Законодавчі вимоги стосовно організації державно-громадянського управління закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії

Борис Чижевський

Анотація


У статті узагальнено й окреслено законодавчі вимоги стосовно організації державно-громадянського управління закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії. Розвиток як сфери освіти в цілому, так окремої особистості зокрема відбувається у відповідності із натуральними, природними та юридичними законами. Вони визначають рівні, умови, параметри, критерії, підстави та доцільність прийняття управлінських рішень та механізми їх реалізації. У даному випадку пропонується розглянути організаційно-правовий аспект окресленої проблеми. Юридичні закони визначають організаційно-правові умови, особливості та закономірності управлінської діяльності в закладах загальної середньої освіти. З політичного та юридичного погляду законодавчі вимоги стосовно організації державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії базуються на основі Конституції України, законодавства та нормативно-правових актів. Під час організації державно-громадянського управління фундаментальними є права, свободи, обов’язки громадян, зокрема учасників освітнього процесу, що визначаються Основним Законом (Конституцією України). Конституцією України, законодавством формується сукупність прав і правових відносин, які якісно і кількісно регулюють суспільні відносини, партнерські стосунки, взаємодію, єдність, консолідацію, співпрацю учасників освітнього процесу. Юридичні норми регулюються правовими засобами та механізмами. Право розглядається як система загальнообов’язкових правил фізичної поведінки та соціальних норм, встановлених або санкціонованих державою, які виражають волю більшості громадян держави і спрямовані на врегулювання суспільних відносин відповідно до цієї волі та забезпечуються демократичною державою за активної участі самоорганізованого громадянського суспільства. У даному випадку необхідно підходити до окресленої проблеми комплексно, розглядаючи галузь права, як сукупність норм права, які складають відособлену частину системи права і регулюють якісно однорідні суспільні відносини демократичними методами правового регулювання та нерозривно пов’язані із свободами і обов’язками. Сфера права умовно поділена на окремі галузі з урахуванням різноманітності суспільних відносин, які врегульовуються правом та правовими нормами. Актуальною є проблема розробки, систематизації та узагальнення освітнього права. У запропонованій роботі розглядається рівень, системність, всебічність та спрямованість законодавчих вимог стосовно організації державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії в історичній ретроспективі та в контексті норм, положень та вимог Конституції України, законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту».

Ключові слова


Основний Закон; законодавство; державно-громадське управління; партнерство; взаємодія; демократична держава; громадянське суспільство; права; свободи; обов’язки

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (1996, Черв. 28). Конституція України № 254к/96-ВР. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/ADt8Lb

Верховна Рада України. (1997, Трав. 21). Закон № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/lHivkW

Верховна Рада України. (1999, Квіт. 09). Закон № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Kqb3fF

Верховна Рада України. (1999, Січ. 15). Закон № 401-XIV «Про столицю України – місто-герой Київ». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/EeP12V

Верховна Рада України. (2001, Лип. 11). Закон № 2625-III «Про органи самоорганізації населення». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/SnjN1e

Верховна Рада України. (2009, Квіт. 16). Закон № 1275-VI «Про асоціації органів місцевого самоврядування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/LCYbM2

Верховна Рада України. (2014, Черв. 17). Закон № 1508-VII «Про співробітництво територіальних громад». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Xbv9RZ

Верховна Рада України. (2015, Лют. 05). Закон № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територальних громад». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/VPg3h5

Верховна Рада України. (2015, Лют. 05). Закон № 156-VIII «Про засади державної регіональної політики». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/LP1rbV

Верховна Рада України. (2015, Листоп. 26). Закон № 848-VIII «Про наукову i науково-технічну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/FZoWRC

Верховна Рада України. (2001, Лип. 11). Закон № 2623-III «Про пріоритетні напрями розвитку науки i техніки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/VVYwYx

Верховна Рада України. (2002, Лип. 04). Закон № 40-IV «Про інноваційну діяльність». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/So7upb

Верховна Рада України. (2011, Верес. 08). Закон № 3715-VI «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/U9uUoj

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4lhgEa

Верховна Рада України. (2020, Січ. 16). Закон № 463-IX «Про повну загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/ktXjUE

Верховна Рада України. (2005, Січ. 13). Закон № 2342-IV «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/a1e2iD

Верховна Рада України. (2018, Лип. 03). Закон № 2485-VIII «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Фінляндської Республіки про реалізацію проекту "Фінська підтримки реформи української школи"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/fJEAGV

Верховна Рада України. (2001, Лип. 11). Закон № 2628-III «Про дошкільку освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/0zxxIO

Верховна Рада України. (2000, Черв. 22). Закон № 1841-III «Про позашкільну освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/2K1kSV

Верховна Рада України. (2001, Квіт. 26). Закон № 2402-III «Про охорону дитинства». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/ty3onI

Верховна Рада України. (1998, Лют. 10). Закон № 103/98-VR «Про професійну (професійно-технічну) освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/DpfIqA

Верховна Рада України. (2019, Черв. 06). Закон № 2745-VIII «Про фахову передвищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/gROED1

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/3kE5ZE

Верховна Рада України. (2005, Груд. 21). Закон № 3255-IV «Про ратифікацію Кредитної угоди (Проект “Рівний доступ до якісної освіти в Україні” між Україною та Міжнародним банком реконструкції i розвитку». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/wIIyn4

Верховна Рада України. (2021, Квіт. 27). Закон № 1414-IX «Про основні засади молодіжної політики». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/saO7Bh

Верховна Рада України. (2012, Берез. 22). Закон № 4572-VI «Про громадські об’єднання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Cr9chB

Верховна Рада України. (2019, Груд. 17). Закон № 385-IX «Про визнання пластового руху та особливості державної підтримки пластового, скаутського руху». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/LNSY6g

Верховна Рада України. (1999, Верес. 15). Закон № 1045-XIV «Про професійні спфлки, їх права та гарантії діяльності». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/DpXd72

Верховна Рада України. (2010, Груд. 23). Закон № 2862-VI «Про соціальний діалог в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Yidprh

Верховна Рада України. (1993, Лип. 01). Закон № 3356-XII «Про колективні договори i угоди». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/M2MEgv

Верховна Рада України. (1991, Верес. 27). «Конвенція про права дтини». Прийнята Генеральною асамблеєю OON 20 листопада 1989 року. Док. № 995_021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/u1QBoP

«Переглянута Європейська Хартія про участь молоді в місцевому та регіональному житті». (ухвалена Конгресом місцевих і регіональних органів влади Європи 21 травня 2003 року). [Електронний ресурс]. Доступно: https://rm.coe.int/168071b58f Дата звернення: Верес. 22, 2022.

Верховна Рада України. (2002, Квіт. 17). Указ Президента України № 347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/donzuZ

Верховна Рада України. (2013, Черв. 25). Указ Президента України № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/LSGbJq

Верховна Рада України. (2010, Лип. 8). Бюджетний кодекс України № 2456-VI. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/u45dXs

Верховна Рада України. (2021, Груд. 02). Закон № 1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/X7ZVT6

Верховна Рада України. (2021, Лип. 15). Постанова № 1652-IX «Про Бюджетну декларацію на 2022–2024 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/FclsdU

І. М. Безена, «Механізми державно-громадського управління розвитком освітньої інфраструктури регіону», Вчені записки Таврійського нац. ун-ту ім. В. І. Вернадського. Серія: Державне управління, т. 31(70), № 3, с. 53–59, 2020.

І. М. Безена, «Нові механізми діяльності державного управління та інститутів громадянського суспільства в контекстах стратегій розвитку освітньої сфери регіону», Публічне управління та митне адміністрування, № 3, с. 97–101, 2020.

І. М. Безена, «Проблеми державного управління стратегічним розвитком громади через міжкультурне порозуміння та розвиток освітньої сфери (регіональний аспект)», Право та державне управління, № 3, с. 150–156, 2020.

В. В. Бєлова, «Система управління середньою освітою в Англії», автореф. дис. канд. наук; НАПН України, Ін-т педагогіки. Київ, 2021.

О. П. Бєляєва, «Нормативно-правове забезпечення державно-громадського управління фаховою передвищою освітою», Право та державне управління, № 4, с. 178–184, 2020.

В. В. Гончарук, «Державно-громадські засади управління розвитком загальноосвітніх навчальних закладів у регіоні», автореф. дис. канд. наук; М-во освіти і науки України, ДЗ «Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка». Старобільськ, 2017.

І. М. Дарманська, Теоретико-технологічні основи формування управлінської компетентності керівника закладу загальної середньої освіти в процесі професійної підготовки; О. М. Галуса, Ред. Хмельницький, Україна: ХГПА, 2019.

Державно-громадське управління освітою: за матеріалами звіту про наук.-дослід. роботу «Державно-громадське управління освітою: соціально-філософський аналіз»; В. П. Бех та ін., Ред. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016, 255 с.

Інноваційний розвиток науки нового тисячоліття: на ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Чернівці. Чернівці: Молодий вчений, 2018, 199 c.

С. Книшик, «Адаптація європейських принципів управління загальною середньою освітою в Україні», Ефективність державного управління; Львів. нац. ін-т держ. управ., вип. 1/2(46/47), ч. 1, с. 69–77, 2016.

С. І. Книшик, «Реформування системи державного управління загальною середньою освітою в Україні в контексті європейської інтеграції», автореф. дис. канд. наук; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, Львів. регіон. ін-т держ. упр. Львів, 2019.

М. Б. Коломієць, «Управління загальною середньою освітою як відкритою системою в умовах трансформацій суспільства», Інноваційна педагогіка, № 8, с. 176–181, 2018.

В. В. Кононенко, С. А. Лапшин, Т. І. Пилипенко, «Державно-громадське управління освітою в Україні», Державне управління: удосконалення та розвиток, № 1, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Ra5xT7 Дата звернення: Верес. 22, 2022.

О. Я. Красівський, «Правові засади реформування державного управління середньою освітою в українському суспільстві», Державне управління: удосконалення та розвиток, № 4, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/FmxFT1 Дата звернення: Верес. 22, 2022

С. М. Кудляк, «Система планування організаційно-педагогічної діяльності закладу загальної середньої освіти», автореф. дис. канд. наук; НАПН України, Держ. заклад вищ. освіти «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2021.

Н. Лісова, «Державно-громадське управління відділу освіти: особливості й перспективи», Нова педагогічна думка, № 4, с. 8–13, 2016.

Н. І. Лісова, Державно-громадське управління розвитком загальної середньої освіти в малих містах України. Черкаси, Україна: Видавець Пономаренко Р. В., 2018.

Н. І. Лісова, «Наукові основи державно-громадського управління загальною середньою освітою», Інженерна та освітня технології, № 1(21), с. 76–84, 2018.

Н. І. Лісова, «Теоретико-методичні основи державно-громадського управління розвитком загальної середньої освіти», автореф. дис. д-ра наук; М-во освіти і науки України, Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси, 2020.

В. В. Лойко, К. В. Поздєєва, М. О. Жильцов, «Нові організаційно-правові форми функціонування закладів освіти як основа удосконалення економічного механізму розвитку системи загальної середньої освіти», European scientific journal оf Economic and Financial innovation, № 2(4), с. 80–89, 2019.

Л. М. Марусіна, «Управління загальною середньою освітою як складова реформування загальнонаціональної системи управління освітою», Економіка та держава. Серія: Державне управління, № 7, с. 64–67, 2018.

О. К. Михасюк, «Реалізація ситуативного підходу у системі громадсько-державного управління закладом загальної середньої освіти», Український психолого-педагогічний наук. зб., № 20, с. 60–63, 2020.

О. К. Михасюк, «Розвиток системи громадсько-державного управління в загальноосвітньому навчальному закладі», автореф. дис. канд. наук; НАПН України, Держ. заклад вищ. освіти «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2021.

О. К. Михасюк, «Технологія впровадження моделі системи громадсько-державного управління закладом загальної середньої освіти», Інноваційна педагогіка, Т. 2, № 18, С. 156–160, 2019.

Нові підходи до управління освітнім закладом в умовах реформування освіти / уклад.: Л. М. Михайлова, Л. М. Савенко, В. С. Стасюк; Департамент освіти і науки Луган. облдержадмін., Луган. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. Харків, Україна: Друкарня Мадрид, 2018.

С. Ф. Одайник, «Теоретичні і методичні засади управління якістю загальної середньої освіти в регіоні», автореф. дис. канд. наук; М-во освіти і науки України, Черкас. нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 2018.

В. Г. Сизон, «Роль органів місцевого самоврядування у впровадженні державно-громадської моделі управління освітою в Україні», автореф. дис. канд. наук; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Київ, 2021.

В. Г. Сизон, «Структурно-функціональна модель державно-громадського управління освітою», Держава та регіони. Серія: Державне управління, № 4, с. 78–83, 2016.

О. Г. Фіданян, «Механізми державного управління дистанційним навчанням у закладах загальної середньої освіти», автореф. дис. канд. наук; Міжрегіон. акад. упр. персоналом. Київ, 2021.

І. М. Шоробура, Державно-громадське управління освітою: зарубіжний досвід. Хмельницький, Україна: М. І. Заколодний, 2020.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.