Розвиток комунікативних навичок майбутніх стоматологів інтерактивними методами

Валерія Захарова

Анотація


Стаття містить результати дослідження проблеми розвитку комунікативних навичок майбутніх стоматологів на заняття з англійської мови інтерактивними методами навчання. Схарактеризовано уявлення науковців щодо природи комунікативних навичок майбутніх стоматологів, які розглянуто як здатність вступати, підтримувати контакт із пацієнтами, їх близькими, вести опитування, обстеження, надавати рекомендації, керувати процесом лікування. Визначено типи комунікативних навичок, якими мають оволодіти майбутні стоматологи задля ефективного виконання професійної діяльності: розуміння запитів пацієнта в інтерперсональному спілкуванні; вільне говоріння іноземними мовами; комунікативна взаємодія за моделлю «лікар-пацієнт». Представлено погляди дослідників щодо розвитку комунікативних навичок майбутніх медиків, у тому числі майбутніх стоматологів: моделювання спілкування в наближених до реальності умов професійної діяльності; застосування особистісно орієнтованого підходу до навчання; використання інтерактивних методів у навчальній і позанавчальній діяльності (рольові, ділові ігри, кейс-метод, метод проєктів, робота в групах, дискусії, майстер-класи, проблемний метод, участь із доповідями в конференціях, дискусійних клубах, волонтерських, благодійних акціях). Уточнено зміст інтерактивних методів навчання як способів, прийомів організації освітнього процесу, що ґрунтуються на багатосторонній комунікації, конструюванні знань, застосуванні зворотнього зв’язку, активності, засадах суб’єкт-суб’єктних відносин. Виокремлено класифікацію інтерактивних методів навчання: методи кооперативного навчання; методи колективно-групового навчання; методи ситуативного моделювання; методи опрацювання дискусійних питань. Презентовано приклади використання інтерактивних методів навчання (метод «займи позицію», ситуаційна гра, метод «карусель») на заняттях із англійської мови здобувачів вищої освіти медичної галузі спеціальності 221 «Стоматологія». Визначено особливості впливу інтерактивних методів навчання на заняттях із англійської мови на розвиток комунікативних навичок майбутніх стоматологів

Ключові слова


комунікація; комунікативні навички; інтерактивні методи навчання; майбутні стоматологи; метод «займи позицію»; метод «карусель»

Повний текст:

PDF

Посилання


К. Галацин, А. Хом’як, Інтерактивні технології формування комунікативної культури майбутніх фахівців у процесі вивчення англійської мови. Луцьк, Україна : Вежа-Друк, 2019.

В. Б. Дубинка, Методична розробка. Впровадження інтерактивних методів навчання на заняттях з англійської мови з теми «Комунікаційні технології. Сучасні засоби комунікації». Дніпро, Україна : ДДТЕІТ, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/TvWWeW Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

І. П. Тригуб, Л. В. Власенко, «Комунікативні навички та вміння для ефективного вивчення англійської мови самостійно», Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, вип. 40(2), с. 137–140, 2019.

Я. Кульбашна, В. Захарова, «Значення іншомовної комунікативної компетентності майбутнього лікаря та етапи її формування», Педагогічний процес: теорія і практика, № 1/2(60/61), с. 139–145, 2018.

М. Пентилюк, Словник-довідник з української лінгводидактики. Київ, Україна : Ленвіт, 2003.

О. О. Сас, «Педагогічні умови формування комунікативних умінь і навичок майбутніх вихователів на семінарсько-практичних заняттях із дошкільної лінгводидактики», Народна освіта, № 2(23), 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2414 Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

О. Г. Стахів, О. І. Явнюк, В. В. Волощук, Основи менеджменту; М. Г. Бойко, Ред. Івано-Франківськ, Україна : «Лілея-НВ», 2015.

Ю. Бистрова, «Інноваційні методи навчання у вищій школі України», Право та інноваційне суспільство, № 1(4), с. 27–33, 2015.

Г. К. Волкова, «Формування англомовної професійної компетенції як основи професіоналізму сучасного стоматолога», на Міжнар. наук.-практ. конф. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи. Полтава, 2018, с. 29–33.

Є. М. Воронова, «Розвиток навичок комунікативної компетенції студентів технічних ВНЗ на основі проектної методики», на Міжвуз. наук.-практ. семінарі Комунікативна спрямованість вивчення мовних дисциплін у вищих навчальних закладах. Харків, 2015, с. 17–19.

Ю. Г. Коленко, О. В. Ліновицька, Г. Д. Манулова, «Комунікативна компетентність майбутніх лікарів-стоматологів як необхідна складова оптимізації системи надання стоматологічних послуг», Сучасна стоматологія, № 5, с. 110–112, 2019.

К. В. Орду, «Формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх сімейних лікарів у професійній підготовці», дис. д-ра філос. Одеса, 2021.

Уроки з підприємницьким тлом; Е. Бобінська, Р. Шиян, М. Товкало, Ред. Варшава, Польща : Сова, 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Ni6Zrq Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

О. І. Пометун, Л. М. Пироженко, Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ, Україна : Вид-во А.С.К., 2004.

О. Л. Пишко, «Інтерактивні методи навчання як спосіб розвитку творчих здібностей учнів на уроках історії та правознавства», Народна освіта, № 1(22), 2014. [Електронний ресурс]. Доступно: https://numl.org/OsS Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

Н. Б. Галіяш, Н. В. Петренко, Н. А. Бількевич, Комунікативні навички в медицині. Тернопіль, Україна : Укрмедкнига, 2019.

О. П. Садовнікова, С. В. Цінько, «Використання творів дитячої літератури у формуванні комунікативно-мовленнєвих умінь старшокласників», Актуальні проблеми слов’янської філології, вип. 21, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://numl.org/OsT Дата звернення: Жовт. 16, 2023.

Міністерство освіти і науки України. (2019, Черв. 24). Наказ № 879, «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю "Стоматологія" для другого (магістерського) рівня вищої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://numl.org/OsU

Л. О. Голубнич, «Важливість формування комунікативної компетенції у студентів немовних ВНЗ», на Міжвуз. наук.-практ. семінарі Комунікативна спрямованість вивчення мовних дисциплін у вищих навчальних закладах. Харків, 2015, с. 25–27.

С. В. Шуть, Ю. М. Казаков, Т. А. Трибрат, «Інтерактивні методи в навчанні сімейного лікаря на додипломному етапі», на Всеукр. навч.-наук. конф. з міжнар. участю Сучасна медична освіта: методологія, теорія, практика. Полтава, 2020, с. 268–269.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.