Міжсекторальне партнерство у сфері професійної освіти як посилення спроможності територіальних громад
Abstract
Надання якісних освітніх послуг, професійне самовизначення, створення нової, модернізація наявної матеріально-технічної бази закладів та установ освіти є одним із найважливіших завдань, що стоять перед місцевими органами виконавчої влади та самоврядування в умовах сьогодення й реального впровадження міжсекторального партнерства. У статті розкриваються науково-методичні засади провадження міжсекторального партнерства у сфері професійної освіти в умовах становлення громадського самоврядування та розвитку державно-приватного партнерства в системі освіти України. В умовах ринкової економіки лише у форматі ефективної взаємодії з роботодавцями, органами місцевої влади та самоврядування, громадянського суспільства заклад професійної (професійно-технічної) освіти може зреалізувати основну функцію задоволення реальної потреби ринку праці та конкретних замовників у підготовці кадрів необхідної кількості та належної якості. Водночас заклади професійної освіти в умовах міжсекторальної співпраці на місцевому рівні мають додаткові можливості та преференції. Партнерство є також обов’язковою умовою для забезпечення якості підготовки кваліфікованих кадрів за умови переходу на нові стандарти освіти на основі компетенцій. Сформовано мету, основні завдання, зміст, ознаки, принципи та моделі партнерства закладів професійної (професійно-технічної) освіти в сучасних умовах модернізації освіти, децентралізації управління та посилення спроможності територіальних громад. Розглядається впровадження інноваційних управлінських та педагогічних технологій завдяки розвитку державно-приватного партнерства, створення навчально-практичних центрів соціального партнерства за галузевим спрямуванням, формування моделі багатофункціонального центру професійної досконалості закладів професійної (професійно-технічної) освіти як основної форми взаємодії закладів освіти із сучасним виробництвом та соціальними партнерами у процесі підготовки конкурентоспроможних кваліфікованих кадрів. Охарактеризовано діяльність навчально-практичних центрів соціального партнерства у Дніпропетровській області на базі закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Залучення роботодавців та місцевих ресурсів до створення навчально-матеріальної бази, оновлення змісту освіти, налагодження конструктивного, взаємовигідного партнерства між закладами освіти, роботодавцями й органами влади і самоврядування дасть змогу не тільки залучити додаткові ресурси для розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти, а й зробити її більш відкритою, ефективною й такою, що адекватно реагує на виклики сьогодення, що є надзвичайно важливим для подальшого розвитку професійної освіти і навчання в умовах євроінтеграції та входження в єдиний європейський освітній простір. Саме така форма партнерства повинна підтримуватися в об’єднаних територіальних громадах як найбільш оптимальна організаційна форма надання послуг професійної освіти. Вивчення механізмів соціальної взаємодії, створення науково обґрунтованої бази для їх дієвого впровадження, а також розроблення концептуальних основ для формування моделей і методів міжсекторальної взаємодії у сфері професійної (професійно-технічної) освіти в умовах модернізації освітньої галузі є гострою необхідністю в період сучасних соціально-економічних перетворень в Україні
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
Н. Д. Дарченко, В. С. Рижиков, О. Л. Єськов та О. М. Мікрюков, Економіка праці та соціально-трудові відносини. Київ, Україна, 2007, 252 с.
«Децентралізація професійно-технічної освіти в Україні – поштовх до дій». Зелена книга для спрямування обговорень на тему реформ та розвитку потенціалу, необхідних для побудови досконалої та привабливої системи професійної освіти в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.auc.org.ua/mon-ta-etf-predstavyly-zelenu-kn.
Верховна Рада України (2017. Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Верховна Рада України (2010. Лип. 01). Закон № 2404-VI «Про державно-приватне партнерство» (зі змінами). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17/ed20120803
О. І. Локшина, «Етапи розвитку стратегії Європейського Союзу у галузі освіти», Інформаційні технології і засоби навчання. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/viewFile/272/258.
«Місцеве самоврядування в Україні, 2016», Громадський простір. Асоціація міст України. [Електронний ресурс]. Доступно: http://auc.org.ua/sites/default/files/library/stan2016web.pdf
В. Негода, «Нова державна регіональна політика в Україні – шлях до успіху», Інформаційний вісник РЕГІОНЕТ «Стратегія розвитку», № 2, с. 4–8, 2017.
Н. Г. Ничкало, «Науково-методичне забезпечення соціального партнерства», Професійно-технічна освіта, № 2, с. 15–16, 2004.
В. М. Новіков, «Розвиток професійно-технічної освіти в умовах децентралізації системи управління в Україні», Демографія та соціальна економіка, № 2(30), 2017.
Передача професійно-технічних навчальних закладів з державної власності у комунальну власність. [Електронний ресурс]. Новини, 2017, 04 січня. Доступно: http://proftekhosvita.org.ua/uk/news/details/8168/.
Кабінет Міністрів України (2014. Серп. 6). Постанова № 385 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року» {Із змінами від 20.12.2017 № 1089}.
«Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення», на Парлам. слуханнях у Верховній Раді України 1 червня 2016 року; Верховна Рада України, Комітет з питань науки і освіти. Київ, Україна: Парлам. вид-во, 2016, 320 с. (Серія «Парламентські слухання»).
В. В. Супрун, «Теоретичні та практичні аспекти регулювання професійної освіти в Україні», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, вип. 2(31), с. 108–123, 2016. (Серія «Управління та адміністрування»).
Refbacks
- There are currently no refbacks.