Соціально-психологічні механізми становлення автономності викладачів закладів вищої освіти в кризових умовах

Катерина Павленок

Abstract


У статті здійснено комплексний теоретико-методологічний аналіз механізмів становлення автономності викладачів закладів вищої освіти в кризових умовах (воєнний стан, екстрена цифровізація, ресурсні обмеження). Проблематика полягає в розриві між потребою викладача в автономній професійній дії та зростанням зовнішнього контролю й нормативних вимог, що позначається на якості навчання та благополуччі учасників освітнього процесу. Запропоновано інтегровану модель становлення автономності, яка поєднує п’ять рівнів (мотиваційно-потребовий, когнітивно-діяльнісний, соціально-ідентифікаційний, організаційно-ресурсний, інституційно-нормативний). Визначено, що автономність є емерджентним результатом взаємодії потребової підтримки, доступних ресурсів, індивідуальних стратегій дії, групових норм і легітимованих організаційних правил. Показано ролі механізмів: на когнітивно-діяльнісному рівні – схематизація (яку слід регулярно «перезавантажувати» через рефлексію й мікроексперименти), наслідування та підкріплення (що закріплюють автономно-підтримувальні або контрольні патерни), job crafting; на соціально-ідентифікаційному – категоризація й групова ідентифікація, а також оцінна/групова поляризація, що звужує простір гнучких рішень; на організаційно-ресурсному – сегрегація як бар’єр доступу до підтримки, тоді як психологічна безпека й справедливі процедури «легалізують» ініціативу; на інституційно-нормативному – інституціоналізація та легітимація автономії / підзвітності, які роблять автономну дію «нормою за замовчуванням»; поперечно діє каузальна атрибуція, формуючи локус контролю та готовність до job crafting. Обґрунтовано, що конформність, ригідні схеми, поляризація й сегрегація не є фатальними: за наявності рефлексивних практик, горизонтальних мереж і наставництва, прозорих процедур і підкріплення «за якість рішень» вони можуть перетворюватися на ресурси автономності.

Keywords


автономність; викладач закладу вищої освіти; соціально-психологічні механізми; кризові умови.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

E. L. Deci, R. M. Ryan, «The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior», Psychological Inquiry, vol. 11, is. 4, pp. 227–268, 2000. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

R. M. Ryan, E. L. Deci, Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York, NY, USA : Guilford Press, 2017.

E. L. Deci, A. H. Olafsen, & R. M. Ryan, «Self-determination theory in work organizations: The state of a science», Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 4, pp. 19–43, 2017. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108

Free to Think. Report of the Scholars at Risk Academic Freedom Monitoring Project. Scholars at Risk, 2024. [Online]. Available: https://www.scholarsatrisk.org/resources/free-to-think-2024/ Application date: June 14, 2025.

Війна та освіта: два роки повномасштабного вторгнення, Міністерство освіти і науки України, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/02/10/Zvit.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho.vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf Дата звернення: Черв. 14, 2025.

C. Hodges, S. Moore, B. Lockee, T. Trust, & A. Bond, «The difference between emergency remote teaching and online learning», Educause Review, 2020. [Online]. Available: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Application date: June 14, 2025.

University Autonomy in Europe IV: The Scorecard 2023. European University Association, 2023. [Online]. Available: https://www.eua.eu/publications/reports/university-autonomy-in-europe-iv-the-scorecard-2023.html Application date: June 14, 2025.

Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel, UNESCO, 1997. [Online]. Available: https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-concerning-status-higher-education-teaching-personnel Application date: June 14, 2025.

Rome Ministerial Communiqué, European Higher Education Area (EHEA), 2020. [Online]. Available: https://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf Application date: June 14, 2025.

A. B. Bakker, & E. Demerouti, «The job demands-resources model: State of the art», Journal of Managerial Psychology, vol. 22, is. 3, pp. 309–328, 2007. https://doi.org/10.1108/02683940710733115

A. B. Bakker, & E. Demerouti, «Job demands-resources theory: Taking stock and looking forward», Journal of Occupational Health Psychology, vol. 22, is. 3, pp. 273–285, 2017. https://doi.org/10.1037/ocp0000056

A. Wrzesniewski, & J. E. Dutton, «Crafting a job: Revisioning employees as active crafters of their work», Academy of Management Review, vol. 26, is. 2, pp. 179–201, 2001. [Online]. Available: https://www.jstor.org/stable/259118 Application date: June 14, 2025.

Annual Report of NAQA for Quality Assurance in Higher Education for 2023, National Agency for Higher Education Quality Assurance (NAQA), 2025. [Online]. Available: https://en.naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2025/05/ANNUAL-REPORT-OF-NAQA-FOR-QUALITY-ASSURANCE-IN-HIGHER-EDUCATION-FOR-2023.pdf Application date: June 14, 2025.

Y. Wang, J. Wang, et al., «A systematic review and meta-analysis of Self-Determination Theory interventions in education context», Learning and Motivation, vol. 87, 2024. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0023969024000572?via%3Dihub Application date: June 14, 2025.

L. Li, D. Zeng, «Effect of teacher autonomy support on student engagement in physical education classrooms in a blended learning environment: the mediating role of performance expectancy and academic self-efficacy», Frontiers in Psychology, 2025. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12232130/ Application date: June 14, 2025.

A. B. Bakker, E. Demerouti, «Job Demands-Resources Theory: Ten years later», Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 10, pp. 25–53, 2023. [Online]. Available: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-orgpsych-120920-053933 Application date: June 14, 2025.

G. Mazzetti, E. Robledo, M. Vignoli, G. Topa, D. Guglielmi, & W. B. Schaufeli, «Work engagement: A meta-analysis using the Job Demands–Resources model», Psychological Reports, vol. 126, is. 3, pp. 1069–1107, 2023. https://doi.org/10.1177/00332941211051988

A. M. Aulén, et al., «Teachers’ job crafting to support their work-related well-being during the COVID-19 pandemic», Teaching and Teacher Education, vol. 139, pр. 104475, 2024. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/379464955_Teachers'_job_crafting_to_support_their_work-related_well-being_during_the_COVID-19_pandemic_-_A_qualitative_approach Application date: June 14, 2025.

Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді. Київ : НАПН України, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2024/01/VO-Ukr-v-umovah-voyen-stanu-ta-pisl-vidnovl-NAPN_2023-172p.pdf Дата звернення : Черв. 14, 2025.

С. Квіт, «Університет як mass medium: академічна свобода в Україні», Дзеркало тижня, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/universitet-jak-mass-medium-akademichna-svoboda-v-ukrajini.html Дата звернення : Черв. 14, 2025.

С. В. Заєць, «Методи та інструменти вимірювання академічної свободи: світова практика, особливості застосування в Україні», Освітня аналітика України, № 2(28), с. 65–84, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/08/5_Zaiets_228_2024_65-84.pdf Дата звернення : Черв. 14, 2025.

С. В. Заєць, Т. І. Бережна, Результати онлайн-опитування «Моніторинг дотримання принципів академічної свободи в університетах України»; К. С. Шапошникова, Ред. Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.khadi.kharkov.ua/fileadmin/P_Standart/novosti/Survey_Report_Academic_Freedom_2025.pdf Дата звернення : Черв. 14, 2025.

О. Власюк, Т. Дараган, «Автономія закладу вищої освіти: принципи впровадження в Україні», Нові технології навчання, № 98, с. 16–22, 2024. https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.02

A. Bandura, Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ, USA : Prentice-Hall, 1977.

B. F. Skinner, Science and Human Behavior. New York, NY, USA : Macmillan, 1953. [Online]. Available: https://www.bfskinner.org/newtestsite/wp-content/uploads/2014/02/ScienceHumanBehavior.pdf Application date: June 14, 2025.

Н. Tajfel, J. C. Turner, «An integrative theory of intergroup conflict», in The Social Psychology of Intergroup Relations; W. G. Austin, S. Worchel, Eds. Monterey, CA, USA : Brooks/Cole, 1979, pp. 33–47.

S. E. Hobfoll, «Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress», American Psychologist, vol. 44, is. 3, pp. 513–524, 1989. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513

K. E. Weick, Sensemaking in Organizations. Thousand Oaks, CA, USA : Sage, 1995.

B. Weiner, «An attributional theory of achievement motivation and emotion», Psychological Review, vol. 92, is. 4, pp. 548–573, 1985.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

E. L. Deci, R. M. Ryan, «The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior», Psychological Inquiry, vol. 11, is. 4, pp. 227–268, 2000. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01 (in English).

R. M. Ryan, E. L. Deci, Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York, NY, USA : Guilford Press, 2017. (in English).

E. L. Deci, A. H. Olafsen, & R. M. Ryan, «Self-determination theory in work organizations: The state of a science», Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 4, pp. 19–43, 2017. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108 (in English).

Free to Think. Report of the Scholars at Risk Academic Freedom Monitoring Project. Scholars at Risk, 2024. [Online]. Available: https://www.scholarsatrisk.org/resources/free-to-think-2024/ Application date: June 14, 2025. (in English).

Війна та освіта: два роки повномасштабного вторгнення, Міністерство освіти і науки України, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/02/10/Zvit.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho.vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf Дата звернення: Черв. 14, 2025.

C. Hodges, S. Moore, B. Lockee, T. Trust, & A. Bond, «The difference between emergency remote teaching and online learning», Educause Review, 2020. [Online]. Available: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Application date: June 14, 2025. (in English).

University Autonomy in Europe IV: The Scorecard 2023. European University Association, 2023. [Online]. Available: https://www.eua.eu/publications/reports/university-autonomy-in-europe-iv-the-scorecard-2023.html Application date: June 14, 2025. (in English).

Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel, UNESCO, 1997. [Online]. Available: https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-concerning-status-higher-education-teaching-personnel Application date: June 14, 2025. (in English).

Rome Ministerial Communiqué, European Higher Education Area (EHEA), 2020. [Online]. Available: https://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf Application date: June 14, 2025. (in English).

A. B. Bakker, & E. Demerouti, «The job demands-resources model: State of the art», Journal of Managerial Psychology, vol. 22, is. 3, pp. 309–328, 2007. https://doi.org/10.1108/02683940710733115 (in English).

A. B. Bakker, & E. Demerouti, «Job demands-resources theory: Taking stock and looking forward», Journal of Occupational Health Psychology, vol. 22, is. 3, pp. 273–285, 2017. https://doi.org/10.1037/ocp0000056 (in English).

A. Wrzesniewski, & J. E. Dutton, «Crafting a job: Revisioning employees as active crafters of their work», Academy of Management Review, vol. 26, is. 2, pp. 179–201, 2001. [Online]. Available: https://www.jstor.org/stable/259118 Application date: June 14, 2025. (in English).

Annual Report of NAQA for Quality Assurance in Higher Education for 2023, National Agency for Higher Education Quality Assurance (NAQA), 2025. [Online]. Available: https://en.naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2025/05/ANNUAL-REPORT-OF-NAQA-FOR-QUALITY-ASSURANCE-IN-HIGHER-EDUCATION-FOR-2023.pdf Application date: June 14, 2025. (in English).

Y. Wang, J. Wang, et al., «A systematic review and meta-analysis of Self-Determination Theory interventions in education context», Learning and Motivation, vol. 87, 2024. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0023969024000572?via%3Dihub Application date: June 14, 2025. (in English).

L. Li, D. Zeng, «Effect of teacher autonomy support on student engagement in physical education classrooms in a blended learning environment: the mediating role of performance expectancy and academic self-efficacy», Frontiers in Psychology, 2025. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12232130/ Application date: June 14, 2025. (in English).

A. B. Bakker, E. Demerouti, «Job Demands-Resources Theory: Ten years later», Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 10, pp. 25–53, 2023. [Online]. Available: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-orgpsych-120920-053933 Application date: June 14, 2025. (in English).

G. Mazzetti, E. Robledo, M. Vignoli, G. Topa, D. Guglielmi, & W. B. Schaufeli, «Work engagement: A meta-analysis using the Job Demands–Resources model», Psychological Reports, vol. 126, is. 3, pp. 1069–1107, 2023. https://doi.org/10.1177/00332941211051988 (in English).

A. M. Aulén, et al., «Teachers’ job crafting to support their work-related well-being during the COVID-19 pandemic», Teaching and Teacher Education, vol. 139, pр. 104475, 2024. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/379464955_Teachers'_job_crafting_to_support_their_work-related_well-being_during_the_COVID-19_pandemic_-_A_qualitative_approach Application date: June 14, 2025. (in English).

Vyshcha osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho vidnovlennia: vyklyky i vidpovidi. Kyiv : NAPN Ukrainy, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2024/01/VO-Ukr-v-umovah-voyen-stanu-ta-pisl-vidnovl-NAPN_2023-172p.pdf Data zvernennia : Cherv. 14, 2025. (in Ukrainian).

S. Kvit, «Universytet yak mass medium: akademichna svoboda v Ukraini», Dzerkalo tyzhnia, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/universitet-jak-mass-medium-akademichna-svoboda-v-ukrajini.html Data zvernennia : Cherv. 14, 2025. (in Ukrainian).

S. V. Zaiets, «Metody ta instrumenty vymiriuvannia akademichnoi svobody: svitova praktyka, osoblyvosti zastosuvannia v Ukraini», Osvitnia analityka Ukrainy, № 2(28), s. 65–84, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/08/5_Zaiets_228_2024_65-84.pdf Data zvernennia : Cherv. 14, 2025. (in Ukrainian).

S. V. Zaiets, T. I. Berezhna, Rezultaty onlain-opytuvannia «Monitorynh dotrymannia pryntsypiv akademichnoi svobody v universytetakh Ukrainy»; K. S. Shaposhnykova, Red. Kyiv : DNU «Instytut modernizatsii zmistu osvity». 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.khadi.kharkov.ua/fileadmin/P_Standart/novosti/Survey_Report_Academic_Freedom_2025.pdf Data zvernennia : Cherv. 14, 2025. (in Ukrainian).

O. Vlasiuk, T. Darahan, «Avtonomiia zakladu vyshchoi osvity: pryntsypy vprovadzhennia v Ukraini», Novi tekhnolohii navchannia, № 98, s. 16–22, 2024. https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.02 (in Ukrainian).

A. Bandura, Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ, USA : Prentice-Hall, 1977. (in English).

B. F. Skinner, Science and Human Behavior. New York, NY, USA : Macmillan, 1953. [Online]. Available: https://www.bfskinner.org/newtestsite/wp-content/uploads/2014/02/ScienceHumanBehavior.pdf Application date: June 14, 2025. (in English).

Н. Tajfel, J. C. Turner, «An integrative theory of intergroup conflict», in The Social Psychology of Intergroup Relations; W. G. Austin, S. Worchel, Eds. Monterey, CA, USA : Brooks/Cole, 1979, pp. 33–47. (in English).

S. E. Hobfoll, «Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress», American Psychologist, vol. 44, is. 3, pp. 513–524, 1989. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.3.513 (in English).

K. E. Weick, Sensemaking in Organizations. Thousand Oaks, CA, USA : Sage, 1995. (in English).

B. Weiner, «An attributional theory of achievement motivation and emotion», Psychological Review, vol. 92, is. 4, pp. 548–573, 1985. (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.