Наративний підхід до інтерпретації літературної казки

Тетяна Саврасова-В’юн

Анотація


У статті наведено результати дослідження проблеми наративного підходу щодо інтерпретації літературної казки. Визначено зміст, структуру, ознаки літературної казки як твору жанру художньої літератури, що ґрунтується на фольклорних, літературних традиціях, реалізує етико-естетичні цілі та містить фантастичний сюжет. Представлено види літературної казки: художній переказ народного сюжету, власне авторська казка, вільна інтерпретація сталих фольклорних схем, казка-оповідання, казка-легенда. Виокремлено наукові підходи щодо інтерпретації літературної казки: фольклористичний (акцент на народних мотивах, традиціях), літературознавчий (осмислення жанрових аспектів твору), культурологічний (увага на культурні, естетичні, моральні ідеали соціуму), семіотичний (розгляд архетипних символів), структуралістський (зосередженість на композиційно-сюжетній організації твору), соціоісторичний (аналіз соціально-політичного порядку історичної епохи), гендерний (відмінності характерних гендерних рис), лінгвістичний (вивчення мовних елементів для вираження сенсу), психоаналітичний (увага на несвідомі душевні прагнення), біхевіористичний (аналіз форм поведінки), екзистенціальний (дослідження темпорального, просторового, причинного вимірів твору), психотерапевтичний (аналіз впливу на внутрішній світ людини), наративний (вивчення категорій розповіді). Зазначено, що наративний підхід в інтерпретації літературної казки окреслює цінності автора, що породжує його ідентичність через метафори, які передають образи дійсності митця до інших. Охарактеризовано нараційну ідентичність як процес створення інтерналізованої, інтегрованої в темпоральних вимірах історії життя, що інтерпретує відомості особистості про себе, інших завдяки рефлексії, прийняття, ставлення до суб’єктивного досвіду крізь призму індивідуальної культури. Уточнено принципи наративного підходу: екстерналізація проблеми, робота в зоні найближчого розвитку, установки на реальність, необмежений за часом вплив.

Ключові слова


казка; літературна казки; наратив; нараційна ідентичність; фольклористичний; семіотичний; біхевіористичний; наративний підхід

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

І. Opie, The Classic Fairy Tales. London, Great Britain, 2003.

E. W. Harries, Twice upon a Time Women Writers and the History of the Fairy Tale. Princeton: University Press, 2001.

В. В. Грищук, «Літературна казка: становлення і розвиток жанру», Наукові записки Харківського нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди, т. 1, № 1-73, с. 22–27, 2013.

В. В. Кизилова, Динаміка української літературної прозової казки. Київ, Україна, 2020.

Т. В. Крашеніннікова, «Образ автора в українських літературних казках ХІХ ст.», у Рідне слово в етнокультурному вимірі, Дрогобицький держ. пед. ун-т імені Івана Франка, Ред. Дрогобич, Україна, 2013, с. 388–393.

Н. І. Лєпухова, «Відтворення особливостей німецької літературної романтичної казки в україномовних перекладах (лінгвопрагаматичний і лінгвокультурологічний аспекти)», дис. канд. філол. наук. Київ, 2015.

В. А. Єфименко, «Сучасні підходи до аналізу казок», Наукові записки Національного ун-ту «Острозька академія», вип. 48, с. 186–188, 2014.

П. В. Жебєлєва, «Аналіз сучасних психологічних підходів до розуміння феномену «наратив», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, вип. 121, с. 132–136, 2014.

О. Є. Оліфер, «Наративний підхід до проблеми ідентичності особистості в аналітичній філософії», Актуальні проблеми духовності, вип. 21, с. 46–61, 2020.

J. Trzebiński, «Narracja jako sposób rozumienia świata», w Praktyki opowiadania, B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Red. Kraków, 2002, s. 87–126.

В. О. Чернієнко, «Ідентичність як концепт», Науковий вісник, вип. 49, с. 157–175, 2017.

Н. В. Чепелєва, М. Л. Смульсон, О. М. Шиловська, С. Ю. Гуцол, Наративні психотехнології; Н. В. Чепелєва, Ред. Київ, Україна : Главник, 2007.

Н. Г. Шарошкіна, Біографічні дослідження в дискурсі розвитку культури педагога. Київ, Україна, 2013.

А. Warmbier, «Tożsamość narracyjna i rozumienie samego siebie», Filozofuj!, no. 1(13), рp. 44–45, 2017. [Online]. Available: https://filozofuj.eu/wp-content/uploads/2017/03/fi013_v1.pdf Application date: January 05, 2024.

L. Zahrai, «Narrative identity: formation mechanism», Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, vol. 7, № (2), р. 83–89, 2020. [Online]. Available: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/4869/5332 Application date: January 05, 2024.

О. В. Бобир, В. Й. Буденний, О. Б. Мамчич, Н. П. Нікітіна, Словник-довідник літературознавчих термінів; О. В. Бобиря, Ред. Чернігів, Україна : ФОП Лозовий В. М., 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/duguy Дата звернення: Січ. 05, 2024.

В. О. Братко, «Культурологічний підхід до вивчення літературної казки: на прикладі казки Г. К. Андерсена «Дикі лебеді», Зарубіжна література в школах України, № 9, с. 18–21, 2013.

К. В. Степаненко, «Семіотична природа тексту і типи знаків у чарівних казках», Держава та регіони, № 4, с. 101–106, 2018.

А. Nitschke, Soziale Ordnungen im Spiegel der Märchen. Stuttgart, Germany, 1976.

М. Lieberman, «Some Day My Prince Will Come: Female Acculturation through the Fairy Tale», College English, vol. 34, no 3, p. 383–395, 1972. [Online]. Available: https://sci-hub.se/10.2307/375142 Application date: January 05, 2024.

Ю. О. Арешенков, «Лінгвістичний аналіз художнього тексту». Кривий Ріг, Україна : Видав. дім, 2007.

S. Thompson, The Folktale. London, Great Britain, 1951.

M.-L. Franz, The Interpretation of Fairy Tales. Boston, USA: Shambala, 1996.

R. I. Watson, Psychology of the child. New York, USA : John Wiley and Sons, 1965.

К. Ю. Райда, Екзистенціальна філософія. Традиція і перспективи. Київ, Україна : Парапан, 2009.

М. Мушкевич, «Казкотерапія як метод психологічного супроводу сімей із проблемною дитиною», Психологічні перспективи, вип. 33, с. 205–220, 2019.

Т. О. Саврасова-В’юн, «Літературна казка як терапевтичний інструмент», Габітус, вип. 48, с. 146–151, 2023.

О. М. Ткачук, Наратологічний словник. Тернопіль, Україна : Астон, 2002.

S. T. Douglas, «Narrating Identity: The impact of literary reading on storied autobiographical memory development», A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy; Department of Psychology University of Alberta. Edmonton, 2019. [Online]. Available: http://surl.li/pjdyp Application date: January 05, 2024.

Р. Oleś, Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa, Polska, 2009.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

І. Opie, The Classic Fairy Tales. London, Great Britain, 2003. (in English)

E. W. Harries, Twice upon a Time Women Writers and the History of the Fairy Tale. Princeton: University Press, 2001. (in English)

V. V. Hryshchuk, «Literaturna kazka: stanovlennia i rozvytok zhanru», Naukovi zapysky Kharkivskoho nats. ped. un-tu im. H. S. Skovorody, t. 1, № 1-73, s. 22–27, 2013. (in Ukraine)

V. V. Kyzylova, Dynamika ukrainskoi literaturnoi prozovoi kazky. Kyiv, Ukraina, 2020. (in Ukraine)

T. V. Krasheninnikova, «Obraz avtora v ukrainskykh literaturnykh kazkakh ХІХ st.», u Ridne slovo v etnokulturnomu vymiri, Drohobytskyi derzh. ped. un-t imeni Ivana Franka, Red. Drohobych, Ukraina, 2013, s. 388–393. (in Ukraine)

N. I. Liepukhova, «Vidtvorennia osoblyvostei nimetskoi literaturnoi romantychnoi kazky v ukrainomovnykh perekladakh (linhvoprahamatychnyi i linhvokulturolohichnyi aspekty)», dys. kand. filol. nauk. Kyiv, 2015. (in Ukraine)

V. A. Yefymenko, «Suchasni pidkhody do analizu kazok», Naukovi zapysky Natsionalnoho un-tu «Ostrozka akademiia», vyp. 48, s. 186–188, 2014. (in Ukraine)

P. V. Zhebielieva, «Analiz suchasnykh psykholohichnykh pidkhodiv do rozuminnia fenomenu «naratyv», Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, vyp. 121, s. 132–136, 2014. (in Ukraine)

O. Ye. Olifer, «Naratyvnyi pidkhid do problemy identychnosti osobystosti v analitychnii filosofii», Aktualni problemy dukhovnosti, vyp. 21, s. 46–61, 2020. (in Ukraine)

J. Trzebiński, «Narracja jako sposób rozumienia świata», w Praktyki opowiadania, B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Red. Kraków, 2002, s. 87–126. (in Polish)

V. O. Cherniienko, «Identychnist yak kontsept», Naukovyi visnyk, vyp. 49, s. 157–175, 2017. (in Ukraine)

N. V. Chepelieva, M. L. Smulson, O. M. Shylovska, S. Yu. Hutsol, Naratyvni psykhotekhnolohii; N. V. Chepelieva, Red. Kyiv, Ukraina : Hlavnyk, 2007. (in Ukraine)

N. H. Sharoshkina, Biohrafichni doslidzhennia v dyskursi rozvytku kultury pedahoha. Kyiv, Ukraina, 2013. (in Ukraine)

А. Warmbier, «Tożsamość narracyjna i rozumienie samego siebie», Filozofuj!, no. 1(13), рp. 44–45, 2017. [Online]. Available: https://filozofuj.eu/wp-content/uploads/2017/03/fi013_v1.pdf Application date: January 05, 2024. (in Polish)

L. Zahrai, «Narrative identity: formation mechanism», Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, vol. 7, № (2), р. 83–89, 2020. [Online]. Available: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/4869/5332 Application date: January 05, 2024. (in English)

O. V. Bobyr, V. Y. Budennyi, O. B. Mamchych, N. P. Nikitina, Slovnyk-dovidnyk literaturoznavchykh terminiv; O. V. Bobyria, Red. Chernihiv, Ukraina : FOP Lozovyi V. M., 2016. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://surl.li/duguy Data zvernennia: Sich. 05, 2024. (in Ukraine)

V. O. Bratko, «Kulturolohichnyi pidkhid do vyvchennia literaturnoi kazky: na prykladi kazky H. K. Andersena «Dyki lebedi», Zarubizhna literatura v shkolakh Ukrainy, № 9, s. 18–21, 2013. (in Ukraine)

K. V. Stepanenko, «Semiotychna pryroda tekstu i typy znakiv u charivnykh kazkakh», Derzhava ta rehiony, № 4, s. 101–106, 2018. (in Ukraine)

А. Nitschke, Soziale Ordnungen im Spiegel der Märchen. Stuttgart, Germany, 1976. (in German)

М. Lieberman, «Some Day My Prince Will Come: Female Acculturation through the Fairy Tale», College English, vol. 34, no 3, p. 383–395, 1972. [Online]. Available: https://sci-hub.se/10.2307/375142 Application date: January 05, 2024. (in English)

Yu. O. Areshenkov, «Linhvistychnyi analiz khudozhnoho tekstu». Kryvyi Rih, Ukraina : Vydav. dim, 2007. (in Ukraine)

S. Thompson, The Folktale. London, Great Britain, 1951. (in English)

M.-L. Franz, The Interpretation of Fairy Tales. Boston, USA: Shambala, 1996. (in English)

R. I. Watson, Psychology of the child. New York, USA : John Wiley and Sons, 1965. (in English)

K. Yu Raida, Ekzystentsialna filosofiia. Tradytsiia i perspektyvy. Kyiv, Ukraina : Parapan, 2009. (in Ukraine)

M. Mushkevych, «Kazkoterapiia yak metod psykholohichnoho suprovodu simei iz problemnoiu dytynoiu», Psykholohichni perspektyvy, vyp. 33, s. 205–220, 2019. (in Ukraine)

T. O. Savrasova-Viun, «Literaturna kazka yak terapevtychnyi instrument», Habitus, vyp. 48, s. 146–151, 2023. (in Ukraine)

O. M. Tkachuk, Naratolohichnyi slovnyk. Ternopil, Ukraina : Aston, 2002. (in Ukraine)

S. T. Douglas, «Narrating Identity: The impact of literary reading on storied autobiographical memory development», A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy; Department of Psychology University of Alberta. Edmonton, 2019. [Online]. Available: http://surl.li/pjdyp Application date: January 05, 2024. (in English)

Р. Oleś, Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa, Polska, 2009. (in Polish)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.