Спадщина Марії Гжегожевської в моделях спеціалізованої освіти, як шлях до формування наукової компетентності здобувача освіти

Оксана Дубініна, Тетяна Бурлаєнко

Анотація


У статті обговорюються концептуальні положення та базові засади педагогічної системи Марії Гжегожевської, які є надзвичайно актуальними в умовах сьогодення. Вивчено український та зарубіжний досвід реалізації моделей спеціалізованої освіти наукового спрямування. Зроблено висновки про те, що реалізуючи Стандарт спеціалізованої освіти наукового спрямування набуває актуальності розроблення програм спеціалізованої освіти наукового спрямування у процесі реалізації яких ефективним є застосовування таких едукаційних моделей: Модель «Крок за кроком», Авторська модель Миколи Гузика, Освітня система «АЗІМУТ», Рекреаційна модель, Модель «Росток». Вивчаючи досвід Республіки Польща встановлено, що реалізація спеціалізованої освіти наукового спрямування відбувається на базі закладів загальної середньої освіти та регламентується загальними положеннями і компетенціями, які окреслено в основних навчальних програмах. У процесі застосування навчальних програм спеціалізованої освіти наукового спрямування визначено та обґрунтовано едукаційні моделі, які будуть сприяти якісному формуванню дослідницької компетентності здобувачів освіти. Серед таких моделей виділено: модель Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, Metoda Paula Dennisona (Kinezjologia Edukacyjna), Pedagogika Zabawy, Drama, модель Carla Orffa, модель Rudolfa Labana, модель Kniessów, модель Dobrego модель Startu M. Bogdanowicz, модель Doroty Dziamskiej, модель багатосторонього розвитку Wincenty Okoń

Ключові слова


компетентність; наукова компетентність; здобувач освіти; спеціалізована освіта; едукаційна модель

Повний текст:

PDF

Посилання


М. Grzegorzewska, «Z notatek o nauczycielu wychowawcy», Szkoła Specjalna, nr 3, 1957.

M. Grzegorzewska, Listy do młodego nauczyciela; cykl I–III. Warszawa, Polska, 1996.

M. Grzegorzewska, «Przemówienie na zakończenie roku akademickiego 1965/1966 wygłoszone 24.VI.1966 w Instytucie Pedagogiki Specjalnej», Szkoła Specjalna, nr 3, 1967.

Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Z. Szaroty i F. Szloska, Red. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji – РІВ w Radomiu, 2013.

Krystyna Chałas, Oksana Dubinina, Tetiana Burlaienko, Tetiana Kravchynska, «Information Technology of Education in the Light of Vincent Ocon’s Theory of Multi Sided Personality Learning», International Journal of Computer Science and Network Security, vol. 22, No. 9, р. 657–665, 2022. [Online]. Available: http://ijcsns.org/07_book/2022_25.htm Application date: October 29, 2023

Е. Żabczyńska (red.), Maria Grzegorzewska pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych. Warszawa, Polska, 1985.

Вища освіта. Інформаційно-аналітичний портал. [Електронний ресурс]. Доступно: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/110-zakon-ukrayiny-pro-osvitu Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

Верховна Рада України. (2021, Груд. 10). Проєкт Закону «Про основні засади формування та реалізації пріоритетних напрямів наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73410

Проєкт освітньої програми для закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, І. А. Сліпухіна, Л. В. Горбань. Київ : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2021.

Міністерство освіти і науки України. (2019, Жовт. 09). Наказ № 1303 «Про затвердження Стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-specializovanoyi-osviti-naukovogo-spryamuvannya


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.