Дослідження рівня предметної компетентності вчителів інтегрованих курсів природничої освітньої галузі

Вадим Кірман, Євгенія Кочерга, Олена Романець, Ганна Чаус

Анотація


У статті розглядається проблема готовності вчителів до викладання інтегрованих курсів природничої освітньої галузі в рамках Нової української школи. Наведено результати визначення рівня предметної компетентності вчителів за біологічним, фізичним та хімічним компонентами. Дослідження проведене серед вчителів Дніпропетровської області, які викладають інтегровані курси природничої освітньої галузі у 5–6 класах. Питання біологічного, фізичного та хімічного компонентів укладені відповідно до вимог з базових знань, які визначені у Державному стандарті базової середньої освіти та які відображені в модельних програмах Нової української школи. Аналіз результатів дослідження вказує на недостатній рівень предметної компетентності вчителів за певними компонентами (біологічним, фізичним і хімічним) інтегрованих курсів природничої освітньої галузі. За біологічним компонентом більше 45 % респондентів не змогли набрати більше 80 % балів, які ми визначаємо в якості допустимого порогу готовності. За хімічним компонентом понад 80 % завдань виконало трохи більше 40 % респондентів, максимальний бал не отримав жодний з респондентів, понад 20 % респондентів отримали результат, що не перевищує 50 %, що можна вважати незадовільним. За фізичним компонентом результат понад 80 % набрало не більше 8 % респондентів, водночас понад 37 % не змогли пройти 50 % межу. Результати дослідження є підґрунтям для визначення необхідності створення освітніх програм курсів підвищення кваліфікації для підготовки відповідних спеціалістів. Уважаємо за необхідне вводити вузькопредметні (фізика, хімія, біологія) курси підвищення кваліфікації для вчителів, які мають викладати інтегровані курси природничої освітньої галузі. Це є актуальним питанням, оскільки заклади вищої освіти найближчим часом не зможуть забезпечити потреби у вчителях, які зможуть викладати інтегровані курси природничої освітньої галузі.

Ключові слова


природнича освітня галузь; предметна компетентність; біологічний компонент; фізичний компонент; хімічний компонент; Нова українська школа; інтегровані курси; післядипломна освіта; підвищення кваліфікації вчителів

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. Р. Наливайко, Л. В. Марценюк, «Сучасний погляд на перспективи розвитку дистанційного навчання у вищій освіті», Науковий вісник Ужгородського Національного університету, вип. 62. с. 57–64, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploads/2021/03/12.pdf Дата звернення: Квіт. 05, 2023.

Кабінет Міністрів України. (2020, Верес. 30). Постанова № 898 «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

А. В. Метейко, Природнича освітня галузь, І. В. Удовиченко, Ред. Суми, Україна: НВВ КЗ СОІППО, 2022.

M. Mariyam, I. Kaniawati, S. Sriyati, «Shared or Integrated: Which Type of Integration is More Effective Improves Students’ Creativity?», Journal of Physics: Conference Series, vol. 895, No 1, p. 012154, 2017. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/895/1/012154 Дата звернення: Квіт. 05, 2023.

R. Amini, Y. Helsa «The Development of Problem-Based Learning Material for Integrated Science Subject in Primary Teacher Education Program», Journal of Physics: Conference Series, vol. 1280, Is. 3, 2019. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1280/3/032053/meta Дата звернення: Квіт. 05, 2023.

G. Gusnedi, R. Ratnawulan, A. Devialita, «Effectiveness of using sequenced model student books for integrated science lessons with themes of the human body adaptation system at temperature on student learning outcomes», Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1185, No. 1, 2019. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1185/1/012138 Дата звернення: Квіт. 05, 2023.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. (2020, Груд. 23). Наказ № 2736-20 «Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)". [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

В. Є. Бахрушин, Методи аналізу даних. Запоріжжя, Україна: КПУ, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://kist.ntu.edu.ua/textPhD/metDataManing.pdf Дата звернення: Квіт. 05, 2023.

В. К. Кірман, Г. Г. Чаус, «Про вимірювання параметрів предметно-методичної компетентності вчителів біології закладів загальної середньої освіти», Вісник Дніпровської академії неперервної освіти, № 1(2), с. 45–51, 2022.

Є. Кочерга, Г. Чаус, В. Кірман, О. Романець, «Особистісний компонент професійної компетентності вчителя», Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка: зб. наук. ст. у 2 т., т. 2, с. 289‒292. 2020.

Є. Кочерга, Г. Чаус, О. Романець, «Розвиток професійної компетентності вчителів природничих дисциплін на курсах підвищення кваліфікації», Вересень, т. 4, № 2/3(85/86), с. 54‒60, 2020.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.