Формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки

Андрій Боровик, Оксана Дубініна

Анотація


У статті здійснено обґрунтування умов формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя історії у процесі фахової підготовки; уточнено зміст понять «компетентність», «дослідницька компетентність», під якою ми розуміємо інтегральну характеристику особистості, що полягає в готовності і здатності самостійно засвоювати і отримувати системи нових знань у результаті перенесення смислового контексту діяльності від функціонального до перетворювального, базуючись на наявних знаннях, уміннях, навичках та способах діяльності. Обґрунтовано, що необхідними компонентами науково-дослідної діяльності можна визначити такі вміння: формулювати мету й гіпотезу дослідження, тобто проектувальний компонент; опрацьовувати різноманітні джерела з метою збирання необхідних даних, тобто інформаційний компонент; вибирати основні й допоміжні методи проведення дослідження, тобто аналітичний компонент; визначати практичну спрямованість дослідження, тобто практичний компонент. Окреслено, доцільність використання таких принципів: формування дослідницької компетентності у підготовці майбутніх вчителів історії, зокрема: науковості, системності, інтеграції, зв’язку навчання з життям, свідомості та активності в навчанні, професійної спрямованості, варіативності, індивідуалізації, самореалізації, інтерактивності, неперервності.

Ключові слова


компетентність; дослідницька компетентність; фахова підготовка; учитель історії; принципи навчання.

Повний текст:

PDF

Посилання


М. С. Головань, В. В. Яценко, «Сутність та зміст поняття "дослідницька компетентність"», Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: зб. наук. праць, вип. VII, с. 55–62, 2012.

О. Дубініна, І. Ігнатюк «Методика діагностики професійно значущих якостей педагога-лідера», Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія, № 1, с. 88–103, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/c115fc65-6700-4527-8444-3037ef377c88 Дата звернення: Берез. 05, 2023.

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». Зі змінами та доповненнями. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

М. В. Золочевська, Формування дослідницької компетентності учнів при вивченні інформатики. Харків, Україна, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/doc/files/news/59/5935/8.pdf Дата звернення: Берез. 05, 2023.

М. О. Князян, «Педагогічні засади формування дослідницької спрямованості особистості студента», Науковий вісник Південноукраїнського держ. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського: зб. наук. праць, вип. 11/12, с. 129–136, 2002.

Е. М. Луговська, «Критерії оцінювання фахової компетентності техніків-механіків агропромислового виробництва», Науковий вісник Донбасу, 1(21), 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN21/13lemtav.pdf Дата звернення: Берез. 05, 2023.

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. (2020, Груд. 23). Наказ № 2736-20 «Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Н. Саприкіна, «Науково-дослідна робота як засіб розвитку креативних здібностей студентів-філологів», Вісник Львівського університету. Серія «Філологічна». [Електронний ресурс]. Доступно: http://litmisto.org.ua/?p=19610 Дата звернення: Берез. 05, 2023.

С. О. Сисоєва, Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи. Київ, Україна: ТОВ «Вид. підпр-во «ЕДЕЛЬ-ВЕЙС», 2016.

Т. Сорочан, «Професіоналізм та компетентності вчителів у контексті післядипломної освіти», Освіта на Луганщині, № 1, с. 7–12, 2010.

С. М. Шевченко, «Педагогічні умови формування аналітичного мислення студентів вищих технічних навчальних закладів», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 3, с. 151–154, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.istorage.narod.ru/pdf/PP200703.pdf#page=152 Дата звернення: Берез. 05, 2023.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.