Прогностична модель підготовки фахівців в закладах професійної (професійно-технічної) освіти

Ольга Єжова, Наталія Мукан, Олена Біда, Оксана Білик

Анотація


Статтю присвячено обґрунтуванню змісту і структури прогностичної моделі підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (ЗПТО). Для вирішення поставленої мети використано теоретичні методи наукового дослідження: аналіз актуального стану досліджуваної проблеми у педагогічній та спеціальній літературі, моделювання. В дослідженні використано такі підходи: міждисциплінарний, системний, кібернетичний, компетентнісний; діяльнісний. У результаті дослідження створено прогностичну модель підготовки фахівців у ЗПТО, як систему, яка дозволяє отримувати нову інформацію про її взаємопов’язані структурні елементи, умовно об’єднані в такі блоки: факторний, цільовий, теоретико-методологічний, змістово-технологічний, результативний. Запропонована модель за галуззю застосування науково-дослідницька, імітаційна; за формою інформаційна, кібернетична; за структурою мережева; за ступенем деталізації укрупнена; за розвитком в часі прогностична; за ступенем відтворення основних рис системи функціональна; за широтою охоплення проблематики міжнародна. Модель має на меті забезпечення готовності майбутніх кваліфікованих робітників до здійснення професійної діяльності в умовах як сучасного, так і прогнозованого виробництва. Модель відрізняється від аналогічних розробок наявністю факторного блоку, який містить інформацію про сценарний прогноз щодо інноваційного розвитку галузі за такими складниками: зміст праці, обладнання, матеріали й технології. Сформульовано педагогічні умови підготовки кваліфікованих робітників у ЗПТО з застосуванням прогностичних моделей: 1) підпорядкування моделі системі цілей підготовки в ЗПТО; 2) узгодження змісту моделі з прогнозом інноваційного розвитку галузі, в якій працюватиме випускник; 3) розроблення методики впровадження моделі; 4) наявність відповідного організаційного, програмного, технічного та кадрового забезпечення.


Ключові слова


професійна (професійно-технічна) освіта; прогноз; модель; педагогічні умови; фактори; прогнозоване виробництво.

Повний текст:

PDF

Посилання


Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 12). Розпорядження № 419-р. «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://bit.ly/3LAPjQl

Міністерство освіти і науки України. (2020, Груд. 12). Рішення колегії «Про проект Стратегії розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на період до 2023 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://bit.ly/3uWMxiN

E. Toffler, Future Shock. Moscow, Russia: АСТ, 2008, p. 437.

Д. А. Закатнов, «Прогнозирование тенденций развития профессионально-технического образования методами форсайт», Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи, вип. 3, с. 27–38, 2013.

М. В. Анісімов, «Прогностичні підходи побудови моделей професійно-технічних навчальних закладів», Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, № 1(294), с. 3–7, 2014.

Ж. Аллак, Вклад в будущее: приоритет образования. Москва, Россия: Педагогика-пресс, 1993, с. 164.

Б. С. Гершунский, Педагогическая прогностика: методология, теория, практика. Киев, Украина: Вища шк., 1986, с. 125.

К. В. Гораш, «Прогностична функція керівника закладу освіти в контексті сучасних освітніх реформ», Вісник Глухівського нац. пед. університету ім. О. Довженка. Серія: Педагогічні науки, т. 2, № 46, с. 54–66, 2021.

О. В. Єжова, Теорія і практика створення прогностичних моделей підготовки кваліфікованих робітників швейної галузі. Кіровоград, Україна: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016.

O. Yezhova, K. Pashkevich, O. Kolosnichenko, O. Gerasymenko, M. Kolosnichenko, «Forecasted labor functions of fashion industry specialists», Proceedings of the International conference on textile and apparel innovation (ICTAI 2021), vol. 2430, pp. 040003-1–040003-8, 2021. doi: 10.1063/5.0076957

Д. М. Гвишиани, В. А. Лисичкин, Прогностика. Москва, Россия: Знание, 1968, с. 26.

О. В. Єжова, «Класифікація моделей в педагогічних дослідженнях», Наукові записки. Серія: проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, т. 2, № 5, с. 202–206, 2016.

О. В. Єжова, «Теоретико-методологічні засади створення прогностичних моделей підготовки фахівців у професійно-технічних навчальних закладах швейного профілю», дис. д-ра наук, КДПУ ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2017, с. 108.

O. V. Yezhova, N. Anisimov, K. Pashkevich, I. Androshchuk, O. Mishchenko, «Professionally Important Qualities of the Specialists in Design, Technology, and Service in the Postmodern Society», Postmodern Openings, vol. 12(3Sup1), рр. 21–44, 2021. doi: 10.18662/po/12.3Sup1/349


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.