Особистісна готовність вчителів до впровадження STEM-освіти крізь призму взаємодії та співпраці: емпіричні результати дослідження
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
О. І. Бондарчук, «Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін: основні концептуальні підходи», Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць, № 8(21), с. 183–189, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/vipusk-8-21/bondarchuk-o-i-psikhologhichna-pidghotovka-kerivnikiv-osvitnikh-orghaniza--cij-do-dijaljnosti-v-umovakh-zmin-osnovni-konceptualjni-pidkhodi Дата звернення: Січ. 10, 2025.
О. В. Бутурліна, «Інноваційні моделі підготовки вчителя до масового впровадження STEM-освіти в Україні», Наукові та освітні виміри природничих наук, с. 531–544, 2022. http://dx.doi.org/10.30525/978-9934-26-289-0-24
О. В. Вознюк, «Аналіз співробітництва і партнерства», на наук.-практ. конф. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах НУШ. Житомир, 2019, с. 1–3. [Електронний ресурс]. Доступно: https://conf.zippo.net.ua/?p=363 Дата звернення: Січ. 10, 2025.
О. А. Дубасенюк, «Партнерська взаємодія як базова складова комунікативної компетентності майбутніх педагогів в умовах магістратури», Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, педагогічні науки, № 1(349), ч. ІІ, с. 15–25, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35602 Дата звернення: Лют. 10, 2025.
М. С. Корольчук, В. М. Крайнюк, В. М. Марченко, Психологія: схеми, опорні конспекти, методики; М. С. Корольчук, Ред. Київ, Україна : Ельга, Ніка-Центр, 2005. [Електронний ресурс]. Доступно: http://194.44.152.155/elib/local/sk/sk682758.pdf Дата звернення: Лют. 10, 2025.
О. В. Лозова, «Емпіричне дослідження взаємозв’язку між ставленням вчителів та їх особистісною готовністю до впровадження STEM-освіти в професійній діяльності», Організаційна психологія. Економічна психологія, т. 35, № 2, с. 154–160, 2025. https://doi.org/10.31108/2.2025.2.35.14
О. В. Лозова, «Концептуальні та науково-методичні засади розвитку STEM-освіти», у Світ інноваційних можливостей: актуальні питання розвитку STEM-освіти; О. Є. Стрижак, Ю. І. Завалевський, Ред. 2023, с. 88–96. https://doi.org/10.51707/978-617-7945-56-6
О. В. Лозова, «Особистісна готовність вчителів до впровадження STEM-освіти: сучасні виклики та можливості», на VІ Всеукр. відкритому наук.-практ. онлайн-форумі Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії. Київ, 2024, с. 157–160. [Електронний ресурс]. Доступно: https://snman.science/index.php/itme/issue/view/22 Дата звернення: Лют. 25, 2025.
О. В. Лозова, «Програма розвитку особистісної готовності вчителів до впровадження STEM-освіти», Наукові інновації та передові технології. Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», № 2 (42), с. 2039–2050, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/19981/19955 Дата звернення: Черв.09, 2025.
О. І. Патрикеєва, С. Л. Горбенко, О. Л. Лозова, І. П. Василашко, «Проблема розвитку природничо-математичної освіти (STEM освіти)», Проблеми освіти, № 2(95), с. 53–67, 2021. https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-95.2021.04
М. І. Піддячий, «STEM-освіта: теоретико-методичні засади», на VІ Міжнар. наук.-практ. конференції Управління якістю в освіті та промисловості: досвід, проблеми та перспективи. Львів, 2023, с. 19–20. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science.lpnu.ua/uk/qm-2023/tezy-dopovidey Дата звернення: Лют. 25, 2025.
Н. І. Поліхун, І. А. Сліпухіна, І. С. Чернецький, К. Г. Постова, «Інтегроване навчання STEM: від предметності до трансдиплінарності», у Світ інноваційних можливостей: актуальні питання розвитку STEM-освіти; О. Є. Стрижак, Ю. І. Завалевський, Ред. 2023, с. 68–88. https://doi.org/10.51707/978-617-7945-56-6
В. В. Рибалка, Психологія розвитку особистісної готовності педагогів до професійної діяльності. Київ, Україна : Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733460/1/%D0%A0%D0%B8%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0_%D0%92-_%D0%92_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE.pdf Дата звернення: Лют. 10, 2025.
В. В. Рогоза, Ф. Г. Левченко та ін., Методичні засади використання технологій STEM-освіти в гімназії. Київ, Україна : Педагогічна думка, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://undip.org.ua/library/metodychni-zasady-vykorystannia-tekhnolohiy-stem-osvity-v-himnazii-metodychnyy-posibnyk/ Дата звернення: Трав. 19, 2025.
В. П. Чудакова, «Пріоритетні аспекти дослідження феномену «Формування психологічної готовності особистості до інноваційної діяльності», на Всеукр. наук. круглому онлайн-столу Стрес в житті сучасної особистості: надбання та втрата; С. Д. Максименка, В. В. Турбан, Ред. Київ, 2023, с. 56–59. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/tOXnhY Дата звернення: Трав. 19, 2025
R. F. Bales, Іnteraction process analysis. A Method for the Study of Small Groups. Cambridge, MA : Addison-Wesley Press, 1951. [Online]. Available: https://dn790006.ca.archive.org/0/items/interactionproce00bale/interactionproce00bale.pdf Application date: January, 08, 2025.
K. Becker and K. Park, «Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students learning: A preliminary meta-analysis», Journal of STEM Education: Innovations and Research, vol. 12, is. 5, pp. 23–38, 2011. [Online]. Available: https://www.jstem.org/jstem/index.php/JSTEM/article/view/1509 Application date: January, 08, 2025.
N. Sulaeman, S. Efwinda, and P. D. A. Putra, «Teacher readiness in STEM education: Voices of Indonesian Physics teachers», Journal of Technology and Science Education, vol. 12, is. 1, pp. 68–82, 2022. [Online]. Available: https://www.jotse.org/index.php/jotse/article/view/1191/578 Application date: January, 08, 2025.
K. Y. Lin, C. J. Ku, H. T. Wei, et al. «Processes, challenges, and teacher roles in developing and implementing collaborative STEM curricula: case studies of two Taiwanese schools», International Journal of STEM Education, № 12, 2025. https://doi.org/10.1186/s40594-025-00545-3
T. R. Kelley and J. G. Knowles, «A conceptual framework for integrated STEM education», International Journal of STEM Education, vol. 3, is. 1, pp. 3–11, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/305418293_A_conceptual_framework_for_integrated_STEM_education Application date: January, 15, 2025.
S. O. Rukoyah, A. Widodo, D. Rochintaniawati, «The analysis of teachers’ readiness to develop science, technology, engineering and mathematics (STEM) based teaching», Journal of Physics: Conference Series, vol. 1521(4), 2020. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042043
V. Voropayeva, M. Kabanets, and H. Stupak, «Collaborative Pedagogy: Cooperation and Mentoring in the Implementation of STEM Projects», in 27th International Conference on Interactive Collaborative Learning Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. Cham, Switzerland: Springer Nature, 2025, vol. 1. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-85652-5_16 Application date: June, 11, 2025.
P. White, R. Tytler, J. Ferguson, J. Cripps Clark, Methodological Approaches to STEM Education Research. Cambridge Scholars Publishing, 2023, vol. 1. [Online]. Available: https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-5551-8-sample.pdf Application date: January, 08, 2025.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
O. I. Bondarchuk, «Psykholohichna pidhotovka kerivnykiv osvitnikh orhanizatsii do diialnosti v umovakh zmin: osnovni kontseptualni pidkhody», Visnyk pisliadyplomnoi osvity : zb. nauk. prats, № 8(21), s. 183–189, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://umo.edu.ua/vipusk-8-21/bondarchuk-o-i-psikhologhichna-pidghotovka-kerivnikiv-osvitnikh-orghaniza--cij-do-dijaljnosti-v-umovakh-zmin-osnovni-konceptualjni-pidkhodi Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).
O. V. Buturlina, «Innovatsiini modeli pidhotovky vchytelia do masovoho vprovadzhennia STEM-osvity v Ukraini», Naukovi ta osvitni vymiry pryrodnychykh nauk, s. 534-547, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://dx.doi.org/10.30525/978-9934-26-289-0-24 Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).
O. V. Vozniuk, «Analiz spivrobitnytstva i partnerstva», na nauk.-prakt. konf. Pedahohika partnerstva yak osnova rozvytku subiektiv osvitnoi diialnosti v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly. Zhytomyr, 2019, s. 1–3. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://conf.zippo.net.ua/?p=363 Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).
O. A. Dubaseniuk, «Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury», Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, pedahohichni nauky, № 1(349), ch. II, s. 17–24, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/35602 Data zvernennia: Liut. 10, 2025. (in Ukrainian).
M. S. Korolchuk, V. M. Krainiuk, V. M. Marchenko, Psykholohiia: skhemy, oporni konspekty, metodyky; M. S. Korolchuk, Red. Kyiv, Ukraina : Elha, Nika-Tsentr, 2005. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://194.44.152.155/elib/local/sk/sk682758.pdf Data zvernennia: Liut. 10, 2025. (in Ukrainian).
O. V. Lozova, «Empirychne doslidzhennia vzaiemozviazku mizh stavlenniam vchyteliv ta yikh osobystisnoiu hotovnistiu do vprovadzhennia STEM-osvity v profesiinii diialnosti», Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, t. 35, № 2, s. 154–160, 2025. https://doi.org/10.31108/2.2025.2.35.14 (in Ukrainian).
O. V. Lozova, «Kontseptualni ta naukovo-metodychni zasady rozvytku STEM-osvity», u Svit innovatsiinykh mozhlyvostei: aktualni pytannia rozvytku STEM-osvity; O. Ye. Stryzhak, Yu. I. Zavalevskyi, Red. 2023, s. 88–96. https://doi.org/10.51707/978-617-7945-56-6 (in Ukrainian).
O. V. Lozova, «Osobystisna hotovnist vchyteliv do vprovadzhennia STEM-osvity: suchasni vyklyky ta mozhlyvosti», Innovatsiini transformatsii v suchasnii osviti: vyklyky, realii, stratehii, na VI Vseukr. vidkrytomu nauk.-prakt. onlain-forumi. Kyiv, 2024, s. 157–160. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://snman.science/index.php/itme/issue/view/22 Data zvernennia: Liut. 25, 2025. (in Ukrainian).
O. V. Lozova, «Prohrama rozvytku osobystisnoi hotovnosti vchyteliv do vprovadzhennia STEM-osvity», Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. Seriia «Upravlinnia ta administruvannia», Seriia «Pravo», Seriia «Ekonomika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Pedahohika», № 2(42), s. 2039-2050, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/19981/19955 Data zvernennia: Cherv.09, 2025. (in Ukrainian).
O. I. Patrykeieva, S. L. Horbenko, O. L. Lozova, I. P. Vasylashko, «Problema rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM osvity)», Problemy osvity, № 2(95), s. 53–67, 2021. https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-95.2021.04 (in Ukrainian).
M. I. Piddiachyi, «STEM-osvita: teoretyko-metodychni zasady», na VI Mizhnar. nauk.-prakt. konferentsii Upravlinnia yakistiu v osviti ta promyslovosti: dosvid, problemy ta perspektyvy. Lviv, 2023, s. 19–20: https://science.lpnu.ua/uk/qm-2023/tezy-dopovidey Data zvernennia: Liut. 25, 2025. (in Ukrainian).
N. I. Polikhun, I. A. Slipukhina, I. S. Chernetskyi, K. H. Postova, «Intehrovane navchannia STEM: vid predmetnosti do transdyplinarnosti», u Svit innovatsiinykh mozhlyvostei: aktualni pytannia rozvytku STEM-osvity; O. Ye. Stryzhak, Yu. I. Zavalevskyi, Red. 2023, s. 68–88. https://doi.org/10.51707/978-617-7945-56-6 (in Ukrainian).
V. V. Rybalka, Psykholohiia rozvytku osobystisnoi hotovnosti pedahohiv do profesiinoi diialnosti. Kyiv, Ukraina : In-t ped. osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733460/1/%D0%A0%D0%B8%D0%B1%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0_%D0%92-_%D0%92_%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2_%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE.pdf Data zvernennia: Liut. 10, 2025. (in Ukrainian).
V. V. Rohoza, F. H. Levchenko ta in., Metodychni zasady vykorystannia tekhnolohii STEM-osvity v himnazii. Kyiv, Ukraina : Pedahohichna dumka, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://undip.org.ua/library/metodychni-zasady-vykorystannia-tekhnolohiy-stem-osvity-v-himnazii-metodychnyy-posibnyk/ Data zvernennia: Trav. 19, 2025. (in Ukrainian).
V. P. Chudakova, «Priorytetni aspekty doslidzhennia fenomenu "Formuvannia psykholohichnoi hotovnosti osobystosti do innovatsiinoi diialnosti"», na Vseukr. nauk. kruhlomu onlain-stolu Stres v zhytti suchasnoi osobystosti: nadbannia ta vtrata; S. D. Maksymenka, V. V. Turban, Red. Kyiv, 2023, s. 56–59. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/tOXnhY Дата звернення: Трав. 19, 2025. (in Ukrainian).
R. F. Bales, Іnteraction process analysis. A Method for the Study of Small Groups. Cambridge, MA : Addison-Wesley Press, 1951. [Online]. Available: https://dn790006.ca.archive.org/0/items/interactionproce00bale/interactionproce00bale.pdf Application date: January, 08, 2025.. (in English).
K. Becker and K. Park, «Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students learning: A preliminary meta-analysis», Journal of STEM Education: Innovations and Research, vol. 12, is. 5, pp. 23–38, 2011. [Online]. Available: https://www.jstem.org/jstem/index.php/JSTEM/article/view/1509 Application date: January, 08, 2025 (in English).
N. Sulaeman, S. Efwinda, and P. D. A. Putra, «Teacher readiness in STEM education: Voices of Indonesian Physics teachers», Journal of Technology and Science Education, vol. 12, is. 1, pp. 68–82, 2022. [Online]. Available: https://www.jotse.org/index.php/jotse/article/view/1191/578 Application date: January, 08, 2025. (in English).
K. Y. Lin, C. J. Ku, H. T. Wei, et al. «Processes, challenges, and teacher roles in developing and implementing collaborative STEM curricula: case studies of two Taiwanese schools», International Journal of STEM Education, № 12, 2025. https://doi.org/10.1186/s40594-025-00545-3 (in English).
T. R. Kelley and J. G. Knowles, «A conceptual framework for integrated STEM education», International Journal of STEM Education, vol. 3, is. 1, pp. 3–11, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/305418293_A_conceptual_framework_for_integrated_STEM_education Application date: January, 15, 2025. (in English).
S. O. Rukoyah, A. Widodo, D. Rochintaniawati, «The analysis of teachers’ readiness to develop science, technology, engineering and mathematics (STEM) based teaching», Journal of Physics: Conference Series, vol. 1521(4), 2020. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042043 (in English).
V. Voropayeva, M. Kabanets, and H. Stupak, «Collaborative Pedagogy: Cooperation and Mentoring in the Implementation of STEM Projects», in 27th International Conference on Interactive Collaborative Learning Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. Cham, Switzerland: Springer Nature, 2025, vol. 1. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-85652-5_16 Application date: June, 11, 2025. (in English).
P. White, R. Tytler, J. Ferguson, J. Cripps Clark, Methodological Approaches to STEM Education Research. Cambridge Scholars Publishing, 2023, vol. 1. [Online]. Available: https://www.cambridgescholars.com/resources/pdfs/978-1-5275-5551-8-sample.pdf Application date: January, 08, 2025. (in English).
Refbacks
- There are currently no refbacks.