Академічна доброчесність в системі цінностей магістрів-правників: юридичний та педагогічний аспекти
Анотація
У статті розглянуто поняття академічної доброчесності та його місце у системі цінностей майбутніх магістрів-правників. За допомогою термінологічного аналізу визначено сутнісні характеристики категорій «доброчесність», «академічна доброчесність». Здійснено огляд законодавства, що регулює відносини учасників освітнього процесу в контексті академічної доброчесності. Наголошено, що академічна доброчесність магістрів-правників є однією з важливих складових діяльнісного компонента ціннісно-смислової компетентності. Зазначено, що формування академічної доброчесності розпочинається в процесі здобуття освіти і відбувається як у юридичному, так і в педагогічному аспектах. Акцентовано, що юридичний аспект полягає у визначенні різних видів порушень академічної доброчесності й встановленні юридичних наслідків за ці порушення. Педагогічний аспект передбачає проведення закладами вищої освіти (ЗВО) просвітницьких заходів серед майбутніх юристів щодо впровадження принципів академічної доброчесності. Здійснено співвідношення педагогічного й юридичного аспектів дотримання норм академічної доброчесності. Наведено і обґрунтовано шість фундаментальних принципів, розроблених Міжнародним центром академічної доброчесності, дотримання яких забезпечує імплементацію академічної доброчесності в освітній процес ЗВО. Підкреслено, що для моніторингу впровадження академічної доброчесності ефективно використовувати онлайн-опитування учасників освітнього процесу. Для цього фахівці ЗВО мають розробляти відповідні анкети. На прикладі Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського розглянуто заходи, за допомогою яких в ЗВО може ефективно здійснюватися імплементація принципів академічної доброчесності: гостьові онлайн-лекції за участю запрошених педагогів; вебінари, під час яких досвідчені фахівці обговорюють зі здобувачами вищої освіти будь-які складні питання, що стосуються проблем дотримання академічної доброчесності; інформаційно-просвітницькі акції для усіх бажаючих, на яких студенти діляться власним досвідом і обмінюються корисною інформацією з питань академічної доброчесності. Обґрунтовано, що постійна популяризація ідей академічної доброчесності серед майбутніх юристів за допомогою належної організації цінніснотворчого освітнього середовища, створює умови для формування високоморального свідомого юриста.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon Ukrainy № 2145-VIII «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukraine).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2017, Lyp. 19). Postanova № 541 «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Natsionalnyi repozytarii akademichnykh tekstiv». [Elektronnyi resurs].
Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/541-2017-%D0%BF#Text (in Ukraine).
Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (2024, Sich. 08). Proiekt Zakonu Ukrainy № 10392 «Pro akademichnu dobrochesnist». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ips.ligazakon.net/document/ji10516a?an=2 (in Ukraine).
T. H. Holovan, «Formuvannia dobrochesnosti yak osnovy profesiinoi povedinky yurysta», Akademichna dobrochesnist, vidkryta nauka ta shtuchnyi intelekt: yak stvoryty dobrochesne osvitnie seredovyshche: zb. ese prohramy pidvyshchennia kvalifikatsii, Lviv-Torun, 18 veres. – 18 zhovt. 2023 r. Lviv, 2023, s. 117–119. (in Ukraine).
O. Shynkaruk, «Sutnist poniattia «akademichna dobrochesnist» v interpretatsii suchasnykh doslidnykiv», Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, t. 2, vyp. 64, s. 376–380, 2023. (in Ukraine).
S. V. Mazurenko, «Aksiolohichnyi vymir poniattia «akademichna dobrochesnist»: vyznachalni chynnyky», Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: yurydychni nauky, t. 34(73), № 3, s. 209–214, 2023. (in Ukraine).
A. V. Hurzhii, V. Yu. Vakuliuk, «Pravove rehuliuvannia akademichnoi dobrochesnosti ta osoblyvosti yii zabezpechennia», na Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Akademichna vidpovidalnist. Kyiv, 2021, s. 27–29. (in Ukraine).
D. Kaznacheieva, V. Kaznacheiev, «Akademichna dobrochesnist yak faktor zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v systemi MVS Ukrainy», Pidhotovka politseiskykh v umovakh reformuvannia systemy MVS Ukrainy. Kharkiv, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://repository.globethics.net/handle/20.500.12424/3965530 Data zvernennia: Lyp. 02, 2024. (in Ukraine).
O. V. Bernatskyi, «Do pytannia etyko-pravovoi pryrody akademichnoi dobrochesnosti v Ukraini», Visnyk Luhanskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav imeni E.O. Didorenka, vyp. 4(92), s. 75–86, 2020. (in Ukraine).
A. Davis, «Academic Integrity in the Time of Contradictions», Cogent Education, vol. 10, iss. 2, pp. 1–15, 2023. [Online]. Available: https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2289307 Application date: July 02, 2024. (in English).
Ye. Sulima, S. Dienizhna, «Akademichna dobrochesnist: etychne ta normatyvno-pravove rehuliuvannia v universytetskomu spivtovarystvi», Universytety i liderstvo, vyp. 2(10), s. 120–141, 2020. (in Ukraine).
Ya. L. Voloshyna, «Dobrochesnist u profesiinii diialnosti yurysta», Analitychno-porivnialne pravoznavstvo, № 6, s. 16–21, 2022. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.06.2 (in Ukraine).
Yu. A. Honcharova, «Akademichna dobrochesnist u pidhotovtsi pravnykiv», Akademichna dobrochesnist: vyklyky suchasnosti: zb. nauk. ese uchasnykiv dystan. etapu nauk. stazhuvannia dlia osvitian. Varshava, Respublika Polshcha, 2022, s. 69–71. (in Ukraine).
T. Fishman (Ed.), The Fundamental Values of Academic Integrity. Second Edition, Clemson Universiry, 2013. [Online]. Available: https://www.chapman.edu/academics/academic-integrity/_files/the-fundamental-values-of-academic-integrity.pdf Application date: July 03, 2024. (in English).
C. James, «Academic Integrity in Legal Education», іn book: T. Bretag (Ed.) Handbook of Academic Integrity, 2016, pp. 1–14). https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_44-1 (in English).
J. Bieliauskaitė, «On the way to professionalism – the promotion of law students’ academic integrity», Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 116, pp. 4229–4234, 2014. (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.