Освітній кластер як форма соціального партнерства

Тетяна Стойчик

Анотація


Актуальність статті визначається вимогами сьогодення, де освіта стає важливою складовою соціально-економічного зростання країни та вимагає від фахівців високого рівня професійних компетентностей. На підставі досвіду європейських країн обґрунтовано, що у забезпеченні якості підготовки фахівців та рівня їхньої конкурентоздатності особливої уваги набуває кластерний підхід, який є перспективним для освіти в умовах децентралізації управління. У статті розкрито поняття кластера, його характерні ознаки, проаналізовано сутність поняття «освітній кластер» та визначено його місце у системі професійної (професійно-технічної) освіти. Розкрито основні переваги та принципи кластерного підходу в розвитку професійної (професійно-технічної) освіти; сформульовано основоположні принципи при створенні й функціонуванні кластерів. Визначено, що сучасний кластерний підхід передбачає багаторівневе управління, співробітництво суб’єктів різних галузей та формування сприятливого середовища для співробітництва і розвитку. На прикладі освіти, яка лише набуває досвіду підприємництва, встановлено, що кластерний підхід – це об’єднання закладів освіти з бізнес-структурами та суб’єктами громадянського суспільства (громадськими організаціями, політичними партіями тощо) на відповідних нормативно-правових засадах. Розглядаючи питання освітніх кластерів як однієї з форм соціального партнерства, з’ясовано, що важливими умовами для неї є рівноправність, прозорість та довіра між партнерами. Кластерний розвиток економіки країни – одна з характерних ознак сучасної інноваційної економіки і для професійної освіти має значні переваги. Серед основних виділено: підвищення якості навчання; розроблення нових технологій навчання; забезпечення неперервності та доступності навчального процесу; перевірка отриманих знань на практиці; незалежне оцінювання якості навчання, рівня викладання, якості навчальних програм та матеріалів. З урахуванням досвіду європейських країн наведено приклади освітніх кластерних інституцій, зроблено порівняльний аналіз, який дав можливість зробити висновки про те, що в Україні освітні інноваційні кластери, як правило, об’єднують: заклади вищої освіти (вони є їх ядром) з науково-дослідними центрами та підприємствами; заклади та установи професійної освіти, об’єднані за галузевою ознакою і партнерськими відносинами з підприємствами галузі; освітні установи і підприємства роботодавців, що забезпечують підвищення якості, скорочення термінів підготовки, створення гнучкої системи підвищення кваліфікації фахівців для підприємств з урахуванням поточних і прогнозних вимог виробництва. З’ясовано поняття процесу кластеризації на прикладі системи професійної (професійно-технічної) освіти. Незважаючи на багатогранність освітніх кластерів, зокрема як однієї з форм соціального партнерства, невирішеними залишаються питання створення дуальної корпоративної моделі об’єднання роботодавців, закладів професійної (професійно-технічної) освіти та наукових установ задля підвищення якості підготовки фахівців та забезпечення їх конкурентоздатності.


Ключові слова


кластер; освітній кластер; кластерний підхід; кластеризація; заклад професійної (професійно-технічної) освіти; конкурентоздатний фахівець

Повний текст:

PDF

Посилання


О. А. Корчинська, Ринок освітніх послуг в Україні: економічні аспекти. Ринок освітніх послуг: виклики сучасності: на наук.-практ. конф. з міжнар. участю (м. Київ, 11 черв. 2019 р.) / уклад.: Т. Семигіна, О. Корчинська, О. Жук. Київ, Україна: АПСВТ, 2019, с. 40–41.

Система национальных счетов, 2008. Европейская комиссия, Международный валютный фонд, Организация экономического сотрудничества и развития, Организация объединенных наций, Всемирный банк, Нью-Йорк, 2009. [Електронний ресурс]. Доступно: http://unstats.un.org/unsd/nationalaccount/sna2008.asp/

Ю. В. Ковбасюк, І. О. Дегтярьова, Кластерний підхід до регіонального економічного розвитку в країні: навч.-метод. матеріали. Київ, Україна: НАДУ, 2015, 52 с.

М. Портер, Международная конкуренция. Москва, Россия: Международные отношения, 1993, 896 с.

Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр, Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті; Р. С. Гуревича, Ред. Львів, Україна: Сполом, 2012, 506 с.

«Партнерство», Вікіпедія: вільна енциклопедія. [Електронний ресурс]. Доступно: https://uk.wikipedia.org/wiki.

А. М. Старєва, «Регіональний соціокультурний освітній кластер як організаційна умова вирішення проблеми оптимізації навчальних закладів», Народна освіта, Вип. 2(17), с. 34–41, 2012. [Електронний ресурс].

Доступно: http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/17/statti/stareva.htm.

І. В. Вишнякова, «Досвід становлення та розвитку кластерів в окремих країнах Північно-східної та Центральної Європи», Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки, № 1, с. 184–194, 2011.

Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід: монографія / В. О. Радкевич, Л. П. Пуховська, О. В. Бородієнко, О. П. Радкевич, Н. В. Базелюк, Н. М. Корчинська, С. О. Леу, В. В. Артемчук; В. О. Радкевич, Ред. Київ, Україна: ІПТО НАПН України, 2018, 223 с.

Верховна Рада України. (1998, Лют. 10). Закон № 103/98-ВР «Про професійну (професійно-технічну) освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://kodeksy.com.ua/pro_profesijno-tehnichnu_osvitu/25.htm.

Кабінет Міністрів України. (2019, Лип. 10). Закон (проект) № 40011920943704001. «Про професійну (професійно-технічну) освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.rbc.ua/ukr/news/kabmin-predlagaet-rade-novyy-zakon-professionalno-1562749478.html.

Ð. Ð. ÐниÑцына, «Ð?нновационный научно-образовательный клаÑтер как ÑпоÑоб организации инновационной деÑтельноÑти в вузе», ÐšÑ€ÐµÐ°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð°Ñ Ñкономика, â„– 440, Ñ. 91–97, 2010.

Н. В. Любченко, «Потенціал освітнього кластера як ресурс інноваційного розвитку системи освіти в умовах суспільних трансформацій», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 84–91, 2017. [Електронний ресурс].

Доступно: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/1_2017/%D0%9B%D0%AE%D0%91%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E.pdf.

Е. М. Терешин, В. М. Володин, «Современная дефиниция понятия «кластер» и подходы к формализации этого явления», Экономические науки, № 2(63), с. 164–167, 2010.

Е. Ð?. Куценко, Феномен образовательного клаÑтера. [Электронный реÑурÑ].

Доступно: https://evg-ko.livejournal.com/category/%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%

B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5

С. Ð. РаÑтворцева, Ð. Ð. ЧереповÑкаÑ, «Ð?Ð´ÐµÐ½Ñ‚Ð¸Ñ„Ð¸ÐºÐ°Ñ†Ð¸Ñ Ð¸ оценка региональных клаÑтеров», Экономика региона, â„– 4, Ñ. 123–133, 2013.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.