Особливості професійної автономності залежно від рівнів креативності викладачів закладів вищої освіти

Катерина Павленок

Анотація


У статті висвітлено проблему професійної автономності як здатності викладачів закладів вищої освіти (ЗВО) виступати суб’єктами власної професійної діяльності, генерувати нові ідеї, самостійно й відповідально приймати рішення у кризових умовах сьогодення. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей професійної автономності залежно від рівнів креативності викладачів ЗВО. Встановлено розподіл викладачів закладів вищої освіти залежно від рівня їх професійної автономності та рівня їх креативного потенціалу. Проведене емпіричне дослідження дозволило констатувати, що більшість викладачів ЗВО характеризуються середнім рівнем розвитку професійної автономності, що свідчить про проблеми у прояві самостійності, впевненості здатності приймати рішення у кризових умовах сьогодення і брати на себе відповідальність за їх наслідки. За результатами дисперсійного аналізу виявлено особливості професійної автономності викладачів ЗВО залежно від статі, віку, займаної посади, стажу викладацької діяльності, місця проживання та ін. Установлено достатньо високі показники професійної автономності у чоловіків порівняно з їх колегами‐жінками (р < 0,01). Разом з тим, зафіксовано вищий рівень професійної автономності у викладачів закладів вищої освіти чоловічої статі віком до 30 років; викладачі чоловічої статі, котрі проживають у сільській місцевості виявили вищі показники порівняно з містянами, у жінок – навпаки. Показано, що для викладачів закладів вищої освіти для представників обох статей характерний зворотний кореляційний зв’язок між рівнем креативного потенціалу та здатністю до професійної автономності (р < 0,01). Констатовано доцільність розробки та апробації програми розвитку професійної автономності викладачів закладів вищої освіти, що сприятиме вдосконаленню як професійних знань та вмінь, так і здатності генерувати їх професійній діяльності, розвивати їх креативний потенціал ц уможливить успішну самореалізацію впродовж життєвого шляху. Окреслено перспективи подальших досліджень у контексті створення моделі професійної автономності викладачів закладів вищої освіти, здатних розвивати креативний потенціал і реалізувати його у професійній діяльності у закладах вищої освіти в у мовах сьогодення

Ключові слова


креативність; професійна автономність; викладач закладу вищої освіти; суб’єктивне благополуччя; психологічні особливості

Повний текст:

PDF

Посилання


К. С. Балахтар, «Особливості впливу креативності на суб’єктивне благополуччя викладачів іноземних мов закладів вищої освіти», дис. д-ра філософії; за спеціальністю 053 «Психологія» (05 – Соціальні та поведінкові науки). ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Київ, 2021.

В. Балахтар, В. Танасійчук, «Здатність фахівців соціономічних професій діяти конструктивно в кризових ситуаціях професійної діяльності: зміст і показники», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки» (психологічні 053, економічні 051, державне управління 281), вип. 21(50), с. 26–42, 2022. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2022-21(50)-26-42

Л. Є. Просандєєва, «Психологічні особливості становлення автономної особистості», Актуальні проблеми психології. Психологія творчості, т. 12, вип. 16, с. 391–397, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v12/i16/52.pdf Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

О. І. Бондарчук, Н. І Пінчук, «Професійна автономність науково‐педагогічних працівників як індикатор їх суб’єктивного благополуччя», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки» (психологічні 053, економічні 051, державне управління 281), вип. 13(42), с. 54–70, 2020. https://doi.org/10.32405/2522-9931-2020-13(42)-54-70

H. Reinders & C. Balcikanli, «Learning to foster autonomy: The role of teacher education materials Studies», Self-Access Learning Journal, vip. 2(1), р. 15–25, 2011.

R. C. Smith, & S. Erdoğan, «Teacher-learner autonomy: Programme goals and student-teacher constructs», In Learner and teacher autonomy: Concepts, realities and responses; T. E. Lamb and H. Reinders, Eds. Amsterdam : John Benjamins, 2008, р. 83–103.

F. Barron, «Creative person and creative process», Ibid, vip. 10(3), р. 165–169, 1976.

J. P. Guilford, Traits of Creativity. Creativity and Its Cultivation; Harold Anderson, Ed. New York, USA : Harper and Brothers, 1959, р. 142–161.

J. P. Guilford, «Creativity: Yesterday, today and tomorrow», Journal of Creative Behavior, vip. 1(1), р. 3–14, 1967. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002

J. P. Guilford, Creativity, intelligence, and their educational implications. San Diego, USA : Knapp, 1968.

H. E. Gruber, «Creativity and conflict resolution: The role of point of view», In The handbook of conflict resolution: Theory and practice; M. Deutsch & P. T. Coleman, Eds. Jossey-Bass/Wiley, 2000, р. 345–354.

A. H. Maslow, «Creativity in Self Actualizing People», Іn Creativity and its Cultivation; H. H. Anderson, Ed. Harper Row, New York, USA, 1959, р. 83–95.

О. Махлай, «Творчі здібності та креативність в системі розвитку творчого мислення офіцерів оперативно-розшукових підрозділів Державної прикордонної служби України», Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки, № 1, с. 167–179, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_pn_2016_1_16 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова та ін. «Проблеми розумової діяльності в ускладнених умовах», у Функціонування творчого мислення в інформаційно-віртуальному просторі суб’єкта; В. О. Моляко, Ред. Київ-Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021, с. 7–46. [Електронний ресурс]. Доступно: http://psychology-naes-ua.institute/userfiles/files/Moljako.pdf Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

С. О. Сисоєва, Підготовка вчителя до формування творчої особистості учня. Київ, Україна : Поліграфкнига, 1996.

E. P. Torrance, «Insights about Creativity: Questioned, Rejected, Ridiculed, Ignored», Educational Psychology Review, № 7, р. 313–322, 1995. http://dx.doi.org/10.1007/BF02213376

Т. В. Бузовська, «Розвиток педагогічної креативності як особливості професійної підготовки майбутніх учителів іноземної мови», Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 8, с. 31–33, 2014.

Л. Й. Петришин, «Структура креативності майбутніх соціальних педагогів у контексті фахової підготовки», Соціальна педагогіка: теорія та практика, № 3, с. 63–75, 2013.

A. Fotiadis, Kh. Abdulrahman, and A. Spyridou, «The mediating roles of psychological autonomy, competence and relatedness on work‐life balance and well-being», Frontier in Psychology, vol. 10, 1267, May, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.0126

Eduget. 10 ключових навичок до 2020-го. 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.eduget.com/news/10_klyuchovix_navichok_do_2020-go-907 Дата звернення: Жовт. 29, 2023.

J. L. Rinkevich, «Creative Teaching: Why it Matters and Where to Begin», Clearing House, № 84(5), р. 219–223, 2011. https://doi.org/10.1080/00098655.2011.575416

Є. В. Тополов, Професійна агресивність особистості. Київ, Україна: Видав. дім «Слово», 2011.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.