Гармонізація батьківсько-дитячих стосунків як чинник формування резильєнтності підлітків: результати експерименту

Марія Сичинська

Abstract


У статті висвітлюються результати експериментального дослідження взаємозв'язку між гармонізацією батьківсько-дитячих стосунків і формуванням резильєнтності підлітків. Представлено програму «Батьки і підлітки: взаємодія і довіра як опора у складні часи». Проаналізовано методологічне підґрунтя дослідження, яке формується на основі діалектичного та системного, екофасилітативного підходів, теорії самоорганізації відкритих систем і теорії сімейної резильєнтності. Визначено структуру, зміст і організаційні аспекти програми, що охоплює психоедукаційний, фасилітаційний та рефлексивний блоки. Експериментально перевірено ефективність різних форматів реалізації програми на вибірці з 76 підлітків і їхніх матерів і визначено найвищу ефективність комплексного формату роботи з одночасним залученням батьків та підлітків. Отримано статистично значущі результати щодо підвищення показників резильєнтності підлітків, якості спілкування та зменшенні відчуження в експериментальній групі. Акцентовано увагу на якісних змінах у батьківсько-дитячих стосунках, що проявилися у підвищенні рівня довіри, покращенні комунікації. Виявлено позитивні зміни у батьківських виховних стратегіях, зокрема зниження проявів авторитарного стилю та збалансування авторитетного стилю виховання. Визначено, що найбільш ефективним є комплексний підхід з одночасною роботою з батьками та підлітками. Показано, що важливими елементами ефективності програми є екофасилітативний супровід, створення безпечного екопсихологічного простору взаємодії, відкритого діалогу, балансу рефлексивного осмислення, практичного відпрацювання навичок комунікації та роботи з сімейною системою вцілому.


Keywords


резильєнтність; підлітки; соціально-психологічний тренінг; батьківсько-дитячі стосунки; екологічна психологічна фасилітація – ECPF; системна трансформація.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. Лазорко, Т. Шевцова «Дослідження психоемоційних станів підлітків з різним рівнем резильєнтності під час війни», Психологічні перспективи, вип. 40, с. 87–103, 2022. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-laz

О. Столярчук, С. Жорова, «Психологічне благополуччя внутрішньо переміщених підлітків», HABITUS, № 52, с. 94–98, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/16.pdf Дата звернення: Лют. 06, 2025.

T. S. Betancourt, K. T. Khan, «The mental health of children affected by armed conflict: Protective processes and pathways to resilience», International Review of Psychiatry, vol. 20, іs. 3, pp. 317–328, 2008. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2613765/pdf/nihms81745.pdf Application date: February 06, 2025.

J. Silk, E. Vanderbilt-Adriance, D. Shaw et al., «Resilience among children and adolescents at risk for depression: Mediation and moderation across social and neurobiological contexts», Development and Psychopathology, vol. 19, іs. 3, pp. 841–865, 2007. https://doi.org/10.1017/S0954579407000417

П. В. Лушин, Я. В. Сухенко, «Проблема підвищення резильєнтності: екофасилітативний підхід», на ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти. Київ : ДЗВО «УМО», 2023, с. 86–91. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp/khii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferencija-psikhologho-pedaghoghichnij-suprovid-profesijnoji-pidghotovki-ta-pidvishhennja-kvalifikaciji-fakhivciv-v-umovakh-vojennogho-stanu Дата звернення: Лют. 06, 2025.

П. Лушин, «Подальше визначення принципу екологічності: зміст психологічної допомоги під час доленосних подій в Україні у 2022 році», на ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану. Київ : ДЗВО «УМО», 2022, с. 9–13. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp Дата звернення: Лют. 06, 2025.

P. V. Lushyn, & Y. V. Sukhenko, «Ecofacilitative pedagogy as a form of sustanability and social therapy», In 3rd International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF), 1254 012081, 2023. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012081

S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, & R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338

F. Walsh, «Family resilience: a developmental systems framework», European Journal of Developmental Psychology, vol. 13, is. 3, рр. 313–324, 2016. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1154035

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. Lazorko, T. Shevtsova «Doslidzhennia psykhoemotsiinykh staniv pidlitkiv z riznym rivnem rezylientnosti pid chas viiny», Psykholohichni perspektyvy, vyp. 40, s. 87–103, 2022. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-laz (in Ukrainian).

O. Stoliarchuk, S. Zhorova, «Psykholohichne blahopoluchchia vnutrishno peremishchenykh pidlitkiv», HABITUS, № 52, s. 94–98, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/16.pdf Data zvernennia: Liut. 06, 2025. (in Ukrainian).

T. S. Betancourt, K. T. Khan, «The mental health of children affected by armed conflict: Protective processes and pathways to resilience», International Review of Psychiatry, vol. 20, іs. 3, pp. 317–328, 2008. [Online]. Available: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2613765/pdf/nihms81745.pdf Application date: February 06, 2025. (in English).

J. Silk, E. Vanderbilt-Adriance, D. Shaw et al., «Resilience among children and adolescents at risk for depression: Mediation and moderation across social and neurobiological contexts», Development and Psychopathology, vol. 19, іs. 3, pp. 841–865, 2007. https://doi.org/10.1017/S0954579407000417 (in English).

P. V. Lushyn, Ya. V. Sukhenko, «Problema pidvyshchennia rezylientnosti: ekofasylitatyvnyi pidkhid», na KhII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh transformatsii osvity. Kyiv : DZVO «UMO», 2023, s. 86–91. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp/khii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferencija-psikhologho-pedaghoghichnij-suprovid-profesijnoji-pidghotovki-ta-pidvishhennja-kvalifikaciji-fakhivciv-v-umovakh-vojennogho-stanu Data zvernennia: Liut. 06, 2025. (in Ukrainian).

P. Lushyn, «Podalshe vyznachennia pryntsypu ekolohichnosti: zmist psykholohichnoi dopomohy pid chas dolenosnykh podii v Ukraini u 2022 rotsi», na KhII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh voiennoho stanu. Kyiv : DZVO «UMO», 2022, s. 9–13. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp Data zvernennia: Liut. 06, 2025. (in Ukrainian).

P. V. Lushyn, & Y. V. Sukhenko, «Ecofacilitative pedagogy as a form of sustanability and social therapy», In 3rd International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF), 1254 012081, 2023. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012081 (in English).

S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, & R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338 (in English).

F. Walsh, «Family resilience: a developmental systems framework», European Journal of Developmental Psychology, vol. 13, is. 3, рр. 313–324, 2016. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1154035 (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.