Особливості діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: специфіка в умовах війни

Оксана Давидова, Геннадій Москалик

Анотація


У статті проведено теоретичний аналіз проблеми особливостей та специфіки діяльності Інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) на теренах України в умовах війни. Нажаль, під час повномасштабного вторгнення рф на початку 2022 року в Україну, посилюється вплив стресових чинників та розширюється спектр травматизації українців. Від цього страждають особи з особливими потребами та інваліди, оскільки вони є найбільш вразливою категорією населення. Виникає гостра необхідність щодо адаптації освітньої системи до викликів воєнної ситуації, оскільки освітня інфраструктура стала мішенню для російських загарбників. З урахуванням збройної агресії російської федерації в Україні, змінюється правове поле, яке регламентує виконання нових професійних завдань у площині діяльності Інклюзивно-ресурсних центрів. У статті опрацьовано правові зміни в умовах війни, зокрема що стосуються забезпечення системним кваліфікованим супроводом осіб з особливими освітніми потребами, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування). У рамках теоретичних розвідок з’ясовано, що оновленим Законодавством включено до правового поля важливі аспекти консультування батьків або законних представників здобувачів з особливими потребами; роз’яснено механізм проведення комплексного оцінювання, необхідність модифікації / адаптації освітньої програми / навчальних предметів. Важливим завданням у діяльності ІРЦ є реалізація навігаційної функції, яка допомагає скерувати тих, хто потребує, для отримання психологічної, соціальної та іншої допомоги. Встановлено, що найгострішою проблемою сьогодення стає необхідність організації підтримки в освітньому процесі дітей, які зазнали психологічної травми. Стаття підкреслює можливості співпраці фахівців ІРЦ з медичними та іншими спеціалістами: клінічними психологами, психотерапевтами, ерготерапевтами, фізичними терапевтами та ін., що доповнює не тільки контекст проведення комплексного оцінювання, а й розгортає можливості розбудови індивідуальної траєкторії дитини з особливими освітніми потребами в моделі «безбар’єрності», «включеності» в соціальний світ.

Ключові слова


діяльність Інклюзивно-ресурсних центрів; правові зміни в умовах війни; особи з особливими освітніми потребами; особи, які вимушені змінити своє місце проживання (перебування); психологічна травма; психолого-педагогічний супровід; модель діяльності Інклюзи

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

1 В. А. Гладуш, «Інклюзивна освіта та здоров’я дітей з психофізичними порушеннями: проблеми сьогодення», на Всеукр. наук.-практ. конф. Спеціальна освіта: стан та перспективи. Харків, 2017, с. 185–189. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/3HrWg4 Дата звернення: Лют. 06, 2024.

2 Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

3 Міністерство освіти і науки України. Інклюзивно-ресурсні центри. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/dlya-batkiv/karta-irc-ta-zakladiv Дата звернення: Лют. 06, 2024.

4 І. Калініченко, «Діяльність інклюзивно-ресурсних центрів щодо підтримки дітей з освітніми труднощами», Перспективи та інновації науки, № 2(7), с. 324–332, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1104/1101 Дата звернення: Лют. 06, 2024.

5 О. В. Качмар, «Орієнтири розвитку освітньої галузі України в умовах воєнної агресії», Актуальні питання у сучасній науці, № 9(15), с. 705–717, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/6372/6405 Дата звернення: Лют. 06, 2024.

6 А. Колупаєва, О. Таранченко, Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Харків, Україна : Ранок, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/SjZbAM Дата звернення: Лют. 06, 2024.

7 Міністерство освіти і науки України. (2022, Черв. 15). Лист № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами». [Електронний ресурс]. Доступно: https://grm.osv.org.ua/news/1657100554/

8 Міністерство освіти і науки України. (2022, Верес. 06). Лист № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з ООП у 2022/2023 навчальному році». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20222023-navchalnomu-roci

9 Міністерство освіти і науки України. (2023, Серп. 08). Лист № 1/13094-23 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20232024-navchalnomu-roci

10 С. В. Литовченко, «Діти з порушеннями слуху: організація підтримки та комплексна оцінка в ІРЦ», Особлива дитина: навчання і виховання, № 1, с. 19–29, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/Gp1muu Дата звернення: Лют. 06, 2024.

11 Кабінет Міністрів України. (2017, Лип. 12). Постанова № 545, «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Ред. від 29.04.2022 р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

12 Кабінет Міністрів України. (2022, Квіт. 29). Постанова № 493, «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text

13 Кабінет Міністрів України. (2022, Квіт. 26). Постанова № 483, «Про зміни, що вносяться до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 і від 15 вересня 2021 р. № 957». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/483-2022-%D0%BF#Text

14 Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів; М. А. Порошенко, Ред. Київ, Україна, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/Inclusive_study_Sep17.pdf Дата звернення: Лют. 06, 2024.

15 В. І. Осьодло, В. М. Синишина, «Психологічна допомога учасникам навчально-виховного процесу під час переживання травмуючого досвіду, пов’язаного з антитерористичною операцією на сході України», Причорноморські психологічні студії, вип. 1, с. 13–18, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.pps.nuoua.od.ua/archive/v1_2017/1_2017.pdf Дата звернення: Лют. 06, 2024.

16 О. І. Продіус, «Особливості моделей інклюзивної освіти в країнах Європи відповідно до вимог сучасного суспільства», Проблеми системного підходу в економіці, вип. 4(2), с. 86–93, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PSPE_print_2019_4%282%29__14 Дата звернення: Лют. 06, 2024.

17 Л. І. Прохоренко, та ін., Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі. Київ, Україна : Ін-т спец. педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://bit.ly/3mzL8sZ Дата звернення: Лют. 06, 2024.

18 Кабінет Міністрів України. (2021, Квіт. 14). Розпорядження № 366-р «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

1 V. A. Hladush, «Inkliuzyvna osvita ta zdorovia ditei z psykhofizychnymy porushenniamy: problemy sohodennia», na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Spetsialna osvita: stan ta perspektyvy. Kharkiv, 2017, s. 185–189. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/3HrWg4 Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)

2 Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 2145-VIII «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukraine)

3 Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Inkliuzyvno-resursni tsentry. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/ua/dlya-batkiv/karta-irc-ta-zakladiv (in Ukraine)

4 I. Kalinichenko, «Diialnist inkliuzyvno-resursnykh tsentriv shchodo pidtrymky ditei z osvitnimy trudnoshchamy», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 2(7), s. 324–332, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/1104/1101 Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)

5 O. V. Kachmar, «Oriientyry rozvytku osvitnoi haluzi Ukrainy v umovakh voiennoi ahresii», Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, № 9(15), s. 705–717, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/6372/6405 Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)

6 A. Kolupaieva, O. Taranchenko, Navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu seredovyshchi. Kharkiv, Ukraina : Ranok, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/SjZbAM Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)

7 Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2022, Cherv. 15). Lyst № 1/6435-22 «Shchodo zabezpechennia osvity osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://grm.osv.org.ua/news/1657100554/ (in Ukraine)

8 Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2022, Veres. 06). Lyst № 1/10258-22 «Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu ditei z OOP u 2022/2023 navchalnomu rotsi». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20222023-navchalnomu-roci (in Ukraine)

9 Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2023, Serp. 08). Lyst № 1/13094-23 «Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u 2023/2024 navchalnomu rotsi». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20232024-navchalnomu-roci (in Ukraine)

10 S. V. Lytovchenko, «Dity z porushenniamy slukhu: orhanizatsiia pidtrymky ta kompleksna otsinka v IRTs», Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, № 1, s. 19–29, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/Gp1muu Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)

11 Kabinet Ministriv Ukrainy. (2017, Lyp. 12). Postanova № 545, «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr». Red. vid 29.04.2022 r. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text (in Ukraine)

12 Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022, Kvit. 29). Postanova № 493, «Pro vnesennia zmin do Polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text (in Ukraine)

13 Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022, Kvit. 26). Postanova № 483, «Pro zminy, shcho vnosiatsia do poriadkiv, zatverdzhenykh postanovamy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10 kvitnia 2019 r. № 530 i vid 15 veresnia 2021 r. № 957». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/483-2022-%D0%BF#Text (in Ukraine)

14 Orhanizatsiino-metodychni zasady diialnosti inkliuzyvno-resursnykh tsentriv; M. A. Poroshenko, Red. Kyiv, Ukraina, 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/Inclusive_study_Sep17.pdf Data zvernennia: Liut. 06, 2024. (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.