Кваліфікаційний розрив в екосистемі освіти і ринку праці України

Ірина Кучеренко, Олена Юденкова

Анотація


У статті розглядаються питання, що присвячені аналізу та розгляду стратегій подолання кваліфікаційного розриву в екосистемі освіти і ринку праці України. У процесі дослідження встановлено, що ринок праці станом на 2024 р. сформував такі тенденції: скорочення офіційного безробіття; спостерігається нестача кваліфікованої робочої сили на фоні збільшення кількості вакансій; залучення більшої кількості представників вразливих груп на ринку праці (передпенсійного та пенсійного віку, молодь без досвіду роботи, внутрішньо переміщених осіб, ветерани та демобілізовані військовослужбовці), недостатня якість підготовки випускників закладів вищої освіти при входженні в ринок праці та збільшений попит за напрямами профтехосвіти. Розглянуто результати потреб бізнесу в робочій силі на основі аналітичного огляду веб-ресурсів, здійснено аналіз професійної структури вакансій, що підтверджують важливість підготовки фахівців з сучасними кваліфікаційними навичками для ринку праці. Проаналізовано запити ринку праці за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. Доведено необхідність швидкого реагування сучасних закладів вищої освіти на подолання кваліфікаційного розриву. Обґрунтовано значення вищої освіти у забезпеченні відповідності навичок працівників вимогам ринку праці. На основі теоретичного аналізу та емпіричних досліджень авторами встановлено, що кваліфікаційний розрив знаходиться на перетині попиту і пропозицій робочої сили, а подолати цей аспект може цілеспрямована й узгоджена співдіяльність закладів вищої освіти, що здійснюють професійну підготовку фахівців, і роботодавців, котрі мають потребу у висококваліфікованих працівниках. Досліджено стратегії, які можуть бути використані у екосистемі вищої освіти для зменшення кваліфікаційного розриву та підвищення конкурентоспроможності працівників на ринку праці. Проаналізовано тенденції, які є важливими для подолання виявлених кваліфікаційних розривів в умовах воєнної економіки та перспектив повоєнної відбудови. На основі аналізу наведено рекомендації щодо покращення системи вищої освіти та її взаємодії з роботодавцями для забезпечення відповідності освітніх програм потребам ринку праці та подолання кваліфікаційного розриву

Ключові слова


кваліфікаційний розрив (skills gap); кадровий розрив; ринок праці; людський капітал; система вищої освіти; стратегії реформування вищої освіти; прогнозування затребуваних компетентностей; військовий стан; повоєнне відновлення економіки

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

H. Braverman, P. M. Sweezy, and J. B. Foster, «Front Matter», іn Labor and Monopoly Capital: The Degradation of Work in the Twentieth Century. NYU Press, 1998, pp. i–vi. [Online]. Available: https://is.gd/uD89Lw Application date: April 05, 2024.

T. Wagner, The Global Achievement Gap: Why Our Kids Don't Have the Skills They Need for College, Careers, and Citizenship -- and What We Can Do About It. Basic Books, 2014. [Online]. Available: http://surl.li/rdljk Application date: April 05, 2024.

B. Bátiz-Lazo, «The adoption of US-style business education in Mexico, 1945–2005», America Latina en la Historia Economica, vol. 20(1), рр. 158–198, 2013. [Online]. Available: https://is.gd/3UtcKB Application date: April 05, 2024.

Н. Б. Кузнєцова, «Розрив у навичках (skills gap) як глобальна проблема розвитку людського капіталу: сутність, причини виникнення та шляхи подолання», Європейський вектор економічного розвитку, № 2(31), с. 20–34, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/sibnm Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

М. Судаков, та Л. Лісогор, Ринок праці України 2022–2023: стан, тенденції та перспективи. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/oohA17 Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Ситуація на ринку праці та діяльність Державної служби зайнятості. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67 Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Державний центр зайнятості. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.dcz.gov.ua/ Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Work.ua. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.work.ua/ Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Robota.ua. [Електронний ресурс]. Доступно: https://robota.ua/ Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Jobs.ua. [Електронний ресурс]. Доступно: https://jobs.ua/ Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Дослідження ринку праці в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4DloEK Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

А. Каракуц, Робоча сила в Україні: як війна впливає на майбутнє? [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/FHj3O9 Дата звернення: Квіт. 05, 2024.

Кабінет Міністрів України. (2022, Лют. 23). Розпорядження № 286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Y8GIEk

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

H. Braverman, P. M. Sweezy, and J. B. Foster, «Front Matter», іn Labor and Monopoly Capital: The Degradation of Work in the Twentieth Century. NYU Press, 1998, pp. i–vi. [Online]. vailable: https://is.gd/uD89Lw Application date: April 05, 2024. (in English)

T. Wagner, The Global Achievement Gap: Why Our Kids Don't Have the Skills They Need for College, Careers, and Citizenship -- and What We Can Do About It. Basic Books, 2014. [Online]. Available: http://surl.li/rdljk Application date: April 05, 2024. (in English)

B. Bátiz-Lazo, «The adoption of US-style business education in Mexico, 1945–2005», America Latina en la Historia Economica, vol. 20(1), рр. 158–198, 2013. [Online]. Available: https://is.gd/3UtcKB Application date: April 05, 2024. (in English)

N. B. Kuznietsova, «Rozryv u navychkakh (skills gap) yak hlobalna problema rozvytku liudskoho kapitalu: sutnist, prychyny vynyknennia ta shliakhy podolannia», Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku, № 2(31), s. 20–34, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://surl.li/sibnm Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

M. Sudakov, ta L. Lisohor, Rynok pratsi Ukrainy 2022–2023: stan, tendentsii ta perspektyvy. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/oohA17 Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Sytuatsiia na rynku pratsi ta diialnist Derzhavnoi sluzhby zainiatosti. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.dcz.gov.ua/analitics/67 Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Derzhavnyi tsentr zainiatosti. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.dcz.gov.ua/ Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Work.ua. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.work.ua/ Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Robota.ua. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://robota.ua/ Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Jobs.ua. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://jobs.ua/ Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Doslidzhennia rynku pratsi v Ukraini. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/4DloEK Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

A. Karakuts, Robocha syla v Ukraini: yak viina vplyvaie na maibutnie? [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/FHj3O9 Data zvernennia: Kvit. 05, 2024. (in Ukraine)

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022, Liut. 23). Rozporiadzhennia № 286-r «Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/Y8GIEk (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.