Структурно-семантичний аналіз поняття «професійна компетентність операторів поштового зв’язку»

Ольга Кайтановська

Анотація


Актуальність статті зумовлюється необхідністю уточнення наукових понять для подальшого дослідження проблеми професійної підготовки операторів поштового зв’язку в закладах професійної (професійно-технічної) освіти і розроблення логічних несуперечливих положень і концепцій теорії і методики професійної освіти. Автором проаналізовано і уточнено низку наукових понять, які віднесено до термінологічного поля цього дослідження: «компетенція», «компетентність», «компетентнісний підхід». На основі аналізу дисертацій, у яких наведено тлумачення наукової категорії «професійна компетентність» відносно професійної діяльності кваліфікованих робочих різних професій. Для досягнення мети дослідження автором використано методи пошуку і систематизації інформації, аналіз наукової літератури, контент-аналіз і структурно-семантичний аналіз наукових понять, що уможливило виявлення суті, змісту і структури феномену «професійна компетентність операторів поштового зв’язку» як основного базового поняття. У ході дослідження виявлено, що суть цього поняття науковці здебільшого пов’язують з підготовкою робітничих професій у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Встановлено, що більшість дослідників вважають професійну компетентність особистісною властивістю здобувача професії або результатом і конкретизацією знань з обраної професії під час навчання та безпосередньо на виробництві, які описуються результатами навчання, сформульованими у відповідності до дескрипторів (знання, уміння/навички, комунікація, відповідальність і автономія). За результатами дослідження автором сформульовано визначення поняття «професійна компетентність операторів поштового зв’язку».


Ключові слова


професійна компетентність; оператор поштового зв’язку; компетентність; стандарт; кваліфікований робітник.

Повний текст:

PDF

Посилання


О. Паржницький, «Формування професійної компетентності майбутніх токарів у фахово-орієнтованому освітньому середовищі», дис. канд. наук. Київ, 2017.

Н. Ничкало, «Неперервна професійна освіта як філософська та педагогічна категорія», Неперервна професійна освіта: теорія і практика, Вип. 1, с. 9–22, 2009.

М. Мілохіна, «Формування професійної компетентності майбутніх операторів комп'ютерного набору в ПТНЗ», Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання, ІПТО НАПН України. Київ, 2014, с. 103–104.

О. Загіка, «Формування професійної компетентності майбутніх агентів з постачання в професійно-технічних навчальних закладах», дис. канд. наук. Київ, 2015.

Т. Пятничук, «Формування професійної компетентності майбутніх опоряджувальників будівельних у професійно-технічних навчальних закладах», автореф. дис. канд. наук. Київ, 2015.

М. Ростока, «Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх обліковців з реєстрації бухгалтерських даних», дис. канд. наук. Харків, 2017.

Я. Співао, «Теорія і практика формування професійної компетентності майбутніх соціальних працівників із соціального захисту прав молоді», автореф. дис. д-ра наук. Київ, 2020.

А. Козак, «Сучасна структура професійної компетентності майбутніх майстрів ресторанного обслуговування», Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, № 14, с. 86–92, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/kZLNcp Дата звернення: Верес. 01, 2022.

О. Бойчук, «Формування професійної комунікативної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників сфери послуг», автореф. дис. канд. наук. Київ, 2021.

А. Кононенко, «Формування професійної компетентності майбутніх слюсарів з ремонту автомобілів у професійно-технічних навчальних закладах», дис. канд. наук. Київ, 2018.

В. Химинець, Інноваційна освітня діяльність. Тернопіль, Україна: Мандрівець, 2009.

Ines general assembly 2000, А Contribution of the OECD Program Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations. Definition and Selection of Key Competencies Dominique Simone Rychen Swiss Federal Statistical Office. Neuchâtel, Switzerland. [Online]. Available: https://is.gd/aI8mnS Дата звернення: Верес. 01, 2022.

Професійна освіта / уклад С. У. Гончаренко [та ін.]; Н. Г. Ничкало, Ред. Київ, Україна : Вища шк., 2000.

Ж. Дасюк, «Психологічний аналіз проблеми комунікативної компетентності у вітчизняній та зарубіжній науковій думці», в Проблеми загальної та педагогічної психології; С. Д. Максименка, Ред. Київ, Україна : Міленіум, 2007, Т. IX, ч. 4, с. 137–142.

Основні тенденції розвитку освіти, М. Ф. Степко, Ред. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/uPp8fC Дата звернення: Верес. 01, 2022.

D. C. McClelland, «Testingfor competencerather tha nintelligence», American Psychologist, Vol. 28, № 1, р. 1–40, 1973.

L. M. Spencer, S. M. Spencer, Competenceat Work: Modelsfor Superior Performance. New York: John Wiley&Sons, NY, 1993.

R. M. Epstein, E. M. Hundert, Definingand Assessing Professional Competence. [Online]. Available: https://is.gd/6VmCeL Дата звернення: Верес. 01, 2022.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/4lhgEa

Кабінет Міністрів України. (2011, Листоп. 23). Постанова № 1341, «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/FejcaH

Міністерство освіти і науки України. (2017, Груд. 27). Наказ № 1691, «Про затвердження стандартів професійної (професійно-технічної) освіти з робітничих професій». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/B3x4lG

О. Кайтановська, «Аналіз змісту підготовки операторів поштового зв’язку в закладах професійної (професійно-технічної) освіти», на V Всеукр. наук.-метод. семінарі, 5 листоп. 2021 р. Підготовка майстра виробничого навчання, викладача професійного навчання до впровадження в освітній процес інноваційних технологій; Глухівський НПУ ім. О. Довженка, м. Глухів. Глухів, 2021, с. 260–262.

Л. Петренко, «Інформаційна підготовка операторів поштового зв’язку в закладах професійної (професійно-технічної) освіти: актуальність і сучасна потреба ринку праці», на V Всеукр. наук.-метод. семінарі, 5 листоп. 2021 р. Підготовка майстра виробничого навчання, викладача професійного навчання до впровадження в освітній процес інноваційних технологій; Глухівський НПУ ім. О. Довженка, м. Глухів. Глухів, 2021, с. 35–37.

J. K. Britell, «Competency and Excellence», in Minimum Competency Achievement Testing; R. M. Taeger & C. K. Title, Еds. Berkley, 1980, р. 23–29.

Т. Григоренко, «Сучасні підходи до формування професійної компетентності психолога (спеціального, клінічного)», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 8(102), 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/F8eB0v Дата звернення: Верес. 01, 2022


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.