Формування духовних цінностей у майбутніх фахівців в умовах війни

Ірина Сіданіч

Анотація


Глибокі соціальні, духовні й економічні зрушення, що відбуваються в Україні в умовах війни, спонукають до утвердження людини як найвищої соціальної цінності. Держава потребує фахівців нового зразка – інтелектуальних, креативних, цілеспрямованих, динамічних, з високими духовними потребами. Формування і збереження єдиної, сучасної нації ґрунтуватиметься на утвердженні принципів духовності, розвитку та збереження культурної спадщини України. Особливі вимоги постають перед закладами освіти, які мають виховувати молодь на найвищих зразках загальнолюдської моралі, на основі національно-патріотичних та духовних цінностей, формувати у неї нове планетарне мислення. Надмірна інтелектуалізація сприяла забуванню духовних основ. Аналіз проблеми формування духовних цінностей свідчить про те, що це є одним із пріоритетних напрямів освітньої системи ХХІ століття. Вищі заклади світи за своїм статусом зобов’язані не тільки професійно готувати дипломованих фахівців, а й виховувати духовно розвинених громадян. Таке взаємовигідне поєднання можна вважати одним із найважливіших чинників оновлення духовних цінностей. Фахівець нового зразка має володіти цілим спектром соціокультурних навичок. Практична реалізація визначеного завдання залежить, насамперед, від загальної культури фахівця, здатного вільно орієнтуватися в соціальних і природних умовах, розуміти особливості розвитку культури, оволодівати науковою інформацією. Професіонал фахівець у галузі освіти має глибоко усвідомлювати місце й роль освітніх процесів і систем у світовому культурному просторі, поєднувати глибокі фундаментальні теоретичні знання й практичну підготовку.


Ключові слова


духовні цінності; збереження духовного розвитку в умовах війни; соціально-гуманітарна освіта; світовий культурний простір

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 38–39, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Верховна Рада України. (1991, Квіт. 23). Закон № 987-XII «Про свободу совісті та релігійні організації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/987-12

Верховна Рада України. (2015, Черв. 02). Закон № 498-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498-19

Президент України. (2019, Трав. 19). Указ № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.president.gov.ua/documents/2862019-27025

О. В. Алейнікова, «Особливості стратегії інноваційного управління освітньою системою», ScienceRise: спецвип. «Педагогічні науки», № 4/5(9), с. 8–12, 2015.

Т. І. Бурлаєнко, «Ретроспективний аналіз економічного аспекту підготовки менеджерів освіти в міжнародній історії менеджменту», ROCZNIK POLSKO-UKRAIŃSKI, Вип. ХІХ, с. 323–338, 2017.

O. Bodnar, T. Burlayenko, «Rozwój działalności doradczej jako komponentu zarządzania zasobami ludzkimi», Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, т. 80, nr 3, s. 53–67, 2018.

М. В. Гриньова, «Проект підготовки магістра напряму "Педагогічна освіта" спеціальності "Християнська етика" на кафедрі педагогічної майстерності та менеджменту Полтавського педагогічного університету», Стратегія духовного розвитку України: єдність духу в союзі миру, на ІІІ Покровських міжнар. місіонерсько-просвіт. читаннях. Полтава, Україна: ТОВ «АСМІ», 2010, с. 24–31.

Г. А. Дмитренко, І. В. Хлівна, Концептуальні та технологічні засади підвищення конкурентоспроможності національної економіки і системи освіти в процесі їх модернізації. Київ, Україна, 2017.

О. Кислашко, І. Сіданіч, Християнська педагогіка. ВБФ «Східноєвропейська гуманітарна місія», 2018.

Н. І. Мачинська, Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю; С. О. Сисоєва, Ред. Львів, Україна : ЛьвДУВС, 2013.

Педагогічний словник; М. Д. Ярмаченка, Ред. Київ, Україна : Пед. думка, 2001.

Пріоритети державної політики в галузі свободи совісті: шляхи реалізації: зб. наук. матеріалів. Київ, Україна : Світ Знань, 2007.

«Рівень і характер релігійності українського суспільства», Державно-конфесійні відносини в Україні, їх особливості і тенденції розвитку, на «круглому столу» Релігія і влада в Україні: проблеми взаємовідносин. Київ, Україна: Центр Разумкова, 2011.

Статут вищого навчального закладу «Український католицький університет» (нова редакція). [Електронний ресурс]. Доступно: http://ucu.edu.ua/files/2015/06/statut-vnz-uku-2015_080615.pdf Дата звернення: Верес. 10, 2025.

М. Й. Боришевський, «Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості», Педагогіка і психологія, № 2, с. 18–22, 2008.

Ю. С. Кайданович, «Формування управлінської культури державного службовця в галузі освіти», Інвестиції: практика та досвід, № 12, с. 103–106, 2011.

Л. В. Ткачук, «Духовно-моральні цінності у професійному становленні особистості майбутнього вчителя», Професійна освіта: методологія, теорія та технології, № 2, с. 201–215, 2015.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 38–39, st. 380 «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (1991, Kvit. 23). Zakon № 987-XII «Pro svobodu sovisti ta relihiini orhanizatsii». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/987-12 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2015, Cherv. 02). Zakon № 498-VIII «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo zasnuvannia relihiinymy orhanizatsiiamy navchalnykh zakladiv». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498-19 (in Ukrainian).

Prezydent Ukrainy. (2019, Trav. 19). Ukaz № 286/2019 «Pro Stratehiiu natsionalno-patriotychnoho vykhovannia». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.president.gov.ua/documents/2862019-27025 (in Ukrainian).

O. V. Aleinikova, «Osoblyvosti stratehii innovatsiinoho – upravlinnia osvitnoiu systemoiu», ScienceRise: spetsvyp. «Pedahohichni nauky», № 4/5(9), s. 8–12, 2015. (in Ukrainian).

T. I. Burlaienko, «Retrospektyvnyi analiz ekonomichnoho aspektu pidhotovky menedzheriv osvity v mizhnarodnii istorii menedzhmentu», ROCZNIK POLSKO-UKRAIŃSKI, vyp. ХІХ, s. 323–338, 2017. (in Ukrainian).

O. Bodnar, T. Burlayenko, «Rozwój działalności doradczej jako komponentu zarządzania zasobami ludzkimi», Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, t. 80, nr 3, s. 53–67, 2018. (in Polish)

M. V. Hrynova, «Proekt pidhotovky mahistra napriamu "Pedahohichna osvita" spetsialnosti "Khrystyianska etyka" na kafedri pedahohichnoi maisternosti ta menedzhmentu Poltavskoho pedahohichnoho universytetu», Stratehiia dukhovnoho rozvytku Ukrainy: yednist dukhu v soiuzi myru, na III Pokrovskykh mizhnar. misionersko-prosvit. chytan. Poltava, Ukraina: TOV «ASMI», 2010, s. 24–31. (in Ukrainian).

H. A. Dmytrenko, I. V. Khlivna, Kontseptualni ta tekhnolohichni zasady pidvyshchennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky i systemy osvity v protsesi yikh modernizatsii. Kyiv, Ukraina, 2017. (in Ukrainian).

O. Kyslashko, I. Sidanich, Khrystyianska pedahohika: navch. posib. VBF «Skhidnoievropeiska humanitarna misiia», 2018. (in Ukrainian).

N. I. Machynska, Pedahohichna osvita mahistrantiv vyshchykh navchalnykh zakladiv nepedahohichnoho profiliu; S. O. Sysoieva, Red. Lviv, Ukraina : LvDUVS, 2013. (in Ukrainian).

Pedahohichnyi slovnyk; M. D. Yarmachenka, Red. Kyiv, Ukraina : Ped. dumka, 2001. (in Ukrainian).

Priorytety derzhavnoi polityky v haluzi svobod sovisti: shliakhy realizatsii: zb. nauk. materialiv. Kyiv, Ukraina : Svit Znan, 2007. (in Ukrainian).

«Riven i kharakter relihiinosti ukrainskoho suspilstva», Derzhavno-konfesiini vidnosyny v Ukraini, yikh osoblyvosti i tendentsii rozvytku, informats.-analit. materialy «kruhloho stolu» Relihiia i vlada v Ukraini: problemy vzaiemovidnosyn. Kyiv, Ukraina : Tsentr Razumkova, 2011. (in Ukrainian).

Statut vyshchoho navchalnoho zakladu «Ukrainskyi katolytskyi universytet» (nova redaktsiia). [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://ucu.edu.ua/files/2015/06/statut-vnz-uku-2015_080615.pdf Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

M. Y. Boryshevskyi, «Dukhovni tsinnosti yak determinanta rozvytku y samorozvytku osobystosti», Pedahohika i psykholohiia, № 2, s. 18–22, 2008. (in Ukrainian).

Yu. S. Kaidanovych, «Formuvannia upravlinskoi kultury derzhavnoho sluzhbovtsia v haluzi osvity», Investytsii: praktyka ta dosvid, № 12, s. 103–106, 2011. (in Ukrainian).

L. V. Tkachuk, «Dukhovno-moralni tsinnosti u profesiinomu stanovlenni osobystosti maibutnoho vchytelia», Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii, № 2, s. 201–215, 2015. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.