Методологія оцінювання якості дошкільної освіти: реалії та перспективи

Ольга Косенчук, Юлія Косенчук

Анотація


У статті здійснено аналіз міжнародних стандартів оцінювання якості дошкільної освіти. Досліджено нормативно-правове забезпечення системи дошкільної освіти України. Обґрунтовано сучасні наукові погляди на проблематику дослідження: визначено поняття: «якість», «якість дошкільної освіти», «система управління якістю дошкільної освіти»; охарактеризовані критерії якості дошкільної освіти, висвітлено міжнародні тенденції щодо оцінювання якості дошкільної освіти. Авторами обґрунтовані фактори підвищення якості дошкільної освіти Аргументовано нагальну потребу здійснення комплексного оцінювання якості дошкільної освіти, відповідно до міжнародних стандартів. Презентована методика ECERS-3 для комплексного оцінювання якості освіти в закладах дошкільної освіти. Методика ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale) для комплексного оцінювання якості освіти у закладах дошкільної освіти широко впроваджується у закладах освіти багатьох європейських країнах. Єдиний діагностичний інструментарій дозволяє уніфікувати розуміння якості освіти відповідно до міжнародних стандартів. Стандартизована методика ECERS-3 полягає у комплексності та систематичності. Шість шкал – просторові умови; взаємодія; планування; застосування та багатогранність матеріалів; індивідуалізація; участь. У статті презентовані матеріали Європейської рамки якості раннього розвитку і дошкільної освіти визначені поняття, «якості освіти», доведено, що воно є складним і відносним». Визначено складові якості освіти: якість структури; якість процесу; якість результатів. Крім того охарактеризовано стан проблеми та визначені пріоритети вирішення.


Ключові слова


якість дошкільної освіти; управління якості освіти; міжнародні стандарти; комплексне оцінювання; критерії якості освіти; ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale).

Повний текст:

PDF

Посилання


В. П. Андрущенко, В. Г. Вікторов, «Якість освіти в дзеркалі сучасних вимог та експектацій», Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки. Київ, Україна: ВІР УАН, Вип. 37, с. 215–227, 2010.

Гордон Драйден, Джаннетт Вос, Революція в навчанні; пер. з англ. М. Товкало. Львів, Україна: Литопис, 2011, 544 с.

Дошкольное образование: словарь терминов / сост. Н. А. Виноградова [и др.]. Москва, Россия: Айрис-пресс, 2005, 400 с.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII, ст. 41 «Про освіту» [Електронний ресурс].

Доступно: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-41.htm

W. Edwards, Deming’s 14 Points for Management. [Електронний ресурс]. St Andrews Lean Consulting. Available: https://standrewslean.com/lean-resources/defining-lean/w-edwards-demings-14-points-for-management

Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України; В. Г. Кремень, Ред. Київ, Україна: Юрінком Інтер, 2008, 1040 с.

О. Г. Косенчук, Н. В. Бахмат, «Модель інформаційно-комунікаційного забезпечення управління якістю дошкільної освіти». [Електронний ресурс]. Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 69, № 1, с. 246–257, 2019. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_69_1_23. (Web of Science).

«Критерії якості дошкільної освіти», Звіт за результатами дослідження в межах міжнародного проекту «Міжнародні критерії якості дошкільних освітніх програм». [Електронний ресурс]. Доступно: http://ussf.kiev.ua/images/news/2019.09.17/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D1%97%20%D1%8F%D0%BA%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf

К. Л. Крутій, Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі: монографія. Запоріжжя, Україна: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 20100, 172 с.

Mc Hugh, Mary L., «Interrater reliability: The kappa statistic», Biochemia Medica, № 22 (3), р. 276–282, 2012. doi:10.11613/bm.2012.031. PMC 3900052. PMID 23092060

С. Ð?. Ожегов, Словарь руÑÑкого Ñзыка. МоÑква, РоÑÑиÑ: ГоÑ. изд. иноÑÑ‚Ñ€. и национ. Ñловарей, l960, Ñ. 265.

Програма діяльності Кабінету Міністрів України. [Електронний ресурс]. Урядовий портал. Доступно: https://program.kmu.gov.ua/meta/kozna-ditina-mae-dostup-do-akisnoi-doskilnoi-osviti

О. Я. Савченко, «Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу». [Електронний ресурс]. Науковий вісник Миколаївського держ. ун-ту ім. В. О. Сухомлинського, серія «Педагогічні науки», Вип. 1(28), с. 36–50, 2010. Доступно: http://mdu.edu.ua/spaw2/uploads/files/4_8.pdf

Стратегічний план діяльності міністерства освіти і науки України до 2024 року (Проект). [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/sectors/u-137/proyekt_stratplanu_mon_2024.pdf.

Дошкільна освіта. [Електронний ресурс]. Міністерство освіти і науки України. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/tag/doshkilna-osvita

А. Шлейхер, Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. [Електронний ресурс]; пер. з англ. Ганна Лелів. Львів, Україна: Літопис, 2018. 296 с.

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.