Самоефективність як чинник успішності в професійній діяльності фахівців служби відновлення та розвитку інфраструктури

Олександр Назарук

Анотація


У статі висвітлено проблему самоефективності та її вплив на успішність фахівців в професійній діяльності Здійснено теоретичний аналіз наукових публікацій щодо сутності, змісту і складових самоефективності. Розглянуто підходи до трактування сутності поняття «самоефективність». Це зумовлено вимогами сьогодення, що спричинило гостру потребу у фахівцях інфраструктурної галузі, які зобов’язані бути соціально зрілими, адаптуватись до нових вимог, котрі диктують часи воєнного стану та ін. Висвітлено особливості діяльності фахівців служби відновлення та розвитку інфраструктури, що спрямована на забезпечення розвитку та функціонування автомобільних доріг загального користування державного значення шляхом їх будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг. Обґрунтовано, що досягнення самоефективності працівника Служби відновлення та розвитку інфраструктури пов’язане не лише з отриманням професійних компетентностей, а й з розвитком особистісно-професійних якостей фахівців та їхнього професіоналізму. Це закономірно супроводжується розвитком самоефективності працівника Служби відновлення та розвитку інфраструктури упродовж особистісного розвитку фахівця, що забезпечує зміну його становища у суспільстві, в організації, службі й пов’язано з рівнем авторитетності та успіхом. Розглянуто об’єктивну та суб’єктивну складові успішності, що забезпечують емоційне переживання працівниками власного успіху чи неуспіху (суб’єктивна сторона), а також оцінювання результатів їх діяльності як успішних (об’єктивна складова) у певній організації в процесі самоздійснення у власному життєвому просторі чи професійній діяльності. Виокремлено чинники, що сприяють чи перешкоджають успішності, внутрішні (відповідальність, задоволеність, здатність до самореалізації, самоефективність та ін.) та зовнішні (матеріальні статки, соціальний статус та ін.). Встановлено, що особистісне зростання супроводжується розкриттям потенційних можливостей особистості працівників в інфраструктурній галузі і може реалізовуватися через самовиявлення, самоздійснення, самореалізацію тощо. При цьому повнота особистісного самоздійснення залежить від здатності працівників визначати цілі, напрями, оцінювати власну здатність реалізовувати і досягати визначених цілей, зберігаючи особистісну цінність при цьому. Цей процес розвитку та зростання у професійній діяльності стимулює фахівців на досягнення успішності, мотивує їх підвищувати результат та продуктивність праці – їхню самоефективність.

Ключові слова


самоефективність; успішність; війна; стрес; відновлення; функціонування; криза.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПÐ?СОК Ð’Ð?КОРÐ?СТÐÐÐ?Ð¥ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. Bandura, «Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change», Psychological Review, vol. 84, р. 191–215, 1977.

І. М. Доценко, «Уявлення про наші можливості: психометрична характеристика тесту», Психологічний журнал, т. 41, № 4, с. 38, 2020.

О. І. Бондарчук, «Самоефективність керівника освітньої організації як психологічна детермінанта розвитку організаційної культури», Актуальні проблеми психології, т. 1, вип. 37, с. 6–10, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/1858/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD37.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2024.

О. Креденцер, «Професійна самоефективність та її роль у забезпеченні психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій в умовах війни та повоєнного відродження: теоретичний аналіз проблем», Організаційна психологія. Економічна психологія, № 2/3(29), 2023.

І. Гресько, «Ясність я-концепції як чинник гармонійної особистості», Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки, вип. 10, с. 39–45, 2021.

В. Балахтар, «Самоефективність як індикатор становлення особистості фахівця з соціальної роботи як професіонала», Молодий вчений, № 9(1), с. 65–170, 2018.

В. Радкевич, «Компетентнісний підхід до розроблення державних стандартів професійно-технічної освіти», Професійно-технічна освіта, № 3(56), с. 8–10, 2012.

С. Козакова, «Особливості самоефективності керівників закладів професійно-технічної освіти як психологічного чинника успішності їхньої професійної діяльності», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 6(35), с. 65–77, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/eDyjru Дата звернення: Січ. 06, 2024.

О. Штепа. «Особливості загальної компетентності та її діагностика», Практична психологія та соціальна робота, № 10, c. 39–49, 2011.

В. Антонов, Є. Голобородько, Ю. Антонова-Рафі, Акмепедагогіка, акме-менеджмент освіти та акме-інновації у вихованні. Харків, Україна : Вид-во Іванченка І. С. 2018.

В. М. Антонов, «Інноваційні технології в акмеології», у Сучасні акмеологічні дослідження: теоретико-методологічні та прикладні аспекти; В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Я. С. Фруктова, Ред. Київ, Україна : Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2016, с. 247–258.

С. Безбородих, «Особистісно-діяльнісний підхід у розвитку конкурентоспроможного педагога», Науковий вісник Ужгородського нац. ун-ту. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, вип. 28, с. 19–21, 2013.

Г. Балл, Ред. та ін. Інтегративно-особистісний підхід у психологічній науці та практиці. Київ; Кіровоград, Україна : Імекс, 2012.

В. Г. Панок, «Основні напрями професійного становлення особистості практичного психолога у вищій школі», Практична психологія та соціальна робота, № 4, с. 14–16, 2003.

В. А. Семиченко, «Я» в структурі професійно надійної особистості», Наука і освіта, № 3, с. 30–33, 2009.

Т. Титаренко, «Впливи сучасності на самоконституювання особистості», Соціальна психологія, № 3, с. 3–12, 2009.

Т. М. Траверсе, Психологія викладацької роботи. Київ, Україна : Науковий світ, 2009.

О. М. Кокун, «Психодіагностичні показники рівня психічного здоров’я дорослого населення України після перших місяців війни», Актуальні проблеми психології, т. 5, № 22, с. 78–86, 2022.

Г. Н. Гура, «Вплив особистісних очікувань на адаптацію підприємців та керівників бізнесу в умовах війни», на Міжнар. психол. форумі Особистість, суспільство, війна. Харків, 2023, 265 с.

А. Стрижак, «Взаємозв’язок категорій розвитку особистості: успіх, успішність, соціальний успіх, соціальна успішність», Актуальні проблеми психології, т. 9, вип. 13, с. 326–338, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i13/34.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2024.

І. Д. Бех, Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Т. 1. Чернівці, Україна : Букрек, 2015.

Н. М. Кушнаренко, В. К. Удалова, Наукова обробка документів. Харків, Україна, 2006.

Ю. М. Ільїна, «Психологічна модель успішності в кризові періоди суспільства», Актуальні проблеми психології, т. 8, вип. 7, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/1783/1/Lototska_psymodel_crisise_2010.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2024.

R. Berger, M. Gelkopf, «An intervention for reducing secondary traumatization and improving professional self-efficacy in well baby clinic nurses following war and terror: а random control group trial», International Journal of Nursing Studies, № 5, р. 601–610, 2011. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20934702/ Application date: January 05, 2024.

Z. Solomon, R. Benbenishty, M. Mikulincer, «The contribution of wartime, pre-war, and post-war factors to self-efficacy: а longitudinal study of combat stress reaction», Journal Traumatic Stress, № 4, р. 345–361, 1991. https://doi.org/10.1002/jts.2490040304

M. A. Soltani, R. Karaminia, S. A. Hashemian, «Prediction of war veteran's mental health based on spiritual well-being, social support and self-efficacy variables: The mediating role of life satisfaction», Journal of education and health promotion, № 3, р. 35–40, 2014. [Online]. Available:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4114000/pdf/JEHP-3-57.pdf Application date: January 05, 2024.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. Bandura, «Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change», Psychological Review, vol. 84, р. 191–215, 1977. (in English)

I. M. Dotsenko, «Uiavlennia pro nashi mozhlyvosti: psykhometrychna kharakterystyka testu», Psykholohichnyi zhurnal, t. 41, № 4, s. 38, 2020. (in Ukraine)

O. I. Bondarchuk, «Samoefektyvnist kerivnyka osvitnoi orhanizatsii yak psykholohichna determinanta rozvytku orhanizatsiinoi kultury», Aktualni problemy psykholohii, t. 1, vyp. 37, s. 6–10, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/1858/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD37.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2024. (in Ukraine)

O. Kredentser, «Profesiina samoefektyvnist ta yii rol u zabezpechenni psykholohichnoho zdorovia personalu osvitnikh orhanizatsii v umovakh viiny ta povoiennoho vidrodzhennia: teoretychnyi analiz problem», Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, № 2/3(29), 2023. (in Ukraine)

I. Hresko, «Iasnist ya-kontseptsii yak chynnyk harmoniinoi osobystosti», Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, vyp. 10, s. 39–45, 2021. (in Ukraine)

V. Balakhtar, «Samoefektyvnist yak indykator stanovlennia osobystosti fakhivtsia z sotsialnoi roboty yak profesionala», Molodyi vchenyi, № 9(1), s. 65–170, 2018. (in Ukraine)

V. Radkevych, «Kompetentnisnyi pidkhid do rozroblennia derzhavnykh standartiv profesiino-tekhnichnoi osvity», Profesiino-tekhnichna osvita, № 3(56), s. 8–10, 2012. (in Ukraine)

S. Kozakova, «Osoblyvosti samoefektyvnosti kerivnykiv zakladiv profesiino‐tekhnichnoi osvity yak psykholohichnoho chynnyka uspishnosti yikhnoi profesiinoi diialnosti», Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», vyp. 6(35), s. 65–77, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/eDyjru Data zvernennia: Sich. 06, 2024. (in Ukraine)

O. Shtepa. «Osoblyvosti zahalnoi kompetentnosti ta yii diahnostyka», Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, № 10, s. 39–49, 2011. (in Ukraine)

V. Antonov, Ye. Holoborodko, Yu. Antonova-Rafi, Akmepedahohika, akme-menedzhment osvity ta akme-innovatsii u vykhovanni. Kharkiv, Ukraina : Vyd-vo Ivanchenka I. S. 2018. (in Ukraine)

V. M. Antonov, «Innovatsiini tekhnolohii v akmeolohii», u Suchasni akmeolohichni doslidzhennia: teoretyko-metodolohichni ta prykladni aspekty; V. O. Ohneviuk, S. O. Sysoieva, Ya. S. Fruktova, Red. Kyiv, Ukraina : Kyiv. un-t imeni B. Hrinchenka, 2016, s. 247–258. (in Ukraine)

S. Bezborodykh, «Osobystisno-diialnisnyi pidkhid u rozvytku konkurentospromozhnoho pedahoha», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho nats. un-tu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, vyp. 28, s. 19–21, 2013. (in Ukraine)

H. Ball, Red. ta in. Intehratyvno-osobystisnyi pidkhid u psykholohichnii nautsi ta praktytsi. Kyiv; Kirovohrad, Ukraina : Imeks, 2012. (in Ukraine)

V. H. Panok, «Osnovni napriamy profesiinoho stanovlennia osobystosti praktychnoho psykholoha u vyshchii shkoli», Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, № 4, s. 14–16, 2003. (in Ukraine)

V. A. Semychenko, «Ia» v strukturi profesiino nadiinoi osobystosti», Nauka i osvita, № 3, s. 30–33, 2009. (in Ukraine)

T. Tytarenko, «Vplyvy suchasnosti na samokonstytuiuvannia osobystosti», Sotsialna psykholohiia, № 3, s. 3–12, 2009. (in Ukraine)

T. M. Traverse, Psykholohiia vykladatskoi roboty. Kyiv, Ukraina : Naukovyi svit, 2009. (in Ukraine)

O. M. Kokun, «Psykhodiahnostychni pokaznyky rivnia psykhichnoho zdorovia dorosloho naselennia Ukrainy pislia pershykh misiatsiv viiny», Aktualni problemy psykholohii, t. 5, № 22, s. 78–86, 2022. (in Ukraine)

H. N. Hura, «Vplyv osobystisnykh ochikuvan na adaptatsiiu pidpryiemtsiv ta kerivnykiv biznesu v umovakh viiny», na Mizhnar. psykhol. forumi Osobystist, suspilstvo, viina. Kharkiv, 2023, 265 s. (in Ukraine)

A. Stryzhak, «Vzaiemozviazok katehorii rozvytku osobystosti: uspikh, uspishnist, sotsialnyi uspikh, sotsialna uspishnist», Aktualni problemy psykholohii, t. 9, vyp. 13, s. 326–338, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i13/34.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 202. (in Ukraine)

I. D. Bekh, Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. T. 1. Chernivtsi, Ukraina : Bukrek, 2015. (in Ukraine)

N. M. Kushnarenko, V. K. Udalova, Naukova obrobka dokumentiv. Kharkiv, Ukraina, 2006. (in Ukraine)

Yu. M. Ilina, «Psykholohichna model uspishnosti v kryzovi periody suspilstva», Aktualni problemy psykholohii, t. 8, vyp. 7, 2010. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/1783/1/Lototska_psymodel_crisise_2010.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 202. (in Ukraine)

R. Berger, M. Gelkopf, «An intervention for reducing secondary traumatization and improving professional self-efficacy in well baby clinic nurses following war and terror: а random control group trial», International Journal of Nursing Studies, № 5, р. 601–610, 2011. [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20934702/ Application date: January 05, 2024. (in English)

Z. Solomon, R. Benbenishty, M. Mikulincer, «The contribution of wartime, pre-war, and post-war factors to self-efficacy: а longitudinal study of combat stress reaction», Journal Traumatic Stress, № 4, р. 345–361, 1991. https://doi.org/10.1002/jts.2490040304 (in English)

M. A. Soltani, R. Karaminia, S. A. Hashemian, «Prediction of war veteran's mental health based on spiritual well-being, social support and self-efficacy variables: The mediating role of life satisfaction», Journal of education and health promotion, № 3, р. 35–40, 2014. [Online]. Available:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4114000/pdf/JEHP-3-57.pdf Application date: January 05, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.