Системна резильєнтність: екофасилітативна перспектива (на прикладі батьківсько-дитячих стосунків)
Abstract
У статті представлено теоретичне обґрунтування екофасилітативного погляду на резильєнтність як базову властивість відкритих динамічних систем через інтеграцію системного, діалектичного та екофасилітативного підходів. Проаналізовано еволюцію наукових поглядів: від розуміння резильєнтності як індивідуальної характеристики – до її трактування як системної властивості. Схарактеризовано три форми прояву резильєнтності (превентивна, спонтанна, поствентивна), що відображають діалектичну природу її розвитку в системі стосунків. Вперше запропоновано екологічну матрицю для аналізу проявів резильєнтності, що розкриває взаємозв'язок між контекстом, формою прояву резильєнтності, типом стосунків, фокусом екофасилітативного супроводу й очікуваними результатами. На прикладі батьківсько-дитячих стосунків продемонстровано можливості застосування екопсихологічної матриці для аналізу різних соціальних систем. Обґрунтовано принципи екологічної психологічної фасилітації (ECPF) як інтегративної практики, що забезпечує основу для створення програм психологічної допомоги та виступає інструментом діагностики і підтримки резильєнтності в різних контекстах. Представлена екопсихологічна перспектива у розумінні розвитку систем акцентує увагу на тимчасовій природі як негативних, так і позитивних станів, цінності кризових і перехідних періодів, підтримці природного ритму розвитку відкритих динамічних систем. Особливої актуальності дослідження набуває в умовах війни в Україні, коли батьківсько-дитячі стосунки стикаються з безпрецедентними викликами і демонструють різні форми прояву резильєнтності, оскільки створює унікальний контекст для верифікації запропонованої теоретичної моделі.
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
G. Richardson, «The metatheory of resilience and resiliency», Journal of Clinical psychology, vol. 58, іs. 3, рр. 307-321, 2002. https://doi.org/10.1002/JCLP.10020
D. Fletcher, & M. Sarkar, «Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory», European Psychologist, vol. 18, іs. 1, рр. 12–23, 2013. https://doi.org/10.1027/1016-9040/A000124
S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, & R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338
M. Ungar, «Systemic resilience: principles and processes for a science of change in contexts of adversity», Ecology and Society, vol. 23, іs. 4, р. 34, 2018. https://doi.org/10.5751/ES-10385-230434
I. Maurović, L. Liebenberg, & M. Ferić, «A Review of Family Resilience: Understanding the Concept and Operationalization Challenges to Inform Research and Practice», Child Care in Practice, vol. 26, іs. 4, рр. 337–357, 2020. https://doi.org/10.1080/13575279.2020.1792838
П. В. Лушин, Я. В. Сухенко, «Проблема підвищення резильєнтності: екофасилітативний підхід», на ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти. Київ : ДЗВО «УМО», 2023, с. 86–91. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp/khii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferencija-psikhologho-pedaghoghichnij-suprovid-profesijnoji-pidghotovki-ta-pidvishhennja-kvalifikaciji-fakhivciv-v-umovakh-vojennogho-stanu Дата звернення: Лют. 06, 2025.
П. В. Лушин, «Підготовка майбутніх психологів у світі, що змінюється (REHI-WORLD)», REHI-світ: особистісний розвиток та психолого-педагогічна допомога в сучасних умовах; П. Лушина, Я. Сухенко, Ред. Полтава, Укрпаїна : ФОП Мирон І.А., 2021, с. 7–21.
G. E. Richardson, B. L. Neiger, S. Jensen, & K. L. Kumpfer, «The Resiliency Model», Health Education, vol. 21, is. 6, рр. 33–39, 1990. https://doi.org/10.1080/00970050.1990.10614589
A. S. Masten, «Global perspectives on resilience in children and youth», Child Development, vol. 85, is. 1, рр. 6–20, 2014. https://doi.org/10.1111/cdev.12205
D. Cicchetti, «Resilience under conditions of extreme stress: A multilevel perspective», World Psychiatry, vol. 9, is. 3, рр. 145–154, 2010. https://doi.org/10.1002/j.2051-5545.2010.tb00297.x
A. Oshio, K. Taku, M. Hirano, & G. Saeed, «Resilience and Big Five personality traits: A meta-analysis», Personality and Individual Differences, vol. 127, is. 1, рр. 54–60, 2018. https://doi.org/10.1016/J.PAID.2018.01.048
G. Malhi, P. Das, E. Bell, G. Mattingly, & Z. Mannie, «Modelling resilience in adolescence and adversity: a novel framework to inform research and practice», Translational Psychiatry, vol. 9, 2019. https://doi.org/10.1038/s41398-019-0651-y
F. Walsh, «Family resilience: a developmental systems framework», European Journal of Developmental Psychology, vol. 13, is. 3, рр. 313–324, 2016. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1154035
K. Hadfield, & M. Ungar, «Family resilience: Emerging trends in theory and practice», Journal of Family Social Work, vol. 21, is. 2, рр. 81–84, 2018. https://doi.org/10.1080/10522158.2018.1424426
L. Xu, «Effects of Parenting Methods and Parent-Child Relationships on Adolescents’ Personality and Psychological Resilience», Journal of Education, Humanities and Social Sciences, vol. 29, 2024. https://doi.org/10.54097/7vszaw79
R. M. Ryan, & E. L. Deci, «Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being», American Psychologist, vol. 55, рр. 68–78, 2000. [Online]. Available: https://www.mzkperformance.com/s/SDTandintmotive-1.pdf Application date: February 06, 2025.
P. Gribble, E. Cowen, P. Wyman, W. Work, M. Wannon, & A. Raoof, «Parent and child views of parent-child relationship qualities and resilient outcomes among urban children», Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, vol. 34, is. 4, рр. 507–519, 1993. https://doi.org/10.1111/J.1469-7610.1993.TB01032.X
Z. Taylor, N. Eisenberg, T. Spinrad, & K. Widaman, «Longitudinal relations of intrusive parenting and effortful control to ego-resiliency during early childhood», Child development, vol. 84, is. 4, рр. 1145–1151, 2013. https://doi.org/10.1111/cdev.12054
V. A. Trong Dam, H. N. Do, T. B Thi Vu, K. L. Vu, H. M. Do, N. T. Thi Nguyen, T. T. Nguyen, T. M. Thi Vu, T. P. Thi Nguyen, P. Auquier, L. Boyer, G. Fond, C. A. Latkin, C. S. H. Ho, & R. C. M. Ho, «Associations between parent-child relationship, self-esteem, and resilience with life satisfaction and mental wellbeing of adolescents», Frontiers in Public Health, vol. 11, 2023. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1012337
S. Khosla, I. Khosla, & D. Khosla, «Exploring the relationship between resilience and perceived parental authority among adolescents», International Journal of Applied Research, vol. 7, is. 4, рр. 222–226, 2021. [Online]. Available: https://is.gd/4RfnkH Application date: February 06, 2025.
F.F. Flach, Resilience: How to bounce back when the going gets tough. New York: Hatherleigh Press, 1997.
G. W. F. Hegel, Science of Logic (A. V. Miller, Trans.). George Allen & Unwin. (Original work published, 1812). 1969.
L. von Bertalanffy, General System Theory: Foundations, Development, Applications. George Braziller, 1968.
U. Bronfenbrenner, The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press, 1979.
I. Prigogine, & I. Stengers, Order Out of Chaos: Man's New Dialogue with Nature. Bantam Books, 1984.
S.A. Kauffman, The Origins of Order: Self-Organization and Selection in Evolution. Oxford University Press, 1993.
П. В. Лушин, Екологічна допомога у перехідний період: екофасилітація. Київ, Україна : Оріяна, 2013. (Серія «Жива книга»; т. 2). (подано російською).
П. В. Лушин, Хаос і невизначеність: від страждання – до зростання та розвитку. Київ, Україна : Оріяна, 2017. (Серія «Жива книга»; т. 4). (подано російською).
P. V. Lushyn, & Y. V. Sukhenko, «Ecofacilitative pedagogy as a form of sustanability and social therapy», In 3rd International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF), 1254 012081, 2023. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012081
J. Matjasko, A. Vivolo-Kantor, D. Henry, D. Gorman-Smith, M. Schoeny, & T. Project, «The Relationship between a Family-Focused Preventive Intervention, Parenting Practices, and Exposure to Violence during the Transition to Adolescence: Testing a Mediational Model», Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, vol. 22, is. 1, рр. 45–66, 2013. https://doi.org/10.1080/10926771.2013.743947
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
G. Richardson, «The metatheory of resilience and resiliency», Journal of Clinical psychology, vol. 58, іs. 3, рр. 307-321, 2002. https://doi.org/10.1002/JCLP.10020 (in English).
D. Fletcher, & M. Sarkar, «Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory», European Psychologist, vol. 18, іs. 1, рр. 12–23, 2013. https://doi.org/10.1027/1016-9040/A000124 (in English).
S. Southwick, G. Bonanno, A. Masten, C. Panter-Brick, & R. Yehuda, «Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives», European Journal of Psychotraumatology, vol. 5, іs. 1, 2014. https://doi.org/10.3402/ejpt.v5.25338 (in English).
M. Ungar, «Systemic resilience: principles and processes for a science of change in contexts of adversity», Ecology and Society, vol. 23, іs. 4, р. 34, 2018. https://doi.org/10.5751/ES-10385-230434 (in English).
I. Maurović, L. Liebenberg, & M. Ferić, «A Review of Family Resilience: Understanding the Concept and Operationalization Challenges to Inform Research and Practice», Child Care in Practice, vol. 26, іs. 4, рр. 337–357, 2020. https://doi.org/10.1080/13575279.2020.1792838 (in English).
P. V. Lushyn, Ya. V. Sukhenko, «Problema pidvyshchennia rezylientnosti: ekofasylitatyvnyi pidkhid», na ХII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh transformatsii osvity. Kyiv : DZVO «UMO», 2023, s. 86–91. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp/khii-mizhnarodna-naukovo-praktichna-konferencija-psikhologho-pedaghoghichnij-suprovid-profesijnoji-pidghotovki-ta-pidvishhennja-kvalifikaciji-fakhivciv-v-umovakh-vojennogho-stanu Data zvernennia: Liut. 06, 2025. (in Ukrainian).
P. V. Lushyn, «Pidhotovka maibutnikh psykholohiv u sviti, shcho zminiuietsia (REHI-WORLD)», REHI-svit: osobystisnyi rozvytok ta psykholoho-pedahohichna dopomoha v suchasnykh umovakh; P. Lushyna, Ya. Sukhenko, Red. Poltava, Ukraina : FOP Myron I.A., 2021, s. 7–21. (in Ukrainian).
G. E. Richardson, B. L. Neiger, S. Jensen, & K. L. Kumpfer, «The Resiliency Model», Health Education, vol. 21, is. 6, рр. 33–39, 1990. https://doi.org/10.1080/00970050.1990.10614589 (in English).
A. S. Masten, «Global perspectives on resilience in children and youth», Child Development, vol. 85, is. 1, рр. 6–20, 2014. https://doi.org/10.1111/cdev.12205 (in English).
D. Cicchetti, «Resilience under conditions of extreme stress: A multilevel perspective», World Psychiatry, vol. 9, is. 3, рр. 145–154, 2010. https://doi.org/10.1002/j.2051-5545.2010.tb00297.x (in English).
A. Oshio, K. Taku, M. Hirano, & G. Saeed, «Resilience and Big Five personality traits: A meta-analysis», Personality and Individual Differences, vol. 127, is. 1, рр. 54–60, 2018. https://doi.org/10.1016/J.PAID.2018.01.048 (in English).
G. Malhi, P. Das, E. Bell, G. Mattingly, & Z. Mannie, «Modelling resilience in adolescence and adversity: a novel framework to inform research and practice», Translational Psychiatry, vol. 9, 2019. https://doi.org/10.1038/s41398-019-0651-y (in English).
F. Walsh, «Family resilience: a developmental systems framework», European Journal of Developmental Psychology, vol. 13, is. 3, рр. 313–324, 2016. https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1154035 (in English).
K. Hadfield, & M. Ungar, «Family resilience: Emerging trends in theory and practice», Journal of Family Social Work, vol. 21, is. 2, рр. 81–84, 2018. https://doi.org/10.1080/10522158.2018.1424426 (in English).
L. Xu, «Effects of Parenting Methods and Parent-Child Relationships on Adolescents’ Personality and Psychological Resilience», Journal of Education, Humanities and Social Sciences, vol. 29, 2024. https://doi.org/10.54097/7vszaw79 (in English).
R. M. Ryan, & E. L. Deci, «Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being», American Psychologist, vol. 55, рр. 68–78, 2000. [Online]. Available: https://www.mzkperformance.com/s/SDTandintmotive-1.pdf Application date: February 06, 2025. (in English).
P. Gribble, E. Cowen, P. Wyman, W. Work, M. Wannon, & A. Raoof, «Parent and child views of parent-child relationship qualities and resilient outcomes among urban children», Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, vol. 34, is. 4, рр. 507–519, 1993. https://doi.org/10.1111/J.1469-7610.1993.TB01032.X (in English).
Z. Taylor, N. Eisenberg, T. Spinrad, & K. Widaman, «Longitudinal relations of intrusive parenting and effortful control to ego-resiliency during early childhood», Child development, vol. 84, is. 4, рр. 1145–1151, 2013. https://doi.org/10.1111/cdev.12054 (in English).
V. A. Trong Dam, H. N. Do, T. B Thi Vu, K. L. Vu, H. M. Do, N. T. Thi Nguyen, T. T. Nguyen, T. M. Thi Vu, T. P. Thi Nguyen, P. Auquier, L. Boyer, G. Fond, C. A. Latkin, C. S. H. Ho, & R. C. M. Ho, «Associations between parent-child relationship, self-esteem, and resilience with life satisfaction and mental wellbeing of adolescents», Frontiers in Public Health, vol. 11, 2023. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1012337 (in English).
S. Khosla, I. Khosla, & D. Khosla, «Exploring the relationship between resilience and perceived parental authority among adolescents», International Journal of Applied Research, vol. 7, is. 4, рр. 222–226, 2021. [Online]. Available: https://is.gd/4RfnkH Application date: February 06, 2025. (in English).
F.F. Flach, Resilience: How to bounce back when the going gets tough. New York: Hatherleigh Press, 1997. (in English).
G. W. F. Hegel, Science of Logic (A. V. Miller, Trans.). George Allen & Unwin. (Original work published, 1812). 1969. (in English).
L. von Bertalanffy, General System Theory: Foundations, Development, Applications. George Braziller, 1968. (in English).
U. Bronfenbrenner, The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press, 1979. (in English).
I. Prigogine, & I. Stengers, Order Out of Chaos: Man's New Dialogue with Nature. Bantam Books, 1984. (in English).
S.A. Kauffman, The Origins of Order: Self-Organization and Selection in Evolution. Oxford University Press, 1993. (in English).
P. V. Lushyn, Ekolohichna dopomoha u perekhidnyi period: ekofasylitatsiia. Kyiv, Ukraina : Oriiana, 2013. (Seriia «Zhyva knyha»; t. 2). (in Russian).
P. V. Lushyn, Khaos i nevyznachenist: vid strazhdannia – do zrostannia ta rozvytku. Kyiv, Ukraina : Oriiana, 2017. (Seriia «Zhyva knyha»; t. 4). (in Russian).
P. V. Lushyn, & Y. V. Sukhenko, «Ecofacilitative pedagogy as a form of sustanability and social therapy», In 3rd International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF), 1254 012081, 2023. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012081 (in English).
J. Matjasko, A. Vivolo-Kantor, D. Henry, D. Gorman-Smith, M. Schoeny, & T. Project, «The Relationship between a Family-Focused Preventive Intervention, Parenting Practices, and Exposure to Violence during the Transition to Adolescence: Testing a Mediational Model», Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, vol. 22, is. 1, рр. 45–66, 2013. https://doi.org/10.1080/10926771.2013.743947 (in English).
Refbacks
- There are currently no refbacks.