Публічне управління інноваційним розвитком освітньої галузі України

В’ячеслав Супрун

Анотація


У статті розглянуто ключові аспекти застосування стратегічних засад публічного управління інноваційним розвитком освітньої галузі України в сучасних умовах трансформаційних змін, сутнісні характеристики публічного управління освітою, систему органів державного управління освітньою галуззю в Україні. Проаналізовано теоретичні аспекти формування сучасних механізмів впливу органів публічної влади на розвиток освітньої галузі України, формування ефективної системи публічного управління у сфері освіти України в умовах інноваційного розвитку та інтеграції до європейського освітнього простору. Освітня галузь України розглядається як об’єкт публічного управління в умовах децентралізації та становлення державно-громадського управління на основі європейського досвіду. При цьому, умовою ефективного управління освітою постає збалансований розподіл повноважень, прав та відповідальності органів освіти як на загальнодержавному, так і на регіональному, місцевому і локальному рівнях, врегулювання механізму взаємовідносин органів виконавчої влади та самоврядування щодо забезпечення функціонування як системи освіти в цілому, так і конкретного закладу освіти в умовах децентралізації управління та суспільних змін щодо формування державної освітньої політики, освітньої, науково-дослідницької, методичної, фінансово-економічної діяльності у межах визначених чинним законодавством повноважень. Зазначено, що важливого значення набуває науково-теоретичне обґрунтування інноваційного розвитку освітньої галузі на засадах публічного управління, розробка рекомендацій з провадження ефективного управління в освіті в цілому як пріоритет державної освітньої політики України в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. Визначено, що система публічного управління розвитком освітньої галузі передбачає реалізацію стратегічних заходів на національному, регіональному, місцевому і локальному рівнях, на кожному з яких визначається відповідний перелік адміністративних, фінансово-економічних та інших інструментів, ресурсного забезпечення, що сприятимуть ефективності державного регулювання освітньої галузі. Окреслено перелік проблем об’єктивного та суб’єктивного характеру інноваційного розвитку освітньої галузі на засадах публічного управління на сучасному етапі трансформаційних змін. Визначено мету, завдання, функції публічного управління та адміністрування інноваційним розвитком освітньої галузі як складової системи публічного управління. Систематизовано основні функції органів публічної влади у сфері освіти (прогностично-цільова, організаційно-правова, координуючо-регулююча, мотиваційно-стимулююча, консолідуюча, інформаційна, соціальна, контролююча, коригуюча) та механізми, необхідні для реалізації освітньої політики та її інноваційного розвитку (нормативно-правовий, організаційний, мотиваційний, інформаційний). Запропоновано відповідні напрями удосконалення публічного управління інноваційним розвитком освітньої галузі України як інструменту посилення спроможності територіальних громад та впорядкування системи органів державного управління галуззю освіти в сучасних умовах.


Ключові слова


галузь освіти; освітня політика; інноваційний розвиток; партнерство; децентралізація; публічне управління; автономія; громадське самоврядування; суспільні процеси; ринки праці та освітніх послуг.

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4lhgEat

Г. В. Єльникова, «Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління», Директор школи, № 40(280), с. 10–11, 2003.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Цілі сталого розвитку: Україна: Національна доповідь 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/qhNjrx

Н. І. Клокар, Г. Г. Науменко, Л. В. Гунько, «Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади», Рідна школа. №11/12, с. 27–31, 2017.

Програма гідної праці 2020–2024. Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/RNKiwd Дата звернення: Жовт. 06, 2022.

Л. І. Паращенко, «Механізми державного управління загальною середньою освітою в контексті національної стратегії розвитку освіти», Державне управління: удосконалення та розвиток, № 1, 2012.

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/donzuZ

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/LSGbJq

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова [та ін.]; Н. Г. Протасова, Ред. Київ – Львів, Україна: НАДУ, 2012.

К. В. Супрун, «Публічне управління інноваційним розвитком сфери зайнятості населення», дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософії; ДЗВО «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2022.

Трендвотчинг на ринку праці. 2020. Зміна структури зайнятості [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/hldKDI Дата звернення: Жовт. 06, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.