Наукове обґрунтування моделі управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти
Анотація
У статті висвітлюються актуальні питання з інноваційного менеджменту як процесу управління розвитком творчого потенціалу вчителів та прийняття ефективних рішень посадовцями. Проблема управління, творчості, творчого потенціалу та розвитку розглянуто в низці досліджень багатьох науковців, але й досі ця квестія залишається суттєвою в системі закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО). Зрозуміло, що без формування цінностей і компетентностей в адміністратора будь-якого рівня, якісно нових уявлень ним про навчальний процес неможливий розвиток творчого потенціалу й інтелектуальних здібностей усіх учасників навчального процесу, бо саме управлінське рішення є прямим, особистим результатом зусиль менеджера. Звичайно, мовиться про конкурентоспроможного керівника зі сформованим управлінським потенціалом, що спроможний управляти креативним творчим колективом [54]. Успіх діяльності, довіра можливі насамперед за тих умов, коли менеджер пояснює свої рішення, дії, допомагає працювати, створюючи потужну команду, змінюючи себе, погляди, оточення, цінності, дає можливість іншим членам колективу висловити свою позицію. С. Ожегов визначив культуру управлінської діяльності як високий якісний рівень її організації, а Г. Єльникова – як взаємовплив, взаємопристосування, співпрацю «…з наступним поєднанням зусиль і самоспрямуванням дій…» [10]. Із огляду на це наступний логічний ряд, як: акультурація в значенні процесу культурного контакту, обміну думок, досвіду, культура, культура управління, управлінська культура керівника, культура управлінської діяльності – зазначає багатогранність самого поняття «управлінська культура», бо являє собою й управлінську співпрацю та стиль управління. Тут потрібне активне переоцінювання цінностей, доктрин, коли фантасмагорія – то вже практична реальність через просвітницьку революцію в освіті. Відповідним чином пересічним громадянам неможливо трансформувати своє негативне ставлення до школи й освіти взагалі без осмислення саме всіх членів освітнього процесу щодо їх ролі в системі ЗЗСО, бо саме агенти змін безупинно оновлюють свої знання у наш нестабільний час постійної мінливості ситуацій, сталих змін і перетворень. Агенти змін мають можливість до здобуття знань стосовно «креативних» запасів як фактору мобілізаційного потенціалу особистості, вільного вибору, набуваючи тим самим свою професійну майстерність через розвиток свого творчого потенціалу, формуючи професійну культуру. У такому разі, виокремивши з поняття «творчий потенціал» наступні компоненти, як: особиста властивість, мотивація, прагнення до результату, якість – отримуємо особистість творчо активну, комунікабельну, креативну, що має навички успішного впровадження у своїй практиці проєктної діяльності. Усім учасникам освітнього процесу треба пам’ятати: формуючи ще за шкільні роки адекватну самооцінку в учня, учителі, адміністратори повинні розуміти, що випускники матимуть розуміння культури як освітньої, моральної й суспільної, так і культури управління й управління розвитком творчого потенціалу особистості.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Аристотель, Сочинения в 4 томах. Серия, Философское наследие. Москва, Россия: «Мысль», 1976–1983.
Д. Бернули, Предложение новой теории измерения риска (Exposition of New Theory on the Measurement of Risk). 1738.
Б. Ðœ. Бим-Бад, ПедагогичеÑÐºÐ°Ñ Ð°Ð½Ñ‚Ñ€Ð¾Ð¿Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во УРÐО, 2002.
Д. Б. Богоявленская, Психология творческих способностей. Москва, Россия: Академия, 2002. [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/UynhPh Дата звернення: Трав. 06, 2022.
М. А. Боден, Разум как машина: история когнитивной науки. Оксфордский ун-т, 2006.
М. А. Боден, Творчество и искусство: три пути к удивлению. Оксфордский ун-т, 2010.
Л. Божович, Личность и ее формирование в детском воздасте. Серия Мастера психологии. Санкт-Петербург: Питер, 2008.
І. Бузько, Ю. Дьяченко, «Формування методологічних основ розвитку персоналу. Економічна теорія та історія економічної думки», Актуальні проблеми економіки, № 3(129), 2012.
Л. Я. Дорфман, Г. В. Ковалева, Основные направления исследований креативности в науке и искусстве, проект № 96-06-80038а. [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/DX8RG8 Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Г. В. Єльникова, Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні. Київ, Україна: ДАККО, 1999.
Л. Елагина, Развитие творческого потенциала учителя в процессе освоения педагогических инноваций. Оренбург, Россия, 1998.
Звіт директора школи І–ІІІ ст. № 78 Печерського району м. Києва, 2018–2019 н.р. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrm Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Дж. К. Кауфман, Р. Бегетто, Модель креативности 4С. 2009. [Электронный ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrn Дата звернення: Трав. 06, 2022.
В. Кемеров, Современный философский словарь. Москва, Россия: Академ. проект, 2020. [Электронный ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrp Дата звернення: Трав. 06, 2022.
В. Кизима, «Образование как сизигический процесс (понятия, принципы, возможности)», Textarchive.ru. [Электронный ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrq Дата звернення: Трав. 06, 2022.
А. Козырева, Лекции по педагогике и психологии творчества. Пенза, Россия: НМЦ Пензен. город. отдела образования, 1994.
Т. В. Короід, «Проблеми управління розвитком творчого потенціалу вчителів в умовах неформальної освіти в науковій літературі», Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки, вип. 19(48), 140 с., с. 44–65, 2022. (Категорія «Б»). [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrs Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Т. В. Короід, «Розвиток творчого потенціалу викладачів як вимога часу», на IІ Всеукр. наук.-методологіч. семінарі Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту. Київ-Бориспіль, 2020, с. 73–76. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgru Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Т. В. Короід, «Сучасні напрями вдосконалення управління розвитком творчого потенціалу педагогів закладу загальної середньої освіти в контексті реформування освіти», Науковий вісник УМО, Серія «Педагогіка», № 5, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrv Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Т. В. Короід, «Школознавство як основи управління сучасною школою в умовах її реформування», на V Всеукр. наук.-практич. конф. з міжнар. участю Національна освіта в стратегіях соціокультурного вибору: теорія, методологія, практика. Луцьк, 2021, 215 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/blixh Дата звернення: Трав. 06, 2022.
В. Кремень, Енциклопедія освіти. Київ, Україна: Юрінком-Інтер, 2021.
Н. Лаврентьева, Педагогические основы разработки и внедрения модульной технологии обучения в высшей школе. Барнаул, Россия, 1999.
Э. Леманн, Теория принятия решений. [Электронный ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrx Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Ð?. Лернер, ДидактичеÑкие оÑновы методов обучениÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Педагогика, 1981.
Дж. Марч, Г. Саймон, Р. Сайерта, Теория принятия решений в организации Москва, Россия: «Смысл», 1999.
А. Маслоу, Новые границы человеческой природы. Москва, Россия: «Смысл», 1999.
Т. А. Махиня, «Інтеграція масових відкритих онлайн курсів у процес підготовки менеджерів освіти в умовах магістратури», Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка», № 10(19), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgrz Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Т. Махиня, «Сутність та специфіка діяльності навчальних закладів у сфері зв’язків з громадськістю», Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка», № 3(5), 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgsc Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Методичні рекомендації директорам закладів загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgsf Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Всеукраїнська науково-практична конференція «STEM-світ інноваційних можливостей. Формування освітнього SТЕM-середовища», на XІІ Міжнар. виставки Сучасні заклади освіти – 2021 й виставки освіти за кордоном World Edu. 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgsh Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Трансформації в освіті: виклики і перспективи, на Міжнар. форумі. Київ, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgsk Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Іррадіація авторитету вчителя, Міністерство освіти і науки України. 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/cdgsl Дата звернення: Трав. 06, 2022.
В. Моляко, «Проблеми функціонування творчого сприйняття в умовах надлишку інформації різної модальності та значимості», Актуальні проблеми психології. Психологія творчості, т. XІІ, вип. 16, с. 7–9, 2013.
Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні / О. М. Отич, Л. К. Задорожна, З. В. Рябова, Л. М. Оліфіра та ін. Київ, Україна, 2018, 74 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/JOMNls Дата звернення: Трав. 06, 2022.
А. Ньюэлл, Unified theories of Cognition. Гарвардский ун-т, 1994.
Ð’. Овчинников, Ðаучно-техничеÑкий прогреÑÑ Ð¸ развитие творчеÑкого потенциала работника производÑтва. Ленинград, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во ЛГУ, 1974.
Б. Паскаль, Pensees, рrecédées d'un avant propos et suivies de notes et de variantes. University of Michigan, 1670.
Верховна Рада України. (1999, Трав. 13). Закон № 651-XIV «Про загальну середню освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/nbdc81
Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 19). Постанова № 532, «Про затвердження Положення про опорний заклад освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/QCClee
Міністерство економіки України. (2021, Верес. 22). Наказ № 568-21 «Про затвердження професійного стандарту «Керівник закладу загальної середньої освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/3TUSUx
В. Рибалка, Словник із психології та педагогіки обдарованості і таланту особистості. Київ, Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/JKkkw8 Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Н. Роджерс, «Творчество как усиление себя», Вопросы психологии, № 1, с. 164–168, 1990.
Т. Є. Рожнова, «Система менеджменту якості в системі загальної середньої освіти: проблеми та шляхи їх вирішення», на Всеукр. наук.-методологіч. семінарі Позиціонування закладу освіти засобами новітніх технологій менеджменту. Київ-Бориспіль, 2019, с. 89–91. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Hfycsw Дата звернення: Трав. 06, 2022.
«Рух Освіта – підвищення кваліфікації для вчителів», на Всеукр. наук. онлайн конф. Дистанційне навчання від теорії до практики. Сервіси та навички. 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/C434M6 Дата звернення: Трав. 06, 2022.
З. В. Рябова, «Проектний менеджмент як технологія управління інноваційним розвитком навчального закладу», Вісник післядипломної освіти, вип. 16(29), 216 с., 2016.
Г. А. Саймон, Административное поведение. [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/RoLmyC Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Г. А. Саймон, «Новая наука управленческих решений», на Словари и энциклопедии на Академике. [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/JWAKPZ Дата звернення: Трав. 06, 2022.
П. Саух, «Філософія – освіта – виховання. Трикутник успіху навчально-виховного процесу», Вісник Житомирського держ. ун-ту імені Івана Франка. Педагогічні науки, вип. № 3(94), с. 81–87, 2019.
А. Севрюкова, Осмысление понятия «творческий потенциал». [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/2A9SBZ Дата звернення: Трав. 06, 2022.
О. Сокіл, «Методичний день учителя», Сучасна освіта, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/mFhQNH Дата звернення: Трав. 06, 2022.
А. Спиркин, Сознание и самосознание. Москва, Россия: Прогресс, 1972.
В. Сухомлинський, Вибрані твори: у 5 т. Статті. 1977, т. 5, 639 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/BXQujq Дата звернення: Трав. 06, 2022.
Г. М. Тимошко, В. П. Андрущенко, В. П. Бех, О. В. Алейнікова, та ін., «Сучасні погляди на розвиток організаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу», Керівник нової української школи: світоглядно-професійні орієнтири. Київ, Україна: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017, с. 141–144.
Управління конкурентоспроможністю персоналу, робіт та послуг, теорія, методологія, практика, В. В. Іванова, Ред. Суми, Україна: ПФ Університетська книга, 2020.
В. Шапар, Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків, Україна: Прапор, 2007. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/WJMQ06 Дата звернення: Трав. 06, 2022.
В. Шинкарук, Філософський енциклопедичний словник. Київ, Україна: Абрис, 2002.
С. Шкарлет, Учитель Нової української школи – це людина, на якій тримається реформа. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/60NrzS Дата звернення: Трав. 06, 2022.
П. Энгельмейер, Творческая личность и среда в области технических изобретений. Москва, Санкт-Петербург, Россия, 1911. [Электронный ресурс]. Доступно: https://is.gd/H04NWH Дата звернення: Трав. 06, 2022.
R. Beghetto, «Does creativity have a place in classroom discussions, Teacher responses preferences», Thinking Skills and Creativity, № 2(1), р. 1–9, 2007.
Global Teacher Prize Ukraine – 2021. [Online]. Available: https://is.gd/l80Ywp Дата звернення: Трав. 06, 2022.
R. S. Hansen, Uncovering a Company`s Corporate Culture is a Critical Task for Job – Seekers. [Online]. Available: https://is.gd/HSL0z0 Дата звернення: Трав. 06, 2022.
C. Martindale, «Personality, situation and creativity», Handbook of creativity, J. A. Glover, C. R. Reynolds, Еds. N. Y.: Plenum, 1989, р. 211–232.
T. Makhynia, «Possibility of crowdsourcing usage in professional training of education managers», Culture-Transformations Education, р. 268–277, 2018. DOI:10.15584/kpe.2018.6.205.
T. Makhynia, «Preparation of future education managers during the reform of Ukrainian education», Europska VEDA, № 4, 223 с., с. 153–158, 2018.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.