Інтелектуально-ціннісний компонент здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в дзеркалі європейських ідей розуму

Василь Федорець

Анотація


У статті на основі гуманістичних ідей «Нової української школи» й європоцентричних трансформацій української освіти, з урахуванням практично орієнтованої освітньої специфіки післядипломної освіти проводиться концептуалізація інтелектуально-ціннісного (когнітивного) компонента здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури. Вказана концептуалізація здійснюється на основі антропологічно-ціннісної рефлексії та рецепції значущих елліністичних концептів розуму, а також методологічного потенціалу когнітивної, феноменологічної й екзистенційної педагогік, утіленої когнітивістики, концепції аутопоезису, енактивізму та теорії тілесного розуму. На основі осмислення ідей розуму Анаксагора, когнітивної педагогіки та сучасних когнітивних учень розробляються концепти інтелектуально-ціннісно-здоров’яорієнтованої життєтворчості та інтелектуально-ціннісної здоров’яорієнтованої організації тренувального процесу («Інтелектуальної здоров’ятворчості» та «Здоров’ятворчої інтелектуалізації рухової активності»). Указані концепти сформовано на основі провідної інтелектуальної стратегії життєтворчості, тренувального процесу та збереження здоров’я, репрезентованої як професійна інтелектуальна антропопрактика. У цих концептах втілено ідеї гуманізації, інтелектуалізації і професіоналізації здоров'язбережувальної компетентності й освітнього процесу. Осмислюючи і рецептуючи ідеї розуму Платона та використовуючи сучасні когнітивні теорії й екзистенційний, когнітивний та діалогічний напрями педагогіки, ми формуємо концепти онтологізації здоров’язбережувальних знань і мислення. Онтологізація здоров’язбережувальних знань нами визначається як компетентнісно й онтологічно орієнтована їх трансформація, унаслідок якої в них привносяться буттєві аспекти, що проявляється в структурі, змісті, смислах, способах репрезентації і проблематизації, у зв’язках із життям, практиками й особистістю, а також у цінностях та інтенціях

Ключові слова


інтелектуально-ціннісний компонент здоров’язбере-жувальної компетентності вчителя фізичної культури; післядипломна освіта; педагогіка здоров’я; методологія; методика; знання; когнітивні концепції; трансфер знань; гуманізація; педагогічна антропологія; онт

Повний текст:

PDF

Посилання


Аристотель, Метафизика; соч.: в 4 т. Москва, Россия: Мысль, 1976, Т. 1, 550 с., с. 63–367.

Арістотель, Нікомахова етика; пер. з дав.-гр. В. Ставнюк. Київ, Україна: «Аквілон-Плюс», 2002, 480 с.

В. Ф. Асмус, Античная философия: 3-е и зд. Москва, Россия: Высш. шк., 1999, 400 с.

Ð. Ð?. БеÑпалов, «Ð?Ð½Ñ‚ÐµÐ»Ð»ÐµÐºÑ‚ÑƒÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ ÑовеÑÑ‚ÑŒ и ÑуверенноÑть», ВеÑтник МоÑковÑкого ун-та, ÑÐµÑ€Ð¸Ñ 7: ФилоÑофиÑ, â„– 4, Ñ. 48–60, 2013.

О. В. Вознюк, «Цільові орієнтити розвитку сучасного школяра», Педагогічний вісник, № 4(36), с. 3–8, 2015.

О. Г. Волков, «Телеологія педагогічного дискурсу: ейдос Платона й ентелехія Аристотеля», Актуальні проблеми філософії та соціології, № 22, с. 31–34, 2018.

А. А. Грицанов, Новейший философский словарь: 3-е изд., исправл. Минск, Беларусь: Книжный Дом, 2003, 1280 с.

Е. Н. Дмитриева, «Смысловая парадигма как основа совершенствования профессиональной подготовки педагогов в вузе», дис. д-ра наук. Нижний Новгород, Россия, 2004, 385 c.

О. Ð. ДольÑкаÑ, ТранÑформации рациональноÑти в Ñовременном образовании: монографіÑ. Харьков, Украина: ÐТУ «ХПÐ?»; Ð?здатель Савчук О. О., 2013, 352 Ñ.

В. Йегер, Пайдейя. Воспитание античного грека; пер. с нем. М. Н. Ботвинника. Москва, Россия: Гр.-латин. кабинет Ю. А. Шичалина, 1997, Т. 2, 336 с.

І. В. Іваній, «Характеристика сутності здоров’язберігаючої компетентності вчителя фізичної культури», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 3, с. 18–22, 2013.

Ð?. Кант, Ð¡Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð½Ð¸Ñ Ñочинений в 6-ти томах. МоÑква, РоÑÑиÑ, 1966, Т. 6, Ñ. 25–35. (Что такое ПроÑвещение).

Е. Н. Князева, Энактивизм: новая форма конструктивизма в эпистемологии. Москва; Санкт-Петербург, Россия: Центр гуманитарных инициатив; Университетская книга, 2014, 352 с.

В. Б. Кудрин, «Время Аристотеля возвращается», Biocosmology – neo-Aristotelism, Vol. 6, Nos. 3/4, Summer / Autumn, с. 551–558, 2016.

А. Ф. Лосев, Очерки античного символизма и мифологии. Москва, Россия: Мысль, 1993, 962 с.

Ð?. Ð’. Макарова, «Об одном атрибуте деÑтельноÑти ума у ÐриÑтотелÑ», ФилоÑофиÑ: журн. Ð’Ñ‹Ñшей школы Ñкономики, Т. п, â„– 1, Ñ. 11–32, 2018.

Ð?. Ð’. Макарова, «Учение ÐриÑÑ‚Ð¾Ñ‚ÐµÐ»Ñ Ð¾ душе как Ñубъекте Ð¿Ð¾Ð·Ð½Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ его Ñудьба в западноевропейÑкой филоÑофии», диÑ. канд. наук. МоÑква, РоÑÑиÑ, 2005, 171 Ñ.

Ð?. Ð. Мамакина, «Формирование когнитивного компонента здоровьеÑберегающей компетентноÑти Ñтудентов факультета физичеÑкой культуры вуза ÑредÑтвами Ñовременных образовательных технологий», автореф. диÑ. канд. наук. УльÑновÑк, РоÑÑиÑ, 2013, 30 Ñ.

А. Мановельський, Досократики. Первые греческие мыслители в их творениях, в свидетельствах древности и в свете новейших исследований. Ч. III (Пифагорейцы, Анаксагор и др.). Казань, Россия: книгоизд-во М. А. Голубева, 1910, 192 с.

У. Матурана, Ф. Варела, Древо познания: биологические корни человеческого понимания; пер. с англ. Ю. А. Данилова. Москва, Россия: Прогресс-Традиция, 2001, 224 с.

М. Нестерова, Когнитивистика: истоки, вызовы, перспективы: монографія. Сумы, Украина: Университетская книга, 2015, 334 с.

Л. С. Нечепоренко, «Визначення сутності онто-інвайроментальної педагогіки», Теорія і практика управління соціальними системами, № 3, с. 107–112, 2013.

Ф. Ницше, Сочинения: в 2 т. Москва, Россия: Мысль, 1996, Т. 1, 832 с. (веселая наука «La gaya scienca», пер. К. А. Свасьяна).

І. О. Омельяненко, «Здоров’язберігаюча компетентність вчителя фізичної культури», Професійні компетенції та компетентності вчителя, на регіон. наук.-практ. семінарі. Тернопіль, Україна, 2006, с. 127–130.

Платон, СочинениÑ: в четырех томах; Ð. Ф. ЛоÑева и Ð’. Ф. ÐÑмуÑа, Ред; пер. Ñ Ð´Ñ€ÐµÐ². гр. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во СПб. ун-та, «Ð?зд-во Олега Ðбышко», 2007, Т. 2, 626 Ñ.

Платон, Ð¡Ð¾Ñ‡Ð¸Ð½ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² четырех томах; Ð. Ф. ЛоÑева и Ð’. Ф. ÐÑмуÑа, Ред; пер. Ñ Ð´Ñ€ÐµÐ². гр. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во СПб. ун-та, «Ð?зд-во Олега Ðбышко», 2007, Т. 3, ч. 1, 752 Ñ.

Ð?. Л. Платонова, «Формирование здоровьеориентированного Ð¼Ñ‹ÑˆÐ»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð±ÑƒÐ´ÑƒÑ‰Ð¸Ñ… учителей в процеÑÑе профеÑÑиональной подготовки в вузе», диÑ. канд. наук. МагнитогорÑк, РоÑÑиÑ, 2010, 190 Ñ.

Д. Ð. Попов, «Образование как инÑтитут Ñ„Ð¾Ñ€Ð¼Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ ÑÐ¾Ð·Ð½Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ Ð¼Ñ‹ÑˆÐ»ÐµÐ½Ð¸Ñ (феноменологичеÑкий подход)», диÑ. канд. наук; ФГÐОУ ВО «Ðациональный иÑÑледовательÑкий Ðижегород. гоÑ. ун-Ñ‚ им. Ð. Ð?. ЛобачевÑкого», 2018, 132 Ñ.

Ð?. Г. Ребещенкова, «ЭроÑ, разум, познание в филоÑофии Платона. ÐкадемиÑ», Материалы и иÑÑÐ»ÐµÐ´Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¿Ð¾ иÑтории платонизма: межвузовÑкий Ñб. Р. Ð’. Светлова, Ð. Ð’. Цыба; Ред. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во СПб. ун-та, 1997, 304 Ñ.

С. Ф. Сергеев, «Когнитивная педагогика: особенности научения и образования взрослых», Вестник Северо-Восточного федерального ун-та им. М. К. Аммосова, серия: Педагогика. Психология. Философия, № 3, с. 30–35, 2016.

С. Ф. Сергеев, «Образовательные среды в постнеклассических представлениях когнитивной педагогіки», Открытое образование, № 1(90), с. 90–100, 2012.

Є. М. Сливка, «Підвищення здоров’язберігаючої компетентності вчителів фізичного виховання в умовах реформування системи фізичного виховання», Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, Україна, Вип. 7, с. 285–289, 2010.

Ð’. Ð’. Соколов, «ФилоÑофÑкий Ñинтез ÐриÑтотелÑ», ФилоÑÐ¾Ñ„Ð¸Ñ Ð¸ общеÑтво. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. «Учитель», 1999, â„– 4, Ñ. 45–97.

Т. А. Соловьева, О. Е. Макаркина, «Формирование у обучающихся интеллектуальной свободы в образовательной деятельности вуза», Пенитенциарная наука, 2016, с. 86–90.

Ð. Ðœ. ТолÑтенко, Â«Ð­Ñ€Ð¾Ñ Ð² филоÑофии Платона», ВеÑтник РуÑÑкой хриÑтианÑкой гуманитарной академии. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во РХГÐ, Т. 11, вып. 4, Ñ. 82–86, 2010.

В. М. Федорець, «Концептуалізація антропологічної моделі здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, Вип. 5(34), с. 137–178, 2017. (Серія «Педагогічні науки»).

С. Л. Франк, «Предмет знаниÑ. Об оÑновах и пределах отвлечённого знаниÑ», Предмет знаниÑ. Душа человека; ÑоÑÑ‚., вÑтуп. ÑÑ‚., ком. Ð?. Ð?. Евлампиева. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Ðаука, 1995, Ñ. 35–416.

Ðœ. Фуко, Ð?нтеллектуалы и влаÑÑ‚ÑŒ: избранные полит. Ñтатьи, выÑÑ‚ÑƒÐ¿Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð¸ интервью; пер. Ñ Ñ„Ñ€. С. Ч. ОфертаÑ; Ð’. П. Визгин и Б. Ðœ. Скуратова, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: ПракÑиÑ, 2002, 384 Ñ. (Ð¡ÐµÑ€Ð¸Ñ Â«ÐÐ¾Ð²Ð°Ñ Ð½Ð°ÑƒÐºÐ° политики»).

М. Хайдеггер, Время и бытие: статьи и выступления; пер. с нем. Москва, Россия: Республика, 1993, 447 с.

Lakoff George and Johnsen Mark, Metaphors we live by. London: The university of Chicago press, 2003.

«Nontraumatic sports death in high school and college athletes» / S. P. Van Camp, C. M. Bloor, F. O. Mueller, R. C. Cantu, H. G. Olson, Medicine and Science in Sports and Exercise, Vol. 27, iss. 5, р. 641–647, 1995.

P. J. Podrid, R. J. Myerburg, «Epidemiology and Stratification of Risk for Sudden Cardiac Death», Clinical Cardiology, Vol. 28, iss. 1, р. 3–11, 2005.

Larry Shapiro, «The Embodied Cognition Programme», Philosophy Compass, Т. 2, № 2, с. 343, 2007.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.