Законодавче врегулювання участі суспільних (громадських) організацій у державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти

Борис Чижевський

Анотація


У статті узагальнено й окреслено законодавчі вимоги та положення стосовно участі суспільних(громадських) організацій у державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії. Учнівська молодь є рушійною силою, що займає центральне місце в розвитку закладів загальної середньої освіти, місцевого середовища, соціального суспільства, демократичної держави. Тому її необхідно як найактивніше залучати до діяльності органів самоврядування школи, участі в роботі осередків, підрозділів науково-освітніх, культурних, спортивно-оздоровчих, суспільних(громадських) організацій. Для того, щоб виховання учнівської молоді відбувалося відповідно до демократичних суспільних процесів доцільно на основі діючого законодавства реально забезпечити дієвість провідної ролі дітей та учнів – нашого майбутнього, як у закладі загальної середньої освіти зокрема, так і у демократичному суспільстві в цілому, врахування їхніх життєвих принципів та пріоритетів, що є основою формування у них класичних ортодоксальних духовно-моральних цінностей, спрямованості та змісту життєстійкості, життєдіяльності, життєтворчості молодої людини – творчої обдарованої особистості, оволодіння навиками управлінської діяльності, участі у суспільному житті та визначення свого місця і ролі у будівництві та розвитку демократичної держави Україна. У напрямах здобуття наукових знань, посилення національно-патріотичного виховання учнівської молоді керівникам закладів загальної середньої освіти, педагогічним працівникам доцільно активніше залучати осередки молодіжних інститутів соціального суспільства відповідного спрямування, Малої академії наук України до реалізації на місцях цікавих для дітей та учнів конкретних заходів; істотно збільшити участь дітей та учнів в плануванні та реалізації таких заходів; сприяти участі дітей та учнів у місцевих, районних, обласних, всеукраїнських змаганнях, конкурсах, олімпіадах, семінарах-тренінгах. Саме на такий державницько-демократичний підхід зорієнтоване законодавство України в частині участі суспільних(громадських) організацій в державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії. З політичної, соціальної, економічної та юридичної точок зору законодавчі вимоги стосовно участі суспільних(громадських) організацій в державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії базуються на основі Конституції України, законодавства та нормативно-правових актів. Особливо актуальною зазначена проблема є в умовах децентралізації, територіально-адміністративної реформи та дерегуляції. Децентралізація розглядається як законодавчо закріплена передача на місцевий рівень, у тому числі і на рівень закладів загальної середньої освіти відповідних прав, посильних повноважень, свобод, зобов’язань переданих державою та підкріплених коштами, кадрами, ресурсами та відповідальністю. Участь дітей та учнів у державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти, місцевої спільноти, району, області, держави – це глобальна ідея демократичної держави, яка має бути підкріплена відповідним гарантованим фінансуванням, щоб діти та учні могли розвиватися на місцях – там де вони народилися, там де вони живуть, там де вони хочуть жити, тобто у відповідному природному, духовному, соціальному, культурному, етнічному, економічному, інформаційному середовищі. У запропонованій роботі розглядається рівень, системність, всебічність та спрямованість законодавчих вимог стосовно участі суспільних (громадських) організацій у державно-громадському управлінні закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії в контексті норм, положень Конституції України, законів України, «Про основні засади молодіжної політики», «Про громадські об’єднання», «Про визнання пластового руху та особливості державної підтримки пластового, скаутського руху», «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності», «Про соціальний діалог в Україні», «Про колективні договори і угоди», «Конвенції про права дитини», «Переглянутої Європейської Хартії про участь молоді в місцевому та регіональному житті», які доповнюють та корелюються із законами України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту».

Ключові слова


Конституція України (Основний Закон); законодавство; суспільні(громадські) організації; державно-громадське управління; партнерство; взаємодія; співпраця; діалог; соціальне суспільство; демократична держава

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Верховна Рада України. (2009, Квіт. 16). Закон № 1275-VI «Про асоціації органів місцевого самоврядування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1275-17#Text

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Верховна Рада України. (2005, Січ. 13). Закон № 2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2342-15#Text

Верховна Рада України. (2018, Лип. 03). Закон № 2485-VIII «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Фінляндської Республіки про реалізацію проекту “Фінська підтримка реформи української школи”». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2485-19#Text

Верховна Рада України. (2005, Груд. 21). Закон № 3255-IV «Про ратифікацію Кредитної угоди (Проект “Рівний доступ до якісної освіти в Україні”) між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3255-15#Text

Верховна Рада України. (2015, Листоп. 26). Закон № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text

Верховна Рада України. (2019, Квіт. 27). Закон № 1414-IX «Про основні засади молодіжної політики». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text

Верховна Рада України. (2012, Берез. 25). Закон № 4572-VI «Про громадські об’єднання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17#Text

Верховна Рада України. (2019, Груд. 17). Закон № 385-IX «Про визнання пластового руху та особливості державної підтримки пластового, скаутського руху». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/385-20#Text

Верховна Рада України. (1999, Верес. 15). Закон № 1045-XIV «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1045-14#Text

Верховна Рада України. (2010, Груд. 23). Закон № 2862-VI «Про соціальний діалог в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2862-17#Text

Верховна Рада України. (1993, Лип. 01). Закон № 3356-XII «Про колективні договори і угоди». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3356-12#Text

Верховна Рада України. (1991, Верес. 27). Генеральна асамблея ООН документ 995_021 від 20 листопада 1989 року «Конвенція про права дитини». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text

Переглянута Європейська Хартія про участь молоді в місцевому та регіональному житті. [Електронний ресурс]. Доступно: https://rm.coe.int/168071b58f

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента України № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Кабінет Міністрів України. (1993, Листоп. 03). Постанова № 896 «Про державну національну програму “Освіта” (“Україна XXI століття”)». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text

Кабінет Міністрів України. (2018, Жовт. 17). Постанова № 845 «Деякі питання дитячо-юнацького військово-патріотичного виховання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/845-2018-%D0%BF#Text

Кабінет Міністрів України. (2016, Груд. 14). Розпорядження № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text

Міністерство освіти і науки України. (2006, Лют. 09). Наказ № 90 «Про затвердження Положення про малу академію наук учнівської молоді». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0172-06#Text

Дж. Бейлі, Школа скаутингу. Все, що треба знати для пригод просто неба. Львів, Україна: Вид-во Старого Лева, 2022.

Л. Березовська, Х. Колодчак, «Соціалізація учнівської молоді в діяльності молодіжних і дитячих громадських організацій», Освітній простір України, вип. 16, с. 137–143, 2019.

В. Є. Берека, Н. М. Орловська, Ідеї козацької педагогіки: сучасний педагогічний дискурс. Кам’янець-Подільський, Україна: Вид. ПП Зволейко Д. Г., 2019.

В. Є. Берека, І. М. Шоробура, Козаком я мрію бути. Кам’янець-Подільський, Україна: Абетка, 2004.

І. Д. Бех, Особистісно зорієнтоване виховання. Київ, Україна: ІЗМН, 1998.

В. І. Вернадський, Вибрані праці. Київ, Україна: Вид-во «Наукова думка», 2005.

Козацька педагогіка і навчально-виховний процес у закладах освіти / уклад.: В. Є. Берека, І. К. Гіджеліцький, Н. М. Орловська. Кам’янець-Подільський, Україна: Вид. ПП Зволейко Д. Г., 2017.

В. В. Гейтенко, В. М. Пристинський, Т. М. Пристинська, Педагогічний супровід підлітків старшого шкільного віку у середовищі асоціальних й антисоціальних неформальних молодіжних організацій. Слов’янськ, Україна: Вид-во Б. І. Маторіна, 2019.

В. В. Гейтенко, «Педагогічний супровід соціалізації старшокласників у середовищі неформальних молодіжних організацій», автореф. дис. канд. наук; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Донбас. держ. пед. ун-т». Слов’янськ, 2019.

Г. В. Іванова, «Добро починається з тебе: організація волонтерської діяльності в учнівському середовищі», на VII обл. наук.-практ. конф. Досягнення та виклики національно-патріотичного виховання в регіоні. Вінниця, 2021, т. 1, с. 221–227.

Ю. В. Ївженко, Формування у студентської молоді почуття громадянськості в процесі діяльності молодіжних громадських організацій. Київ, Україна: Четверта хвиля, 2019.

«Ціннісні орієнтації сучасної української молоді», Інформаційно-аналітичні матеріали до парламентських слухань. Переяслав-Хмельницький: ПП «СКД», 2016.

Л. В. Канішевська, С. Д. Булавенко, «Учнівське самоврядування як засіб формування соціальної активності особистості», Педагогічний альманах. Херсон, вип. 40, с. 19–25, 2018.

Ю. Коваль, «Роль шкільного самоврядування у формуванні громадсько-активної школи», на Міжнар. наук. конф. студентів, аспірантів, докторантів і молодих вчених Соціологія у (пост)сучасності: XIX. Харків, 2021, с. 54–55.

О. Кривонос, «Виховання демократичних цінностей школярів через учнівське самоврядування», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 10(94), с. 151–160, 2019.

О. Ф. Леськів, І. С. Конопльова, «Громадянська освіта – важлива складова ефективної активності учнівського самоврядування», на II Всеукр. наук.-практ. конф. Педагогічна наука і освіта у сучасному вимірі: проблеми і перспективи розвитку. Одеса, 2020, с. 295–297.

«Права дитини в Україні: забезпечення, дотримання, захист», на Парламентських слуханнях; Державна установа «Інститут економіки та прогнозування НАН України» від 30 вересня 2016 р. № 135-13/507.

Є. Панченко, «Розвиток лідерських якостей засобами скаутського руху в міжвоєнний період у США (20–40-і рр. XX ст.)», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 8, с. 3–13, 2018.

Н. В. Перепелиця, Формування новацій у позашкільній неформальній освіті дітей та учнівської молоді: організація еколого-натуралістичної творчості. Суми, Україна: Нота Бене, 2018.

Пласт: Унікальна історія українського скаутського руху / О. Субтельний, О. Джулинський, Т. Джулинська та О. Закидальська. Торонто, Канада: Пласт. вид-во, 2019, XXII.

«Пластунам і скаутам сприятимуть усі і всюди», Голос України, 26 листоп. № 226, с. 2, 2019.

І. Попченко, «Скаутинг як інструмент формування громадянської свідомості української молоді», Драгомановські історичні студії: зб. наук. праць молодих істориків. Київ; Ніжин, вип. 5(9), с. 387–389, 2020.

Права дитини в Україні: забезпечення, дотримання, захист: на Парламентських слуханнях у Верховній Раді України 12 жовт. 2016 р.; Верховна Рада України, Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму. Київ, Україна: Парлам. вид-во, 2017. (Серія «Парламентські слухання»).

«Інститут сім’ї в Україні: стан, проблеми та шляхи їх вирішення», Парламентські слухання. Київ: Парламентське вид-во, 2012.

С. В. Сапіга, «Розвиток особистісного потенціалу підлітків у скаутських громадських об’єднаннях», автореф. дис. канд. наук; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2018.

С. Сапіга, «Соціально-педагогічні умови розвитку особистісного потенціалу підлітків у скаутських громадських об’єднаннях», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 10, с. 44–55, 2017.

«Сільська молодь: стан, проблеми та шляхи їх вирішення», на Щорічній доповіді Президентові України, Верховній Раді України про становище молоді в Україні (за підсумками 2004 р.) / Т. В. Безулік, А. І. Білий, Є. І. Бородін та ін., Ю. О. Павленко та ін. Ред. Київ, Україна: Гопак, 2005.

«Сімейна політика України – цілі та завдання», на Парламентських слуханнях у Верховній Раді України; Верховна Рада України, Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму. Київ, Україна: Парлам. вид.-во, 2015.

М. Г. Стельмахович, Українська народна педагогіка. Київ, Україна: ІЗМН, 1997.

М. В. Федоруц, «Учнівське самоврядування як вагомий чинник формування соціальної компетентності сучасних старшокласників», Педагогічний альманах. Херсон, вип. 41, с. 22–29, 2019.

«Формування здорового способу життя молоді: стан, проблеми та перспективи», на Щорічній доповіді Президентові України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України про становище молоді в Україні (за підсумками 2002 р.). Київ: Держ. ін-т проблем сім’ї та молоді, 2003.

«Формування та реалізація державної молодіжної політики в Україні в умовах децентралізації», на Парламентських слуханнях у Верховній Раді України; Верховна Рада України, Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму. Київ: Парлам. вид-во, 2017. (Серія «Парламентські слухання»).

К. С. Червоненко, «Формування готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді», автореф. дис. канд. наук; М-во освіти і науки України, Мелітоп. держ. пед. ун-т ім. Б. Хмельницького. Мелітополь, 2019.

Ю. Юзич, «Чому Пласт? 30 травня 2019 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт "Про державне визнання і підтримку Пласту – Національної скаутської організації України"», Дзеркало тижня, 13 лип., № 27, с. 11, 2019.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.