Психологічні особливості цифрової резилієнтності підлітків: перетворення онлайн-ризиків на ресурси розвитку

Гаяна Усар, Алла Москальова

Abstract


Цю статтю присвячено теоретичному дослідженню формування цифрової резилієнтності підлітків, зокрема розглянуто циклічну модель, що описують, як онлайн-ризики трансформуються у ресурси особистісного та духовного розвитку, набуті внаслідок подолання ризиків (наприклад, емоційна стійкість, адаптивність, впевненість у собі). Проаналізовано сучасну зарубіжну і вітчизняну літературу та виявлено, що цифрова резилієнтність розглядається переважно як здатність індивіда адаптивно реагувати на цифрові загрози, проте бракує цілісних підходів, які пояснюють механізми трансформації негативного онлайн-досвіду на позитивні результати (ресурси). Встановлено ключові стратегії подолання (копінг-стратегії), на які опираються в наукових дослідженнях. Виявлено чотири послідовні стадії резилієнтної трансформації, які можуть використовуватися у підлітковому віці та сприяти утворенню їхньої саморегуляції: від розуміння проблеми до практичного втілення дій та рішень, що відповідають умовам цифрового середовища. З’ясовано, що стадії можуть частково перекриватися, повторюватися на мікрорівні та супроводжуватися зворотними зв’язками, що забезпечить успішну взаємодію, підсилить подальшу рефлексію через зростання самоефективності підлітків. Активне впровадження ІТ-технологій у освіту лише підсилює актуальність даного дослідження. Отже, отримані результати демонструють формування динамічного ресурсного комплексу, що забезпечує перехід підлітка на вищий рівень функціонування після цифрової кризи. Робота закладає теоретичні засади для подальших емпіричних досліджень та створення практичних методик, спрямованих на формування цифрової резилієнтності в освітньому процесі вже з молодшого шкільного віку.

Keywords


IT-технології; цифрова резилієнтність; підлітки; онлайн-ризики; ресурси розвитку; циклічна модель; адаптивна модель.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

В. Биков, О. Буров, Н. Дементієвська, «Кібербезпека в цифровому навчальному середовищі», Інформаційні технології і засоби навчання, № 70(2), с. 313–331, 2019. https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2876

Л. Канішевська, В. Шахрай, «Особливості виховання в школі і сім’ї в умовах цифровізації», Перспективи та інновації науки, № 4(9), с. 144–155, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155

Т. М. Кирпенко, «Стресостійкість та проблема її формування у підлітків», Теоретичні і прикладні проблеми психології, № 3, с. 206–212, 2014.

О. Лаптєв, В. Колесник, В. Ровда, М. Половінкін, «Метод підвищення захисту особистих даних за рахунок синтезу резильєнтних віртуальних спільнот», Сучасний захист інформації, № 4(60), с. 152–157, 2024.

Г. Миколюк, Я. Гусаківський, Л. Бутузова, «Резильєнтність та гаджет-адикція студентів», на Міжнар. наук.-практ. конф. The Future of Science, Technology and Economy. Софія, Болгарія, 2025, с. 317–321.

О. Черних, Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті. Київ, Україна : ТОВ «ЦП «КОМПРИНТ», 2017.

З. Шепеля, Р. Гриценя, О. Гудзенко, «Резильєнтність у цифрову епоху: шляхи подолання інформаційного тиску», на молодіжному медич. форумі. Луцьк : КЗВО «Волин. Мед. ін-т», 2025, с. 88–90.

A. Y. Lee, & J. T. Hancock, «Developing digital resilience: An educational intervention improves elementary students’ response to digital challenges». Computers and Education Open, vol. 5, 2023. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100144

S. Livingstone, M. Stoilova, L. Stänicke, R. Jessen, R. Graham, E. Staksrud, & T. Jensen, Young People Experiencing Internet-Related Mental Health Difficulties: The Benefits and Risks of Digital Skills (ySKILLS Report). Leuven : KU Leuven, 2022. https://zenodo.org/record/6976424

S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338

A. Third, P. Collin, L. Walsh, & R. Black, Young People in Digital Society: Control Shift. (1st ed.) Palgrave Macmillan, 2019. https://doi.org/10.1057/978-1-137-57369-8

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

V. Bykov, O. Burov, N. Dementiievska, «Kiberbezpeka v tsyfrovomu navchalnomu seredovyshchi», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 70(2), s. 313–331, 2019. https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2876 (in Ukrainian).

L. Kanishevska, V. Shakhrai, «Osoblyvosti vykhovannia v shkoli i simi v umovakh tsyfrovizatsii», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 4(9), s. 144–155, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-144-155 (in Ukrainian).

T. M. Kyrpenko, «Stresostiikist ta problema yii formuvannia u pidlitkiv», Teoretychni i prykladni problemy psykholohii, № 3, s. 206–212, 2014. (in Ukrainian).

O. Laptiev, V. Kolesnyk, V. Rovda, M. Polovinkin, «Metod pidvyshchennia zakhystu osobystykh danykh za rakhunok syntezu rezylientnykh virtualnykh spilnot», Suchasnyi zakhyst informatsii, № 4(60), s. 152–157, 2024. (in Ukrainian).

H. Mykoliuk, Ya. Husakivskyi, L. Butuzova, «Rezylientnist ta hadzhet-adyktsiia studentiv», na Mizhnar. nauk.-prakt. konf. The Future of Science, Technology and Economy. Sofiia, Bolhariia, 2025, s. 317–321. (in Ukrainian).

O. Chernykh, Kerivnytstvo iz sotsialno-pedahohichnoho suprovodu formuvannia bezpechnoi povedinky pidlitkiv v Interneti. Kyiv, Ukraina : TOV «TsP «KOMPRYNT», 2017. (in Ukrainian).

Z. Shepelia, R. Hrytsenia, O. Hudzenko, «Rezylientnist u tsyfrovu epokhu: shliakhy podolannia informatsiinoho tysku», na molodizhnomu medych. forumi. Luts : KZVO «Volyn. Med. in-t», 2025, s. 88–90. (in Ukrainian).

A. Y. Lee, & J. T. Hancock, «Developing digital resilience: An educational intervention improves elementary students’ response to digital challenges». Computers and Education Open, vol. 5, 2023. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100144

S. Livingstone, M. Stoilova, L. Stänicke, R. Jessen, R. Graham, E. Staksrud, & T. Jensen, Young People Experiencing Internet-Related Mental Health Difficulties: The Benefits and Risks of Digital Skills (ySKILLS Report). Leuven : KU Leuven, 2022. https://zenodo.org/record/6976424

S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338

A. Third, P. Collin, L. Walsh, & R. Black, Young People in Digital Society: Control Shift. (1st ed.) Palgrave Macmillan, 2019. https://doi.org/10.1057/978-1-137-57369-8


Refbacks

  • There are currently no refbacks.