Поведінкові фінанси та їх вплив на споживчі вподобання різних поколінь
Abstract
У статті розглядається важлива тема поведінкових фінансів і їх вплив на споживчі звички та вподобання у різних поколіннях. Поведінкові фінанси, як міждисциплінарна галузь, поєднують елементи психології, соціології та економіки, щоб проаналізувати, як емоції та соціально-психологічні фактори впливають на фінансові рішення індивідів. Акцентовано увагу на теорії поколінь, яка є базисом для визначення закономірностей у поведінці цільової аудиторії. Це створює для бізнесу конкурентні переваги взаємодії зі споживачами з метою досягнення стратегічних показників розвитку. Підкреслено взаємозв'язок між генераційними змінами та фінансовою поведінкою. Проаналізовано ряд психологічних бар'єрів, які можуть заважати ефективному фінансовому плануванню. Серед них – перебільшене оптимізм, страх перед інвестиціями, а також потяг до негайного споживання. Зокрема, вказується на те, як ці фактори можуть різнитися в залежності від покоління. Досліджуючи фінансовий аспект описано вплив соціальних медіа на фінансову поведінку поколінь. Наприклад, молодші покоління, які активно користуються соціальними мережами, часто підпадають під вплив верстатів, рекомендацій та трендів, що може в значній мірі формувати їх споживчі вподобання. Аналізуються також різні кампанії суспільства, які спрямовані на підвищення фінансової грамотності, і те, як вони сприймаються представниками різних вікових груп. Зазначено важливість розуміння поведінкових фінансів для розробки ефективних стратегій залучення споживачів різних поколінь. Знання про те, як емоції та соціально-культурні чинники впливають на фінансові рішення, дозволить компаніям адаптувати свої продукти і послуги, аби краще відповідати потребам кожної групи споживачів. Таким чином, стаття надає цінний внесок у розуміння фінансової поведінки різних поколінь, що є необхідним для побудови більш успішних маркетингових стратегій в сучасному світі.
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
І. І. Благун, «Digatal-маркетинг як інструмент забезпечення сталого розвитку бізнесу», у Цифровізація економіки як фактор економічного зростання. Херсон, Україна : Видав. дім «Гельветика», 2021, с. 139–153.
Н. М. Давиденко, «Етика бізнесу як основний елемент корпоративної культури в АПК», Формування ринкових відносин в Україні, вип. 3(118), с. 13–14, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dndiime.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/3-118-2011.pdf Дата звернення: Січ. 10, 2025.
N. Davydenko, A. Buriak, O. Kliuchka, «Behavioural aspects of investment decisions», Причорноморські економічні студії, вип. 85, с. 96–99, 2024. https://doi.org/10.32782/bses.85-17
Р. Талер, Поведінкова економіка. Чому люди діють ірраціонально і як отримати з цього вигоду. Київ, Україна : Наш формат, 2021.
Р. Талер, Поведінкова економіка. Як емоції впливають на економічні рішення; пер. з англ. С. Крикуненко. Київ, Україна : Наш формат, 2018.
Р. В. Яковенко, Т. В. Бобочка, М. Д. Линченко, «"Людина економічна" та її еволюція», Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки, вип. 27, с. 129–137, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/da52496e-9b01-4646-820f-a722e2c78497/content Дата звернення: Січ. 10, 2025.
D. Ariely, and K. Wertenbroch, «Procrastination, Deadlines, and Performance: Self-control by Precommitment», Psychological Science, is 13(3), рр. 219–224, 2002.
N. Davydenko, N. Wasilewska, O. Kliuchka, «The influence of behavioral biases on financial managers’ decision making», Економіка і управління бізнесом, т. 14, № 1, с. 24–37, 2023. https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.002
J. M. Twenge, iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy – and Completely Unprepared for Adulthood. New York, NY: Atria, 2017. https://doi.org/10.1111/fcsr.12345
D. Kahneman, A. Tversky, «Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk», Econometrica, vol. 47, рр. 263–291, 1979. [Online]. Available: https://web.mit.edu/curhan/www/docs/Articles/15341_Readings/Behavioral_Decision_Theory/Kahneman_Tversky_1979_Prospect_theory.pdf Application date: January 10, 2024.
R. I. Shiller, «Do Stock Move Too Much to be Justified by Subsequent Changes in Dividends?», American Economic Rewiew, No 7, pp. 421–436, 1981. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/4900721_Do_Stock_Prices_Move_Too_Much_to_Be_Justified_by_Subsequent_Changes_in_Dividends Application date: January 10, 2024.
W. Strauss, N. Howe, Generations: the history of America's future, 1584 to 2069. Harper Perennial, 1991. [Online]. Available: https://archive.org/details/GenerationsTheHistoryOfAmericasFuture1584To2069ByWilliamStraussNeilHowe/page/n73/mode/2up Application date: January 10, 2024.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
I. I. Blahun, «Digatal-marketynh yak instrument zabezpechennia staloho rozvytku biznesu», u Tsyfrovizatsiia ekonomiky yak faktor ekonomichnoho zrostannia. Kherson, Ukraina : Vydav. dim «Helvetyka», 2021, s. 139–153. (in Ukrainian).
N. M. Davydenko, «Etyka biznesu yak osnovnyi element korporatyvnoi kultury v APK», Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, 2011, vyp. 3(118), s. 13–14. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://dndiime.org.ua/wp-content/uploads/2024/12/3-118-2011.pdf Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).
N. Davydenko, A. Buriak, O. Kliuchka, «Behavioural aspects of investment decisions», Prychornomorski ekonomichni studii, 2024, vyp. 85, s. 96–99. https://doi.org/10.32782/bses.85-17 (in English).
R. Taler, Povedinkova ekonomika. Chomu liudy diiut irratsionalno i yak otrymaty z tsoho vyhodu. Kyiv, Ukraina : Nash format, 2021. (in Ukrainian).
R. Taler, Povedinkova ekonomika. Yak emotsii vplyvaiut na ekonomichni rishennia; per. z anhl. S. Krykunenko. Kyiv, Ukraina : Nash format, 2018. (in Ukrainian).
R. V. Yakovenko, T. V. Bobochka, M. D. Lynchenko, «"Liudyna ekonomichna" ta yii evoliutsiia», Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 2015, vyp. 27, s. 129–137. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/da52496e-9b01-4646-820f-a722e2c78497/content Data zvernennia: Sich. 10, 2025. (in Ukrainian).
D. Ariely, and K. Wertenbroch, «Procrastination, Deadlines, and Performance: Self-control by Precommitment», Psychological Science, 2002, № 13(3), рр. 219–224. (in English).
N. Davydenko, N. Wasilewska, O. Kliuchka, «The influence of behavioral biases on financial managers’ decision making», Ekonomika i upravlinnia biznesom, 2023, t. 14, № 1, s. 24–37. https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.002 (in English).
J. M. Twenge, iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy – and Completely Unprepared for Adulthood. New York, NY: Atria, 2017. https://doi.org/10.1111/fcsr.12345 (in English).
D. Kahneman, A. Tversky, «Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk», Econometrica, 1979, vol. 47, рр. 263–291. [Online]. Available: https://web.mit.edu/curhan/www/docs/Articles/15341_Readings/Behavioral_Decision_Theory/Kahneman_Tversky_1979_Prospect_theory.pdf Application date: January 10, 2024. (in English).
R. I. Shiller, «Do Stock Move Too Much to be Justified by Subsequent Changes in Dividends?», American Economic Rewiew, 1981, No 7, pp. 421–436. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/4900721_Do_Stock_Prices_Move_Too_Much_to_Be_Justified_by_Subsequent_Changes_in_Dividends Application date: January 10, 2024. (in English).
W. Strauss, N. Howe, Generations: the history of America's future, 1584 to 2069. Harper Perennial, 1991. [Online]. Available: https://archive.org/details/GenerationsTheHistoryOfAmericasFuture1584To2069ByWilliamStraussNeilHowe/page/n73/mode/2up Application date: January 10, 2024. (in English).
Refbacks
- There are currently no refbacks.