Дистанційне навчання: вирішуємо проблему цифрового освітнього середовища методичної підготовки вчителів

Любов Карташова

Анотація


У статті показано шляхи вирішення проблеми формування цифрового освітнього середовища (ЦОС) методичної підготовки вчителів в умовах дистанційного навчання. Представлено аспекти актуалізації проблеми: неоднорідність цифрових компетентностей вчителів, відбір цифрового інструментарію, психологічна адаптація вчителів до умов дистанційного навчання, соціальні виклики та нерівність доступу до освіти. Показано, що, перехід до дистанційного навчання в умовах цифрового середовища потребує не тільки нових підходів до викладання, а також ретельного відбору цифрового інструментарію (платформ, систем, електронних освітніх ресурсів в цілому) які враховують інтерактивність та адаптивність цифрових технологій. Проаналізовано наукові праці, що торкаються ролі цифрового освітнього середовища закладу освіти та методичної підготовки вчителів в умовах дистанційного навчання. На основі цього підкреслено, що дистанційне навчання слід розглядати як виклик та можливість. Наголошено на потребі задіяння у формуванні цифрового освітнього середовища інструментарію безкоштовних ресурсів (перелік наводиться в таблиці роботи). Акцентовано увагу на шляхах конструювання цифрового освітнього середовища та запропоновано один із варіантів алгоритму його конструювання. Інтеграція у процес формування цифрового освітнього середовища програмних інвестицій від розробників, є яскравим прикладом підходів модернізації освітнього процесу. Описано підходи, що можуть бути застосовані: синергетичний підхід (базується на ідеї взаємодії різних компонентів системи для досягнення максимальної ефективності); компетентнісний підхід (спрямований на формування у вчителів необхідних цифрових компетентностей); ресурсозберігаючий (передбачає раціональне використання наявних ресурсів, включаючи безкоштовні електронні цифрові інструменти з метою мінімізації витрати на створення й підтримку ЦОС); інтегративний підхід, який полягає у взаємному доповненні різних аспектів методичної підготовки вчителів.

Ключові слова


дистанційне навчання; освітній процес; цифрове освітнє середовище; методична підготовка вчителів; цифрові технології.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

What Is Distance Learning? And Why Is It So Important? [Online]. Available: https://www.viewsonic.com/library/education/what-is-distance-learning-and-why-is-it-so-important Application date: December 13, 2020.

В. В. Глазова, «Підготовка майбутніх учителів інформатики до роботи в умовах режиму дистанційного навчання», Технології електронного навчання, т. 5, с. 3–7, 2021. https://doi.org/10.31865/2709-840052021246128

І. Іванюк, O. Овчарук, І. Вєтров, «Використання інструментів і ресурсів цифрового освітнього середовища для здійснення дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти: результати досліджень», Нова педагогічна думка, т. 108, № 4, с. 24–30, 2021. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-108-4-24-30

Л. А. Карташова, І. В. Пліш, «Цифровий порядок денний розвитку освіти: спрямованість на формування цифрових компетентностей», Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та Психологія», т. 6, № 1, с. 157–165, 2020. https://doi.org/10.52534/msu-pp.6(1).2020.157-165

Є. Проворова, «Організаційно-методичне забезпечення фахової підготовки майбутнього вчителя музики в умовах дистанційного навчання», Перспективи та інновації науки, № 7(12), с. 358–366, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-358-366

О. В. Овчарук, О. О. Гриценчук, І. В. Іванюк, Л. А. Карташова, О. Є. Кравчина, М. П. Лещенко, І. Д. Малицька, Розвиток інформаційно-цифрового навчального середовища закладу загальної середньої освіти. Київ, Україна : ІЦО НАПН України, 2022.

Р. С. Гуревич, Л. Л. Коношевський, О. Л. Коношевський, В. М. Кобися, С. Ю. Люльчак, «Роль цифрового освітнього середовища закладу вищої освіти у формуванні диджитальної культури студентів», Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, № 71, с. 5–22, 2024. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-71-5-22

С. О. Скворцова, Методична система підготовки майбутніх учителів до навчання математики», Гірська школа українських Карпат, № 22, с. 129–134, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.pu.if.ua:8080/bitstream/123456789/9848/1/4356-Article%20Text-9486-2-10-20201102.pdf Дата звернення: Груд. 26, 2024.

Р. Гуревич, Г. Гордійчук, В. Кобися, Л. Коношевський, О. Коношевський, «Цифрове освітнє середовище в закладах освіти», Scientific Issues of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Section: Pedagogics and Psychology, № 73, с. 7–12, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://vspu.net/nzped/index.php/nzped/article/view/597/24; https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-73-7-12 Дата звернення: Груд. 26, 2024.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

What Is Distance Learning? And Why Is It So Important? [Online]. Available: https://www.viewsonic.com/library/education/what-is-distance-learning-and-why-is-it-so-important Application date: December 13, 2020. (in English).

V. V. Hlazova, «Pidhotovka maibutnikh uchyteliv informatyky do roboty v umovakh rezhymu dystantsiinoho navchannia», Tekhnolohii elektronnoho navchannia, t. 5, s. 3–7, 2021. https://doi.org/10.31865/2709-840052021246128 (in Ukrainian).

I. Ivaniuk, O. Ovcharuk, I. Vietrov, «Vykorystannia instrumentiv i resursiv tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha dlia zdiisnennia dystantsiinoho navchannia u zakladakh zahalnoi serednoi osvity: rezultaty doslidzhen», Nova pedahohichna dumka, t. 108, № 4, s. 24–30, 2021. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-108-4-24-30 (in Ukrainian).

L. A. Kartashova, I. V. Plish, «Tsyfrovyi poriadok dennyi rozvytku osvity: spriamovanist na formuvannia tsyfrovykh kompetentnostei», Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Pedahohika ta Psykholohiia», t. 6, № 1, s. 157–165, 2020. https://doi.org/10.52534/msu-pp.6(1).2020.157-165 (in Ukrainian).

Ye. Provorova, «Orhanizatsiino-metodychne zabezpechennia fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky v umovakh dystantsiinoho navchannia», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 7(12), s. 358–366, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-358-366 (in Ukrainian).

O. V. Ovcharuk, O. O. Hrytsenchuk, I. V. Ivaniuk, L. A. Kartashova, O. Ye. Kravchyna, M. P. Leshchenko, I. D. Malytska, Rozvytok informatsiino-tsyfrovoho navchalnoho seredovyshcha zakladu zahalnoi serednoi osvity. Kyiv, Ukraina : ITsO NAPN Ukrainy, 2022. (in Ukrainian).

R. S. Hurevych, L. L. Konoshevskyi, O. L. Konoshevskyi, V. M. Kobysia, S. Yu. Liulchak, «Rol tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity u formuvanni dydzhytalnoi kultury studentiv», Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, № 71, s. 5–22, 2024. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-71-5-22 (in Ukrainian).

S. O. Skvortsova, Metodychna systema pidhotovky maibutnikh uchyteliv do navchannia matematyky», Hirska shkola ukrainskykh Karpat, № 22, s. 129–134, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://lib.pu.if.ua:8080/bitstream/123456789/9848/1/4356-Article%20Text-9486-2-10-20201102.pdf Data zvernennia: Hrud. 26, 2024. (in Ukrainian).

R. Hurevych, H. Hordiichuk, V. Kobysia, L. Konoshevskyi, O. Konoshevskyi, «Tsyfrove osvitnie seredovyshche v zakladakh osvity», Scientific Issues of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Section: Pedagogics and Psychology, № 73, s. 7–12, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://vspu.net/nzped/index.php/nzped/article/view/597/24; https://doi.org/10.31652/2415-7872-2023-73-7-12 Data zvernennia: Hrud. 26, 2024. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.