Методика вивчення студентами-словесниками жанрової природи оповідання з урахуванням національної специфіки
Анотація
Дослідження присвячено жанровому аналізу художнього твору як одного з важливих інструментів формування професійної підготовки майбутніх учителів-філологів. Запропонована розвідка є продовженням публікацій автора щодо створення методичної системи формування та розвитку умінь і навичок у студентів-філологів жанрового аналізу художніх творів з урахуванням національної специфіки. Проаналізовано ґрунтовні теоретичні літературознавчі праці (Д. Наливайка, Т. Свербілової, О. Колінько, Н. Копистянської, Д. Чика), що слугують методологічною основою створення запропонованої системи. Опрацювання методичних досліджень сучасних науковців свідчить про те, що питання формування умінь і навичок жанрового аналізу художнього твору на прикладі творів зарубіжної літератури у студентів-філологів є одним із малодосліджених у сучасній методиці викладання літератури. Розуміння студентами жанру, як ключової категорії літературознавства, допомагає майбутньому вчителю зарубіжної літератури ефективно реалізувати методи порівняльного аналізу творів національних літератур. У дослідженні запропоновано визначення жанрової грамотності, яке розуміємо як сукупність знань, умінь і навичок студентів визначати жанр за типологічними ознаками, виокремлювати оригінальні авторські жанрові риси, орієнтуватись в розмаїтті жанрів художньої літератури, порівнювати жанри у національних літературах, увиразнювати жанрові зміни та трансформації. Поняття жанрового аналізу художнього твору розглядаємо як один із видів літературознавчого аналізу, що виявляє типологічні ознаки та індивідуально-авторські особливості жанрової природи художнього твору. Доведено, що ефективна реалізація жанрового аналізу художнього твору з урахуванням національної специфіки передбачає ґрунтовні теоретичні знання з курсів вступу до літературознавства і теорії літератури, історії української та зарубіжної літератури, національно-культурного середовища твору.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Д. С. Наливайко, «Літературна компаративістика вчора і сьогодні (передмова)», Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи. Антологія. Київ, Україна: ВД «Києво-Могилянська академія», 2009.
Т. Г. Свербілова, Такі близькі, такі далекі… (Жанрові моделі української та російської драми в аспекті порівняльної поетики): монографія. Черкаси, Україна: ТОВ «Маклаут», 2011.
О. П. Колінько, «Цілий світ у краплі води…»: компаративний дискурс української і російської новели кінця ХІХ – початку ХХ ст.: монографія. Бердянськ, Україна: БДПУ, 2012.
Д. Б. Чик, «Жанрові системи української та англійської прози кінця XVIII – середини ХІХ ст.: проблеми типології та поетики», дис. д-ра наук, Бердянський держ. пед. ун-т, Бердянськ, Київський нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, Україна, 2018.
Н. Х. Копистянська, Жанр, жанрова система у просторі літературознавства: монографія. Львів, Україна: ПАІС, 2005.
Б. І. Антонич, Повне зібрання творів / передм. М. Ільницького; упоряд. і комент. Д. Ільницького; І. Старовойт, М. Старовойт; Ред. Львів, Україна: Літопис, 2009.
С. М. Андрусів, Модус національної ідентичності: Львівський текст 30-х років ХХ ст.: монографія. Тернопіль, Львів, Україна: Джура; ЛНУ ім. Івана Франка, 2000.
Н. Р. Грицак, «Методика компаративного аналізу жанру новели (на прикладі новел О. Генрі "Дари волхвів" і Гі де Мопассана "Коштовності")», Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, Вип. 2(37), ч. 1, с. 118–127, 2018.
Н. Р. Грицак, «Методика жанрового аналізу балад "Вільшаний король" Й. Ґете та "Лілея" Т. Шевченка з урахуванням національної специфіки», Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, Вип. 1(39), с. 147–155, 2019.
І. О. Денисюк, Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. Київ, Україна: Вища шк., 1981.
Н. В. Шевчук, «"Різдвяні оповіді" Ч. Діккенса у хронотопно-типологічних зв’язках», дис. канд. наук, Львівський нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2001.
І. С. Буркут, «Співвідношення фантастичного та реального у різдвяних оповіданнях (на матеріалі англійської, російської та української літератур)», Літературознавчі обрії. Праці молодих учених, Вип. 20, с. 223–225, 2014. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Litobr_2014_20_45.
С. В. Ленська, «Трансформація різдвяної семантики як засіб художнього моделювання антисвіту в українській малій прозі ХХ ст.», Філологічний дискурс, Вип. 3, с. 59–70, 2016. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fild_2016_3_10.
А. А. Полякова, «Особливості художнього хронотопу в "Різдвяних повістях" Ч. Діккенса», Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Серія: Філологічні науки, Кн. 1, с. 23–26, 2012. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzfn_2012_1_7.
О. Приймачук, «Міфопоетика різдвяних оповідань (Чарльз Діккенс і українська література)», Наукові записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім. Володимира Гнатюка. Серія: Літературознавство, Вип. 34, с. 298–309, 2012.
А. П. Чехов, «Полное собрание сочинений и писем: в 30 т.», Т. 3: Рассказы. Юморески. «Драма на охоте», 1884–1885. Москва, Россия, 1975.
С. Пилипенко, Вибрані твори. Київ, Україна: Смолоскип, 2018.
Г. Белль, «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...», Зарубіжна література: посіб.-хрестоматія, 11 клас / упоряд. Г. Безкоровайний, Б. Щавурський. Тернопіль, Україна: Навч. книга-Богдан, 2003.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.