Розвиток лідерських якостей майбутніх фахівців у процесі навчання в закладах вищої освіти

Олександра Брюховецька

Abstract


Статтю присвячено концептуальному аналізу феномену лідерства та обґрунтуванню теоретико-методологічних засад розвитку лідерських якостей у майбутніх фахівців у процесі навчання в закладах вищої освіти. Здійснено комплексний аналіз сучасних наукових підходів до розуміння лідерства, виявлено відсутність єдиного універсального визначення цього поняття, що зумовлено його багатоаспектністю та контекстуальною варіативністю. Ідентифіковано три основні концептуальні підходи до тлумачення лідерства: функціональний, процесуальний та системний. Систематизовано десять ключових аспектів лідерства як багатовимірного явища, включаючи координаційну функцію, особистісні якості, комунікативні компетентності, поведінкову активність, результативність, інтерактивність, мобілізаційну здатність, соціальний вплив, владні відносини та рольову диференціацію. Проаналізовано варіативність визначень поняття «лідер» у психолого-педагогічному дискурсі, запропоновано узагальнююче трактування лідера як індивіда з високим рівнем групового визнання, здатного здійснювати ефективний вплив на колектив для реалізації спільних завдань. Виявлено відсутність консенсусу щодо дефініції «лідерські якості», систематизовано різні підходи до їх розуміння як соціально-психологічних властивостей особистості або інтегрованого особистісного утворення. Виявлено основні перешкоди традиційної лекційно-семінарської моделі навчання для розвитку лідерських якостей, включаючи пасивність здобувачів освіти, індивідуалістичну спрямованість оцінювання, теоретичність без практичного застосування, відсутність зворотного зв'язку про лідерську поведінку та ієрархічність відносин. Обґрунтовано парадигмальний зсув української вищої школи від знаннєвої до компетентнісної моделі освіти. Систематизовано три основні концептуальні позиції щодо можливостей розвитку лідерських якостей: контекстуальний підхід (ситуативна зумовленість), генетично-детерміністичний підхід (вроджені схильності) та розвивальний підхід (можливість цілеспрямованого формування через освітні програми). Визначено п'ятикомпонентну структуру лідерських якостей здобувачів вищої освіти: особистісно-рефлексивний (саморефлексія, автономність, внутрішня мотивація), спонукально-цільовий (віра в ефективність, орієнтація на досягнення), міжособистісно-інтерактивний (соціальна взаємодія, емоційний резонанс), вербально-впливовий (комунікативні здібності, переконання) та управлінсько-координаційний (планування, прийняття рішень, координація) компоненти. Представлено комплексні критерії оцінювання лідерського розвитку за (мотиваційна, пізнавальна, практично-дійова та особистісно-позиційна готовність) та триетапну модель розвитку лідерства (ціннісне осмислення, актуалізація потенціалу, практична реалізація). Обґрунтовано, що ефективна система формування лідерства вимагає інтеграції інноваційних методів навчання, підготовки викладачів, створення відповідної інфраструктури та лідерської культури в академічному середовищі. Підкреслено особливу актуальність розвитку лідерських якостей в умовах сучасних викликів, включаючи потребу у кризовому лідерстві та готовності до постконфліктного відновлення.

Keywords


лідерство; лідер; лідерські якості; структура лідерських якостей; розвиток лідерських якостей; майбутні фахівці; здобувачі вищої освіти; заклади вищої освіти.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. Г. Кайдалова, Н. Б. Щокіна, Н. В. Альохіна, «Формування лідерських якостей студентів на основі інноваційних методів навчання», Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe, № 7, рр. 34–37, 2016.

О. М. Кокун, «Психологічна структура лідерських якостей майбутнього офіцера», Вісник Національного університету оборони України, вип. 4, с. 170–174, 2012.

Лідерські якості в професійній діяльності / О. Г. Романовський, С. М. Резнік, Т. В. Гура та ін. Харків, Україна : НТУ «ХПІ», 2017.

Л. В. Лебедик, «Розвиток лідерства в колективі за системою Антона Макаренка», на Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Публічне управління та адміністративний менеджмент: сучасні тренди та перспективи. Харків : Видав. центр «Global Scientific Trends», 2021, с. 112–113.

Л. В. Лебедик, В. Ю. Стрельніков, «Формування лідерських якостей у майбутніх офіцерів Національної гвардії України», Теорія і практика управління соціальними системами, № 3, с. 40–49, 2021.

Б. Луценко, «Формування та розвиток лідерських якостей у майбутніх офіцерів Національної гвардії України», Інноваційна педагогіка, т. 2, вип. 25, с. 112–114, 2020.

Педагогіка лідерства / О. Г. Романовський, В. Є. Михайличенко, Л. М. Грень. Харків, Україна : НТУ «ХПІ», 2018.

О. Г. Романовський, В. В. Бондаренко, «Інноваційне формування повного спектру особистісних якостей лідера у всіх видах професійної діяльності на прикладі майбутніх психологів», Теорія і практика управління соціальними системами, № 2, с. 3–13, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2017_2_3 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Н. Сушик, «Теоретичні основи формування лідерських якостей учнівської молоді», Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки, № 7, с. 110–114, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvvnup_2013_7_26 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

В. Ю. Стрельніков, Л. В. Лебедик, «Дев’ять кроків ефективного навчання лідерству», Імідж сучасного педагога, № 7/8(76/77), с. 25–30, 2007.

В. О. Татенко, Лідер ХХІ / Lider ХХІ. Соціально-психологічні студії. Київ, Україна : Вид. дім «Корпорація», 2004.

В. Б. Шапар, Словник практичного психолога. Москва, Росія : АСТ; Харків, Україна : Торсинг, 2005. (Бібліотека практичної психології). (російською).

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. H. Kaidalova, N. B. Shchokina, N. V. Alokhina, «Formuvannia liderskykh yakostei studentiv na osnovi innovatsiinykh metodiv navchannia», Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe, № 7, s. 34–37, 2016. (in Ukrainian).

O. M. Kokun, «Psykholohichna struktura liderskykh yakostei maibutnoho ofitsera», Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, vyp. 4, s. 170–174, 2012. (in Ukrainian).

Liderski yakosti v profesiinii diialnosti / O. H. Romanovskyi, S. M. Reznik, T. V. Hura ta in. Kharkiv, Ukraina : NTU «KhPI», 2017. (in Ukrainian).

L. V. Lebedyk, «Rozvytok liderstva v kolektyvi za systemoiu Antona Makarenka», na Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Publichne upravlinnia ta administratyvnyi menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy. Kharkiv : Vydav. tsentr «Global Scientific Trends», 2021, s. 112–113. (in Ukrainian).

L. V. Lebedyk, V. Yu. Strelnikov, «Formuvannia liderskykh yakostei u maibutnikh ofitseriv Natsionalnoi hvardii Ukrainy», Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, № 3, s. 40–49, 2021. (in Ukrainian).

B. Lutsenko, «Formuvannia ta rozvytok liderskykh yakostei u maibutnikh ofitseriv Natsionalnoi hvardii Ukrainy», Innovatsiina pedahohika, t. 2, vyp. 25, s. 112–114, 2020. (in Ukrainian).

Pedahohika liderstva / O. H. Romanovskyi, V. Ye. Mykhailychenko, L. M. Hren. Kharkiv, Ukraina : NTU «KhPI», 2018. (in Ukrainian).

O. H. Romanovskyi, V. V. Bondarenko, «Innovatsiine formuvannia povnoho spektru osobystisnykh yakostei lidera u vsikh vydakh profesiinoi diialnosti na prykladi maibutnikh psykholohiv», Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, № 2, s. 3–13, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2017_2_3 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

N. Sushyk, «Teoretychni osnovy formuvannia liderskykh yakostei uchnivskoi molodi», Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Pedahohichni nauky, № 7, s. 110–114, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvvnup_2013_7_26 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

V. Yu. Strelnikov, L. V. Lebedyk, «Deviat krokiv efektyvnoho navchannia liderstvu», Imidzh suchasnoho pedahoha, № 7/8(76/77), s. 25–30, 2007. (in Ukrainian).

V. O. Tatenko, Lider ХХI / Lider ХХI. Sotsialno-psykholohichni studii. Kyiv, Ukraina : Vyd. dim «Korporatsiia», 2004. (in Ukrainian).

V. B. Shapar, Slovnyk praktychnoho psykholoha. Moskva, Rosiia : AST; Kharkiv, Ukraina : Torsynh, 2005. (Biblioteka praktychnoi psykholohii). (in Russian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.