Criteria and indicators for selecting digital tools of video conferencing for e-learning implementation in the institution of postgraduate pedagogical education

Petro Hrabovskyi, Yuliia Zaporozhtseva

Анотація


This article is devoted to one of the actual problems of today-the organization of the process of professional development in the institution of postgraduate pedagogical education by distance learning. In particular, the selection of digital tools of video conferencing for synchronous electronic learning the implementation. The criteria and indicators for the selection of the necessary digital media are identified and described by the educational institution, and based on the analysis of scientific publications, legal documents, relevant software applications. So, it is advisable to apply operational and functional criteria. The indicators of the first criterion include the following: requirements for user hardware and software; payment for using; duration of the communication session; security and confidentiality; conditions of connection of participants; language of interface; availability of an application for mobile devices. Among the indicators of the second criterion are the following: the number of functionalities of the moderator; the number of functional capabilities of the participant; availability of a virtual interactive whiteboard and its functionality; monitoring the activity of participants. The importance of the proposed criteria and indicators is confirmed by the method of expert evaluation and appropriate calculations using the methods of mathematical statistics (Pearson's test), as well as the functions of the application Microsoft Office Excel (CHISQ.TEST). Further research on this issue may include refining the algorithm for evaluating the relevant digital video conferencing tools according to certain criteria and indicators to select the most effective software in the implementation of distance learning for distance learning in synchronous mode.


Ключові слова


professional development; postgraduate teacher education; E-learning; digital tools for videoconferencing.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Верховна Рада України. (2022, Лют. 24). Указ Президента № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/TY8oGy

Міністерство освіти і науки України. (2020, Берез. 16). Наказ № 406, «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СOVID-19». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/RWM7mw

Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/pjZbWw

Міністерство освіти і науки України. (2013, Квіт. 25). Наказ № 466, «Про затвердження Положення про дистанційне навчання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/RWM7mw

В. Биков та ін., Технологія створення дистанційного курсу; В. Ю. Бикова, В. М. Кухаренка, Ред. [Електронний ресурс]. Київ, Україна : Міленіум, 2008. Доступно: https://is.gd/zyhC8M Дата звернення: Черв. 30, 2022.

J. Owens, L. Hardcastle and B. Richardson, «Learning from a distance: the experience of remote students», Journal of distance education, vol. 23, no. 3, p. 53–74, 2009. [Online]. Available: https://is.gd/TlOkeL Дата звернення: Черв. 30, 2022.

В. Биков, «Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування», в Інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу: інноваційні засоби і технології. Київ, Україна: Атіка, 2005, с. 77–92.

D. Garrison, «Theoretical challenges for distance education in the 21st century: A shift from structural to transactional issues», International Review of Research in Open and Distance Learning, vol. 1, no. 1, 2000. [Online].Available: https://is.gd/6Fol2p Дата звернення: Черв. 30, 2022.

T. Anderson, «Modes of Interaction in Distance Education: Recent Developments and Research Questions», in Handbook of Distance Education, 2003, p. 129–144.

A. (Tony) Bates, Technology, e-learning and Distance Education. London: Routledge, 2005.

Кабінет Міністрів України. (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/BrjcMp

В. Олійник, П. Грабовський, «Структурно-функціональна модель організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників у закладі післядипломної педагогічної освіти в умовах пандемії», Вісник післядипломної освіти. Педагогічні науки, вип. 17(46), 208 с., с. 95–122, 2021. (Категорія «Б»). https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2021‐17(46)‐95‐122

Л. Лук'янова, «Акмеологічний ресурс андрагогічної моделі навчання», Проблеми освіти, вип. 84, с. 31–36, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/vvED4L Дата звернення: Черв. 30, 2022.

Кабінет Міністрів України. (2019, Серп. 21). Постанова № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/NJeUTH

П. Грабовський, «Розвиток інформаційної компетентності вчителів природничо-математичних предметів у післядипломній педагогічній освіті», дис. канд. наук; НАПН України ДЗВО «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2016.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.