Психологічні особливості емоційного інтелекту майбутніх психологів

Олена Туриніна, Світлана Хілько

Анотація


У статті проаналізовано проблему особливостей емоційного інтелекту майбутніх психологів. Здійснено теоретичний аналіз наукових публікацій, в яких розкрито сутність та форми персональних, соціальних та емоційних некогнітивних здібностей, навичок та компетенцій, котрі пов’язані з можливостями людини, які впливають на її здатність долати тиск зовнішнього середовища. Узагальнено фактори, що вливають на вміння розуміти не тільки власні почуття, а й емоційні стани інших людей, знаходити в цьому мотивацію для себе та інших, керувати власною емоційною сферо та емоціями інших. Представлено результати емпіричного дослідження особливостей емоційного інтелекту як здатності відслідковувати почуття та емоції (свої та інших людей), розрізняти та використовувати їх для управління думками та діями. Емпірично визначено особливості розвитку об’єктивних та суб’єктивних складових емоційного інтелекту у майбутніх психологів. Експериментально виявлено недостатній ступінь розвитку розуміння емоційно-почуттєвої сфери інших людей та управління нею у майбутніх психологів та усвідомлення власних емоцій та керування ними. Доведено, що у респондентів не сформовані навички приймати рішення, котрі націлені на управління внутрішньою та зовнішньою емоційною сферами, розпізнавати емоції, враховувати емоційні стани та прогнозувати їх. Результати емпіричного дослідження привели до необхідності теоретичного обґрунтування та впровадження психологічної програми розвитку емоційного інтелекту у майбутніх психологів. Представлена система роботи психолога містила такі способи реалізації мети програми, саме: перший – усвідомлення своїх емоцій через знаходження тригерів, які їх запускають; другий – спостереження за своїм емоційним станом та станом оточуючих та подальший розвиток навичок визначати емоції за вербальними та невербальними ознаками; третій – керувати своїми емоціями. В ході аналізу результатів дослідження після проведеної програми встановлено, що у студентів контрольної групи спостерігалося несуттєве зростання рівня емоційного інтелекту та ступеня сформованості емпатійних здібностей та компетенції. У студентів експериментальної групи суттєво зріс рівень загального емоційного інтелекту, причому значний прогрес прослідковувався саме міжособистісної складової, а також збільшився інтегративний рівень емоційного інтелекту, що привело до зростання у респондентів здатності до управління своїми емоціями, розпізнавання емоційних станів у інших людей. З метою ефективного використання програми розвитку емоційного інтелекту у майбутніх психологів сформульовано методичні рекомендації, що спрямовані як на удосконалення діяльності студентів, так і на покращення роботи педагогів.

Ключові слова


емоційний інтелект; майбутні психологи; діагностика; програма розвитку; саморегуляція; рефлексія

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

1 І. П. Васильківський, «Сутність та структура поняття емоційний інтелект в контексті виховання особистості», Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України, Серія: Педагогіка, психологія, філософія, вип. 253, с. 26 31, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_ped_2016_253_5 Дата звернення: Квіт. 10, 2024.

2 О. М. Амплєєва, «Особливості навчання майбутніх психологів з використанням принципів емоційного інтелекту», Науковий вісник Херсонського державного університету, вип. 1(1), с. 9–13, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2018_1%281%29__3 Дата звернення: Квіт. 10, 2024.

3 Н. В. Коврига, «Стресозахисна та адаптивна функції емоційного інтелекту», автореф. дис. канд. наук; Інститут психології ім. Г. С. Костюка, Київ, 2003.

4 Е. Л. Носенко, «Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості», Вісник Дніпропетровського університету, т. 20, вип. 18, с. 116–122, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdupp_2012_20_18_20 Дата звернення: Квіт. 10, 2024.

5 А. Г. Четверик-Бурчак, «Механізми впливу емоційного інтелекту на успішність життєдіяльності особистості», дис. канд. наук, Дніпропетровський нац. ун-т ім. О. Гончара. Дніпропетровськ, 2015.

6 J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso, «Emotional Intelligence. New ability or eclectic traits?», American Psychologist, vol. 63, рр. 503–517, 2008.

7 М. Sanchez-Gomez, Е. Breso, «The Mobile Emotional Intelligence Test (MEIT): An ability test to assess emotional intelligence at work», Sustainability, vol. 11(3), no. 827, рр. 2–17, 2019. https://doi.org/10.3390/su11030827 Application date: April, 05, 2024.

8 М. Giancola, М. Palmiero, S. D’Amico, «Divergent but not Convergent Thinking Mediates the Trait Emotional Intelligence-Real-World Creativity Link: An Empirical Study», Journal of creativity research, vol. 36, no. 1, рр. 15–23, 2024. https://doi.org/10.1080/10400419.2022.2092338 Application date: April, 05, 2024.

9 S. Agnoli, G. Mancini, F. Andrei, E. Trombini, «The Relationship Between Trait Emotional Intelligence, Cognition, and Emotional Awareness: An Interpretative Model», Frontiers, vol. 10, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01711 Application date: April, 05, 2024.

10 А. Matczak, K. Knopp, «Relationship between temperament and the experiential and strategic components of emotional intelligence», Polish Psychological Bulletin, vol. 50, no. 2, рр. 93–100, 2019. https://doi.org/10.24425/ppb.2019.126023 Application date: April, 05, 2024.

11 P. O'Connor, А. Hill, М. Kaya, В. Martin, «The measurement of emotional intelligence: A critical review of the literature and recommendations for researchers and practitioners», Frontiers in Psychology, vol. 10, рр. 1 19, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01116 Application date: April, 05, 2024.

12 А. D'Amico, А. Geraci, «Beyond emotional intelligence: The new construct of meta-emotional intelligence», Frontiers in Psychology, vol. 14, рр. 1 12, 2023. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1096663 Application date: April, 05, 2024.

13 О. В. Темрук, «Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки», Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія, вип. 33. с. 207–223, 2014.

14 М. М. Шпак, «Психологічні механізми розвитку емоційного інтелекту», Наука і освіта, № 5, с. 104 109, 2014.

15 Г. А. Кошонько, «Розвиток емоційного інтелекту студентів-психологів», Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України, № 4, с. 341–350, 2017.

16 Т. М. Титаренко, «Впливи сучасності на самоконституювання особистості», Соціальна психологія, № 3, с. 3–12, 2009.

17 Л. П. Журавльова, Психологія емпатії. Житомир, Україна: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007.

18 А. Р. Овчаренко, «Емоційний інтелект як основа соціалізації», Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка Національної АПН України, т. XIII, ч. 3, с. 280–286, 2011.

19 Н. І. Бурлако, «Психологічні особливості емоційного інтелекту», Психологічний часопис, т. 5, вип. 7, с. 34–49, 2019. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.7 Дата звернення: Квіт. 10, 2024.

20 О. А. Савельєва-Рат, «Особливості ціннісно-смислової сфери особистості студентів-психологів», Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, Серія: психологічні науки, т. 2, вип. 74, с. 129–133, 2009.

21 Д. Ґоулман, Емоційний інтелект. Харків, Україна: Vivat, 2018.

22 Н. В. Назарук, «Психологічний аналіз моделей емоційного інтелекту», Теорія і практика сучасної психології, № 13, с. 61–65, 2018.

23 S. Berezka, E. Panasenko, O. Zhukova, H. Radchuk, S. Sobolyeva, Ya. Raievska, «Neuropsychological Peculiarities of Studying Future Psychologists’ Emotional Intelligence», BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, vol. 12 (2), рр. 38 52, 2021. https://doi.org/10.18662/brain/12.2/190 Application date: April, 05, 2024.

24 С. О. Хілько, «Дослідження впливу рефлексії на формування толерантності до невизначеності у майбутніх психологів», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки», вип. 10(39), с. 97–119, 2019.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

1 I. P. Vasylkivskyi, «Sutnist ta struktura poniattia emotsiinyi intelekt v konteksti vykhovannia osobystosti», Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy, Seriia: Pedahohika, psykholohiia, filosofiia, vyp. 253, s. 26–31, 2016. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_ped_2016_253_5 Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

2 O. M. Amplieieva, «Osoblyvosti navchannia maibutnikh psykholohiv z vykorystanniam pryntsypiv emotsiinoho intelektu», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, vyp. 1(1), s. 9–13, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2018_1%281%29__3 Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

3 N. V. Kovryha, «Stresozakhysna ta adaptyvna funktsii emotsiinoho intelektu», avtoref. dys. kand. nauk; Instytut psykholohii im. H. S. Kostiuka, Kyiv, 2003. (in Ukraine)

4 E. L. Nosenko, «Emotsiinyi intelekt yak forma proiavu vazhlyvoi skladovoi osobystisnoho potentsialu – refleksyvnoi svidomosti», Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, t. 20, vyp. 18, s. 116–122, 2012. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdupp_2012_20_18_20 Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

5 A. H. Chetveryk-Burchak, «Mekhanizmy vplyvu emotsiinoho intelektu na uspishnist zhyttiediialnosti osobystosti», dys. kand. nauk, Dnipropetrovskyi nats. un-t im. O. Honchara. Dnipropetrovsk, 2015. (in Ukraine)

6 J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso, «Emotional Intelligence. New ability or eclectic traits?», American Psychologist, vol. 63, рр. 503–517, 2008. (in English)

7 М. Sanchez-Gomez, Е. Breso, «The Mobile Emotional Intelligence Test (MEIT): An ability test to assess emotional intelligence at work», Sustainability, vol. 11(3), no. 827, рр. 2–17, 2019. https://doi.org/10.3390/su11030827 Application date: April, 05, 2024. (in English)

8 М. Giancola, М. Palmiero, S. D’Amico, «Divergent but not Convergent Thinking Mediates the Trait Emotional Intelligence-Real-World Creativity Link: An Empirical Study», Journal of creativity research, vol. 36, no. 1, рр. 15–23, 2024. https://doi.org/10.1080/10400419.2022.2092338 Application date: April, 05, 2024. (in English)

9 S. Agnoli, G. Mancini, F. Andrei, E. Trombini, «The Relationship Between Trait Emotional Intelligence, Cognition, and Emotional Awareness: An Interpretative Model», Frontiers, vol. 10, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01711 Application date: April, 05, 2024. (in English)

10 А. Matczak, K. Knopp, «Relationship between temperament and the experiential and strategic components of emotional intelligence», Polish Psychological Bulletin, vol. 50, no. 2, рр. 93–100, 2019. https://doi.org/10.24425/ppb.2019.126023 Application date: April, 05, 2024. (in English)

11 P. O'Connor, А. Hill, М. Kaya, В. Martin, «The measurement of emotional intelligence: A critical review of the literature and recommendations for researchers and practitioners», Frontiers in Psychology, vol. 10, рр. 1–19, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01116 Application date: April, 05, 2024. (in English)

12 А. D'Amico, А. Geraci, «Beyond emotional intelligence: The new construct of meta-emotional intelligence», Frontiers in Psychology, vol. 14, рр. 1–12, 2023. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1096663 Application date: April, 05, 2024. (in English)

13 O. V. Temruk, «Problema emotsiinoho intelektu na suchasnomu etapi rozvytku psykholohichnoi dumky», Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody». Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, vyp. 33. s. 207–223, 2014. (in Ukraine)

14 M. M. Shpak, «Psykholohichni mekhanizmy rozvytku emotsiinoho intelektu», Nauka i osvita, № 5, s. 104–109, 2014. (in Ukraine)

15 H. A. Koshonko, «Rozvytok emotsiinoho intelektu studentiv-psykholohiv», Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, № 4, s. 341–350, 2017. (in Ukraine)

16 T. M. Tytarenko, «Vplyvy suchasnosti na samokonstytuiuvannia osobystosti», Sotsialna psykholohiia, № 3, s. 3–12, 2009. (in Ukraine)

17 L. P. Zhuravlova, Psykholohiia empatii. Zhytomyr, Ukraina: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 2007. (in Ukraine)

18 A. R. Ovcharenko, «Emotsiinyi intelekt yak osnova sotsializatsii», Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka Natsionalnoi APN Ukrainy, t. XIII, ch. 3, s. 280–286, 2011. (in Ukraine)

19 N. I. Burlako, «Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho intelektu», Psykholohichnyi chasopys, t. 5, vyp. 7, s. 34–49, 2019. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.7 Data zvernennia: Kvit. 10, 2024. (in Ukraine)

20 O. A. Savelieva-Rat, «Osoblyvosti tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti studentiv-psykholohiv», Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka, Seriia: psykholohichni nauky, t. 2, vyp. 74, s. 129–133, 2009. (in Ukraine)

21 D. Goulman, Emotsiinyi intelekt. Kharkiv, Ukraina: Vivat, 2018. (in Ukraine)

22 N. V. Nazaruk, «Psykholohichnyi analiz modelei emotsiinoho intelektu», Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii, № 13, s. 61–65, 2018. (in Ukraine)

23 S. Berezka, E. Panasenko, O. Zhukova, H. Radchuk, S. Sobolyeva, Ya. Raievska, «Neuropsychological Peculiarities of Studying Future Psychologists’ Emotional Intelligence», BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, vol. 12 (2), рр. 38–52, 2021. https://doi.org/10.18662/brain/12.2/190 Application date: April, 05, 2024. (in English)

24 S. O. Khilko, «Doslidzhennia vplyvu refleksii na formuvannia tolerantnosti do nevyznachenosti u maibutnikh psykholohiv», Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. prats. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», vyp. 10(39), s. 97–119, 2019. (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.