Відкрита освіта: сучасні тренди і нові концепції

Лариса Петренко, Олена Зеліковська, Наталя Білоусова

Анотація


У статті висвітлено теоретично значуще питання для подальшого розвитку відкритої освіти. Авторами проаналізовано документи, ухвалені на міжнародному рівні. Результати аналізу дали змогу з'ясувати принципи, на яких ґрунтується розвиток ініціативи впровадження відкритої освіти. Вони відносяться до нової педагогіки, заснованої на засадах спільного створення і формування знань викладачами та учнями, поглиблення своїх навичок та розуміння необхідності їх розвитку. Виявлено, що тільки при такій взаємодії зростає переконання в тому, що кожен повинен мати свободу використовувати, налаштовувати, покращувати та перерозподіляти освітні ресурси без обмежень, прагнути до об'єднання у світовий рух доступної та ефективної освіти. Дослідження визначає основні стратегії розвитку відкритої освіти, які набирають обертів у всьому світі як важливе підґрунтя для викладання і навчання в різних країнах світу і визначають вектор руху науки про освіту. Зокрема розглядається стан розвитку цих стратегій в Україні. Акцентується увага на необхідності втілення ідеї відкритого ліцензування освітніх матеріалів, впровадження якої в практику розбудови відкритої освіти потребує розроблення низки нормативних документів на державному рівні. Виокремлено основні сучасні тренди розвитку відкритої освіти – «open education» (відкрита освіта), «open university» (відкритий університет), «distance education» (дистанційна освіта); узагальнено нові концепції: «open educational resources» (відкриті освітні ресурси), «open educational practices» (відкриті навчальні практики), «open design» (відкритий дизайн). Очікується, що отримані результати можуть бути корисними при визначені перспективних наукових напрямів дослідження розвитку відкритої освіти, оптимізації і координації досліджень з різними науковими установами, закладами вищої освіти, органами державної і регіональної влади, бізнес-структурами тощо.


Ключові слова


відкрита освіта; стратегії відкритої освіти; навчання упродовж життя; тенденції; концепції.

Повний текст:

PDF

Посилання


1 UNESCO Institute for Information Technologies in Education. Neil Butcher and Sarah Hoosen. How Openness Impacts on Higher Education. Policy Brief. 2014. 12 с. [Online]. Available: https://is.gd/sa3Yy0 Дата звернення: Верес. 05, 2022.

2 UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL): annual report, 2021. UNESCO Institute for Lifelong Learning [1170]. UIL/2022/PI/H/1. 46 p. [Online]. Available: https://is.gd/VapFi6 Дата звернення: Верес. 05, 2022.

3 Som Naidu, «The idea of open education», Distance Education, № 40:1, р. 1–4, 2019. DOI: 10.1080/01587919.2018.1564622 [Online]. Available: https://is.gd/vKevJM Дата звернення: Верес. 05, 2022.

4 Cape Town Open Education Declaration, 2018. [Online]. Available: https://is.gd/XVaHnI Дата звернення: Верес. 05, 2022.

5 The Paris OER Declaration, 2012. [Online]. Available: https://is.gd/bjmJvu Дата звернення: Верес. 05, 2022.

6 L. Petrenko, Concepts of development of open education. Preprint 08.08.2022. DOI: 10.13140/RG.2.2.30543.56488 [Online]. Available: https://is.gd/7T4B1Y Дата звернення: Верес. 05, 2022.

7 J. Knox, «The limitations of access alone: мoving towards open processes in education technology», Open Praxis, Vol. 5, issue 1, p. 21–29, 2013. [Online]. Available: https://is.gd/G0QXn3 Дата звернення: Верес. 05, 2022.

8 D. Olcott Jnr, «Access under siege: Are the gains of open education keeping pace with the growing barriers to university access?», Open Praxis, Vol. 5, issue 1, p. 15–20, 2013. [Online]. Available: https://is.gd/0b2XSh Дата звернення: Верес. 05, 2022.

9 UNESCO Recommendation on Open Science. Document code: SC-PCB-SPP/2021/OS/UROS. 34 p. 2021. [Online]. Available: https://is.gd/6n7QDt Дата звернення: Верес. 05, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.