Essence and content of the category "healthy lifestyle"
Анотація
The article notes that in the modern period a number of factors: socio-political, environmental, as well as an unhealthy lifestyle, addiction to bad habits, etc. have a serious negative impact on the spiritual and physical health, emotional, psychological, mental and intellectual state of students. The nature of this situation has led to the emergence of valueology as a new integrative field of science, conditioned by the demands of modern social life and society, involving a healthy lifestyle, care for the personal health of all people, including the students themselves. The model of formation of a healthy lifestyle among students requires the definition of the purpose, content, essence and principles of pedagogical activity aimed at the formation of a healthy lifestyle in them. In modern times, a healthy lifestyle for every person is based on such values as happiness and well-being as a way of life. Speaking about the values that determine the content of a healthy lifestyle, we consider it necessary to focus on the fact that in this study we are talking about a healthy lifestyle that creates types of a healthy lifestyle or implies its components. It was this premise and this approach that made it possible to determine the further analysis of the concept of "healthy lifestyle". The socio-economic progress that has taken place in modern Azerbaijan requires people who avoid bad habits, consciously and responsibly treat their health and those around them, lead a correct lifestyle, and be healthy physically and spiritually. Thus, the further development of our state, which occupies a worthy place in Europe and among the countries of the world, is due to the education of young generations living in a healthy environment and healthy both physically and mentally and spiritually. Therefore, a careful and responsible attitude to the physical and spiritual existence of oneself and others, in terms of health protection, a caring attitude towards oneself, loved ones and others should become a practical principle or moral law of the life and work of a future teacher. Within the framework of the problem we are studying, in this aspect, the implementation of the project “Healthy Education – a Healthy Nation” in educational institutions is of great importance.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Т. Allahyarova, Ekoloji mədəniyyət və ictimai tərəqqi. Bakı, Azərbaycan: Elm, 1999.
Q. H. Bayramov, «Ali məktəb tələbələrinin valeoloji tərbiyəsi: ped. üzrə fəlsəfə», dok. dis. aftoref. Bakı, 2016.
H. A. Cəfərov, Ümumi və pedaqoji valeologiya. ADPU, 2016.
H. Ə. Əliyev, Azərbaycan idmanı. Bakı, Azərbaycan: Turan evi, 2004.
G. H. Hüseynova, «Yeniyetmələrdə sağlam həyat tərzinin tərbiyə edilməsi üzrə işin fizioloji və rsixoloji əsasları», Humanitar elmlərin öyrənilməsinin aktual problemləri, № 2, s. 158–160, 2005.
F. A. Rüstəmov, Q. H. Bayramov, Valeologiya sağlamlıq və sağlam həyat tərzi haqqında təlim kimi, in Pedoqogika fakultəsinin professor-müəllim heyətinin ADPU-nun 90 illiyinə həsr olunmuş elmi-praktik konfransın materialları. Bakı, "Elm və təhsil" 2011, s. 3–8.
Y. R. Talıbov, «Düzgün həyat tərzi sağlamlığın rəhnidir», Azərbaycan məktəbi, № 5, s. 109–114, 2001.
Ð?. Ð. ÐршавÑкий, ФизиологичеÑкие механизмы и закономерноÑти индивидуального развитиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ðаука, 1982.
В. К. Бальсевич, Онтокинезиология человека. Москва, Россия: Теория и практика физ. культуры, 2000.
Ð?. Ð?. Брехман, Введение в валеологию – науку о здоровье. Ленинград, РоÑÑиÑ, 1993.
Э. Н. Вайнер, Общая валеология. Липецк, 1998.
П. А. Виноградов, Основы физической культуры и здорового образа жизни. Москва, Россия: Советский спорт, 1996.
М. Я. Виленский, «Процессуальные характеристики формирования здорового образа жизни учащейся молодежи», в Физическая культура – основа здорового образа жизни. Самара, Россия, 1996, с. 10–12.
В. Н. Волков, Теория и практика валеологического воспитания личности в образовательных учреждениях нового типа. Москва, Россия: МПГУ, 2000.
М. С. Каган, Философская теория ценности. Санкт-Петербург: Петрополис, 1997.
Ю. П. Лисицин, «Концепция формирования ЗОЖ», в Сборник научных трудов. Москва, Россия, 1991, с. 3–27.
Т. М. Пономаренко, «Подготовка студентов педагогического вуза к валеолого-педагогической деятельности в системе дошкольного образования», автореф. дис. канд. наук; Хабаровский гос. пед. ун-т. Южно-Сахалинск, 2005.
Ð’. Ð?. Петрушин, Ð. Ð’. Петрушина, ВалеологиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Гардарики, 2003.
Ð’. Ð?. СтолÑров, Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ„Ð¸Ð·Ð¸Ñ‡ÐµÑкой культуры и Ñпорта. МоÑква, РоÑÑиÑ: Флинта: Ðаука, 2004.
П. Д. Тищенко, «Проблемы комплексного подхода к феномену здоровья», в Комплексные исследования: предмет, метод, задачи. Москва, Россия: Мысль, 1989, с. 56–57.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.