Розлад дефіциту уваги з гіперактивністю: вікові й ґендерні аспекти

Софія Смутчак

Abstract


Статтю присвячено комплексному аналізу розладу дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ) крізь призму його історичного становлення, клінічних проявів, а також вікових і ґендерних особливостей перебігу. Простежено еволюцію наукових уявлень про цей розлад від перших описів нетипової поведінки дітей у працях XVIII–XIX ст. до сучасних класифікацій DSM-5 та МКХ-11. Наголошено, що РДУГ належить до найпоширеніших нейророзвиткових розладів, які впливають на когнітивне функціонування, емоційну сферу, соціальну адаптацію та якість життя індивіда. Розкрито нейробіологічні, генетичні, психосоціальні й середовищні чинники розвитку РДУГ, що підтверджує його багатофакторну природу. Представлено огляд наукових досліджень, які доводять зв’язок між структурними і функціональними особливостями мозку та симптоматикою розладу, а також підкреслюють роль спадковості та несприятливих перинатальних умов. Окрему увагу приділено віковій динаміці проявів: у дошкільному віці переважає гіперактивність і імпульсивність, у молодшому шкільному – неуважність, у підлітковому – емоційна лабільність і схильність до ризикованої поведінки, а у дорослому віці – дезорганізація, труднощі з плануванням, міжособистісними відносинами й професійною діяльністю. Висвітлено, що симптоми РДУГ не зникають повністю з віком, а трансформуються, зберігаючи вплив на якість життя. Проаналізовано ґендерні відмінності, а саме: у хлопців частіше діагностують гіперактивно-імпульсивний та комбінований типи розладу, тоді як у дівчат – переважно неуважний, який часто залишається непоміченим і призводить до пізньої діагностики. Це зумовлює різницю у клінічній картині, соціальних наслідках та потребі у специфічних стратегіях підтримки. Увага акцентована на тому, що стигматизація та недостатня обізнаність суспільства ускладнюють процес своєчасного виявлення та корекції РДУГ. Підкреслена необхідність міждисциплінарного підходу, який поєднує медичні, психологічні та педагогічні стратегії, що дозволяють забезпечити комплексну допомогу особам із цим розладом. Перспективним визначається раннє виявлення симптомів у дітей, ґендерно-орієнтований підхід у діагностиці, а також подальше вивчення проявів РДУГ у дорослому та похилому віці.

Keywords


розлад дефіциту уваги з гіперактивністю; діагностика; симптоми; вікові особливості; ґендерні аспекти.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Ю. Гасюк, Що таке розлад дефіциту уваги. Gas ford Mind. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.gasformind.com/rozlad-defitsytu-uvahy-z-hiperaktyvnistyu/ Дата звернення: Черв. 10, 2025.

Ю. Гасюк, Розлад Дефіциту Уваги та Гіперактивності: погане виховання чи генетика. Gas ford Mind. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.gasformind.com/rozlad-defitsytu-uvahy-z-hiperaktyvnistyu/ Дата звернення: Черв. 10, 2025.

A. Creighton, An Inquiry into the Nature and Origin of Mental Derangement. London, Great Britain : Cadell Jr. and Davies, 1798.

G. F. Still, «The Goulstonian Lectures: On Some Abnormal Psychical Conditions in Children», The Lancet, 159(4086), 1902. [Online]. Available: https://dn790009.ca.archive.org/0/items/b24976295/b24976295.pdf Application date: June 10, 2025.

C. Bradley, «The behavior of children receiving Benzedrine», American Journal of Psychiatry, vol. 94, is. 3, рр. 577–585, 1937. https://doi.org/10.1176/ajp.94.3.577

R. A. Barkley, Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (4th ed.). New York, USA : Guilford Press, 2014.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2nd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1968.

DSM-III: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (3rd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1980.

DSM-III-R: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Revised 3rd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1987.

Data and Statistics on ADHD. СDC. 2024. [Online]. Available: https://www.cdc.gov/adhd/data/?CDC_AAref_Val=https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html Application date: June 10, 2025.

Розлад дефіциту уваги та гіперактивності (РДУГ): як з ним жити? MH4U. 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.mh4u.in.ua/hochu-diznatysya-bilshe/rozlad-deficzytu-uvagy-ta-giperaktyvnosti-rdug-yak-z-nym-zhyty/ Дата звернення: Черв. 10, 2025.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth Edition). American Psychiatric Association. 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

M. J. Broulidakis, D. Golm, S. Cortese, G. Fairchild, E. Sonuga-Barke, «Default mode network connectivity and attention-deficit/hyperactivity disorder in adolescence: Associations with delay aversion and temporal discounting, but not mind wandering», International Journal of Psychophysiology, vol. 173, рр. 38–44, 2022. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2022.01.007.

F. Bayard, С. Nymberg Thunell, C. Abé et al. «Distinct brain structure and behavior related to ADHD and conduct disorder traits», Molecular Psychiatry, vol. 25, рр. 3020–3033, 2020. https://doi.org/10.1038/s41380-018-0202-6

K. J. Plessen, R. Bansal, H. Zhu, R. Whiteman, J. Amat, G. A. Quackenbush, L. Martin, K. Durkin, C. Blair, J. Royal, K. Hugdahl, & B. S. Peterson, «Hippocampus and amygdala morphology in attention-deficit/hyperactivity disorder», Archives of general psychiatry, vol. 63(7), рр. 795–807, 2006. https://doi.org/10.1001/archpsyc.63.7.795

N. D. Volkow, G. J. Wang, S. H. Kollins, T. L. Wigal, J. H. Newcorn, F. Telang, J. S. Fowler, W. Zhu, J. Logan, Y. Ma, K. Pradhan, C. Wong, & J. M. Swanson, «Evaluating dopamine reward pathway in ADHD: clinical implications», JAMA, vol. 302(10), рр. 1084–1091, 2009. https://doi.org/10.1001/jama.2009.1308

A. De La Fuente, S. Xia, C. Branch and X. Li, «A review of attention-deficit/hyperactivity disorder from the perspective of brain networks», Frontiers in Human Neuroscience, vol. 7, р. 192, 2013. https://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00192

American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA (eng). United States, 2013, р. 947. ISBN 978-0-89042-554-1

S. V. Faraone, R. H. Perlis, A. E. Doyle, et al., «Molecular genetics of attention-deficit/hyperactivity disorder», Biological Psychiatry, vol. 57(11), рр. 1313–1323, 2005.

О. Осітковська, О. Байєр, «Статеві відмінності в розладі дефіциту уваги з гіперактивністю: стислий літературний огляд», Вісник КНУ імені Тараса Шевченка. Психологія, вип. 2(12), с. 72–76, 2020. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).13

F. X. Castellanos, & E. Proal, «Large-scale brain systems in ADHD: beyond the prefrontal-striatal model», Trends in Cognitive Sciences, vol. 16(1), рр. 17–26, 2012

T. D. Banerjee, F. Middleton, & S. V. Faraone, «Environmental risk factors for attention-deficit hyperactivity disorder», Acta Paediatrica, vol. 96(9), рр. 1269–1274, 2007. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17718779/ Application date: June 10, 2025.

О. В. Ковтун, «Біопсихосоціальні чинники виникнення РДУГ», Наукові записки НаУКМА. Психологія і педагогіка, № 4(2), с. 45–51. 2021.

E. Sciberras, et al., «Association between parenting and attention-deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis», Journal of Attention Disorders, vol. 21(8), рр. 684–695, 2017.

Ю. І. Мельник, «Сімейні чинники розвитку поведінкових порушень», Психологія і суспільство, № 2(74), с. 133–139, 2019.

ADHD in Adults: 4 Things to Know. The National Institute of Mental Health. [Online]. Available: https://www.nimh.nih.gov/health/publications/adhd-what-you-need-to-know Application date: June 10, 2025.

Розлад дефіциту уваги та гіперактивності: що потрібно знати батькам і вчителям. Нова українська школа. 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/2019/10/09/rozlad-defitsytu-uvagy-ta-giperaktyvnosti-shho-potribno-znaty-batkam-i-vchytelyam/ Дата звернення: Черв. 10, 2025.

A. Thapar, M. Cooper, «Attention deficit hyperactivity disorder», Lancet, vol. 387, іs. 10024, рр. 1240–1250, 2016. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26386541/ Application date: June 10, 2025.

J. Biederman, E. Mick, S. V. Faraone, «Age-dependent decline of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder: impact of remission definition and symptom type», American Journal of Psychiatry, vol. 165, іs. 6, рр. 716–723, 2008. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10784477/ Application date: June 10, 2025.

P. Asherson, et al., «Adult attention-deficit hyperactivity disorder: key conceptual issues», Lancet Psychiatry. 3(6): рр. 568–578, 2016. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30032-3

U. P. Ramtekkar, et al., «Sex and age differences in attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and diagnoses: implications for DSM-V and ICD-11», Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 49, іs. 3, рр. 217–228, 2010. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3101894/ Application date: June 10, 2025.

P. O. Quinn, M. Madhoo, «A review of attention-deficit/hyperactivity disorder in women and girls: uncovering this hidden diagnosis», The Primary Care Companion for CNS Disorders, vol. 16, іs. 3, 2014. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25317366/ Application date: June 10, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Iu. Hasiuk, Shcho take rozlad defitsytu uvahy. Gas ford Mind. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.gasformind.com/rozlad-defitsytu-uvahy-z-hiperaktyvnistyu/ Data zvernennia: Cherv. 10, 2025. (in Ukrainian).

Iu. Hasiuk, Rozlad Defitsytu Uvahy ta Hiperaktyvnosti: pohane vykhovannia chy henetyka. Gas ford Mind. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.gasformind.com/rozlad-defitsytu-uvahy-z-hiperaktyvnistyu/ Data zvernennia: Cherv. 10, 2025. (in Ukrainian).

A. Creighton, An Inquiry into the Nature and Origin of Mental Derangement. London, Great Britain : Cadell Jr. and Davies, 1798. (in English).

G. F. Still, «The Goulstonian Lectures: On Some Abnormal Psychical Conditions in Children», The Lancet, 159(4086), 1902. [Online]. Available: https://dn790009.ca.archive.org/0/items/b24976295/b24976295.pdf Application date: June 10, 2025. (in English).

C. Bradley, «The behavior of children receiving Benzedrine», American Journal of Psychiatry, vol. 94, is. 3, рр. 577–585, 1937. https://doi.org/10.1176/ajp.94.3.577 (in English).

R. A. Barkley, Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (4th ed.). New York, USA : Guilford Press, 2014. (in English).

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2nd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1968. (in English).

DSM-III: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (3rd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1980. (in English).

DSM-III-R: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Revised 3rd ed.). Washington, DC : American Psychiatric Association, 1987. (in English).

Data and Statistics on ADHD. СDC. 2024. [Online]. Available: https://www.cdc.gov/adhd/data/?CDC_AAref_Val=https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html Application date: June 10, 2025. (in English).

Rozlad defitsytu uvahy ta hiperaktyvnosti (RDUH): yak z nym zhyty? MH4U. 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.mh4u.in.ua/hochu-diznatysya-bilshe/rozlad-deficzytu-uvagy-ta-giperaktyvnosti-rdug-yak-z-nym-zhyty/ Data zvernennia: Cherv. 10, 2025. (in Ukrainian).

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth Edition). American Psychiatric Association. 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 (in English).

M. J. Broulidakis, D. Golm, S. Cortese, G. Fairchild, E. Sonuga-Barke, «Default mode network connectivity and attention-deficit/hyperactivity disorder in adolescence: Associations with delay aversion and temporal discounting, but not mind wandering», International Journal of Psychophysiology, vol. 173, рр. 38–44, 2022. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2022.01.007 (in English).

F. Bayard, С. Nymberg Thunell, C. Abé et al. «Distinct brain structure and behavior related to ADHD and conduct disorder traits», Molecular Psychiatry, vol. 25, рр. 3020–3033, 2020. https://doi.org/10.1038/s41380-018-0202-6

K. J. Plessen, R. Bansal, H. Zhu, R. Whiteman, J. Amat, G. A. Quackenbush, L. Martin, K. Durkin, C. Blair, J. Royal, K. Hugdahl, & B. S. Peterson, «Hippocampus and amygdala morphology in attention-deficit/hyperactivity disorder», Archives of general psychiatry, vol. 63(7), рр. 795–807, 2006. https://doi.org/10.1001/archpsyc.63.7.795 (in English).

N. D. Volkow, G. J. Wang, S. H. Kollins, T. L. Wigal, J. H. Newcorn, F. Telang, J. S. Fowler, W. Zhu, J. Logan, Y. Ma, K. Pradhan, C. Wong, & J. M. Swanson, «Evaluating dopamine reward pathway in ADHD: clinical implications», JAMA, vol. 302(10), рр. 1084–1091, 2009. https://doi.org/10.1001/jama.2009.1308 (in English).

A. De La Fuente, S. Xia, C. Branch and X. Li, «A review of attention-deficit/hyperactivity disorder from the perspective of brain networks», Frontiers in Human Neuroscience, vol. 7, р. 192, 2013. https://doi.org/10.3389/fnhum.2013.00192 (in English).

American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA (eng). United States, 2013, р. 947. ISBN 978-0-89042-554-1 (in English).

S. V. Faraone, R. H. Perlis, A. E. Doyle, et al., «Molecular genetics of attention-deficit/hyperactivity disorder», Biological Psychiatry, vol. 57(11), рр. 1313–1323, 2005. (in English).

O. Ositkovska, O. Baiier, «Statevi vidminnosti v rozladi defitsytu uvahy z hiperaktyvnistiu: styslyi literaturnyi ohliad», Visnyk KNU imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia, vyp. 2(12), s. 72–76, 2020. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).13 (in Ukrainian).

F. X. Castellanos, & E. Proal, «Large-scale brain systems in ADHD: beyond the prefrontal-striatal model», Trends in Cognitive Sciences, vol. 16(1), рр. 17–26, 2012. (in English).

T. D. Banerjee, F. Middleton, & S. V. Faraone, «Environmental risk factors for attention-deficit hyperactivity disorder», Acta Paediatrica, vol. 96(9), рр. 1269–1274, 2007. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17718779/ Application date: June 10, 2025. (in English).

O. V. Kovtun, «Biopsykhosotsialni chynnyky vynyknennia RDUH», Naukovi zapysky NaUKMA. Psykholohiia i pedahohika, № 4(2), s. 45–51, 2021. (in Ukrainian).

E. Sciberras, et al., «Association between parenting and attention-deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis», Journal of Attention Disorders, vol. 21(8), рр. 684–695, 2017. (in English).

Yu. I. Melnyk, «Simeini chynnyky rozvytku povedinkovykh porushen», Psykholohiia i suspilstvo, № 2(74), s. 133–139, 2019. (in Ukrainian).

ADHD in Adults: 4 Things to Know. The National Institute of Mental Health. [Online]. Available: https://www.nimh.nih.gov/health/publications/adhd-what-you-need-to-know Application date: June 10, 2025. (in English).

Rozlad defitsytu uvahy ta hiperaktyvnosti: shcho potribno znaty batkam i vchyteliam. Nova ukrainska shkola. 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://nus.org.ua/2019/10/09/rozlad-defitsytu-uvagy-ta-giperaktyvnosti-shho-potribno-znaty-batkam-i-vchytelyam/ Data zvernennia: Cherv. 10, 2025. (in Ukrainian).

A. Thapar, M. Cooper, «Attention deficit hyperactivity disorder», Lancet, vol. 387, іs. 10024, рр. 1240–1250, 2016. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26386541/ Application date: June 10, 2025. (in English).

J. Biederman, E. Mick, S. V. Faraone, «Age-dependent decline of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder: impact of remission definition and symptom type», American Journal of Psychiatry, vol. 165, іs. 6, рр. 716–723, 2008. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10784477/ Application date: June 10, 2025. (in English).

P. Asherson, et al., «Adult attention-deficit hyperactivity disorder: key conceptual issues», Lancet Psychiatry. 3(6): рр. 568–578, 2016. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30032-3(in English).

U. P. Ramtekkar, et al., «Sex and age differences in attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and diagnoses: implications for DSM-V and ICD-11», Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 49, іs. 3, рр. 217–228, 2010. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3101894/ Application date: June 10, 2025. (in English).

P. O. Quinn, M. Madhoo, «A review of attention-deficit/hyperactivity disorder in women and girls: uncovering this hidden diagnosis», The Primary Care Companion for CNS Disorders, vol. 16, іs. 3, 2014. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25317366/ Application date: June 10, 2025. (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.