Трансформація специфіки діяльності, ролі та функцій викладача вищої школи в контексті модернізації вищої освіти України

Іван Чаусов

Abstract


У статті розглянуто процес трансформації специфіки діяльності, ролей та функцій викладача вищої школи в умовах сучасних освітніх змін. Показано, що глобалізація, цифровізація, компетентнісний підхід та інтеграція у європейський освітній простір обумовлюють переосмислення традиційної моделі викладацької діяльності. Визначено, що сучасний викладач переходить від ролі транслятора знань до ролей фасилітатора, модератора, наставника та дослідника, що зумовлює суттєве оновлення його професійних функцій. Психологічні дослідження трансформації специфіки діяльності та ролі викладача вищої школи свідчать про необхідність комплексного підходу до професійного розвитку, що включає когнітивні, емоційні та мотиваційні аспекти. Окреслено специфіку змін: інформаційна функція набуває спрямованості на розвиток критичного мислення та інформаційної культури; організаторська – на створення умов для самостійної й колективної діяльності студентів; трансформаційна – на формування практично значущих компетентностей; орієнтовно-регулятивна – на індивідуалізацію освітніх траєкторій; мобілізуюча – на стимулювання самонавчання, креативності й саморозвитку. Успішна адаптація до нових ролей потребує не лише оволодіння новими технологіями та методами, а й глибокої психологічної перебудови професійної ідентичності, розвитку емоційного інтелекту та формування нової системи професійних цінностей. Особливу увагу приділено аналізу психологічних бар’єрів, що ускладнюють адаптацію викладачів до нових ролей. Виокремлено когнітивні, емоційні та мотиваційні бар’єри. Зроблено висновок, що ефективна адаптація викладачів вищої школи до нових соціально-професійних ролей можлива за умови поєднання організаційних, психологічних та методичних заходів. Підкреслено необхідність розвитку цифрових і педагогічних компетентностей, створення сприятливого емоційного клімату та забезпечення підтримки й визнання з боку адміністрації навчальних закладів. Стаття має як теоретичне, так і практичне значення, оскільки результати можуть бути використані для вдосконалення програм підготовки та підвищення кваліфікації викладачів, розробки стратегій професійного розвитку та формування політики підтримки персоналу у вищій школі.

Keywords


викладач вищої школи; специфіка діяльності; ролі; функції; бар’єри трансформації.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Н. П. Волкова, А. А. Степанова, «Фасилітатор як важлива позиція сучасного викладача вишу», Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія», № 1(15), с. 228–234, 2018.

В. О. Гринько, «Особливості педагогічної діяльності викладача вищої школи у сучасну епоху», Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. Педагогічні науки, № 17, с. 166–173, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/actprob17_166.pdf Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

О. Г. Гунченко, «Імідж викладача вищої школи», Духовність особистості: методологія, теорія і практика, № 4(63), с. 79–85, 2014.

Л. Д. Зеленська, «Викладач вищого навчального закладу в умовах сучасних викликів», на методологічному семінарі НАПН України Особистість в умовах кризових викликів сучасності. Київ, 2016, с. 269–274. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/330937880_VIKLADAC_VISOGO_NAVCALNOGO_ZAKLADU_V_UMOVAH_SUCASNIH_VIKLIKIV Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Г. І. М’ясоїд, «Сучасні вимоги до викладача вищої школи: огляд тенденцій світової педагогічної практики», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 3(47), с. 107–113, 2015.

Н. М. Мирончук, «Професійна діяльність викладача вищої школи: суспільні виклики та проблеми змісту підготовки», у Професійна освіта: андрагогічний підхід; О. А. Дубасенюк, Ред. Житомир, Україна : Видав. О. О. Євенок, 2018, с. 146–172. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eprints.zu.edu.ua/27786/1/%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9D.%D0%9C..pdf Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

В. Л. Ортинський, Педагогіка вищої школи. Київ, Україна : Центр учбової літ-ри, 2009.

С. М. Романова, «Коучінг як нова технологія в професійній освіті», Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка, психологія», № 3, с. 83–97, 2010.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

N. P. Volkova, A. A. Stepanova, «Fasylitator yak vazhlyva pozytsiia suchasnoho vykladacha vyshu», Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», № 1(15), s. 228–234, 2018. (in Ukrainian).

V. O. Hrynko, «Osoblyvosti pedahohichnoi diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly u suchasnu epokhu», Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. Pedahohichni nauky, № 17, s. 166–173, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/actprob17_166.pdf Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. H. Hunchenko, «Imidzh vykladacha vyshchoi shkoly», Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, № 4(63), s. 79–85, 2014. (in Ukrainian).

L. D. Zelenska, «Vykladach vyshchoho navchalnoho zakladu v umovakh suchasnykh vyklykiv», na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrainy Osobystist v umovakh kryzovykh vyklykiv suchasnosti. Kyiv, 2016, s. 269–274. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.researchgate.net/publication/330937880_VIKLADAC_VISOGO_NAVCALNOGO_ZAKLADU_V_UMOVAH_SUCASNIH_VIKLIKIV Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

H. I. Miasoid, «Suchasni vymohy do vykladacha vyshchoi shkoly: ohliad tendentsii svitovoi pedahohichnoi praktyky», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 3(47), s. 107–113, 2015. (in Ukrainian).

N. M. Myronchuk, «Profesiina diialnist vykladacha vyshchoi shkoly: suspilni vyklyky ta problemy zmistu pidhotovky», u Profesiina osvita: andrahohichnyi pidkhid; O. A. Dubaseniuk, Red. Zhytomyr, Ukraina : Vydav. O. O. Yevenok, 2018, s. 146–172. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://eprints.zu.edu.ua/27786/1/%D0%9C%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%9D.%D0%9C..pdf Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

V. L. Ortynskyi, Pedahohika vyshchoi shkoly. Kyiv, Ukraina : Tsentr uchbovoi lit-ry, 2009. (in Ukrainian).

S. M. Romanova, «Kouchinh yak nova tekhnolohiia v profesiinii osviti», Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia «Pedahohika, psykholohiia», № 3, s. 83–97, 2010. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.