Ціннісні концепції та їхня роль у соціалізації українських учнів у польських школах

Оксана Дубініна

Анотація


У статті обговорюються ціннісні концепції у сучасному європейському просторі та визначається їх роль у соціалізації української молоді у польських закладах освіти. Розглядаються основні виклики, з якими стикаються українські учні під час адаптації до нового освітнього середовища у польських закладах освіти, зокрема: мовний бар'єр, культурні відмінності та психологічна адаптація. Проаналізовано вплив освітньої системи Польщі на формування ціннісних орієнтирів учнів та їхню інтеграцію до європейського соціокультурного простору. Розглянуто механізми формування ціннісних орієнтацій учнів у контексті інтеграції до польського суспільства. Окрему увагу приділено ролі освітньої системи Польщі у процесі соціалізації, зокрема її впливу на виховання толерантності, розвитку громадянської свідомості та формування міжкультурної компетентності. Досліджено можливості педагогічної підтримки українських учнів, що сприяє гармонійному засвоєнню нових цінностей без втрати національної ідентичності. Акцентовано увагу на важливості міжкультурного діалогу, підтримки з боку педагогів та громади, а також розробленню адаптованих навчальних програм. Запропоновано практичні рекомендації щодо полегшення інтеграції українських школярів у польські заклади освіти, серед яких залучення міжкультурних асистентів, організація спільних культурних заходів та створення сприятливого психологічного середовища. Визначено перспективи подальших досліджень, зокрема у сфері міжкультурної взаємодії, емоційної адаптації та розвитку інклюзивної освіти.

Ключові слова


емоції; цінності; соціалізація учнів; ціннісні концепції; освітній процес; здобувачі освіти.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Еmotion: Theories, Research and Experience: Theories of Emotion (vol. 1); Plutchik R. & Kellerman H., Еds. New York, USA : Academic Press Inc, 1980. [Online]. Available: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781483270012_A23871774/preview-9781483270012_A23871774.pdf Application date: January 20, 2025.

P. Szewczyk, «Szkoła to piekło. Jak dzieci z Ukrainy (nie) odnajdują się w polskim systemie edukacji», Wyborcza.pl, 2024. [Online]. Available: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,30567288,szkola-to-pieklo-jak-dzieci-z-ukrainy-nie-odnajduja-sie.html Application date: January 20, 2025.

М. В. Корнієнко, «Матеріал: Авторський переклад емоцій в "Колесі емоцій Роберта Плутчика". Інфографіка для роботи з дітьми і дорослими», Бібліотека методичних матеріалів, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://vseosvita.ua/library/avtorskyi-pereklad-emotsii-v-kolesi-emotsii-roberta-plutchyka-infohrafika-dlia-roboty-z-ditmy-i-doroslymy-807021.html Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Ю. В. Бєлікова, «Емоції і почуття: соціологічний аналіз. Типізація групових емоцій», Вісник Одеського національного університету. Соціологія, політичні науки, с. 168–173, 2011.

Ю. В. Бєлікова, «Можливості соціометрії у вивченні групових емоцій», Наукові праці. Соціологія, т. 156, вип. 144, с. 6–9, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2011_156_144_3 Дата звернення: Січ. 20, 2025.

В. Киричук, К. Андросович, «Розвиток та соціалізація особистості у сучасному суспільстві», Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 11(30), с. 22–26, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2014/11/6.pdf Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Короткий психологічний словник; В. І. Войтка, Ред. Київ, Україна, 1976.

Психологічний тлумачний словник / Б. В. Шапар. Харків, Україна, 2004. ISBN 966-7880-85-0

Ціннісні засади Нової української школи очима вчителів. 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://issuu.com/ilm_ucu/docs/zvit_2018_1_66___06_07_2018 Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Ціннісні орієнтири сучасної української школи. 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf Дата звернення: Січ. 20, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Еmotion: Theories, Research and Experience: Theories of Emotion (vol. 1); Plutchik R. & Kellerman H., Еds. New York, USA : Academic Press Inc, 1980. [Online]. Available: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781483270012_A23871774/preview-9781483270012_A23871774.pdf Application date: January 20, 2025. (in English).

P. Szewczyk, «Szkoła to piekło. Jak dzieci z Ukrainy (nie) odnajdują się w polskim systemie edukacji», Wyborcza.pl, 2024. [Online]. Available: https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,30567288,szkola-to-pieklo-jak-dzieci-z-ukrainy-nie-odnajduja-sie.html Application date: January 20, 2025. (in Polish).

M. V. Korniienko, «Material: Avtorskyi pereklad emotsii v "Kolesi emotsii Roberta Plutchyka". Infohrafika dlia roboty z ditmy i doroslymy», Biblioteka metodychnykh materialiv, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://vseosvita.ua/library/avtorskyi-pereklad-emotsii-v-kolesi-emotsii-roberta-plutchyka-infohrafika-dlia-roboty-z-ditmy-i-doroslymy-807021.html Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

Yu. V. Bielikova, «Emotsii i pochuttia: sotsiolohichnyi analiz. Typizatsiia hrupovykh emotsii», Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Sotsiolohiia, politychni nauky, s. 168–173, 2011. (in Ukrainian).

Yu. V. Bielikova, «Mozhlyvosti sotsiometrii u vyvchenni hrupovykh emotsii», Naukovi pratsi. Sotsiolohiia, t. 156, vyp. 144, s. 6–9, 2011. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2011_156_144_3 Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

V. Kyrychuk, K. Androsovych, «Rozvytok ta sotsializatsiia osobystosti u suchasnomu suspilstvi», Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, № 11(30), s. 22–26, 2014. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2014/11/6.pdf Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

Korotkyi psykholohichnyi slovnyk; V. I. Voitka, Red. Kyiv, Ukraina, 1976. (in Ukrainian).

Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk / B. V. Shapar. Kharkiv, Ukraina, 2004. ISBN 966-7880-85-0 (in Ukrainian).

Tsinnisni zasady Novoi ukrainskoi shkoly ochyma vchyteliv. 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://issuu.com/ilm_ucu/docs/zvit_2018_1_66___06_07_2018 Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

Tsinnisni oriientyry suchasnoi ukrainskoi shkoly. 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.