Моделювання місця штучного інтелекту в педагогічній системі (за результатами опитування студентів)

Олена Пехота, Олена Купенко

Анотація


Статтю присвячено дослідженню місця штучного інтелекту у педагогічній системі. Актуальність цього визначена стрімким впровадженням новітніх цифрових технологій в освіту. Проблему сформульовано навколо питання про суб’єктність учасників навчального процесу. Теоретичною основою статті є класичне уявлення про педагогічну систему як систему взаємодії суб’єктів: того, хто навчається, і того, хто навчає. Однак, визначена та вже досягнута здатність штучного інтелекту до самостійного навчання змушує замислитися, яке місце він займе в педагогічній системі вже в найближчий перспективі. Для досягнення мети дослідження було проведено опитування українських студентів соціономічних спеціальностей. Ключові висновки: 92 % опитаних студентів використовують різноманітні нейромережеві технології, причому близько 50 % – щоденно. 77 % переконані, що штучний інтелект не може замінити викладача. Дослідження виявило суперечність у позиціях студентів щодо впливу штучного інтелекту на мислення. Одні пов’язують використання нейромережевих технологій із розвитком мислення, інші – із гальмуванням. Виявлені тренди були співставлені з висновками опитувань американських студентів. Спираючись на дані опитувань, у статті наведено результати моделюванням місця штучного інтелекту в педагогічній системі у двох сценаріях: 1) сценарій 1 – «загальний» (в термінології A. Kaplan та M. Haenlein) штучний інтелект є інтелектуальним помічником та адаптивним інструментом, який оптимізує рутину та дозволяє викладачу зосередитися на взаємодії зі студентами; 2) сценарій 2 – «супер» (в термінології A. Kaplan та M. Haenlein) штучний інтелект виступає як системний архітектор, автономний суб’єкт і каталізатор еволюційних змін. У висновках статті зазначається, що виявлені ризики (залежність від технологій, зниження пізнавальної активності) вимагають від педагогів сприяння у формуванні студентами особистої «дорожньої карти» саморозвитку, у їх становленні як суб’єктів, здатних реагувати на нові цивілізаційні виклики.

Ключові слова


студенти соціономічних (педагогіка, соціальна робота) спеціальностей; опитування; педагогічна система; штучний інтелект; нейромережеві технології; модель; сценарій

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Освіта для цифрової трансформації суспільства / В. Г. Кремень, Н. Г. Ничкало, Л. Б. Лук’янова, Н. І. Лазаренко, Ред. Київ, Україна : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742488/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D1%821_%D0%B5%D0%BB.pdf Дата звернення: Верес. 10, 2025.

AI in Education. A Microsoft Special Report. 2025. [Online]. Available: https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/microsoft/bade/documents/products-and-services/en-us/education/2025-Microsoft-AI-in-Education-Report.pdf Application date: September 10, 2025.

A. Kaplan, M. Haenlein, «Siri, Siri, in my hand: Who’s the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence», Business Horizons, № 62, рр. 15–25. 2019. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681318301393?via%3Dihub Application date: September 10, 2025.

AI in Education. Report Survey Details. Microsoft Education. 2025. [Online]. Available: https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/microsoft/bade/documents/products-and-services/en-us/education/Survey-Data-2025-Microsoft-AI-in-Education-Report.pdf Application date: September 10, 2025.

О. М. Пехота, С. Б. Бєляєв, О. В. Купенко, «Нейромережеві технології в саморозвитку життєвих навичок дорослої людини», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Педагогічні науки», вип. 33(62), с. 197–231, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-197-213

Технології освіти дорослих; О. М. Пєхота, Ред. Миколаїв, Україна : Іліон, 2021.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Osvita dlia tsyfrovoi transformatsii suspilstva / V. H. Kremen, N. H. Nychkalo, L. B. Lukianova, N. I. Lazarenko, Red. Kyiv, Ukraina : TOV «Iurka Liubchenka», 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742488/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D1%821_%D0%B5%D0%BB.pdf Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

AI in Education. A Microsoft Special Report. 2025. [Online]. Available: https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/microsoft/bade/documents/products-and-services/en-us/education/2025-Microsoft-AI-in-Education-Report.pdf Application date: September 10, 2025. (in English)

A. Kaplan, M. Haenlein, «Siri, Siri, in my hand: Whos the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence», Business Horizons, № 62, s. 15–25. 2019. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681318301393?via%3Dihub Application date: September 10, 2025. (in English).

AI in Education. Report Survey Details. Microsoft Education. 2025. [Online]. Available: https://cdn-dynmedia-1.microsoft.com/is/content/microsoftcorp/microsoft/bade/documents/products-and-services/en-us/education/Survey-Data-2025-Microsoft-AI-in-Education-Report.pdf Application date: September 10, 2025.

O. M. Pekhota, S. B. Bieliaiev, O. V. Kupenko. Neiromerezhevi tekhnolohii v samorozvytku zhyttievykh navychok dorosloi liudyny. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zbirnyk naukovykh prats. Seriia «Pedahohichni nauky». 2025. vyp. 33(62), s. 197–231. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-197-213 (in Ukrainian).

Tekhnolohii osvity doroslykh; O. M. Piekhota, Red. Mykolaiv, Ukraina : Ilion, 2021. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.