainian).
O. Nalyvaiko, «Tsyfrova kompetentnist: sutnist poniattia ta dynamika yoho rozvytku», u Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia i praktyka, O. A. Zhukova, A. I. Komyshan, Red. Kharkiv, Ukraina : KhNU imeni V. N. Karazina, 2021, s. 40–65. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/96f31552-f2ef-430b-907c-5720e4c53554/content Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).
C. M. Prokhorova, «Poniattia tsyfrovoi kompetentnosti vchytelia inozemnoi movy u svitovomu osvitnomu prostori», Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky, vyp. 4(82), s. 113–116, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUP_2015_4_24 Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).
T. Sobchenko, and V. Vorozhbit-Horbatiuk, «Results of digital competence development for philology students within blended learning», Educational Challenges, vol. 27, іs. 2, рp. 185–198, 2022. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2022.27.2.13 (in English).
R. O. Tarasenko, Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh perekladachiv dlia ahrarnoi haluzi: teoriia i praktyka. Kyiv, Ukraina : TsP «KOMPRYNT», 2015. (in Ukrainian)
L. Baranovska, І. Simkova, Е. Akilli, Т. Tarnavska, and N. Glushanytsia, «Development of digital competence of future philologists: case of Turkish and Ukrainian universities», Advanced Education, is. 11(23), рp. 87–103, 2023. https://doi.org/10.20535/2410-8286.295458 (in English).
Iu. Holovatska, «Metodolohichni y metodychni zasady systemnoho vykorystannia zasobiv tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvannia hotovnosti maibutnikh perekladachiv do lokalizatsii», Innovatsiina pedahohika, t. 1, vyp. 54, s. 123–127, 2022. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/54.1.26 (in Ukrainian).
Iu. Holovatska, «Perspektyvy profesiinoi pidhotovky maibutnikh perekladachiv do vykorystannia tekhnik perekladu ta stratehii lokalizatsii tsyfrovykh produktiv», Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, t. 1, vyp. 68, s. 225–230, 2023. https://doi.org/10.24919/2308-4863/68-1-35 (in Ukrainian).
J. Nitzke, A. Tardel, and S. Hansen-Schirra, «Training the modern translator – acquisition of digital competences through blended learning», Journal of Specialised Translation, is. 31, рp. 40–59, 2019. [Online]. Available: https://www.jostrans.org/issue31/art_nitzke.pdf Application date: January 18, 2025. (in English).
O. A. Zhukova, A. I. Komyshan, Red. Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia i praktyka. Kharkiv, Ukraina : KhNU imeni V. N. Karazina, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/96f31552-f2ef-430b-907c-5720e4c53554/content Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).
J. Raven. «Quality of Life, the Development of Competence, and Higer Education», Higer Education, vol. 13, рp. 393–404, 1984. (in English).
UIS Glossary: глосарій. UNESCO. [Online]. Available: https://glossary.uis.unesco.org/glossary/en/home Application date: January 18, 2025. (in English).
«DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes», JRC Publications Repository, 2022. [Online]. Available: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415 Application date: January 18, 2025. (in English).
R. Prima, O. Honcharuk, D. Prima, «Tsyfrova kompetentnist maibutnoho pedahoha yak neobkhidna skladova zabezpechennia yakosti profesiinoi maisternosti», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, vyp. 2(126), s. 398–407, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/%D0%BF%D1%80%D1%96%D0%BC%D0%B0-1.pdf Data zvernennia: Sich. 05, 2025. (in Ukrainian).
О. Kuzminska, М. Mazorchuk, N. Morze, V. Pavlenko, and А. Prokhorov, «Digital competency of the students and teachers in Ukraine: Measurement, analysis, development prospects», in 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Kyiv, Ukraine: Workshops, 2018, vol. II, рр. 366–379. [Online]. Available: https://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_169.pdf Application date: January 19, 2025. (in English).
T. Opaliuk, «Tsyfrova kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti studentiv filolohichnykh spetsialnostei», Osvita. Innovatyka. Praktyka, t. 10, № 8, s. 42–46, 2022. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i8-006 (in Ukrainian).
N. V. Morze, O. V. Bazeliuk, I. P. Vorotnikova, N. P. Dementiievska, O. H. Zakhar, T. V. Nanaieva, O. V. Pasichnyk, ta L. A. Chernikova, «Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka. Proiekt», Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. Spetsvypusk «Novi pedahohichni pidkhody v STEAM osviti», s. 1–53, 2019. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 (in Ukrainian).
A. M. Kukh, O. M. Kukh, «Tsyfrova kompetentnist: na shliakhu do metakompetentnosti», Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia pedahohichna, vyp. 25, s. 30–33, 2019. https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.30-33 (in Ukrainian).
L. H. Havrilova, Ya. V. Topolnyk, «Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomeny», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 61, № 5, s. 1–14, 2017. https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1744 (in Ukrainian).
A. Martin, and J.Grudziecki, «Concepts and Tools for Digital Literacy Development», Innovations in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 246–264, 2006. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/26467562_DigEuLit_Concepts_and_Tools_for_Digital_Literacy_Development Application date: January 19, 2025. (in English).
C. L. Scott, «The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?», Ducation research and foresight 15 December 2015 United Nations Cultural Organization. UNESCO, 2015. [Online]. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002431/243126e.pdf Application date: January 19, 2025. (in English).
«Digital competence in practice – An analysis of frameworks», Joint Research Centre Technical Reports, Publications Office of the European Union, 2012. https://doi.org/10.2791/82116 (in English).
L. Ilomäki, S. Paavola, M. Lakkala, and A. Kantosalo, «Digital competence – an emergent boundary concept for policy and educational research», Education and Information Technologies, vol. 21(3), pp. 655–679, 2016. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4 (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.