Методична система вивчення публіцистики у старших класах закладів загальної середньої освіти
Анотація
У дослідженні визначено, що методична система вивчення публіцистики у старших класах закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) – це складне структурне утворення, що містить провідну ідею, функції, принципи, методи, прийоми, форми навчальної діяльності, спрямовані на ґрунтовне сприймання і розуміння публіцистичних творів, за допомогою яких формується світогляд учня, відбувається соціалізація особистості старшокласника. Вона реалізується через уроки, факультативні заняття, позакласні заходи, присвячені значущим темам, ґрунтується на безперервному системному розвитку особистості школяра, підготовки його до суспільного життя. Мета методичної системи полягає у визначенні ефективних методів, прийомів, видів і форм освітньої діяльності, спрямованих на досягнення цілісності у сприйманні шкільного курсу літератури, формування в учнів високоморальних понять за допомогою вивчення публіцистики у старших класах ЗЗСО. Методична система виконує такі функції: як: пізнавальна (глибоке осмислення публіцистичних творів, визначення авторської позиції, поглиблення знань з гуманітарних предметів); розвивальна (розвиток вмінь та навичок аналізу публіцистичного твору); світоглядна (створюється фундамент для світобачення старшокласників, соціалізації особистості); мотиваційна (розвиток інтересу до вивчення публіцистики); виховна (розвиток людини-громадянина, високих моральних почуттів). Розроблення системи вивчення публіцистики ґрунтувалася на головних загальнонаукових принципах: цілісності (залежність кожного елемента системи від його місця, функції в цілому); структурності (можливість опису системи через визначення її структури); взаємозалежності системи й середовища (формування й виявлення особливостей системи у процесі взаємодії із середовищем, виступаючи при цьому провідним активним компонентом взаємодії); ієрархічності (кожен компонент системи насамперед може розглядатися як система); а також системний підхід: змістовності (можливість фіксування недоліків старих традиційних функцій); динамічності й спадковості. Крім загальнонаукових, в основу системи покладено: загально-дидактичні принципи: науковості й доступності; систематичності й послідовності засвоєння знань; проблемності; науковості; творчої активності й свідомості учнів; єдності навчання, розвитку й виховання; позитивного тла навчання; зв'язку навчання з життям; урахування індивідуальних особливостей учнів. Методичні принципи викладання української літератури: пріоритету загальнолюдських цінностей; вивчення літератури як мистецтва слова, контекстового розгляду літературних явищ, вивчення будь-якого твору з урахуванням його жанру. Визначено специфічні принципи вивчення публіцистичних творів у ЗЗСО: вплив публіцистики на свідомість людини, взаємодія художніх творів і публіцистичної спадщини українських митців. Провідною ідеєю системи вивчення публіцистичних творів у старших класах ЗЗСО є підвищення рівня літературної освіти, розуміння старшокласниками специфіки публіцистики, формування національно свідомої і духовно багатої особистості молодої людини. Система вивчення публіцистичних творів у старших класах ЗЗСО відкриває широкі можливості модернізації літературної освіти як на уроках української літератури, так і на факультативних заняттях, під час позакласних і позашкільних заходів. Методична система вивчення публіцистичних творів у старших класах ЗЗСО являє собою складне структурне утворення, що містить провідну ідею, функції, принципи, методи, прийоми, форми освітньої діяльності.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Н. Й. Волошина, Наукові основи методики літератури. Київ, Україна: Ленвіт, 2002, 344 с.
Н. Й. Волошина, Є. А. Пасічник та ін. Концепція літературної освіти. Київ, Україна: ВІПОЛ, 1993, 74 с.
О. М. Бандура, Міжпредметні зв’язки у процесі вивчення української літератури. Київ, Україна: Рад. шк., 1984, 168 с.
Є. А. Пасічник, Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах. Київ, Україна: Ленвіт, 2000, 384 с.
З. О. Шевченко, Шкільна лекція у поєднанні з іншими видами та прийомами викладання літератури. Київ, Україна: Рад. шк., 1986, 44 с.
В. Я. Неділько, Методика викладання української літератури в середній школі. Київ, Україна: Вища шк., 1978, 248 с.
В. А. Доманский, Факультативные занятия по русской литературе. Киев, Украина: Рад. шк., 1990, 136 с.
С. О. Караман, «Позакласна робота з української мови», Українська література в загальноосвітній школі, № 9, с. 46, 2004.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.