Лінгвістична компетентність – запорука розвитку «Soft skills» майбутніх медиків

Валентина Кушнір, Ія Камінська, Марина Старченко

Анотація


Статтю присвячено проблемі «м’яких» навичок (soft skills) майбутніх медиків, у вирішенні якої важливу роль відіграє лінгвістична компетентність здобувачів вищої освіти. Презентовано погляди науковців щодо визначення, класифікації, особливостей розвитку групи навичок soft skills студентів. Групу навичок soft skills майбутніх фахівців розглянуто як інтегральну якість, що включає взаємообумовлені компетентності (особистісну, професійну, культурну, комунікативну, інформаційну, лідерську), сприяє особистісно-професійному розвитку, ефективній соціальній взаємодії. До класифікації м’яких навичок майбутніх фахівців належать: комунікативні, управлінські, лідерські, соціальні, ментальні, організаційні, особистісні навички. Визначено основні наукові підходи щодо характеристики лінгвістичної компетентності майбутніх фахівців (компетентнісний, аксіологічний, системний, діяльнісний, культурологічний, комунікативний). З’ясовано, що лінгвістична компетентність майбутніх медиків виступає як інтегративна якість особистості майбутніх фахівців медичної галузі, яка містить сукупність лінгвістичних знань, умінь, навичок, ціннісних орієнтацій, мотивів, емоційно-вольових процесів професійно-особистісної комунікації, спрямованої на ефективне здійснення професійної діяльності. До складу лінгвістичної компетентності майбутніх медиків належать такі складники: лінгвістична обізнаність, лінгвістична діяльність, лінгвістична цінність, емоційна усталеність, професійна конкурентоздатність. Представлено особливості професійної діяльності медиків крізь призму застосування здатності до комунікації, яка є однією із навичок групи soft skills, де ключову роль відіграє лінгвістична компетентність. Наведено аргументи, що лінгвістична компетентність є невід’ємним елементом у розвитку soft skills майбутніх медиків.

Ключові слова


професійна компетентність; комунікативна компетентність; soft skills; лінгвістична компетентність майбутніх медиків; лінгвістична обізнаність; лінгвістична діяльність; лінгвістична цінність; емоційна усталеність; професійна конкурентоздатність.

Повний текст:

PDF

Посилання


К. О. Коваль, «Розвиток «soft skills» у студентів – один з чинників для їх працевлаштування», Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 2, с. 162–167, 2015.

К. П. Хоменко, «Формування професійної компетентності майбутніх лікарів», Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Григорія Сковороди, т. 2, вип. 36(62), с. 321–330, 2015.

О. Делія, «Особистість керівника як чинник ефективного управління», Економічний аналіз, т. 11(2), с. 187–189, 2012.

О. С. Казачінер, «Hard skills» та «soft skills» інклюзивно компетентного вчителя іноземної мови», Інноваційна педагогіка, т. 1, с. 153–156, 2019.

М. Robles, «Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace», Business Communication Quarterly, № 75(4), р. 453–465, 2012.

І. А. Чухно, «Формування soft skills як складова якісної підготовки студентів медичних ЗВО в сучасних умовах», на Міжнар. наук.-прак. конф. Topical issues of modern science, society and education. Харків, 2021, с. 613–619.

Л. В. Гребінник, «Мовна практика за кордоном як один із шляхів формування soft skills у сучасного фахівця, на міжвуз. наук.-метод. семінарі Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті. Київ, 2020, с. 21–25.

О. Г. Шестель, О. А. Старинець, А. М. Данилюк, «Інноваційні підходи до формування «soft skills» у професійній діяльності фахівців сфери послуг», Інновації та технології в сфері послуг і харчування, № 1/2(3/4), с. 102–109, 2021.

Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок, Програма з англійської мови для професійного спілкування. Київ, Україна, 2005.

В. Левченко, Р.-Ю. Перхач, «Медична термінологія як об’єкт лінгвістичного дослідження», Молодий вчений, № 9(97), с. 115–18, 2021.

В. В. Ряднова, Н. М. Безега, І. М. Безкоровайна, «Формування й розвиток "Soft skills" у студентів медичних закладів вищої освіти як важлива складова їх успішної самореалізації», на навч.-наук. конф. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти. Полтава, 2021, с. 223–224.

Ю. К. Картава, «Лінгвістична компетентність як важлива складова професіоналізму вчителя-філолога», на Міжнар. інтернет-конф. Україна наукова. Київ, 2011, с. 28–30.

І. Е. Сніховська, «Лінгвістична компетенція як фактор мовної гри», Вісник Житомирського держ. пед. ун-ту, № 8, с. 159–161, 2001.

Н. Коляда, О. Кравченко, «Практичний досвід формування «Soft skills» в умовах закладу вищої освіти», Актуальні питання гуманітарних наук, т. 3, вип. 27, с. 137–145, 2020.

В. С. Кушнір, «Критеріально-орієнтоване оцінювання сформованості професійно орієнтованої лінгвістичної компетентності майбутніх медиків», автореф. дис. канд. наук. Київ, 2016.

Oxford Learner`s Dictionary. [Online]. Available: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/soft-skills Дата звернення: Квіт. 02, 2023.

В. І. Доротюк, В. В. Рогоза, Обираємо професії типу «людина-людина», «людина-знакова система», «людина-художній образ». Київ, Україна, 2019.

С. Є. Бухальська, «Компетентнісний підхід. Теоретичний аналіз ключових дефініцій вищої медичної освіти», Нова педагогічна думка, № 2, с. 84–88, 2009.

Б. П. Сенюк, Л. Д. Борейко, С. В. Юрнюк, «Формування професійної компетентності у лікарів-інтернів терапевтичного профілю», Herald pedagogiki. Nauka i Praktyka, № 17/18, с. 89–92, 2016.

S. U. Philips, «Participant Structuresand Communicative Competence: Warm Springs Childrenin Communityand Classroom», in Linguistic Antropology, A. Duranti, еd. W iley-Blackwell, 2009, р. 329–342.

Х. І. Цимбровська, «Сутність поняття «англомовна професійно орієнтована компетентність в усному мовленні майбутніх лікарів-педіатрів», Вісник Львівського держ. ун-ту безпеки життєдіяльності, № 12, с. 268–274, 2015.

О. С. Ісаєва, «Професійна комунікація лікаря – основа лінгвістичної підготовки», Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, вип. 62, с. 76–79, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.