Розвиток професійних компетентностей тьюторів через онлайн-платформи: можливості та виклики
Анотація
Дослідження присвячено аналізу ефективності використання сучасних онлайн-платформ для формування професійних спільнот тьюторів у закладах вищої освіти України. Особлива увага приділяється впливу цифрових інструментів на розвиток професійних компетентностей тьюторів, включаючи комунікативні, аналітичні та педагогічні навички, а також розгляду інноваційних можливостей застосування технологій для вдосконалення освітнього процесу. Запропоновано структурований підхід до створення професійних спільнот тьюторів із залученням сучасних цифрових технологій. Визначено основні тьюторські компетентності, необхідні для забезпечення якісного супроводу студентів у дистанційній освіті, такі як здатність організовувати самостійну освітню діяльність, підтримувати мотивацію студентів, забезпечувати персоналізований зворотний зв'язок та стимулювати розвиток soft skills. Показано, що використання інтерактивних онлайн-інструментів може підвищити ефективність як індивідуального, так і групового навчання. У дослідженні підкреслено наявність певних викликів, зокрема зниження мотивації студентів, обмеження в емоційному контакті та необхідність підтримки психоемоційного комфорту у дистанційному навчанні. Для подолання цих проблем рекомендовано створення національної платформи для розвитку тьюторів, що сприятиме поширенню найкращих міжнародних практик у сфері освіти та підвищенню конкурентоспроможності українських закладів вищої освіти на глобальному рівні. Проаналізовано позитивний вплив використання онлайн-платформ на розвиток професійних компетентностей тьюторів, підвищення якості освітнього супроводу та формування стійких професійних спільнот. Онлайн-тьюторинг виявився ефективним інструментом підтримки студентів завдяки можливостям адаптації освітнього процесу до потреб кожного здобувача освіти.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
Т. Швець, «Зарубіжний досвід онлайн-тьюторингу в системі середньої освіти», Актуальні питання гуманітарних наук, т. 2, вип. 58, с. 384–389, 2022. https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-2-55
С. Бойко, Т. Швець, «Інноваційні практики тьюторської підтримки розвитку соціально-особистісних компетентностей учнів старших класів в умовах воєнного стану», Проблеми освіти, № 1(98), с. 92–105, 2023. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-98.2023.06
Н. М. Дем’яненко, «Архітектоніка тьюторингу у вищій школі», Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка, т. 2, № 8, с. 13–17, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pedvisnyk.knu.ua/index.php/pedagogy/article/view/158 Дата звернення: Січ. 15, 2025.
Н. С. Саєнко, Т. П. Голуб, Ю. Е. Лавриш, В. В. Лук’яненко, І. М. Литовченко, Інтеграція цифрових технологій в освітній процес: виклики та перспективи. Київ, Україна : Вид-во «Центр учбової літератури», 2022.
О. С. Іваницька, «Розвиток тьюторства у закладах вищої освіти Німеччини», дис. канд. наук. Львів, 2019.
І. Кравченко, «Тьюторство як універсальна педагогічна технологія», Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, с. 106–108, 2020. https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.43
Т. О. Кравцова, «Тьюторська компетентність як складова професійної компетентності майбутнього викладача закладів вищої освіти», Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, № 182, с. 86–90, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/176 Дата звернення: Січ. 15, 2025.
І. Кулага, «Формування єдиного відкритого освітнього простору як провідна тенденція розвитку сучасної системи освіти», Університетська освіта, № 2, с. 66–68, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uned.kneu.edu.ua/wp-content/uploads/Kulaga_ukr.pdf Дата звернення: Січ. 15, 2025.
К. П. Осадча, «Використання мультимедійних навчальних програм у професійній підготовці викладачів-тьюторів», Неперервна професійна освіта: теорія і практика, № 3/4, с. 72–75, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/311774057_Vikoristanna_multimedijnih_navcalnih_program_v_profesijnij_pidgotovci_vikladaciv-tutoriv Дата звернення: Січ. 15, 2025.
Г. Сергєєва, «Застосування технологій «мобільного навчання» в практиці викладання англійської мови», на Міжнар. наук.-практ. конф. Інноваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології. Запоріжжя, 2023. https://doi.org/10.36059/978-966-397-310-4-26
Ю. В. Тодорцева, «Тьюторинг як процес соціального супроводу в період пандемії», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, т. 2, вип. 79, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/79/part_2/33.pdf Дата звернення: Січ. 15, 2025.
С. В. Толочко, «Викладач-інноватор як організатор учіннєвої діяльності в умовах студентоцентрованого навчання», Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, № 189, с. 79–84, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/581 Дата звернення: Січ. 15, 2025.
М. Гемпель, Ш. Вімер, А. Зекира, Якісне тьюторство. Київ, Україна : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://euedusci.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/d18fd0bad196d181d0bdd0b5-d182d18cd18ed182d0bed180d181d182d0b2d0be.pdf Дата звернення: Січ. 15, 2025.
Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledgе; M. S. Vijay Kumar, Ed. [Online]. Available: https://opendenmark.dk/wp-content/uploads/2020/02/bog-om-open-education.pdf Application date: January 15, 2025.
J. Llerena-Izquierdo, «University Teacher Training During the COVID-19 Emergency: The Role of Online Teaching-Learning Tools», in Conference Information Technology and Systems, 2021, pp. 90–99. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-68418-1_10 Application date: January 15, 2025.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
T. Shvets, «Zarubizhnyi dosvid onlain-tiutorynhu v systemi serednoi osvity», Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, t. 2, vyp. 58, s. 384–389, 2022. https://doi.org/10.24919/2308-4863/58-2-55 (in Ukrainian).
S. Boiko, T. Shvets, «Innovatsiini praktyky tiutorskoi pidtrymky rozvytku sotsialno-osobystisnykh kompetentnostei uchniv starshykh klasiv v umovakh voiennoho stanu», Problemy osvity, № 1(98), s. 92–105, 2023. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-98.2023.06 (in Ukrainian).
N. M. Demianenko, «Arkhitektonika tiutorynhu u vyshchii shkoli», Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, t. 2, № 8, s. 13–17, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pedvisnyk.knu.ua/index.php/pedagogy/article/view/158 Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
N. S. Saienko, T. P. Holub, Yu. E. Lavrysh, V. V. Lukianenko, I. M. Lytovchenko, Intehratsiia tsyfrovykh tekhnolohii v osvitnii protses: vyklyky ta perspektyvy. Kyiv, Ukraina : Vyd-vo «Tsentr uchbovoi literatury», 2022. (in Ukrainian).
O. S. Ivanytska, «Rozvytok tiutorstva u zakladakh vyshchoi osvity Nimechchyny», dys. kand. nauk. Lviv, 2019. (in Ukrainian).
I. Kravchenko, «Tiutorstvo yak universalna pedahohichna tekhnolohiia», Zbirnyk naukovykh prats ΛΌHOΣ, № 2, s. 106–108, 2020. https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.43 (in Ukrainian).
T. O. Kravtsova, «Tiutorska kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha zakladiv vyshchoi osvity», Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, № 182, s. 86–90, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/176 Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
I. Kulaha, «Formuvannia yedynoho vidkrytoho osvitnoho prostoru yak providna tendentsiia rozvytku suchasnoi systemy osvity», Universytetska osvita, № 2, s. 66–68, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://uned.kneu.edu.ua/wp-content/uploads/Kulaga_ukr.pdf Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
K. P. Osadcha, «Vykorystannia multymediinykh navchalnykh prohram u profesiinii pidhotovtsi vykladachiv-tiutoriv», Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, № 3/4, s. 72–75, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.researchgate.net/publication/311774057_Vikoristanna_multimedijnih_navcalnih_program_v_profesijnij_pidgotovci_vikladaciv-tutoriv Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
H. Serhieieva, «Zastosuvannia tekhnolohii «mobilnoho navchannia» v praktytsi vykladannia anhliiskoi movy», na Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Innovatsiini naukovi doslidzhennia u haluzi pedahohiky ta psykholohii. Zaporizhzhia, 2023. https://doi.org/10.36059/978-966-397-310-4-26 (in Ukrainian).
Yu. V. Todortseva, «Tiutorynh yak protses sotsialnoho suprovodu v period pandemii», Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, t. 2, vyp. 79, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/archive/79/part_2/33.pdf Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
S. V. Tolochko, «Vykladach-innovator yak orhanizator uchinnievoi diialnosti v umovakh studentotsentrovanoho navchannia», Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, № 189, s. 79–84, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/581 Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
M. Hempel, Sh. Vimer, A. Zekyra, Yakisne tiutorstvo. Kyiv, Ukraina : NPU imeni M. P. Drahomanova, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://euedusci.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/d18fd0bad196d181d0bdd0b5-d182d18cd18ed182d0bed180d181d182d0b2d0be.pdf Data zvernennia: Sich. 15, 2025. (in Ukrainian).
Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledgе; M. S. Vijay Kumar, Ed. [Online]. Available: https://opendenmark.dk/wp-content/uploads/2020/02/bog-om-open-education.pdf Application date: January 15, 2025. (in English).
J. Llerena-Izquierdo, «University Teacher Training During the COVID-19 Emergency: The Role of Online Teaching-Learning Tools», in Conference Information Technology and Systems, 2021, pp. 90–99. [Online]. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-68418-1_10 Application date: January 15, 2025. (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.