Adult personality: specifics and psychological mechanisms of development

Olena Bondarchuk

Анотація


The specifics and psychological mechanisms of personal development of an adult are highlighted. It is established that the personal development of an adult can be considered in the context of natural changes, quantitative, qualitative and structural transformations of his personality as a subject of activity based on the desire for improvement, personal and spiritual growth, readiness for self-change and self-affirmation in various spheres of life. It is shown that personal development is a complex process, the progressive or regressive direction of which should occur in the cognitive-affective, conative-regulatory and value-semantic spheres, in each of which there are specific psychological mechanisms. It is shown that the development of an adult's personality is largely determined by his position and his own subjective activity in relation to the direction and possibilities of rapid change in the modern world, human desire for continuous self-improvement and self-development, preservation and development of spiritual principles. The psychological mechanisms of personal development of an adult in cognitive-affective (social comparison, identification, empathy, etc.), conative-regulatory (self-monitoring, self-verification, self-attribution, self-analysis, etc.) and value-semantic sphere of personal development (self-determination, self-design, self-expression, self-realization, self-actualization, etc.) are determined. It is shown that, depending on the specifics of the manifestation of these mechanisms, it is a question of progress or regress in the personal development of an adult. The latter, in particular, is manifested in the inauthenticity of self-presentation, the formation of a system of stable psychological defenses, and others. The expediency of taking into account these mechanisms in the process of psychological support of personal development of an adult is stated, which will provide social and psychological conditions for the harmonious development of personality

Ключові слова


socialization of adult; personal development; socio-psychological mechanisms of personal development

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


1 К. А. Абульханова-Славская, Стратегия жизни. Методологические проблемы психологии. Москва, Россия: Мысль, 1991, 299 с.

ï›2ï Л. Ð?. Ðнцыферова, «ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти», ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти в трудах Ñовременных пÑихологов. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Питер, 2002, Ñ. 207–212.

3 А. Бандура, Теория социального научения. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2000.

ï›4ï Е. П. БелинÑкаÑ, О. Ð. ТихомандрицкаÑ, Проблемы Ñоциализации: иÑÑ‚Ð¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ ÑовременноÑÑ‚ÑŒ: учеб. поÑобие Ð´Ð»Ñ Ð²ÑƒÐ·Ð¾Ð². 2-е изд. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Юрайт, 2020, 141 Ñ. ï›Ð­Ð»ÐµÐºÑ‚ронный реÑурÑï. ДоÑтупно: https://urait.ru/bcode/459098. ISBN 978-5-534-13434-6.

5 А. А. Бодалев, «Акме-эффект личностного осуществления в процессе социализации и индивидуализации взрослого человека», Мир психологи, № 1, с. 59–65, 1998.

6 О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності: монографія. Київ, Україна: Наук. світ, 2008, 318 с.

7 Б. С. Братусь, «К проблеме развития личности в зрелом возрасте», Вестник Московского университета. Психология, № 2, с. 3–13, 1980.

ï›8ï Ð. Ð’. БрушлинÑкий, «Проблема Ñубъекта в пÑихологичеÑкой науке», Сознание личноÑти в кризиÑном общеÑтве; К. Ð. Ðбульхановой-СлавÑкой, Ð. Ð’. БрушлинÑкого, Ðœ. Ð?. Воловиковой; Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?н-Ñ‚ пÑихологии РÐÐ, 1995, Ñ. 28–42.

9 Н. Ю. Волянюк, «Феноменологія суб’єктної активності», Соціальна психологія, № 3(5), с. 97–109, 2004.

10 Б. В. Зейгарник и др., «Саморегуляция в норме и патологи», Психологический журнал, № 2, с. 122–132, 1989.

11 Дж. Келли, Теория личности. Психология личностных конструктов; А. А. Алексеева; Ред. Санкт-Петербург, Россия: Речь, 2000, 249 с.

ï›12ï С. Д. МакÑименко, Ð“ÐµÐ½ÐµÐ·Ð¸Ñ ÑущеÑÑ‚Ð²Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти. Киев, Украина: Ð?зд-во ООО «КММ», 2006, 240 Ñ.

13 С. Д. Максименко, «Переживання як психологічний механізм розвитку особистості», Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. праць. Київ, Україна: ЕКМО, Вип. 3, с. 343–361, 2005.

14 М. Мид, Культура и мир детства: избр. произведения; пер. с англ. Ю. А. Алексеева. Москва, Россия: Наука, 1988, 432 с.

ï›15ï Л. Ðœ. Митина, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ ÐºÐ¾Ð½ÐºÑƒÑ€ÐµÐ½Ñ‚Ð¾ÑпоÑобной личноÑти. МоÑква, РоÑÑиÑ: МПСÐ?, 2002, 400 Ñ.

16 В. В. Москаленко, Социализация личности. Киев, Украина: Высш. шк., 1986, 200 с.

17 А. В. Мудрик, Социализация человека. Социальная педагогика: учеб. пособие; 2-е изд., испр. и доп. Москва, Россия: Академия, 2006, 304 с. (Высшее профессиональное образование).

18 Л. А. Петровская, «К вопросу о своеобразии социализации взрослого», Мир психологии, № 2, с. 29–32, 1999.

ï›19ï Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð² Ñовременном мире / Г. Ðœ. Ðндреевой, Ð. Ð?. Донцова; Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: ÐÑпект ПреÑÑ, 2002, 335 Ñ.

20 В. О. Татенко, Методологія суб'єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір: монографія. Київ, Україна: Міленіум, 2017, 184 с.

21 Т. М. Титаренко, О. М. Кочубейник, К. О. Черемних, Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодераної соціальності: монографія. Київ, Україна: Міленіум, 2014, 206 с.

22 О. М. Ткаченко, Принципи і категорії психології: монографія. Київ, Україна: Вища шк., 1978, 193 с.

ï›23ï Л. ФеÑтингер, Ð¢ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ ÐºÐ¾Ð³Ð½Ð¸Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð¾Ð³Ð¾ диÑÑонанÑа; пер. Ñ Ð°Ð½Ð³Ð». Ð. ÐниÑтратенко, Ð?. Знаешевой. Санкт-Петербург: Ювента, 1999, 317 Ñ.

24 А. Р. Фонарев, «Формы становления личности в процессе ее профессионализации», Вопросы психологии, № 2, с. 88–94, 1997.

25 Р. Фрейджер, Дж. Фейдимен, Личность. Теории, упражнения, эксперименты; пер. с англ. Е. Будаговой, М. Васильевой, В. Кучерявкина [и др.]. Санкт-Петербург: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006, 704 с. (Большая университетская библиотека).

26 В. А. Янчук, Введение в современную социальную психологию. Минск, Беларусь: АСАР, 2005, 768 с.

27 А. Anagnostakis, What is adult psychological development and why should you care? Zenith journe, 2018. Online.

Available: https://www.zenithjourney.com/blog/2018/9/11/what-is-adult-psychological-development-and-why-should-you-care

28 O. G. Brim, Socialization after childhood; O. G. Brim, S. Wheeler; Еds. N.Y.: Wiley, 1996, 116 p.

29 K. Dumont, J. Louw, «A citation analysis of Henri Tajfel’s work on intergroup relations», International Journal of Psychology, 44, р. 46–59, 2009.

30 R. W. Firestone, Six Aspects of Being an Adult Live life as an authentic adult. 2013. Online.

Available: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-human-experience/201306/six-aspects-being-adult


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.