Саморегуляція та самоорганізація у молодших школярів із розладом дефіциту уваги та гіперактивності: єдність процесів

Оксана Давидова

Abstract


У статті представлено теоретичний та емпіричний аналіз єдності процесів саморегуляції та самоорганізації у дітей молодшого шкільного віку з розладом дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ). Досліджено актуальний рівень розвитку цих процесів у межах пілотажного дослідження та їх вплив на навчальну діяльність і соціальну адаптацію дітей. Визначено основні напрями дослідження, що охоплюють аналіз наукових підходів до проблеми саморегуляції та самоорганізації у дітей з РДУГ, емпіричне дослідження їхньої взаємодії та обґрунтування ефективних методів корекційної роботи. Теоретичний аналіз засвідчив багатофакторну природу РДУГ, що охоплює генетичні, нейропсихологічні та середовищні чинники, які безпосередньо впливають на виконавчі функції, зокрема увагу, планування, організацію та імпульсивність. Доведено, що порушення саморегуляції є суттєвим бар’єром для успішного навчання та соціалізації дітей з РДУГ. Емпіричне дослідження проводилося серед 30 дітей молодшого шкільного віку (6–10 років), які знаходяться під психолого-педагогічним супроводом в Інклюзивно-ресурсному центрі № 1 м. Кременчука. Для діагностики використано комплекс методик: проєктивна методика І. Млодик «Вулкан» для оцінювання рівня емоційної регуляції та самоконтролю; методика «Відтвори малюнки» для аналізу особливостей планування та організації діяльності; методика «Розфарбуй малюнок» Є. Кравцова для визначення рівня здатності до структурованої роботи та концентрації уваги. Результати дослідження засвідчили низький рівень розвитку саморегуляції та самоорганізації у дітей з РДУГ, що підтверджує необхідність впровадження комплексних корекційних заходів. Зокрема, рекомендовано застосування спеціальних педагогічних стратегій та психологічних технік, спрямованих на розвиток навичок управління поведінкою, емоціями та увагою. Запропоновані рекомендації можуть бути корисними для педагогів, психологів та батьків дітей з РДУГ. Особливий акцент зроблено на необхідності створення сприятливих умов для розвитку самоконтролю та саморегуляції, що сприятиме кращій адаптації дітей в освітньому середовищі.


Keywords


саморегуляція; самоорганізація; розлад дефіциту уваги з гіперактивністю (РДУГ); молодший шкільний вік, Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ); корекційна робота; виконавчі функції; соціальна адаптація; поведінкова терапія.

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Л. Бобро, «Розвиток саморегуляції дітей старшого дошкільного віку як умова уміння долати негативні емоції», Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки, № 1, с. 30–35, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2075/1/5.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

М. В. Гриньова, Саморегуляція. Полтава, Україна : АСМІ, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: https://studfile.net/preview/10018458/ Дата звернення: Січ. 06, 2025

С. В. Грищенко, «Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю в дітей віком 6–8 років як медико-соціальна проблема», Сучасна педіатрія. Україна, № 1(137), с. 143–152, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://med-expert.com.ua/journals/wp-content/uploads/2024/04/21.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Ю. Каралаш, «Самоорганізація нації як подолання рудиментів посттоталітарної ментальності», на Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю Тоталітаризм як система знищення національної пам’яті. Львів, 2020, с. 517–520. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32602 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Т. В. Кириченко, «Психологічний зміст саморегуляції особистості», Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», т. 1, вип. 3, с. 82–87, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/835/790 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

В. Князєв, «Особливості самооцінки та розвитку особистості у дітей із розладом дефіциту уваги з гіперактивністю», Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, т. 34(73), № 3, с. 34–39, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/3_2023/6.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

А. Колупаєва, Л. Савчук, Діти з особливими потребами та організація їх навчання. Київ, Україна, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://psyhologdcpp.in.ua/wp-content/uploads/2019/10/biblioteka/file99.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

І. Мельник, В. Щербита, «Діти з руховою розгальмованістю або РДУГ: правила організації та проведення занять», Практичний психолог: дитячий садок, № 2, с. 18–20, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26528/1/Melnyk_I_S_PP_2019_PI.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

І. С. Мельник, І. С. Горовенко, «Підготовка вихователів до організації розвивального середовища для дітей з руховою розгальмованістю та РДУГ у старшій групі ЗДО», на I Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Шляхи розвитку науки в сучасних кризових умовах. Дніпро, 2020, т. 2, 611 с., с. 68–69. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.wayscience.com/wp-content/uploads/2020/06/Tom.-2-28.05.2020-29.05.2020.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Н. Мирончук, «Основні аспекти самоорганізації навчально-професійної діяльності майбутніх викладачів», Професійна підготовка фахівців у системі неперервної освіти: зб. наук. праць; С. С. Вітвицької, Н. М. Мирончук, Ред. Житомир : ФОП Левковець, с. 168–172, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eprints.zu.edu.ua/18876/1/Мирончук%20Н.М.%20Основні%20аспекти%20самоорганізації%20навч.-проф.%20д-сті%20викладачів.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

О. Петренко, Особливості регулятивної сфери у школярів з різними навчальними досягненнями. Київ, Україна : Міленіум, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/705335/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%86.%D0%92._%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

О. В. Романчук, Гіперактивний розлад з дефіцитом уваги у дітей. Львів, Україна : Свічадо, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://vinmedlib.org.ua/elektronni-resursy/virtualnyi-den-informatsii/1401-romanchuk-o-giperaktivnij-rozlad-z-defitsitom-uvagi-u-ditej-tekst-praktichne-kerivnitstvo-o-romanchuk-lviv-svichado-2015-300-s-618-978-9-r-69 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Н. Семергей, «Самоорганізація суспільного життя українського народу в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: історіографічна карта», Грані, т. 23, № 3, с. 6–16, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1473/1445 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

І. Ю. Серьогіна, «Проблема саморегуляції та самоконтролю в навчальній діяльності», Вісник Криворізького державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2019. [Електронний ресурс] Доступно: https://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6104/16/pdf24_merged-265-293.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

І. Федорак, «Розвиток самоорганізованостімолодшого школяра шляхом становленняйого як суб’єкта навчальної діяльності», Проблеми сучасної психології, № 13, с. 565–570, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161054/160234 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

О. Г. Ферт, «Індивідуальний підхід до корекції поведінки дітей з гіперактивним розладом з дефіцитом уваги в інклюзивному освітньому процесі», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія, вип. 33, с. 82–86, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2017_33_16 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

В. М. Чайка, О. Т. Писарчук, Н. О. Ратушняк, О. Я. Теслюк, «Формування вмінь самоорганізації навчальної діяльності учнів початкової школи з особливими потребами», Zeszyty naukowe WSG, seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, т. 36, № 5, с. 164–176, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/a3e19bc5-ddf2-492c-9941-2cefb4f2d265/content Дата звернення: Січ. 06, 2025.

О. Чикурова, «Формування самопроцесів особистості учнів початкової школи як компонентів вміння самоорганізації навчальної діяльності», in 6th International Scientific and Practical Conference Theory and Practice of Science: Key Aspects. Rome, Italy, 2022, № 22(113), рр. 167–176. [Електронний ресурс]. Доступно: https://archive.interconf.center/index.php/2709-4685/issue/view/19-20.06.2022/13; https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.06.2022 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Н. Чопик, О. Мусієнко, «Особливості прояву розладу дефіциту уваги з гіперактивністю у дітей старшого дошкільного віку», Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія», № 5(24), с. 190–195, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/162 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

R. A. Barkley, «Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD», Psychological Bulletin, vol. 121(1), рр. 65–94. 1997. https://doi.org/10.1037/0033-2909.121.1.65

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

L. Bobro, «Rozvytok samorehuliatsii ditei starshoho doshkilnoho viku yak umova uminnia dolaty nehatyvni emotsii», Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky, № 1, s. 28–33, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2075/1/5.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

M. V. Hrynova, Samorehuliatsiia. Poltava, Ukraina : ASMI, 2008. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://studfile.net/preview/10018458/ Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

S. V. Hryshchenko, «Syndrom defitsytu uvahy z hiperaktyvnistiu v ditei vikom 6–8 rokiv yak medyko-sotsialna problema», Suchasna pediatriia. Ukraina, № 1(137), s. 143–152, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://med-expert.com.ua/journals/wp-content/uploads/2024/04/21.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

Yu. Karalash, «Samoorhanizatsiia natsii yak podolannia rudymentiv posttotalitarnoi mentalnosti», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu Totalitaryzm yak systema znyshchennia natsionalnoi pamiati. Lviv, 2020, s. 517–520. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32602 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

T. V. Kyrychenko, «Psykholohichnyi zmist samorehuliatsii osobystosti», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky», t. 1, vyp. 3, s. 82–87, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/835/790 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

V. Kniaziev, «Osoblyvosti samootsinky ta rozvytku osobystosti u ditei iz rozladom defitsytu uvahy z hiperaktyvnistiu», Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, t. 34(73), № 3, s. 34–39, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/3_2023/6.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

A. Kolupaeva, L. Savchuk, Dity z osoblyvymy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia Kyiv: Ukraina. 2011 [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://psyhologdcpp.in.ua/wp-content/uploads/2019/10/biblioteka/file99.pdf (Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

I. Melnyk, V. Shcherbyta, «Dity z rukhovoiu rozghalmovanistiu abo RDUH: pravyla orhanizatsii ta provedennia zaniat», Praktychnyi psykholoh: dytiachyi sadok, № 2, s. 18–20, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26528/1/Melnyk_I_S_PP_2019_PI.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

I. S. Melnyk, I. S. Horovenko, «Pidhotovka vykhovateliv do orhanizatsii rozvyvalnoho seredovyshcha dlia ditei z rukhovoiu rozghalmovanistiu ta RDUH u starshii hrupi ZDO», na I Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Shliakhy rozvytku nauky v suchasnykh kryzovykh umovakh. Dnipro, 2020, t. 2, 611 s., s. 68–69. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.wayscience.com/wp-content/uploads/2020/06/Tom.-2-28.05.2020-29.05.2020.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

N. Myronchuk, «Osnovni aspekty samoorhanizatsii navchalno-profesiinoi diialnosti maibutnikh vykladachiv», Profesiina pidhotovka fakhivtsiv u systemi neperervnoi osvity: zb. nauk. prats; S. S. Vitvytskoi, N. M. Myronchuk, Red. Zhytomyr : FOP Levkovets, s. 168–172, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://eprints.zu.edu.ua/18876/1/Мирончук%20Н.М.%20Основні%20аспекти%20самоорганізації%20навч.-проф.%20д-сті%20викладачів.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

O. Petrenko, Osoblyvosti rehuliatyvnoi sfery u shkoliariv z riznymy navchalnymy dosiahnenniamy. Kyiv, Ukraina : Milenium, 2016. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/705335/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%86.%D0%92._%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

O. V. Romanchuk, Hiperaktyvnyi rozlad z defitsytom uvahy u ditei. Lviv, Ukraina : Svichado, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://vinmedlib.org.ua/elektronni-resursy/virtualnyi-den-informatsii/1401-romanchuk-o-giperaktivnij-rozlad-z-defitsitom-uvagi-u-ditej-tekst-praktichne-kerivnitstvo-o-romanchuk-lviv-svichado-2015-300-s-618-978-9-r-69 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

N. Semerhei, «Samoorhanizatsiia suspilnoho zhyttia ukrainskoho narodu v druhii polovyni ХІХ – na pochatku ХХ stolittia: istoriohrafichna karta», Hrani, t. 23, № 3, s. 8–14, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1473/1445 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

I. Yu. Serohina, «Problema samorehuliatsii ta samokontroliu v navchalnii diialnosti», Visnyk Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 2019. [Elektronnyi resurs] Dostupno: https://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/6104/16/pdf24_merged-265-293.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

I. Fedorak, «Rozvytok samoorhanizovanostimolodshoho shkoliara shliakhom stanovlenniaioho yak subiekta navchalnoi diialnosti», Problemy suchasnoi psykholohii, № 13, s. 565–570, 2011. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161054/160234 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

O. H. Fert, «Indyvidualnyi pidkhid do korektsii povedinky ditei z hiperaktyvnym rozladom z defitsytom uvahy v inkliuzyvnomu osvitnomu protsesi», Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, vyp. 33, s. 82–86, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2017_33_16 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

V. M. Chaika, O. T. Pysarchuk, N. O. Ratushniak, O. Ya. Tesliuk, «Formuvannia vmin samoorhanizatsii navchalnoi diialnosti uchniv pochatkovoi shkoly z osoblyvymy potrebamy», Zeszyty naukowe WSG, seria: Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, t. 36, № 5, s. 164–176, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/a3e19bc5-ddf2-492c-9941-2cefb4f2d265/content Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

O. Chykurova, «Formuvannia samoprotsesiv osobystosti uchniv pochatkovoi shkoly yak komponentiv vminnia samoorhanizatsii navchalnoi diialnosti», in 6th International Scientific and Practical Conference Theory and Practice of Science: Key Aspects. Rome, Italy, 2022, № 22(113), s. 167–176. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://archive.interconf.center/index.php/2709-4685/issue/view/19-20.06.2022/13; https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.06.2022 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

N. Chopyk, O. Musiienko, «Osoblyvosti proiavu rozladu defitsytu uvahy z hiperaktyvnistiu u ditei starshoho doshkilnoho viku», Naukovyi visnyk Vinnytskoi akademii bezperervnoi osvity. Seriia «Pedahohika. Psykholohiia», № 5(24), s. 190–195, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/162 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

R. A. Barkley, «Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD», Psychological Bulletin, vol. 121(1), рр. 65–94. 1997. https://doi.org/10.1037/0033-2909.121.1.65 (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.