Ставлення викладачів до використання студентами педагогічних спеціальностей нейромережевих технологій у навчанні

Олена Пехота, Сергій Бєляєв, Ірина Дарманська

Анотація


У статті представлено результати емпіричного дослідження ставлення викладачів педагогічних спеціальностей до використання студентами нейромережевих технологій в освітньому процесі. Проаналізовано етичні, правові та стратегічні аспекти цифрової трансформації вищої освіти. Дані опитування засвідчили високий рівень зацікавленості педагогів у можливостях ШІ та одночасно виражене занепокоєння ризиками, пов’язаними зі зниженням самостійності студентів, поширенням плагіату, втратою критичного мислення та залежністю від технологій. Більшість викладачів підтримують регулювання використання ШІ на державному та інституційному рівнях і наголошують на необхідності створення методичних рекомендацій, модернізації технічної бази та системної підготовки кадрів. Результати засвідчують, що викладачі розглядають ШІ не як заміну педагогічної діяльності, а як інструмент, здатний оптимізувати рутинні процеси, розширити можливості творчості та підвищити ефективність навчання. Підкреслено ключову роль викладача як суб’єкта контролю, відповідального за перевірку достовірності інформації, отриманої за допомогою нейромереж. Результати дослідження засвідчують, що викладачі педагогічних спеціальностей загалом позитивно ставляться до використання штучного інтелекту в освіті, проте наголошують на необхідності чітких етичних, правових і методичних орієнтирів. Вони очікують від освітніх установ системного регулювання, тобто технічного оновлення, підготовки кадрів, створення рекомендацій і нормативів, що забезпечують відповідальне застосування технологій. Одночасно педагоги виокремлюють низку ризиків: можливе зростання залежності від технологій, падіння академічної самостійності студентів і поширення недоброчесних практик, що підкреслює потребу у зміцненні цифрової етики та медіаграмотності. Попри це, викладачі визнають і значні переваги ШІ: економію часу, розширення можливостей аналізу та підтримку інструментів творчої діяльності. Вони вважають, що контроль над використанням інтелектуальних інструментів має залишатись за людиною, оскільки професійний досвід і критичне судження не можуть бути повністю замінені алгоритмами. Загалом педагогічна спільнота розглядає ШІ як корисного партнера за умови поетапного та етично виваженого впровадження, яке сприятиме розвитку самостійного та критичного мислення майбутніх фахівців. На основі аналізу сформульовано рекомендації для закладів вищої освіти та визначено перспективні напрями подальших наукових досліджень у галузі цифрової педагогіки.

Ключові слова


штучний інтелект; нейромережі; цифрова педагогіка; академічна доброчесність; етичні ризики; критичне мислення; професійна підготовка викладачів; цифрова трансформація освіти; освітні технології; вища освіта

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

O. О. Абілова, І. Беркещук, та В. Цяньці, «Штучний інтелект у формуванні цифрової грамотності та інформаційної безпеки здобувачів освіти», Перспективи та інновації науки, № 12, с. 88–99, 2023. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-12(30)-88-99

І. М. Вознюк, «Використання штучного інтелекту в освіті», Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, вип. 59, с. 14–22, 2021.

S. Vasylyuk-Zaitseva, H. Kosenyuk, I. Tanasiichuk, & J. Boyko, «Application of Artificial Intelligence in Ukrainian Education of the Future», Futurity Education, vol. 3(3), pp. 79–107, 2023. https://doi.org/10.57125/FED.2023.09.25.05

О. М. Задоріна, Т. В. Качан, В. В. Задорін, «Організація навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями засобами штучного інтелекту», Перспективи та інновації науки, № 2, с. 182–194, 2024. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-2(36)-182-194

А. Кім, Г. Алєксєєва, В. Хоменко, О. Несторенко, О. Матвійчук-Юдіна, «Інтеграція штучного інтелекту в процес онлайн-навчання», Молодь і ринок, № 10(218), с. 32–37, 2023. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292867

О. В. Колесник, А. В. Терещенко, та А. В. Фастівець, «Особливості використання технологій штучного інтелекту в удосконаленні викладацької діяльності», Імідж сучасного педагога, № 4 (217), с. 25–32, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://isp.pano.pl.ua/article/view/308719 Дата звернення: Верес. 10, 2025.

Кабінет Міністрів України. (2020, Груд. 02). Розпорядження № 1556-р «Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

А. Малеєв, «Штучний інтелект як передвісник істотних змін в освіті», Філософія освіти, № 29(2), с. 143–159, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://philosopheducation.com/index.php/philed/article/view/788 Дата звернення: Верес. 10, 2025.

О. О. Наливайко, «Перспективи використання нейромереж у вищій освіті України», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 97, № 5, с. 1–17, 2023. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5322

J. A. B. Parra, Á. E. S. Escobar, & A. P. P. Martínez, «Artificial Intelligence in Education: Benefits, Challenges, and Ethical Considerations According to Scientific Evidence», Journal of International Crisis and Risk Communication Research, vol. 7, No. S5, рр. 48–5, 2024. [Online]. Available: https://jicrcr.com/index.php/jicrcr/article/view/606 Application date: September 10, 2025.

К. О. Певень, Н. А. Хміль, Н. В. Макогончук, «Вплив штучного інтелекту на зміну традиційних моделей навчання та викладання: аналіз технологій для забезпечення ефективності індивідуальної освіти», Перспективи та інновації науки, № 11, с. 306–316, 2023. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316

О. Пєхота, С. Бєляєв, О. Купенко, «Нейромережеві технології саморозвитку життєвих навичок дорослої людини», Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць. Серія «Педагогічні науки», вип. 33(62), с. 197–213, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-197-213

М. М. Пимоненко, О. М. Шевчук, «Трансформаційні процеси в освіті: сучасні тенденції, виклики в умовах штучного інтелекту», Педагогічна Академія: наукові записки, № 1, 2023. https://doi.org/10.57125/pedacademy.2023.12.29.05

L. Potapiuk, &, A. Sasiuk, «Integrating Artificial Intelligence as an Advanced Learning Tool into Ukrainian Inclusive Educational Environment», Educological Discourse, vol. 47, no. 4, pp. 35–43, 2025. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.4.4

Г. Скрипка «Штучний інтелект в освіті: удосконалення програм підвищення кваліфікації педагогів», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 101, № 3, с. 227–238, 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5639

О. Топузов, С. Алєксєєва, «Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану», Український педагогічний журнал, № 1, с. 5–11, 2024. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11

M. T. K Farooqi, І. Amanat, & S. M. Awan, «Ethical Considerations and Challenges in the Integration of Artificial Intelligence in Education: A Systematic Review», Journal of Excellence in Management Sciences, vol. 3(4), рр. 35–50, 2024. https://doi.org/10.69565/jems.v3i4.314

A. Watted, & K. Nakhash, «Examining Lecturers’ Perceptions of the Use of Artificial Intelligence Technologies in Education», Jami’a – Journal in Education and Social Sciences, vol. 25 (2), рр. 63–88, 2025. [Online]. Available: https://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/993 Application date: September 10, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. O. Abilova, I. Berkeshchuk, ta V. Tsiantsi, «Shtuchnyi intelekt u formuvanni tsyfrovoi hramotnosti ta informatsiinoi bezpeky zdobuvachiv osvity», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 12, s. 88–99, 2023. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-12(30)-88-99 (in Ukrainian).

I. M. Vozniuk, «Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti», Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, vyp. 59, s. 14–22, 2021. (in Ukrainian).

S. Vasylyuk-Zaitseva, H. Kosenyuk, I. Tanasiichuk, & J. Boyko, «Application of Artificial Intelligence in Ukrainian Education of the Future», Futurity Education, vol. 3(3), pp. 79–107, 2023. https://doi.org/10.57125/FED.2023.09.25.05 (in English).

O. M. Zadorina, T. V. Kachan, V. V. Zadorin, «Orhanizatsiia navchannia za indyvidualnymy osvitnimy traiektoriiamy zasobamy shtuchnoho intelektu», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 2, s. 182–194, 2024. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-2(36)-182-194 (in Ukrainian).

A. Kim, H. Alieksieieva, V. Khomenko, O. Nestorenko, O. Matviichuk-Yudina, «Intehratsiia shtuchnoho intelektu v protses onlain-navchannia», Molod i rynok, № 10(218), s. 32–37, 2023. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292867 (in Ukrainian).

O. V. Kolesnyk, A. V. Tereshchenko, ta A. V. Fastivets, «Osoblyvosti vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v udoskonalenni vykladatskoi diialnosti», Imidzh suchasnoho pedahoha, № 4(217), s. 25–32, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://isp.pano.pl.ua/article/view/308719 Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2020, Hrud. 02). Rozporiadzhennia № 1556-r «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (in Ukrainian).

A. Maleiev, «Shtuchnyi intelekt yak peredvisnyk istotnykh zmin v osviti», Filosofiia osvity, № 29(2), s. 143–159, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://philosopheducation.com/index.php/philed/article/view/788 Data zvernennia: Veres. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. O. Nalyvaiko, «Perspektyvy vykorystannia neiromerezh u vyshchii osviti Ukrainy», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 97, № 5, s. 1–17, 2023. https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5322 (in Ukrainian).

J. A. B. Parra, Á. E. S. Escobar, & A. P. P. Martínez, «Artificial Intelligence in Education: Benefits, Challenges, and Ethical Considerations According to Scientific Evidence», Journal of International Crisis and Risk Communication Research, vol. 7, No. S5, рр. 48–5, 2024. [Online]. Available: https://jicrcr.com/index.php/jicrcr/article/view/606 Application date: September 10, 2025. (in English).

K. O. Peven, N. A. Khmil, N. V. Makohonchuk, «Vplyv shtuchnoho intelektu na zminu tradytsiinykh modelei navchannia ta vykladannia: analiz tekhnolohii dlia zabezpechennia efektyvnosti indyvidualnoi osvity», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 11, s. 306–316, 2023. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316 (in Ukrainian).

O. Piekhota, S. Bieliaiev, O. Kupenko, «Neiromerezhevi tekhnolohii samorozvytku zhyttievykh navychok dorosloi liudyny», Visnyk pisliadyplomnoi osvity : zb. nauk. prats. Seriia «Pedahohichni nauky», vyp. 33(62), s. 197–213, 2025. https://doi.org/10.58442/3041-1831-2025-33(62)-197-213 (in Ukrainian).

M. M. Pymonenko, O. M. Shevchuk, «Transformatsiini protsesy v osviti: suchasni tendentsii, vyklyky v umovakh shtuchnoho intelektu», Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, № 1, 2023. https://doi.org/10.57125/pedacademy.2023.12.29.05 (in Ukrainian).

L. Potapiuk, &, A. Sasiuk, «Integrating Artificial Intelligence as an Advanced Learning Tool into Ukrainian Inclusive Educational Environment», Educological Discourse, vol. 47, no. 4, pp. 35–43, 2025. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.4.4 (in English).

H. Skrypka «Shtuchnyi intelekt v osviti: udoskonalennia prohram pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 101, № 3, s. 227–238, 2024. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5639 (in Ukrainian).

O. Topuzov, S. Alieksieieva, «Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 5–11, 2024. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11 (in Ukrainian).

M. T. K Farooqi, І. Amanat, & S. M. Awan, «Ethical Considerations and Challenges in the Integration of Artificial Intelligence in Education: A Systematic Review», Journal of Excellence in Management Sciences, vol. 3(4), рр. 35–50, 2024. https://doi.org/10.69565/jems.v3i4.314 (in English).

A. Watted, & K. Nakhash, «Examining Lecturers’ Perceptions of the Use of Artificial Intelligence Technologies in Education», Jami’a – Journal in Education and Social Sciences, vol. 25 (2), рр. 63–88, 2025. [Online]. Available: https://ojs.qsm.ac.il/index.php/jamiaa/article/view/993 Application date: September 10, 2025. (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.