Інноваційна компетентність керівників закладів у контексті інноваційних проєктів щодо реформування загальної середньої освіти

Надія Любченко

Анотація


У статті обґрунтовується актуальність дослідження змісту інноваційної діяльності та інноваційної компетентності керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти на основі аналізу нормативно-правових та фахових джерел. Висвітлено положення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року щодо людського капіталу як основи української інноваційної конкурентоспроможності. Розкриваються погляди сучасних науковців щодо історії виникнення та змін у трактуванні сутності поняття «інновація», феномену інновації, інноваційного суспільства в соціально-філософському дискурсі та змісту інноваційної діяльності. Проаналізовано нормативно-правові акти та підходи дослідників до визначення сутності понять «інновації», «інноваційність», «інноваційна діяльність», «інноваційний проєкт», «інноваційна діяльність у сфері освіти», «освітні інновації». Питання інноваційної компетентності керівника закладу загальної середньої освіти розглянуто в контексті правових, економічних та організаційних засад державного регулювання інноваційної діяльності в Україні на основі аналізу нормативно-правових актів та наукових джерел. Визначено характеристики колективного авторського освітнього проєкту «Науково-практичні студії «Методологія та практика професійного розвитку сучасного менеджера освіти» у системі післядипломної освіти керівників (директорів) закладів загальної середньої освіти в контексті державного професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти. Описано можливі ефекти інноваційної діяльності із застосування проєктної технології в освітньому проєкті. Наголошено на необхідності комплексного, системного вивчення феномену новаторства в освіті, добору ознак класифікації і подальшого узагальнення змісту досліджень щодо новаторського руху та систематизації отриманих результатів

Ключові слова


реформування загальної середньої освіти України; керівник (директор) закладу загальної середньої освіти; Концепція «Нова українська школа»; інноваційна діяльність; освітні інновації; інноваційна діяльність у сфері освіти; новаторство; професійний стандарт

Повний текст:

PDF

Посилання


С. М. Ілляшенко, Інноваційний менеджмент. Суми, Україна : ВТД – Університетська книга, 2010.

Н. М. Буняк, Інноваційний менеджмент. Луцьк, Україна : Волин. нац. ун-т імені Лесі Українки, 2022.

Кабінет Міністрів України. (2019, Лип. 10). Розпорядження № 526-р «Про схвалення Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-%D1%80#Text

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/988-2016-%D1%80#Text

Міністерство економіки України. (2021, Верес. 17). Наказ № 568-21 «Про затвердження професійного стандарту "Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf

М. Кириченко, Т. Сорочан, Л. Карташова, «Цифрова екосистема «Український відкритий університет післядипломної освіти»: модель 6.0», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 25(54), с. 105–130, 2023. https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-25(54)-105-130

Н. В. Любченко, Кластерний підхід в управлінні професійним розвитком керівника закладу загальної середньої освіти. Київ, Україна : НАПН України, ДЗВО «Ун-т менедж. освіти», 2023.

Н. В. Любченко, «Проєкт "Професійний кластер керівника (директора) закладу загальної середньої освіти" у контексті реалізації концепції Нової української школи», Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», вип. 24(53), с. 101–122, 2023. https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-24(53)-101-122

Н. В. Любченко, Н. І. Білик, Н. А. Мельник, «Координаційний центр розвитку шкіл новаторства України: реалії та перспективи діяльності в умовах післядипломної освіти», Імідж сучасного педагога, № 5(212), с. 13–29, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/736794/ Дата звернення: Листоп. 12, 2023.

В. Л. Чуйко, Феномен інновації та його дослідження. [Електронний ресурс]. Доступно: http://philsci.univ.kiev.ua/biblio/PhN/6-ch.htm Дата звернення: Листоп. 12, 2023.

Г. П. Клімова, «Феномен інноваційного суспільства в соціально-філософському дискурсі», на інтернет-конф. Конституційні засади розвитку інноваційного суспільства. Харків : НДІ ПЗІР НАПрН України, 2021, с. 35–41. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2021/Conf_25.06.21/Conf_25.06.21_8.pdf Дата звернення: Листоп. 12, 2023.

Верховна Рада України. (2002, Лип. 04). Закон України № 40-IV «Про інноваційну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text

Верховна Рада України ухвалила держбюджет на 2024 рік: фінансування на освіту збільшено. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/verhovna-rada-ukrayini-uhvalila-derzhbyudzhet-na-2024-rik-finansuvannya-na-osvitu-zbilsheno#:~:text=%

Т. М. Засєкіна, «Інноваційність» у Енциклопедія освіти НАПН України; 2-ге вид. допов. та перероб. Київ, Україна : Юрінком Інтер, 2021, с. 400.

Міністерство освіти і науки України. (2023, Трав. 12). Наказ № 552 «Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text

«Студія», у Онлайн-словник української мови. [Електронний ресурс]. Доступно: https://slova.com.ua/word/%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D1%96%D1%8F Дата звернення: Листоп. 12, 2023.

О. Я. Савченко, Дидактика початкової школи. Київ, Україна : Генеза, 2002.

Н. Г. Ничкало, «Педевтологічні пошуки в педагогічній науці», Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки, вип. 1(33), с. 16–21, 2011.

Н. Дічек, «До питання теоретичного узагальнення феномену педагогічного новаторства (ретроспективний вимір)», Історико-педагогічний альманах, вип. 2, с. 4–42, 2009.

Науково-практичні студії «Новаторство та традиції: сучасний зміст і стратегії у післядипломній освіті» відбулися за програмою ХV Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті». [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/news/naukovo-praktichni-studiji-novatorstvo-ta-tradiciji-suchasnij-zmist-i-strateghiji-u-pisljadiplomnij-osviti-vidbulisja-za-proghramoju-khvmizhnarodnoji-vistavki-innovatika-v-suchasnij-osviti Дата звернення: Листоп. 12, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.