Ключові аспекти надання професійної допомоги інклюзивно-ресурсними центрами: реалії та перспективи

Олена Матвєєва

Анотація


У статті визначено основні напрями надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів. Під час дослідження встановлено, що ефективність організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг залежить від взаємодії інклюзивно-ресурсного центру, групи психолого-педагогічного супроводу дитини та батьків. З’ясовано, що психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку. Сформульовано основні завдання інклюзивно-ресурсних центрів та основні аспекти надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами. Визначено ключові аспекти та напрями надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів. З метою визначення рівня реалізації освітніх послуг в інклюзивно-ресурсних центрах під час дослідження було розроблено та апробовано опитувальник для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо якості послуг, що надаються фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів України. Проаналізовано реалії та перспективи розвитку та удосконалення системи надання професійної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами. Розроблений автором опитувальник допоміг визначити ключові проблеми та недоліки надання такої допомоги фахівцями. Результати дослідження показали основні психолого-педагогічні умови надання професійної допомоги батькам, а також сприяють розробленню ефективних експериментальних методик щодо діагностики існуючих механізмів надання професійної допомоги в інклюзивно-ресурсному центрі, що також можуть бути використані фахівцями спеціальних закладів освіти. Автор зазначає, що результати дослідження можуть бути корисними при підготовці та перепідготовці педагогічних кадрів, а також під час провадження нових теоретичних та експериментальних досліджень

Ключові слова


анкетування; професійна допомога; інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ); батьки; діти з особливими освітніми потребами

Повний текст:

PDF

Посилання


О. Бабяк, «Проблема емоційного інтелекту в психологічній науці», Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, № 16, с. 29–43, 2020. ISSN 2313-4011

Т. Ілляшенко, Т. Жук, «Актуальні питання психологічної допомоги батькам, які виховують дітей з порушеннями розвитку», Актуальні проблеми психології, № 21(11), с. 152-173, 2020. ISSN 2072-4772

Н. Заєркова, А. Трейтяк, Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів. Київ, Україна: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка., 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36695/1/N_Zaerkova_A_Treitiak_IL.pdf Дата звернення:Січ. 02, 2023.

Кабінет Міністрів України. (2018, Серп. 22). Постанова № 617, «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/617-2018-%D0%BF#n64

О. Мартинчук, Підготовка фахівця зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Київ, Україна: Вид-во «Центр учбової літератури», 2018.

О. Мартинчук, «Концепція підготовки майбутніх фахівців у галузі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі», Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», № 1(15), с. 49–53, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26040/6/O_Martynchuk_Znpkhist_2018_1_IL.pdf Дата звернення:Січ. 02, 2023.

О. Полякова, Інклюзивний ресурсний центр: досвід проекту. Київ, Україна: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди». 2015.

Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів; М. А. Порошенко та ін., Ред. Київ, Україна, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/Inclusive_study_Sep17.pdf Дата звернення:Січ. 02, 2023.

Л. Прохоренко, Психологічний супровід дітей з особливими потребами та їхніх родин в умовах кризових викликів. Вісник НАПН України, т. 3, № 1, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/147 https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-13-7 Дата звернення:Січ. 02, 2023.

Л. Прохоренко, Н. Ярмола, О. Набоченко, Е. Данілавічютє та ін., Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі. 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ispukr.org.ua/?page_id=8429#.Y-ypSnZBzIV Дата звернення:Січ. 02, 2023.

Т. Скрипник, Т. Куценко, Технології психолого-педагогічного супроводу дітей з аутизмом в освітньому просторі. Київ, Україна: Київ. ун-т імені Бориса Грінченка. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elearning.kubg.edu.ua/local/gdo/catalog/course.php?id=696 Дата звернення:Січ. 02, 2023.

Т. Скрипник, О. Мартинчук, Г. Супрун, Р. Криваковська, «Особливості партнерства між фахівцями закладу освіти та батьками дитини з особливими освітніми потребами», Наукові перспективи, № 6(24), с. 514–526, 2022.

О. Чеботарьова, С. Кривошея, Формування соціальних та життєвих компетентностей у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку як основи гармонійного розвитку особистості. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, № (17), с. 324–332, 2021.

С. Шевченко, «Організація інклюзивного навчання для дітей з особливими потребами в добу незалежності України (2011–2017 рр.)», Освітні обрії, вип. 1(52), с. 38–43, 2021.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.