Трансформація управління комунікаціями у закладі позашкільної освіти

Тетяна Казначеєва

Анотація


У статті досліджується управління комунікаціями, як спосіб організації та взаємодії у закладі позашкільної освіти, яка має вплив на визначення конкурентоспроможності закладу. В умовах воєнного стану освітній менеджмент зазнав значних трансформацій, а гнучкість та адаптивність стала ключовим фактором забезпечення безперервності освітнього процесу та підтримки високої якості освіти. Зміна географії, викликана вимушеною міграцією, поставила перед закладами позашкільної освіти нові завдання щодо організації та забезпечення освітнього середовища, розробки нових підходів до управління, в тому числі комунікаціями. Оскільки сучасний стан управління закладів позашкільної освіти характеризується низкою викликів, які безпосередньо впливають на ефективність функціонування та розвиток, то традиційні моделі управління, що базуються на жорсткій ієрархії та односторонній комунікації, вже не відповідають вимогам часу та потребують суттєвого оновлення, де спроможність менеджменту стане одним із напрямів трансформації. А трансформуватися в умовах війни – це виклик для всіх і водночас критична та базова необхідність для майбутнього. У статті проаналізовано останні дослідження та публікації науковців з проблем управління, вагомість комунікацій та технологій, які мають значення для ефективності та результативності менеджменту і управлінських взаємодій, а також обґрунтування науковцями визначення, що адаптивний, інноваційний підхід є рушійною силою розвитку сучасних закладів освіти. Він стимулює постійний пошук нових рішень та підходів до управління, що дозволяє адаптуватися до змінного зовнішнього середовища та забезпечувати високу якість освітніх послуг. що надало можливість автору визначити важливість розробки нових моделей управління, насамперед управління комунікаціями. Доведено, що унікальність та конкурентоспроможність закладу позашкільної освіти залежить від модернізації управління, налагодженого алгоритму взаємодії, методології та інструментів, водночас від змістовного наповнення та застосування новітніх інформаційно-комунікаційних технологій. Визначені та проаналізовані матрична управління комунікаціями, а також виявлені сильні та слабкі сторони. Виявлено, що викликом XXI столітті стали електронні комунікації, що спричинило оцифрування, автоматизацію різних процесів та призвело до алгоритмізації управлінських процесів. У цьому контексті з’явилися нові форми комунікацій, що розширили можливості як бізнесу, так і закладів освіти у тому числі. На підставі аналізу теорії та практик, запропонована модель управління комунікаціями закладу позашкільної освіти, яка має особливості та інновації, які спрямована впливати і на якість освітніх послуг, а також є ефективною для розвитку іміджу закладу позашкільної освіти. Наявність подібної комунікаційної моделі на єдиній цифровій платформі є невід’ємною складовою, елементом трансформації, адаптивного управління у закладі позашкільної освіти, задля отримання оперативної та уніфікованої інформації і формування пабліситі-капіталу закладу, зміцнення його статусу у системі позашкільної освіти. Тому, для ухвалення подальших рішень, а саме: формування ефективного управління комунікаціями закладу позашкільної освіти необхідно врахувати як позитивні здобутки, який ми маємо, так і виклики, зумовлені різними чинниками.

Ключові слова


заклад позашкільної освіти; модель; комунікація; управління; трансформація; цифровізація, конкурентоздатність.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Т. М. Бурмака, К. О. Великих, Комунікативний менеджмент. Харків, Україна : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eprints.kname.edu.ua/52644/1/2018%20175%D0%9B%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%9A%D0%9C.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Ж. Л. Крисько, О. А. Скишляк, «Важливість неформальних комунікацій в управлінні бізнесом», Інфраструктура ринку, вип. 32, с. 131–136, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Н. Л. Любченко, «Система комунікаційного менеджменту підприємства», Інноваційна економіка, № 10, с. 40–45, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2013_10_8 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

А. Грищук, В. Семенишин, «Методики оцінки ефективності комунікацій в системі менеджменту», Вісник Львівського університету, вип. 43, с. 184–196, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/economics/article/viewFile/6964/6972 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Г. Шкура, «Управління розвитком закладу позашкільної освіти», Імідж сучасного педагога, № 4(193), с. 25–28, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://isp.pano.pl.ua/article/view/212635/pdf_71 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

І. М. Якубенко (І.М. Маковецька), «Комунікаційна привабливість підприємств, як основа інформаційного управлінського простору», Економіка. Менеджмент. Бізнес, № 2, с. 91–96, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_2_14 Дата звернення: Січ. 06, 2025.

Т. Сорочан, «Антикризові поради керівникові навчального закладу», Управління освітою, № 11, с. 3–5, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/703968/1/%D0%A1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B0%D0%BD_5.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

О. М. Лозовський, О. М. Заяць, «Управління комунікаційним процесом на підприємстві», in Specialized and multidisciplinary scientific researches; Amsterdam, The Netherland, 2020, vol. 1, рр. 133–136. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26726.pdf Дата звернення: Січ. 06, 2025.

D. Miller, Social Media in an English Village. London, 2016. [Online]. Available: https://uclpress.co.uk/book/social-media-in-an-english-village/ Application date: January 05, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

T. M. Burmaka, K. O. Velykykh, Komunikatyvnyi menedzhment. Kharkiv, Ukraina : KhNUMH im. O.M. Beketova, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://eprints.kname.edu.ua/52644/1/2018%20175%D0%9B%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%9A%D0%9C.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

Zh. L. Krysko, O. A. Skyshliak, «Vazhlyvist neformalnykh komunikatsii v upravlinni biznesom», Infrastruktura rynku, vyp. 32, s. 131–136, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/32_2019_ukr/21.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

N. L. Liubchenko, «Systema komunikatsiinoho menedzhmentu pidpryiemstva», Innovatsiina ekonomika, № 10, s. 40–45, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2013_10_8 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

A. Hryshchuk, V. Semenyshyn, «Metodyky otsinky efektyvnosti komunikatsii v systemi menedzhmentu», Visnyk Lvivskoho universytetu, vyp. 43, s. 184–196, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/economics/article/viewFile/6964/6972 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

H. Shkura, «Upravlinnia rozvytkom zakladu pozashkilnoi osvity», Imidzh suchasnoho pedahoha, № 4(193), s. 25–28, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://isp.pano.pl.ua/article/view/212635/pdf_71 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

I. M. Yakubenko (I. M. Makovetska), «Komunikatsiina pryvablyvist pidpryiemstv, yak osnova informatsiinoho upravlinskoho prostoru», Ekonomika. Menedzhment. Biznes, № 2, s. 91–96, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmebi_2018_2_14 Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

T. Sorochan, «Antykryzovi porady kerivnykovi navchalnoho zakladu», Upravlinnia osvitoiu, № 11, s. 3–5, 2009. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/703968/1/%D0%A1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B0%D0%BD_5.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

O. M. Lozovskyi, O. M. Zaiats, «Upravlinnia komunikatsiinym protsesom na pidpryiemstvi», in Specialized and multidisciplinary scientific researches; Amsterdam, The Netherland, 2020, vol. 1, рр. 133–136. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ir.vtei.edu.ua/g.php?fname=26726.pdf Data zvernennia: Sich. 06, 2025. (in Ukrainian).

D. Miller, Social Media in an English Village. London, 2016. [Online]. Available: https://uclpress.co.uk/book/social-media-in-an-english-village/ Application date: January 05, 2025. (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.