Особливості управління трансформаційними процесами у закладах загальної середньої освіти
Анотація
У статті визначені особливості управління трансформаційними процесами у закладах загальної середньої освіти в період модернізацій, перетворень, позитивних перемін та їхнього неперервного, стабільного, стійкого розвитку. Наші роздуми ґрунтуються на тому, що управління трансформаційними процесами у закладах загальної середньої освіти є стратегічним та має будуватися в площині «Вивчай глобально – визначай наукове підґрунтя – дій локально» і є комплексним та інноваційним за змістом. Стратегічною проблемою трансформаційних процесів є управління духовною позитивною енергією трансформації та миру. Саме тому управління трансформаційними процесами у школі в сучасних умовах розглядається через призму стратегічного управління та здійснюється із урахуванням необхідності забезпечення розвитку учасників освітнього процесу за умови подолання негативних наслідків пандемії, війни, екологічної катастрофи, кліматичних «рекордів», кризи та наявності освітніх втрат, освітніх розривів, неуспішності, неграмотності, прогалин у знаннях у школярів та необхідності оперативного залучення до освітнього процесу внутрішньо переміщених дітей та учнів, а також організації дистанційного навчання українських школярів які тимчасово перебувають та проживають за кордоном. Визначення особливостей управління трансформаційними процесами у сфері освіти та закладах загальної середньої освіти є вищим рівнем мистецтва керування та забезпечується стратегічним мисленням, стратегічним управлінням і охоплює питання теорії і практики підготовки педагогічних працівників, дітей, учнів, батьків до здобуття школярами якісних наукових знань, оволодіння науковим світоглядом на основі гармонійного розвитку та виховання, а також планування, прогнозування та організації освітнього процесу, дослідження його закономірностей, розробки та застосування способів, варіантів, методів і форм навчання, вивчення, самоосвіти учнів. Передбачає раціональну, грамотну розстановку наявних педагогічних кадрів, ефективне використання матеріально-технічної бази, інформаційних ресурсів, визначення стратегічних пріоритетів, цілей і завдань класним керівникам, класоводам, учителям, бібліотекарям, керівникам гуртків, секцій, творчих колективів, завідувачам кабінетів, а також застосування інноваційних форм і методів навчання, формування сфери співробітництва із державними органами управління, науковими установами, методичними службами, закладами освіти, суспільними організаціями та сповідування ідеології педагогіки співробітництва та взаєморозуміння між учасниками освітнього процесу. Стратегічне управління трансформаційними процесами у закладах загальної середньої освіти, особливо в умовах війни, тісно пов’язане із освітньою політикою в країні і витікає із потреб вільної творчої обдарованої особистості, соціального людського суспільства, демократичної держави, інноваційної економіки знань та потреб оборони, захисту, опіки, дотримання соціальних гарантій. Законодавство, нормативно-правові акти порушують перед закладами освіти завдання, а стратегія забезпечує їхнє виконання. Стратегія управління трансформаційними процесами у закладах загальної середньої освіти залежить від рівня, стану та темпів розвитку економіки і від реального наданого необхідного та достатнього фінансування, захищеності, у тому числі соціальної, усіх учасників освітнього процесу. Стратегія управління трансформаційними процесами, як правило, є єдиною для всіх шкіл і її рекомендації, основні положення мають бути обов’язковими для усіх закладів загальної середньої освіти незалежно від статусу, типу, підпорядкування, місця розташування та форми власності. Стосовно тактики стратегічне управління відіграє певну роль і в той же час враховує повноваження, статус та можливості закладу загальної середньої освіти та має слугувати реалізації основних прав і свобод учасників освітнього процесу, й – основного права на духовне, щасливе, безпечне, захищене, радісне життя в площині дотримання та виконання основних духовних законів – Любові, Прощання та світоглядних і ціннісних категорій і принципів Миру, Віри, Надії, єдності, солідарності, співдружності.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
Верховна Рада України. (2015, Листоп. 26). Закон № 848-VIII «Про наукову і наукову-технічну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text
Верховна Рада України. (1991, Трав. 21). Закон № 1060-XII «Про освіту». {Закон втратив чинність на підставі Закону № 2145-VIII від 05.09.2017}. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text
Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Верховна Рада України. (2018, Лип. 03). Закон № 2485-VIII «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Фінляндської Республіки про реалізацію проекту "Фінська підтримка реформи української школи"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2485-19#Text
Верховна Рада України. (2005, Груд. 21). Закон № 3255-IV «Про ратифікацію Кредитної угоди (Проект "Рівний доступ до якісної освіти в Україні") між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3255-15#Text
Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента України № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612/2000#Text
Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text
Кабінет Міністрів України. (1993, Листоп. 03). Постанова № 896 «Про Державну національну програму "Освіта" ("Україна XXI cтоліття")». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text
Верховна Рада України. (2016, Груд. 14). Розпорядження Кабінету Міністрів України № 988-р, «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Верховна Рада України. Прес-служба Апарату Верховної Ради України. (2023, Черв. 08). «Комітет з питань освіти, науки та інновацій затвердив Рекомендації слухань на тему: "Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання" та розглянув ряд законопроектів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/237512.html
Г. В. Басараб, «Стратегічне управління розвитком навчального закладу», диплом. робота на здобуття другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 073 «Менеджмент освтньої програми "Управління навчальним закладом"», ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Ін-т післядиплом. освіти та довузів. підготовки. Івано-Франківськ, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.pnu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/12911/1/%D0%B4%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%BD%D0%B0%20%20%D0%91%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B1.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
Л. І. Безтелесна, О. С. Пляшко, С. В. Федоренко, «Організаційно-управлінські трансформації та інновації у наданні послуг в системі середньої освіти України», Вісник Національного ун-ту водного госп-ва та природокористування, вип. 3(99), с. 28–37, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnuvgp_ekon_2022_3_5 Дата звернення: Серп. 05, 2024.
Д. І. Богдановський, І. В. Богдановський, О. Г. Льовкіна, «Трансформація освітньої парадигми суспільства XXI століття», на V Міжнар. конф. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України. Київ, 2023, с. 40–47.
С. Г. Бублик, Т. М. Велентейчик, Т. В. Гончарова, «Світові тенденції розвитку системи вищої освіти та місце в ній дослідницького процесу», Наука та наукознавство, № 1, с. 46–67, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://sofs.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/5.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
О. В. Бутурліна, «Цифрова трансформація освіти в умовах війни», на Всеукр. наук.-практ. конф. Цифровізація освіти: управління змінами. Дніпро, 2022, с. 14–20.
М. Г. Ватковська, В. М. Швидун, «Використання інноваційних педагогічних технологій при підготовці педагогів до роботи в умовах Нової української школи», Інноваційна педагогіка, т. 1, № 65, с. 139–142, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_1/28.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
Т. Гавлітіна, «Інноваційні освітні практики: створення та впровадження в Новій українській школі», Нова педагогічна думка, № 3, с. 20–25, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/576/523 Дата звернення: Серп. 05, 2024.
О. З. Глушко, «Трансформаційні процеси в освіті країн Європейського Союзу: компетентнісний підхід», на Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі. Київ, 2021, с. 80–82.
Л. Гриневич, «Концептуальні ідеї реформи "Нова українська школа" у світлі української педагогічної думки», Український педагогічний журнал, № 4, с. 98–111, 2022.
О. Гринькевич, А. Бойко, «Про інноваційні сервіси вибору освітніх продуктів в умовах цифрової трансформації України», на V Міжнар. наук.-практ. конф. Проблеми становлення інформаційної економіки в Україні. Львів, 2022, с. 39–43. [Електронний ресурс]. Доступно: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/Proceedings_2022_ICM.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
І. В. Дворник, «Імперативи глобальної трансформації університетської освіти», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.00.02; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана». Київ, 2021.
О. Деркач, «Якість вищої освіти Польщі у процесі трансформації освітньої політики», Вісник Київ. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка, вип. 2(12), с. 12–16, 2020.
А. О. Доля, Н. М. Абрагам, В. І. Абрагам, «Шляхи впровадження інтегрованого навчання в Новій українській школі», на наук.-практ. конф. Сучасний педагогічний процес: світові тенденції та вітчизняні реалії. Дніпро-Одеса, 2023, с. 5–9.
Енциклопедичний словник з державного управління / уклад.: Ю. П. Сурмін, В. Д. Бакуменко, А. М. Михненко та ін.; Ю. В. Ковбасюка, В. П. Трощинського, Ю. П. Сурміна, Ред. Київ, Україна : НАДУ, 2010.
Енциклопедія інновацій; Р. Дяківа, Ред. Київ, Україна : Міжнар. екон. фундація, 2012.
А. Сбруєва, Д. Козлов, О. Козлова, І. Чистякова, «Європейський простір педагогічної освіти: трансформації практики освіти вчителів у Європі», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 5, с. 202–213, 2021.
Г. О. Заспа, «Концентрична інформаційна технологія організації цифрової трансформації освітньої діяльності закладів вищої освіти», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук: 05.13.06; Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси, 2021.
О. В. Захарова, «Трансформації науково-освітнього потенціалу закладів вищої освіти України через тимчасову окупацію частини території Донецької та Луганської областей, анексію Республіки Крим», Освітня аналітика України, № 4, с. 35–46, 2020.
Ідентифікація і трансформація контенту в системах електронного навчання / І. В. Кириченко, Г. Ю. Терешенко, Н. О. Шанідзе, І. Ю. Шубін. Харків, Україна : Харків. нац. ун-т радіоелектроніки, 2021.
Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії, на IV Всеукр. відкрит. наук.-практ. онлайн-форумі; І. М. Савченко, В. В. Ємець, Ред. Київ : Нац. центр «Мала академія наук України», 2022, 587 с.
Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття, на ХІI Міжнар. наук.-практ. конф. Одеса : Астропринт, 2019, 311 c.
Л. М. Калініна, Є. І. Коваленко, Стратегічне управління освітньою організацією. Ніжин, Україна : НДУ імені Миколи Гоголя, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/710867/1/KALinina_L_KovalenkoE_Strateg_ne_uprav_nnya_osv_organiz_yu.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
С. Ю. Кіслов, «Трансформації освітнього простору закладу в умовах воєнного стану», на Всеукр. наук.-практ. конф. Цифровізація освіти: управління змінами. Дніпро, 2022, с. 25–31.
О. Клименко, Л. Москаленко, «Трансформація освітніх практик в умовах кризи: реалії українського суспільства», Соціологічні студії, № 1, с. 14–21, 2020.
М. В. Ковбатюк, В. О. Шевчук, Концептуальні засади трансформації економічної освіти України в контексті інтеграції до світового освітньо-наукового простору. Київ, Україна : КВІЦ, 2021.
Т. П. Козарь, «Реалізація державної політики у сфері освіти як фактор трансформації на місцевому рівні», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра наук з держ. упр. : 25.00.04; Класич. приват. ун-т. Запоріжжя, 2021.
В. Нікітенко, Н. Метеленко, В. Воронкова, Г. Васильчук, Концепція трансформації освітньої парадигми, орієнтованої на потреби та освіту "впродовж всього життя", Humanities Studies, вип. 14(91), с. 93–101, 2023.
О. В. Кравчук, «Співпраця з батьками у Новій українській школі – тяглість традицій і новаторство», Інноваційна педагогіка, т. 1, № 54, с. 18–21, 2022.
О. Кривонос, «Сучасні підходи до педагогічної діагностики в контексті концепції "Нова українська школа"», на V Міжнар. наук.-практ. конф. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін. Суми, 2019, т. 2, с. 167–170.
Т. В. Крижановський, «Нова українська школа: особливості супроводу навчання дитини з особливими освітніми потребами», Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, т. 2, вип. 76, с. 48–53, 2021.
О. А. Кулініч, Н. М. Федоренко, «Теоретичні аспекти формування рейтингової вагомості закладів вищої освіти», Наукові праці Нац. ун-ту харч. технологій, т. 25, № 1, с. 84–93, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://drive.google.com/file/d/1LzflMYqtBXzdw82vop82U54dRZt1aJpQ/view Дата звернення: Серп. 05, 2024.
З. Й. Кунчь, Універсальний словник української мови. Тернопіль, Україна : Навч. книга – Богдан, 2005.
Н. Куриш, «Актуальні управлінські механізми реалізації ідей концепції "Нова українська школа"», Освіта. Інноватика. Практика, т. 11, № 7, с. 52–57, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.researchgate.net/publication/374203045_AKTUALNI_UPRAVLINSKI_MEHANIZMI_REALIZACII_IDEJ_KONCEPCII_NOVA_UKRAINSKA_SKOLA Дата звернення: Серп. 05, 2024.
О. Лазорко, «Трансформація підходів до освіти дорослих у сучасних умовах: світові тренди та виклики», Психологічні перспективи, вип. 34, с. 94–106, 2019.
С. В. Лапаєнко, «Інформаційний супровід цифрової трансформації сфери освіти в сучасних умовах», на V Міжнар. конф. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України. Київ, 2023, с. 177–181.
Літопис сучасної науки й освіти України: наукові школи, авторські системи і концепції; В. Г. Кремень, В. І. Луговий, О. М. Топузов, Н. Г. Ничкало, П. Ю. Саух, Л. Д. Березівська, Л. І. Ткаченко, Ю. А. Шеремета, Ред. Київ, Україна : Альфа-Віта, 2019.
О. Е. Ломоносова, Адаптація закладів вищої освіти України до трансформаційних змін зовнішнього середовища: теоретико-методологічні аспекти. Херсон, Україна : Гельветика, 2020.
На наук. конф. Освіта та наука: трансформація, відповідальність, академічна свобода. Київ : КРОК, 2021, 143 c.
Т. С. Мачача, «Дистанційне навчання в межах технологічної освітньої галузі базової середньої освіти як основа трансформації форм навчання», на Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі. Київ, 2021, с. 96–98.
Н. Мельник, «Розбудова системи оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти Нової української школи», Нова педагогічна думка, № 2(114), с. 27–31, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/546/486 Дата звернення: Серп. 05, 2024.
В. В. Меньшиков, О. П. Ружа, «Предпринимательский университет: актуальность создания, международный опыт, ситуация в Латвии», Економічний вісник ун-ту Григорія Сковороди в Переяславі, вип. 53, с. 23–36, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ue-bulletin.com.ua/web/uploads/pdf/University%20Economic%20Bulletin,%20Vol%2017,%20No%202-23-36,%202022.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
І. В. Мигович, «Процес інтернаціоналізації та його вплив на трансформацію національних систем вищої освіти країн Східної Європи кінця XX – початку XXI століття», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.01; ДЗ «Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка». Старобільськ, 2020.
Г. Ф. Москалик, Д. Г. Москалик, «Формування засад профільної освіти в умовах переходу на другий етап реформи "Нова українська школа"», на II Міжнар. наук.-практ. конф. Актуальні проблеми і перспективи інноваційного розвитку економіки та техніки в умовах інтеграції України в Європейський науково-виробничий простір. Кременчук, 2022, с. 90–91.
Н. Г. Ничкало, Трансформація професійно-технічної освіти в Україні. Київ, Україна : Пед. думка, 2008.
Н. В. Нікула, «Управління інноваційною діяльністю закладів загальної середньої освіти в контексті впровадження концепції "Нова українська школа"», Інноваційна педагогіка, т. 4, № 22, с. 201–205, 2020.
С. Білохвощенко, М. Кальчук, С. Махина та ін., «Нова українська школа крізь призму ідей Василя Сухомлинського: "У кожної школи має бути своє неповторне обличчя"», Інноватика у вихованні, вип. 12, с. 259–268, 2020.
В. В. Новіков, «Конвергенція освітніх та економічних трансформацій: безпекові виклики для національної економіки в умовах цифровізації», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : 08.00.03; Сум. держ. ун-т. Суми, 2021.
Е. Огар, «Освіта та наука: трансформація, відповідальність, академічна свобода», на наук. конф. Освіта та наука: трансформація, відповідальність, академічна свобода. Київ, 2021, с. 68–69.
Освіта в умовах реформування: теорія і практика / О. В. Дейнега, І. О. Дейнега, Р. Л. Сойчук, М. А. Яремович, Ю. О. Глінчук, В. Ю. Акімов, К. О. Журба, Н. Б. Грицай, Т. В. Яковишина, С. В. Лісова, О. М. Третяк, О. В. Боровець, О. М. Синьчук; Р. Л. Сойчук, Ред. Рівне, Україна : Рівнен. Держ. гуманітар. ун-т. –О. Зень, 2023. – 354 c.
Освітологія: хрестоматія / В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва. Київ, Україна : ВП «Едельвейс», 2013.
Освітологія: фахова підготовка / В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, О. О. Драч, К. О. Линьов, Л. В. Гошокова, І. М. Зеліско, Ю. М. Жукова, М. Ю. Фещук, Т. Г. Купрій, М. М. Галицька, Н. А. Побірченко, Л. В. Козак, О. М. Кузьменко, І. І. Тригуб; В. О. Огнев’юка, Ред. Київ, Україна : В.П. «Едульвейс», 2014.
В. Ф. Паламарчук, «Трансформаційні процеси в сучасній освіті: моделі випереджального розвитку», на Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі. Київ, 2021, с. 104–109.
Г. А. Полякова, Г. В. Білоконенко, «Розвиток освітнього середовища інноваційно-активного університету: особливості та критерії», Проблеми економіки, № 4, с. 279–293, 2020.
«Профільна середня освіта: концептуальні засади для Нової української школи» / В. Г. Кремень, О. М. Топузов, О. І. Ляшенко, Ю. І. Мальований, Т. М. Засєкіна, Вісник НАПН України, т. 5, № 2, с. 1–8, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/389 Дата звернення: Серп. 05, 2024.
Д. И. Прохоров, «Направления внедрения онлайн обучения», Фізико-математична освіта, вип. 3, ч. 1, с. 74–79, 2020.
В. П. Пурнак, Ю. Н. Пронюк, «Інноваційні підходи в державному регулюванні сфери соціалізації студентської молоді: трансформація у виховній діяльності закладів освіти в Україні», Держава та регіони. Серія Державне управління, № 2, с. 8–13, 2020.
Розвиток інноваційного потенціалу педагога в умовах упровадження Нової української школи: (з досвіду тренер. роботи з учителями початк. кл.). Одеса; Умань, Україна : Сочінський М. М., 2023.
Розвиток освітніх систем в умовах євроінтеграційних трансформацій, на Міжнар. наук.-практ. конф.; С. З. Романюк, Ред. Чернівці, 2021, 327 с.
Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій, на Всеукр. наук.-практ. конф. Глухів, 2021, 215 с.
О. Я. Савченко, «Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи», Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, № 36(2), с. 6–11, 2021.
В. В. Сагуйченко, Трансформація освіти: виклики та ризики реформування. Суми, Україна : Універ. книга, 2020.
С. А. Сивогракова, «Трансформація освітнього процесу закладу загальної середньої освіти в умовах сучасних викликів», на Обл. наук.-практ. конф. Цифровізація освіти: управління змінами. Київ; Дніпро, 2020, с. 104–107.
Л. Ю. Сідун, «Розвиток полікультурної освіти у вищій школі США», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04; Терноп. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2021.
М. Слюсаревський, Громадська думка і горизонти освіти. Київ, Україна : Талком, 2024.
І. Смирнова, К. Довгополик, «SMART-комплекс у професійній підготовці сучасного вчителя», Професійна педагогіка, № 1, с. 58–68, 2021.
В. Стрельніков, «Інноваційні технології навчання в контексті реалізації концепції "Нова українська школа"», на V Міжнар. наук.-практ. конф. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін. Суми, 2019, т. 1, с. 26–29.
Г. М. Терещенко, В. В. Ткаченко, «Освітня реформа НУШ як складова інтеграції України в Європейський освітній простір», Освітня аналітика України, № 4(25), с. 78–90, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/6_Tereshchenko_Tkachenko_425_2023_78-90.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
Технології освіти – від початкової до вищої, на Регіон. наук.-пед. дистанц. конф.; Т. О. Стрілкова, Ред. Харків : Колегіум, 2021, 79 c.
Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США / А. П. Джурило, О. З. Глушко, О. І. Локшина та ін. Київ, Україна : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018.
Трансформаційні процеси в дошкільній освіті першої половини XXI століття. Переяслав, Україна : Домбровська Я. М., 2020.
О. Фесенко, Є. Якимчикас, «Тенденції реформування Нової української школи в контексті запровадження сучасних методів та підходів в освіті», Acta Paedagogiсa Volynienses, № 6, с. 95–100, 2021.
О. Г. Фіданян, «Трансформація освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти міста Києва: управління, організація, упровадження інновацій», Інноваційна педагогіка, т. 1, № 58, с. 178–181, 2023.
В. С. Фірсов, «Трансформація освіти в епоху змін», на Обл. наук.-практ. конф. Цифровізація освіти: управління змінами. Дніпро, 2021, с. 53–56.
Т. Форостюк, В. Форостюк, «Особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в контексті розбудови Нової української школи», Сучасна освіта: стратегії та технології навчання, с. 356–360, 2022.
В. Хомич, «Вектори цифрової трансформації освіти України», Сучасна освіта: стратегії та технології навчання, у 2 ч., ч. 2, с. 345–352, 2023.
О. І. Хромова, О. В. Міщенко, К. В. Ніколенко, «Перспективи трансформації української вищої освіти у післявоєнний період», Освітній дискурс, вип. 41(7/9), с. 47–56, 2022.
Цифрова трансформація відкритих освітніх середовищ. Київ, Україна : Ямчинський О. В., 2019.
Ж. Чернякова, «Професійно-педагогічна підготовка вчителя в контексті інтернаціоналізації освітнього простору у Великій Британії», Науковий вісник Ін-ту проф.-тех. освіти НАПН України. Професійна педагогіка, № 1, с. 202–209, 2019.
В. Чимшир, «Трансформація вищої освіти у динамічному конкурентному середовищі», на XI міжнар. наук.-практ. конф. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи. Хмельницький, 2021, с. 239–240.
О. В. Шаповал, «Управління трансформаціями у вищій освіті України: виклики та можливості», Бізнес Інформ, № 10, с. 184–190, 2023.
Л. Т. Швидун, Л. М. Кульбач, О. М. Виноградова, «Початкова освіта в парадигмі Нової української школи: здобутки та виклики часу», Інноваційна педагогіка, т. 1, № 61, с. 33–37, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/61/part_1/5.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
М. М. Шевченко, А. О. Сімахова, «Деякі аспекти реформування загальної середньої освіти в Україні у контексті концепції Нової української школи», Освітня аналітика України, № 1, с. 67–79, 2022.
О. Шпарик, «Цифрова трансформація середньої освіти: спільні стратегічні вектори США та країн ЄС», Український педагогічний журнал, № 3, с. 33–43, 2022.
К. Й. Щербакова, Н. М. Щербакова, Л. В. Макаренко, «Трансформація форм і методів навчання у закладах вищої освіти: сучасний вимір», Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. М. Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки, № 2, с. 82–87, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/1868/1/12.pdf Дата звернення: Серп. 05, 2024.
H. O. Oborskyi, O. S. Saveleva, I. I. Stanovska, I. A. Saukh, «Information models and methods of the structural crises consequences overcoming in the educational space», Herald of Advanced Information Technology, т. 3, № 3, с. 185–198, 2020.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
Verkhovna Rada Ukrainy. (1996, Cherv. 28). Konstytutsiia Ukrainy № 254k/96-VR. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2015, Lystop. 26). Zakon № 848-VIII «Pro naukovu i naukovu-tekhnichnu diialnist». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (1991, Trav. 21). Zakon № 1060-XII «Pro osvitu». {Zakon vtratyv chynnist na pidstavi Zakonu 2145-VIII vid 05.09.2017}. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2020, Sich. 16). Zakon № 463-IX «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2018, Lyp. 03). Zakon № 2485-VIII «Pro ratyfikatsiiu Uhody mizh Uriadom Ukrainy ta Uriadom Finliandskoi Respubliky pro realizatsiiu proektu "Finska pidtrymka reformy ukrainskoi shkoly"». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2485-19#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2005, Hrud. 21). Zakon № 3255-IV «Pro ratyfikatsiiu Kredytnoi uhody (Proekt "Rivnyi dostup do yakisnoi osvity v Ukraini") mizh Ukrainoiu ta Mizhnarodnym bankom rekonstruktsii ta rozvytku». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3255-15#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2002, Kvit. 17). Ukaz Prezydenta Ukrainy № 347/2002 «Pro Natsionalnu doktrynu rozvytku osvity». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612/2000#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2013, Cherv. 25). Ukaz Prezydenta Ukrainy № 344/2013 «Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (in Ukraine).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (1993, Lystop. 03). Postanova № 896 «Pro Derzhavnu natsionalnu prohramu "Osvita" ("Ukraina XXI ctolittia")». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. (2016, Hrud. 14). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 988-r, «Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity "Nova ukrainska shkola" na period do 2029 roku». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (in Ukraine).
Verkhovna Rada Ukrainy. Pres-sluzhba Aparatu Verkhovnoi Rady Ukrainy. (2023, Cherv. 08). «Komitet z pytan osvity, nauky ta innovatsii zatverdyv Rekomendatsii slukhan na temu: "Osvitni vtraty y osvitni rozryvy na rivni zahalnoi serednoi osvity: vymiriuvannia ta mekhanizmy podolannia" ta rozghlianuv riad zakonoproektiv». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.rada.gov.ua/news/news_kom/237512.html (in Ukraine).
H. V. Basarab, «Stratehichne upravlinnia rozvytkom navchalnoho zakladu», dyplom. robota na zdobuttia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 073 «Menedzhment osvtnoi prohramy "Upravlinnia navchalnym zakladom"», DVNZ «Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka», In-t pisliadyplom. osvity ta dovuziv. pidhotovky. Ivano-Frankivsk, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://lib.pnu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/12911/1/%D0%B4%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%BD%D0%B0%20%20%D0%91%D0%B0%D1%81%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%B1.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
L. I. Beztelesna, O. S. Pliashko, S. V. Fedorenko, «Orhanizatsiino-upravlinski transformatsii ta innovatsii u nadanni posluh v systemi serednoi osvity Ukrainy», Visnyk Natsionalnoho un-tu vodnoho hosp-va ta pryrodokorystuvannia, vyp. 3(99), s. 28–37, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnuvgp_ekon_2022_3_5 Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
D. I. Bohdanovskyi, I. V. Bohdanovskyi, O. H. Lovkina, «Transformatsiia osvitnoi paradyhmy suspilstva XXI stolittia», na V Mizhnar. konf. Aktualni problemy osvitnoho protsesu v konteksti yevropeiskoho vyboru Ukrainy. Kyiv, 2023, s. 40–47. (in Ukraine).
S. H. Bublyk, T. M. Velenteichyk, T. V. Honcharova, «Svitovi tendentsii rozvytku systemy vyshchoi osvity ta mistse v nii doslidnytskoho protsesu», Nauka ta naukoznavstvo, № 1, s. 46–67, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://sofs.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/5.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
O. V. Buturlina, «Tsyfrova transformatsiia osvity v umovakh viiny», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Tsyfrovizatsiia osvity: upravlinnia zminamy. Dnipro, 2022, s. 14–20. (in Ukraine).
M. H. Vatkovska, V. M. Shvydun, «Vykorystannia innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii pry pidhotovtsi pedahohiv do roboty v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly», Innovatsiina pedahohika, t. 1, № 65, s. 139–142, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_1/28.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
T. Havlitina, «Innovatsiini osvitni praktyky: stvorennia ta vprovadzhennia v Novii ukrainskii shkoli», Nova pedahohichna dumka, № 3, s. 20–25, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/576/523 Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
O. Z. Hlushko, «Transformatsiini protsesy v osviti krain Yevropeiskoho Soiuzu: kompetentnisnyi pidkhid», na Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti. Kyiv, 2021, s. 80–82. (in Ukraine).
L. Hrynevych, «Kontseptualni idei reformy "Nova ukrainska shkola" u svitli ukrainskoi pedahohichnoi dumky», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 4, s. 98–111, 2022. (in Ukraine).
O. Hrynkevych, A. Boiko, «Pro innovatsiini servisy vyboru osvitnikh produktiv v umovakh tsyfrovoi transformatsii Ukrainy», na V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Problemy stanovlennia informatsiinoi ekonomiky v Ukraini. Lviv, 2022, s. 39–43. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://econom.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/Proceedings_2022_ICM.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
I. V. Dvornyk, «Imperatyvy hlobalnoi transformatsii universytetskoi osvity», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekon. nauk: 08.00.02; DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. V. Hetmana». Kyiv, 2021. (in Ukraine).
O. Derkach, «Iakist vyshchoi osvity Polshchi u protsesi transformatsii osvitnoi polityky», Visnyk Kyiv. nats. un-tu im. T. Shevchenka, vyp. 2(12), s. 12–16, 2020. (in Ukraine).
A. O. Dolia, N. M. Abraham, V. I. Abraham, «Shliakhy vprovadzhennia intehrovanoho navchannia v Novii ukrainskii shkoli», na nauk.-prakt. konf. Suchasnyi pedahohichnyi protses: svitovi tendentsii ta vitchyzniani realii. Dnipro-Odesa, 2023, s. 5–9. (in Ukraine).
Entsyklopedychnyi slovnyk z derzhavnoho upravlinnia / uklad.: Yu. P. Surmin, V. D. Bakumenko, A. M. Mykhnenko ta in.; Yu. V. Kovbasiuka, V. P. Troshchynskoho, Yu. P. Surmina, Red. Kyiv, Ukraina : NADU, 2010. (in Ukraine).
Entsyklopediia innovatsii; R. Diakiva, Red. Kyiv, Ukraina : Mizhnar. ekon. fundatsiia, 2012. (in Ukraine).
A. Sbruieva, D. Kozlov, O. Kozlova, I. Chystiakova, «Ievropeiskyi prostir pedahohichnoi osvity: transformatsii praktyky osvity vchyteliv u Yevropi», Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 5, s. 202–213, 2021. (in Ukraine).
H. O. Zaspa, «Kontsentrychna informatsiina tekhnolohiia orhanizatsii tsyfrovoi transformatsii osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. tekhn. nauk: 05.13.06; Cherkas. derzh. tekhnol. un-t. Cherkasy, 2021. (in Ukraine).
O. V. Zakharova, «Transformatsii naukovo-osvitnoho potentsialu zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy cherez tymchasovu okupatsiiu chastyny terytorii Donetskoi ta Luhanskoi oblastei, aneksiiu Respubliky Krym», Osvitnia analityka Ukrainy, № 4, s. 35–46, 2020. (in Ukraine).
Identyfikatsiia i transformatsiia kontentu v systemakh elektronnoho navchannia / I. V. Kyrychenko, H. Yu. Tereshenko, N. O. Shanidze, I. Yu. Shubin. Kharkiv, Ukraina : Kharkiv. nats. un-t radioelektroniky, 2021. (in Ukraine).
Innovatsiini transformatsii v suchasnii osviti: vyklyky, realii, stratehii, na IV Vseukr. vidkryt. nauk.-prakt. onlain-forumi; I. M. Savchenko, V. V. Yemets, Red. Kyiv : Nats. tsentr «Mala akademiia nauk Ukrainy», 2022, 587 s. (in Ukraine).
Informatsiina osvita ta profesiino-komunikatyvni tekhnolohii KhKhI stolittia, na KhII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Odesa : Astroprynt, 2019, 311 s. (in Ukraine).
L. M. Kalinina, Ye. I. Kovalenko, Stratehichne upravlinnia osvitnoiu orhanizatsiieiu. Nizhyn, Ukraina : NDU imeni Mykoly Hoholia, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://lib.iitta.gov.ua/710867/1/KALinina_L_KovalenkoE_Strateg_ne_uprav_nnya_osv_organiz_yu.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
S. Yu. Kislov, «Transformatsii osvitnoho prostoru zakladu v umovakh voiennoho stanu», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Tsyfrovizatsiia osvity: upravlinnia zminamy. Dnipro, 2022, s. 25–31. (in Ukraine).
O. Klymenko, L. Moskalenko, «Transformatsiia osvitnikh praktyk v umovakh kryzy: realii ukrainskoho suspilstva», Sotsiolohichni studii, № 1, s. 14–21, 2020. (in Ukraine).
M. V. Kovbatiuk, V. O. Shevchuk, Kontseptualni zasady transformatsii ekonomichnoi osvity Ukrainy v konteksti intehratsii do svitovoho osvitno-naukovoho prostoru. Kyiv, Ukraina : KVITs, 2021. (in Ukraine).
T. P. Kozar, «Realizatsiia derzhavnoi polityky u sferi osvity yak faktor transformatsii na mistsevomu rivni», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d-ra nauk z derzh. upr. : 25.00.04; Klasych. pryvat. un-t. Zaporizhzhia, 2021. (in Ukraine).
V. Nikitenko, N. Metelenko, V. Voronkova, H. Vasylchuk, Kontseptsiia transformatsii osvitnoi paradyhmy, oriientovanoi na potreby ta osvitu "vprodovzh vsoho zhyttia", Humanities Studies, vyp. 14(91), s. 93–101, 2023. (in Ukraine).
O. V. Kravchuk, «Spivpratsia z batkamy u Novii ukrainskii shkoli – tiahlist tradytsii i novatorstvo», Innovatsiina pedahohika, t. 1, № 54, s. 18–21, 2022. (in Ukraine).
O. Kryvonos, «Suchasni pidkhody do pedahohichnoi diahnostyky v konteksti kontseptsii "Nova ukrainska shkola"», na V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Innovatsiinyi rozvytok vyshchoi osvity: hlobalnyi, yevropeiskyi ta natsionalnyi vymiry zmin. Sumy, 2019, t. 2, s. 167–170. (in Ukraine).
T. V. Kryzhanovskyi, «Nova ukrainska shkola: osoblyvosti suprovodu navchannia dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy», Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, t. , vyp. 76, s. 48–53, 2021. (in Ukraine)
O. A. Kulinich, N. M. Fedorenko, «Teoretychni aspekty formuvannia reitynhovoi vahomosti zakladiv vyshchoi osvity», Naukovi pratsi Nats. un-tu kharch. tekhnolohii, t. 25, № 1, s. 84–93, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://drive.google.com/file/d/1LzflMYqtBXzdw82vop82U54dRZt1aJpQ/view Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
Z. Y. Kunch, Universalnyi slovnyk ukrainskoi movy. Ternopil, Ukraina : Navch. knyha – Bohdan, 2005. (in Ukraine).
N. Kurysh, «Aktualni upravlinski mekhanizmy realizatsii idei kontseptsii "Nova ukrainska shkola"», Osvita. Innovatyka. Praktyka, t. 11, № 7, s. 52–57, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.researchgate.net/publication/374203045_AKTUALNI_UPRAVLINSKI_MEHANIZMI_REALIZACII_IDEJ_KONCEPCII_NOVA_UKRAINSKA_SKOLA Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
O. Lazorko, «Transformatsiia pidkhodiv do osvity doroslykh u suchasnykh umovakh: svitovi trendy ta vyklyky», Psykholohichni perspektyvy, vyp. 34, s. 94–106, 2019. (in Ukraine).
S. V. Lapaienko, «Informatsiinyi suprovid tsyfrovoi transformatsii sfery osvity v suchasnykh umovakh», na V Mizhnar. konf. Aktualni problemy osvitnoho protsesu v konteksti yevropeiskoho vyboru Ukrainy. Kyiv, 2023, s. 177–181. (in Ukraine).
Litopys suchasnoi nauky y osvity Ukrainy: naukovi shkoly, avtorski systemy i kontseptsii; V. H. Kremen, V. I. Luhovyi, O. M. Topuzov, N. H. Nychkalo, P. Yu. Saukh, L. D. Berezivska, L. I. Tkachenko, Yu. A. Sheremeta, Red. Kyiv, Ukraina : Alfa-Vita, 2019. (in Ukraine).
O. E. Lomonosova, Adaptatsiia zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy do transformatsiinykh zmin zovnishnoho seredovyshcha: teoretyko-metodolohichni aspekty. Kherson, Ukraina : Helvetyka, 2020. (in Ukraine).
Na nauk. konf. Osvita ta nauka: transformatsiia, vidpovidalnist, akademichna svoboda. Kyiv : KROK, 2021, 143 s. (in Ukraine).
T. S. Machacha, «Dystantsiine navchannia v mezhakh tekhnolohichnoi osvitnoi haluzi bazovoi serednoi osvity yak osnova transformatsii form navchannia», na Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti. Kyiv, 2021, s. 96–98. (in Ukraine).
N. Melnyk, «Rozbudova systemy otsiniuvannia rezultativ navchannia uchniv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity Novoi ukrainskoi shkoly», Nova pedahohichna dumka, № 2(114), s. 27–31, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://npd.roippo.org.ua/index.php/NPD/article/view/546/486 Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
V. V. Men'shikov, O. P. Ruzha, «Predprinimatel'skij universitet: aktual'nost' sozdaniya, mezhdunarodnyj opyt, situaciya v Latvii»», Ekonomichnyi visnyk un-tu Hryhoriia Skovorody v Pereiaslavi, vyp. 53, s. 23–36, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ue-bulletin.com.ua/web/uploads/pdf/University%20Economic%20Bulletin,%20Vol%2017,%20No%202-23-36,%202022.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
I. V. Myhovych, «Protses internatsionalizatsii ta yoho vplyv na transformatsiiu natsionalnykh system vyshchoi osvity krain Skhidnoi Yevropy kintsia XX – pochatku XXI stolittia», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d-ra ped. Nauk : 13.00.01; DZ «Luhan. nats. un-t im. T. Shevchenka». Starobilsk, 2020. (in Ukraine).
H. F. Moskalyk, D. H. Moskalyk, «Formuvannia zasad profilnoi osvity v umovakh perekhodu na druhyi etap reformy "Nova ukrainska shkola"», na II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Aktualni problemy i perspektyvy innovatsiinoho rozvytku ekonomiky ta tekhniky v umovakh intehratsii Ukrainy v Yevropeiskyi naukovo-vyrobnychyi prostir. Kremenchuk, 2022, s. 90–91. (in Ukraine).
N. H. Nychkalo, Transformatsiia profesiino-tekhnichnoi osvity v Ukraini. Kyiv, Ukraina : Ped. dumka, 2008. (in Ukraine).
N. V. Nikula, «Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu zakladiv zahalnoi serednoi osvity v konteksti vprovadzhennia kontseptsii "Nova ukrainska shkola"», Innovatsiina pedahohika, t. 4, № 22, s. 201–205, 2020. (in Ukraine).
S. Bilokhvoshchenko, M. Kalchuk, S. Makhyna ta in., «Nova ukrainska shkola kriz pryzmu idei Vasylia Sukhomlynskoho: "U kozhnoi shkoly maie buty svoie nepovtorne oblychchia"», Innovatyka u vykhovanni, vyp. 12, s. 259–268, 2020. (in Ukraine).
V. V. Novikov, «Konverhentsiia osvitnikh ta ekonomichnykh transformatsii: bezpekovi vyklyky dlia natsionalnoi ekonomiky v umovakh tsyfrovizatsii», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekon. Nauk : 08.00.03; Sum. derzh. un-t. Sumy, 2021. (in Ukraine).
E. Ohar, «Osvita ta nauka: transformatsiia, vidpovidalnist, akademichna svoboda», na nauk. konf. Osvita ta nauka: transformatsiia, vidpovidalnist, akademichna svoboda. Kyiv, 2021, s. 68–69. (in Ukraine).
Osvita v umovakh reformuvannia: teoriia i praktyka / O. V/ Deineha, I. O. Deineha, R. L. Soichuk, M. A. Yaremovych, Yu. O. Hlinchuk, V. Yu. Akimov, K. O. Zhurba, N. B. Hrytsai, T. V. Yakovyshyna, S. V. Lisova, O. M. Tretiak, O. V. Borovets, O. M. Synchuk; R. L. Soichuk, Red. Rivne, Ukraina : Rivnen. Derzh. humanitar. un-t. O. Zen, 2023. (in Ukraine).
Osvitolohiia: khrestomatiia / V. O. Ohneviuk, S. O. Sysoieva. Kyiv, Ukraina : VP «Edelveis», 2013. (in Ukraine).
Osvitolohiia: fakhova pidhotovka / V. O. Ohneviuk, S. O. Sysoieva, O. O. Drach, K. O. Lynov, L. V. Hoshokova, I. M. Zelisko, Yu. M. Zhukova, M. Yu. Feshchuk, T. H. Kuprii, M. M. Halytska, N. A. Pobirchenko, L. V. Kozak, O. M. Kuzmenko, I. . ryhub; V. O. Ohneviuka, Red. Kyiv, Ukraina : V.P. «Edulveis», 2014. (in Ukraine).
V. F. Palamarchuk, «Transformatsiini protsesy v suchasnii osviti: modeli vyperedzhalnoho rozvytku», na Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti. Kyiv, 2021, s. 104–109. (in Ukraine).
H. A. Poliakova, H. V. Bilokonenko, «Rozvytok osvitnoho seredovyshcha innovatsiino-aktyvnoho universytetu: osoblyvosti ta kryterii», Problemy ekonomiky, № 4, s. 279–293, 2020. (in Ukraine).
«Profilna serednia osvita: kontseptualni zasady dlia Novoi ukrainskoi shkoly» / V. H. Kremen, O. M. Topuzov, O. I. Liashenko, Yu. I. Malovanyi, T. M. Zasiekina, Visnyk NAPN Ukrainy, t. 5, № 2, s. 1–8, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/389 Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
D. Y. Prokhorov, «Napravlenyia vnedrenyia onlain obuchenyia», Fizyko-matematychna osvita, vyp. 3, ch. 1, s. 74–79, 2020. (in Ukraine).
V. P. Purnak, Yu. N. Proniuk, «Innovatsiini pidkhody v derzhavnomu rehuliuvanni sfery sotsializatsii studentskoi molodi: transformatsiia u vykhovnii diialnosti zakladiv osvity v Ukraini», Derzhava ta rehiony. Seriia Derzhavne upravlinnia, № 2, s. 8–13, 2020. (in Ukraine).
Rozvytok innovatsiinoho potentsialu pedahoha v umovakh uprovadzhennia Novoi ukrainskoi shkoly: (z dosvidu trener. roboty z uchyteliamy pochatk. kl.). Odesa; Uman, Ukraina : Sochinskyi M. M., 2023. (in Ukraine).
Rozvytok osvitnikh system v umovakh yevrointehratsiinykh transformatsii, na Mizhnar. nauk.-prakt. konf.; S. Z. Romaniuk, Red. Chernivtsi, 2021, 327 s. (in Ukraine).
Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnoho pedahoha v umovakh osvitnikh transformatsii, na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Hlukhiv, 2021, 215 s. (in Ukraine).
O. Ya. Savchenko, «Pochatkova osvita v konteksti idei Novoi ukrainskoi shkoly», Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, № 36(2), s. 6–11, 2021. (in Ukraine).
V. V. Sahuichenko, Transformatsiia osvity: vyklyky ta ryzyky reformuvannia. Sumy, Ukraina : Univer. knyha, 2020. (in Ukraine).
S. A. Syvohrakova, «Transformatsiia osvitnoho protsesu zakladu zahalnoi serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv», na Obl. nauk.-prakt. konf. Tsyfrovizatsiia osvity: upravlinnia zminamy. Kyiv; Dnipro, 2020, s. 104–107. (in Ukraine).
L. Yu. Sidun, «Rozvytok polikulturnoi osvity u vyshchii shkoli SShA», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. Nauk : 13.00.04; Ternop. nats. ped. un-t im. Volodymyra Hnatiuka. Ternopil, 2021. (in Ukraine).
M. Sliusarevskyi, Hromadska dumka i horyzonty osvity. Kyiv, Ukraina : Talkom, 2024. (in Ukraine).
I. Smyrnova, K. Dovhopolyk, «SMART-kompleks u profesiinii pidhotovtsi suchasnoho vchytelia», Profesiina pedahohika, № 1, s. 58–68, 2021. (in Ukraine).
V. Strelnikov, «Innovatsiini tekhnolohii navchannia v konteksti realizatsii kontseptsii "Nova ukrainska shkola"», na V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Innovatsiinyi rozvytok vyshchoi osvity: hlobalnyi, yevropeiskyi ta natsionalnyi vymiry zmin. Sumy, 2019, t. 1, s. 26–29. (in Ukraine).
H. M. Tereshchenko, V. V. Tkachenko, «Osvitnia reforma NUSh yak skladova intehratsii Ukrainy v Yevropeiskyi osvitnii prostir», Osvitnia analityka Ukrainy, № 4(25), s. 78–90, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/6_Tereshchenko_Tkachenko_425_2023_78-90.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
Tekhnolohii osvity – vid pochatkovoi do vyshchoi, na Rehion. nauk.-ped. dystants. konf.; T. O. Strilkova, Red. Kharkiv : Kolehium, 2021, 79 s. (in Ukraine).
Transformatsiini protsesy u shkilnii osviti krain Yevropeiskoho Soiuzu ta SShA / A. P. Dzhurylo, O. Z. Hlushko, O. I. Lokshyna ta in. Kyiv, Ukraina : TOV «KONVI PRINT», 2018. (in Ukraine).
Transformatsiini protsesy v doshkilnii osviti pershoi polovyny XXI stolittia. Pereiaslav, Ukraina : Dombrovska Ya. M., 2020. (in Ukraine).
O. Fesenko, Ye. Yakymchykas, «Tendentsii reformuvannia Novoi ukrainskoi shkoly v konteksti zaprovadzhennia suchasnykh metodiv ta pidkhodiv v osviti», Acta Paedagogisa Volynienses, № 6, s. 95–100, 2021. (in Ukraine).
O. H. Fidanian, «Transformatsiia osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity mista Kyieva: upravlinnia, orhanizatsiia, uprovadzhennia innovatsii», Innovatsiina pedahohika, t. 1, № 58, s. 178–181, 2023. (in Ukraine).
V. S. Firsov, «Transformatsiia osvity v epokhu zmin», na Obl. nauk.-prakt. konf. Tsyfrovizatsiia osvity: upravlinnia zminamy. Dnipro, 2021, s. 53–56. (in Ukraine).
T. Forostiuk, V. Forostiuk, «Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly v konteksti rozbudovy Novoi ukrainskoi shkoly», Suchasna osvita: stratehii ta tekhnolohii navchannia, s. 356–360, 2022. (in Ukraine).
V. Khomych, «Vektory tsyfrovoi transformatsii osvity Ukrainy», Suchasna osvita: stratehii ta tekhnolohii navchannia, u 2 ch., ch. 2, s. 345–352, 2023. (in Ukraine).
O. I. Khromova, O. V. Mishchenko, K. V. Nikolenko, «Perspektyvy transformatsii ukrainskoi vyshchoi osvity u pisliavoiennyi period», Osvitnii dyskurs, vyp. 41(7/9), s. 47–56, 2022. (in Ukraine).
Tsyfrova transformatsiia vidkrytykh osvitnikh seredovyshch. Kyiv, Ukraina : Yamchynskyi O. V., 2019. (in Ukraine).
Zh. Cherniakova, «Profesiino-pedahohichna pidhotovka vchytelia v konteksti internatsionalizatsii osvitnoho prostoru u Velykii Brytanii», Naukovyi visnyk In-tu prof.-tekh. osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika, № 1, s. 202–209, 2019. (in Ukraine).
V. Chymshyr, «Transformatsiia vyshchoi osvity u dynamichnomu konkurentnomu seredovyshchi», na XI mizhnar. nauk.-prakt. konf. Profesiine stanovlennia osobystosti: problemy i perspektyvy. Khmelnytskyi, 2021, s. 239–240. (in Ukraine).
O. V. Shapoval, «Upravlinnia transformatsiiamy u vyshchii osviti Ukrainy: vyklyky ta mozhlyvosti», Biznes Inform, № 10, s. 184–190, 2023. (in Ukraine).
L. T. Shvydun, L. M. Kulbach, O. M. Vynohradova, «Pochatkova osvita v paradyhmi Novoi ukrainskoi shkoly: zdobutky ta vyklyky chasu», Innovatsiina pedahohika, t. 1, № 61, s. 33–37, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/61/part_1/5.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
M. M. Shevchenko, A. O. Simakhova, «Deiaki aspekty reformuvannia zahalnoi serednoi osvity v Ukraini u konteksti kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly», Osvitnia analityka Ukrainy, № 1, s. 67–79, 2022. (in Ukraine).
O. Shparyk, «Tsyfrova transformatsiia serednoi osvity: spilni stratehichni vektory SShA ta krain YeS», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 3, s. 33–43, 2022. (in Ukraine).
K. Y. Shcherbakova, N. M. Shcherbakova, L. V. Makarenko, «Transformatsiia form i metodiv navchannia u zakladakh vyshchoi osvity: suchasnyi vymir», Naukovi zapysky Nizhynskoho derzh. un-tu im. M. Hoholia. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky, № 2, s. 82–87, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/1868/1/12.pdf Data zvernennia: Serp. 05, 2024. (in Ukraine).
H. O. Oborskyi, O. S. Saveleva, I. I. Stanovska, I. A. Saukh, «Information models and methods of the structural crises consequences overcoming in the educational space», Herald of Advanced Information Technology, т. 3, № 3, с. 185–198, 2020. (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.